Hvordan gjøre himling om fra lyst til mørkt på kort tid?

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
264
10
18
Til høsten skal jeg lage et dedikert kinorom på 16m2 (L: 4,4 x B: 3,7m).
Jeg ønsker å lage rommet slik at det raskt kan gjøres om fra lyst til mørkt på kort tid, og vice versa. Med lyst mener jeg type lystmalt panel i himling og på vegg, parkett på gulv. Med mørkt mener jeg svart molton, som jeg allerede har. I himlingen er jeg åpen for å bruke et annet stoff/materiale enn molton mtp. praktiske grunner/vekt.
Er det noen som har noen gode forslag til hvordan jeg kan gjøre dette?

Jeg har en plan på hvordan jeg skal raskt kan gjøre om veggene: feste molton på takskinner som parkeres i hjørnene på rommet.
På gulvet har jeg et teppe som kan rulles ut mellom skammel og center/ bilde.

Hvorfor jeg ønsker en slik lys/mørk løsning: jeg ønsker et lyst og trivelig lyd/bilde-rom når barna er der, og når vi ser på sport og div. TV programmer. Ønsker da å benytte meg av bra bilde og atmoslyd. Når vi skal se film og serier ønsker jeg ordentlig hjemmekino med bat cave. Når vi ikke ser film og serier synes jeg et bat cave-rom er veldig trist å oppholde seg i.

Himling: noen foreløpige tanker jeg har, er å feste rullegardiner på sidene av himlingen og som dras ut og festes på midten. Evt. bruke et annet tynt tekstil som lett kan dras ut og parkeres på en rask måte. En utfordring er at en del tekstiler fort blir tunge og henger på midten.

Forslag settes pris på!:)