Hvor plasserer dere senteren

oyvindherman

Medlem
4 Mar 2003
720
0
0
Jeg har problemer med å plassere senteren. Når lerretet blir trukket ned kommer det foran senteren om den skal henge på veggen eller oppå tv'en. Er det veldig merkbart om lerretet henger foran i forhold til lyden?

Det eneste jeg kommer på er å ta den frem ved behov og vinkle den på gulvet opp mot seerne. Har hørt at det er den korrekte utgangsposisjonen for senter.

Noen tips?

Rinn

Medlem
22 Jun 2003
1.926
0
0
www.actionshack.tk
Det er ikke verre enn å trekke lerretet ned og så høre hvordan lyden blir. Ørene er det beste man har for å finne ut sånt.

Mest sannsynlig vil lyden fra senteren bli adskillig dårligere dersom du ikke har en perforert duk laget spesielt for å slippe igjennom lyd.

Plasseringen på gulvet er nok kanskje bedre, men litt upraktisk. Alternativet er jo taket, og å vinkle senteren nedover. Eller så kan du ha et lite lavt bord å legge den på, evt. en stereobenk.

Vet ikke hvordan det ser ut hos deg, eller hvor langt ned du har lerrettet så det er litt vanskelig å komme med noe konkret.

På hjemmesiden min kan du se hvordan jeg har løst mine 'problemer'.

Burre

Medlem
20 Apr 2003
8.532
0
0
39
avforum.no
Løsningen i mitt tilfelle var å koble alt til projektoren via receiveren, nå bruker jeg ikke TV-en lenger..

Rinn

Medlem
22 Jun 2003
1.926
0
0
www.actionshack.tk
TV'en glemte jeg... har solgt min for lenge siden... lenge før jeg fikk projen i hus *hehe*

Ser knapt på TV har jeg funnet ut. Enten ser jeg film, eller så sitter jeg på AV-forum :D

Det lille jeg ser av TV ser jeg på PC med et tuner-kort. Funker greit, og slipper den svære kolossen i stua.

:D

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
Du kan jo lage/kjøpe en liten benk som du setter foran anlegget når du skal se film. Da kan du trekke frem senteren og sette den i forkant av anlegget. Det er jo ikke store jobben, du må jo opp av sofaen for å trekke ned lerretet likevel. :wink:

Burre

Medlem
20 Apr 2003
8.532
0
0
39
avforum.no
Det kan faktisk være verdt å prøve uten senter. Vinkler du frontene mot hver side for der du sitter, kan resultatet bli bra.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
Burre skrev:
Det kan faktisk være verdt å prøve uten senter. Vinkler du frontene mot hver side for der du sitter, kan resultatet bli bra.
Da må du sitte nøyaktig midt i mellom fronthøyttalerne, og du kan glemme å dele filmgleden med andre.

Zamot

Medlem
27 Mar 2003
2.508
0
0
Nei fysj til begge forslagene... Jeg gidder i hvert fall ikke flytte på en hylle for å se film, ser film såpass ofte! Og ta den bort er det heller ikke snakk om! Mister mye i lydbildet. Har heller tenkt å oppgradere den til LCR600 som er enda større. Har også vurdert å legge den under TV-en, og flytte TV-en lenger til høyre. (Vet ikke om det var meg dere siktet til men...)

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
Hva med en 603 til, plassert mellom TV'n og stereoracket. Det måtte vel vært den ultimate løsning. :D

Zamot

Medlem
27 Mar 2003
2.508
0
0
hehe, 603 hele veien rundt tenker jeg! er nesten så jeg kjøper meg et par til, kan kjøpe et par for 4500,-. Men hvor i all verden får en tak i kun 1 stk? (Kanskje på klubben, men pleier å kjøpe brukt)
Har også lyst å oppgradere til CM6.

Nito

Medlem
26 Mai 2003
1.175
0
0
Rinn skrev:
TV'en glemte jeg... har solgt min for lenge siden... lenge før jeg fikk projen i hus *hehe*

Ser knapt på TV har jeg funnet ut. Enten ser jeg film, eller så sitter jeg på AV-forum :D

Det lille jeg ser av TV ser jeg på PC med et tuner-kort. Funker greit, og slipper den svære kolossen i stua.

:D
Du slipper vel NRK-lisensen da. :wink:
NRK-lisensen suger !!

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
Zamot skrev:
hehe, 603 hele veien rundt tenker jeg! er nesten så jeg kjøper meg et par til, kan kjøpe et par for 4500,-. Men hvor i all verden får en tak i kun 1 stk? (Kanskje på klubben, men pleier å kjøpe brukt)
Har også lyst å oppgradere til CM6.
Du får kjøpe 2 par. Senter foran, bak og høyre/venstre side bak. :D