Hvordan kobler jeg best tre suber til en receiver med to utganger?

Mastiff

Medlem
16 Jul 2003
5.900
0
0
mastiff.now.nu
Jeg har en Yamaha 3067 receiver og har fått et lite luksusproblem. Jeg har i øyeblikket montert opp én 15" sub, men har kjøpt en til og skal bruke en 12" som jeg har stående fra før av. Dermed blir det to 15" suber, en i hvert hjørne framme, og én 12" som antakeligvis havner ved siden av den ene 15". Receiveren har en helt nydelig romkorreksjon, autooppsettet på den er bedre enn noe jeg klarer å få til selv. Men så har den altså bare to separate subutganger. Så da er spørsmålet: Blir det riktigste måten å sette én 15" på hver av de utgangene og bruke en Y-splitter til 12" på den ene siden, eller blir det bedre å kjøre Y-splitteren til de to 15", så det er to like suber på samme utgangen, og så kjøre 12" for seg selv? Rommet er tilnærmet 100 % symmetrisk, hvis det har noe å si, men med noen vinduer på høyre side der det bare er vegg på venstre.

Mastiff

Medlem
16 Jul 2003
5.900
0
0
mastiff.now.nu
Ja, det er det på alle. Men det er jo bare selve den fysiske tilkoblingen og vil vel ikke ha så mye å si for hvilke to suber som bør på samme utkanal på forsterkeren for at romkorreksjonen skal fungere. For det er den jeg egentlig lurer på.

Mastiff

Medlem
16 Jul 2003
5.900
0
0
mastiff.now.nu
Takk! Da satser jeg på det. Og så må jeg til med litt avansert bi-amping, for jeg har fått to sett fronthøyttalere oppåhverandre, men det bør gå greit. Jeg setter bare en firekanals forsterker på bakhøyttalerne og lar frontene holde seg på yamahaen. :)