Hvordan fungerer 2:35:1 Zoom?

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
530
12
18
39
avforum.no
Har en Sony VW270 som står i Aspect Normal. Ett av valgene er 2:35:1 Zoom. Da har jeg muligheten til å få et mye bredere bilde og vurderer å lage et litt større lerret enn 106¨ 16:9 som jeg har nå. Ramma er 10cm bred og fyller hele rommet i bredden. Med smal ramme kunne jeg fått noe større bilde. Kasteavstanden klarer ca. 111¨ 16:9 med aspect normal, men ville klart enda bredere med 2:35:1 Zoom. Er dette en digital zoom eller vil 4K film bli like skarp og full oppløsning med denne zoom-funksjonen? Har vurdert et Dreamscreen V6 lerret, men er bare akustisk. Ser også Carl´s Place har populære lerret til gode priser.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.108
94
48
53
Jessheim
Vanlig 4K materiale for forbrukere er basert på en oppløsning med bredde på 3840 piksler. Kino 4K formatet er basert op 4096 piksler i bredden, og både Sony og JVC bruker bildebrikker med 4096 horisontale piksler. Zoom strekker bildet ut til å bruke hele bildebredden på brikkene, i stedet for de 3840 piksler som kildematerialet ditt er basert på. Det vil si at du ikke lengre har 1:1 piksel-mapping, men prosesseringen er såpass bra at det kan du ikke se i filmsammenheng. I testbilder (resolution patterns) ser du skaleringen zoomingen medfører, men som tidligere nevnt, ser du film fremstår skaleringen tilnærmet perfekt.

• Like
Reactions: KristianW

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
530
12
18
39
avforum.no
Takk Gorm!
Veldig god forklaring. Nesten 7% bredere bilde med å ta i bruk alle pikslene brikken har. Ikke dårlig, det er ganske mye. I tillegg har jeg over 10cm å gå på i bredden med normal Aspect, så samlet trenger jeg et bredere rom for å makse helt ut;)

Sist redigert: