Hvordan setter man opp RAID?

aleksander8

Medlem
19 Feb 2007
8.434
0
0
www.wuudiy.blogspot.com
Jeg har en htpc som jeg tenkte jeg skulle rippe inn filmene mine på, tenkte da å sette opp noen harddisker i RAID.
Dette er upløyd mark for min del, hvordan setter man opp et raid i en eksisterende pc på rimeligste måte?
Hvilken raid type er lurest å gå for, raid 5?

skorob

Medlem
7 Sep 2003
22.683
0
36
aleksander8 skrev:
Jeg har en htpc som jeg tenkte jeg skulle rippe inn filmene mine på, tenkte da å sette opp noen harddisker i RAID.
Dette er upløyd mark for min del, hvordan setter man opp et raid i en eksisterende pc på rimeligste måte?
Hvordan raid type er lurest å gå for, raid 5?
Raid 5 er vel ytelse og sikkerhet ja.... men om du kjører på med mirror på 2x2tb disker, så skal du være rimelig trygg! beste er faktisk å kjøre på med en 2tb'er til som tar backup av "raidarrayet" ditt hver natt eller noe (med Synctoy kommer du langt med backup). Raid1 er oftest mer en bra nok.

RAID5 kontroller tror jeg skal koste litt for at du får igjen noe for det... Du kan jo kjøre på med 1tb også... 2tb var bare et eksempel ;).

Tror det blir langt rimeligere enn et godt RAID 5 sett!

aleksander8

Medlem
19 Feb 2007
8.434
0
0
www.wuudiy.blogspot.com
skorob skrev:
Raid 5 er vel ytelse og sikkerhet ja.... men om du kjører på med mirror på 2x2tb disker, så skal du være rimelig trygg! beste er faktisk å kjøre på med en 2tb'er til som tar backup av "raidarrayet" ditt hver natt eller noe (med Synctoy kommer du langt med backup). Raid1 er oftest mer en bra nok.

RAID5 kontroller tror jeg skal koste litt for at du får igjen noe for det... Du kan jo kjøre på med 1tb også... 2tb var bare et eksempel ;).

Tror det blir langt rimeligere enn et godt RAID 5 sett!
Takk for svar,

Tanken her er at jeg enkelt skal kunne utvide lagringsplassen etter behov. og samtidig ha all lagrinng samlet under en "partisjon" altså slik at os'et tror at det er kun en stor disk om du sjønner.

hagen

Medlem
13 Sep 2007
2.066
0
0
Det enkleste er nok å la operativsystemet være på en egen disk.
Deretter kjøper du noen (minimum 3) HDD, sist jeg sjekket og kjøpte var det 1.5TB som var mest "bang for the buck".
Jeg kjøpte et enkelt raidkontrollerkort RocketRaid 2320 på E-bay (1500,- inkl alt), den har den lille fordelen at det er lett å administrere og du kan legge til inntil åtte disker pr kontrollerkort (2340 styrer 16 disker).
Jeg kjøpte også "HDD cage" for å kunne komme til harddiskene forholdsvis enkelt, men det er ikke noe must.
Fordelen med en billig raid kontroller av denne typen (som ikke må forveksles med fullblods Hardware raid) er administrasjon og mulighet for å flytte raidet over i en annen maskin f.eks.

Med et slikt oppsett vil du få det du ønsker med tanke på "en stor disk", litt sikkerhet dersom en disk skulle ryke (da er det bare å bestille noen nye fort som F....). og mulighet for utvidelse uten at du trenger støtte på selve hovedkortet.
Det er raskt nok også.
Min Server har en C: på 500GB og en D: på (foreløpig) 4,5TB med RAID 5.

Jeg er fornøyd, men smak og behag varierer jo som kjent 8)

hagen

Medlem
13 Sep 2007
2.066
0
0
Hvis du legger til flere disker i raidet kan det hende du må inn i computer manager -> Disk management og utvide partisjonen så den dekker hele raidet.
Men det er enkelt hvis du er kommet så langt ;)

aleksander8

Medlem
19 Feb 2007
8.434
0
0
www.wuudiy.blogspot.com
Takker for inlegget hagen.

Hvis jeg kjøper det rocketraid kortet me d støtte for 8 disker, er da 8 disker det absolutte maks i det raidet eller kan flere av disse kortene kobles sammen?

ikke at jeg tror jeg kommer over 8 disker men..

hagen

Medlem
13 Sep 2007
2.066
0
0
aleksander8 skrev:
Takker for inlegget hagen.

Hvis jeg kjøper det rocketraid kortet me d støtte for 8 disker, er da 8 disker det absolutte maks i det raidet eller kan flere av disse kortene kobles sammen?

ikke at jeg tror jeg kommer over 8 disker men..
Jeg tror ikke det går an.
Uansett, skulle du komme opp i flere enn 8 kan du bytte til f.eks. RR2340 som tar 16 disker.
Med 1.5TB disker er du oppe i 10,5TB før du trenger å tenke på det, eller 14TB med 2TB disker.

Valo

Medlem
6 Nov 2007
2.160
0
0
Hallo aleksander8
Jeg driver og å leser meg opp på noe lignende om dagen, og dersom du ikke har kjennskap til disse trådene så les igjennom disse.

http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer/51297-marsboers-hjemmekino-lager-seg-webbasert-hjemmekinohistorikkdatabase.html

http://avforum.no/forum/ny-av-automatisering-distribusjon-hjemmet-ny/74083-interesse-guide-oppsett-av-linux-server.html

Her finnes det henvisning til mye bra utstyr og snakk om mye raid kontroller.

Jeg er bare selvlært i dette, men slik jeg ser det så er vel raid 5 en sikker måte da en kan skifte en disk uten å miste data.
Men jeg leste noe om raid 6 her om dagen, og det skulle vel gi noe mer sikkerhet under oppbygningen ved disk skifte. Eller om en disk feilet under oppbygningen.

Mulig jeg forsto feil men da får ekspertene rette på det.:mrgreen:

hagen

Medlem
13 Sep 2007
2.066
0
0
Valo skrev:
Jeg er bare selvlært i dette, men slik jeg ser det så er vel raid 5 en sikker måte da en kan skifte en disk uten å miste data.
Men jeg leste noe om raid 6 her om dagen, og det skulle vel gi noe mer sikkerhet under oppbygningen ved disk skifte. Eller om en disk feilet under oppbygningen.
I Raid 6 kan to disker ryke samtidig uten at du mister data.
Annet enn det vet jeg ikke egentlig om raid 6