Ideel størrelse for et dedikert 2 raders kinorom i påbygg?

The_Newbie

Medlem
3 Mar 2020
3
1
3
Hei

Skal til å bygge et tilbygg til huset dedikert til kino og hifi lytting.
Skal bygge alt selv så har muligheten til å gjør noen fikse løsninger for å få det som eg vil.
Lurer på hva den ideelle størrelsen på et bygget for purpose kino rom er.
Tenker 3 seter framme og 5 bak.
Er the golden trapagon noe å vurdere?
Hvor høyt er ideelt framme ved lerretet?
Hvor bredt og hvor langt?

Tips mottas med takk!
Egen byggetråd kommer når eg får godkjenningen fra kommunen.

Mvh Morten, aka The newbie

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Hei Morten, velkommen til AVForum!

Skal du ha to stolrader krever det litt størrelse på rommet. Blir rommet særlig kortere enn fem meter er to rader ikke å anbefale. Da vil bakre rad bli klemt helt inn til bakvegg og få dårlig lyd. Lerretsstørrelse er helt avhengig av mange faktorer. Hvis de bak skal se hele lerretet må du bygge et minst 30-40cm høyt podie for hele bakre stolrad. Lerretet må stå så høyt at alle får sett hele lerretet. Størrelsen på lerret vil begrenses av høyden som det skal stå i, altså. Det er heller ikke bra å ha et lerret som står høyt oppe på frontvegg.
Jeg tegnet opp rommet sett fra siden, med stolrader, og fant øyehøyde til fremre og bakre rad. Så tegnet jeg inn siktelinjer for å finne størrelse og høyde på lerret. Det er flere måter å gjøre dette på, men frie siktelinjer er viktig å få til ved to stolrader. Det er ikke så greit at personen i stolen foran sitter slik at hodet hans sperrer for nedre deler av lerretet...

Jeg ville ikke brydd meg så veldig mye med disse reglene på hvordan rommet skal målsettes. Jeg vet at en del sier at man skal unngå firkanta rom, for eksempel. Det som er viktig er å finne ut hvor sweetspot skal være. Det finner man ved å teste med ulike subplasseringer rundt i rommet for å finne ut best lyd, og det gjøres med målemikrofon og REW. Det gjelder å plassere seg ut av kanselleringer og stående bølger i rommet, spesielt fra bass og subber. Hvis du ikke kan dette selv, anbefales noen som har gjort dette før.

The_Newbie

Medlem
3 Mar 2020
3
1
3
Takker for svar Hunsbedt!
Er halvveis i byggetråden din nå, noterer ned masse gode tips og ideer der :) Utrulig så bra resultatet ditt ble 😮😊
Godt at en ikke trenger å tenke for mye på akustikken ved rom byggingen, ble plutselig litt enklere å designe det.

Da har eg komt fram til foreløpige innvendige mål på:
L: 7,5m fra baffelvegg til baffelvegg.
B: 5,8m (140" lærret (L: 328cm) + ca 1.25m på hver side til å plassere hifi høytalerne.
Høyde: 2.7m

Blir det et kompromiss viss eg skal bruke rommet til både kino og hifi? Tenkte å ha front sorround høytalerne bak prosjektor lerretet, og hifi høytalerne på sidene av lerretet.
Blir hifi høytalerne for langt ifrå hverandre?

Hvor stor dybde bør framme og bakre baffel vegger ha?

Mvh
Morten

The_Newbie

Medlem
3 Mar 2020
3
1
3
Då har eg funnet en hjemmekino med ca samme målene som eg tenkte.
"The beast unleashed" på avsforum.com.
Kino'en er prosjektert av et kino bygger firma. Ferdig oppsett med siktelinjer, stolplasseringer og målsatte tegninger. Der var baffelveggene målsatt til 90cm dybde.
Da har eg alle målene eg trenger til søkingen til kommunen.

Kommer tilbake med en egen byggetråd når alt er godkjent og klar til byggestart.

• Like
Reactions: Hunsbedt

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Det ser jeg veldig frem til! Med den størrelsen på rommet vil dette bli veldig bra!

Det vil antakelig fungere greit med et slikt relativt stort rom å kombinere surround og hifi, som to forskjellige systemer, uten at de kommer i veien for hverandre. Selv hadde jeg gått for bare ett system, gjerne med forskjellige presets for musikk og film. Et godt oppsatt system kan fint levere begge deler, og man kan legge mer midler ned i ett veldig bra system, i stedenfor to, for samme beløp.

Med målene på rommet du nå planlegger vil jeg anbefale deg å ikke ha for lite rom bak baffelvegg, i fronten av rommet spesielt. 90cm er nok rundt det samme som jeg har, og jeg har erfart at det kan bli litt lite hvis du skal ha litt heftige subber inn der etterhvert. Med en drøy meter vil du også få bedre plass til hornsystemer bak baffelvegg, om det blir aktuelt etterhvert.

Husk at hvis du kan gå i mellom baffelvegg og høyttalere på baksiden/innsiden av baffelveggen, vil det bli enklere å komme til alt hvis du må koble om eller flytte på noe. Ellers må deler av baffelvegg og lerret tas ned for å komme til, men det kan jo også løses på smarte måter...