Hvor langt ut på gulvet skal frontene?

Espen84

Medlem
17 Sep 2009
2.696
0
0
Finnes det noen tommelfingerregel for hvor langt ut fra vegg HT skal? 20cm? 50cm? Det er vel ganske individuelt, men hvor skal man begynne?

Zingery

Medlem
9 Des 2012
63
0
0
Det spørs vell helt om du har bassportene framme eller bak.. Men det er vell ingen eksakt regel på det.. Jeg hadde prøvd meg litt frem, og hørt hvor det passet best. Det avhenger jo endel av rommet også.

10 Okt 2007
599
0
0
Espen84 skrev:
Finnes det noen tommelfingerregel for hvor langt ut fra vegg HT skal? 20cm? 50cm? Det er vel ganske individuelt, men hvor skal man begynne?
Prøv deg frem og lytt etter hva som virker best for deg.

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
Mål dybden på rommet, fronternes frontplate skal da plaseres 1/9, 1/7 eller 1/5 inne i rommet målt fra bakveggen, som en begynnelse. God lyd avhenger jo selvfølgelig av hvor du plaserer lytteplassen.
Ellers kan du jo prøve dette, god for stereo men ikke så heldig for kino medmindre du kan flytte frem lerret.
Cardas Audio

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Synes ofte anbefalingen fra høytaler produsent er et greit sted å begynne. De gir ofte anbefaling angående avstand til bakvegg, sidevegger og vinkling ut i fra høytalerens prednings karakteristikk. Den endelige plasseringen vil selfølgelig variere med rommet og lyttepossisjon osv, men høytaler produsentens anbefaling gir ofte et greit sted å begynne testingen.

Eleanor

Medlem
27 Jun 2009
2.066
0
0
joakimpatos skrev:
om jeg setter høyttalerene 20cm eller 1 meter så merker jeg ikke forskjell :)
Og hva slags konklusjon kan man trekke av det? :confused:

Jeg hører generellt forskjell i andelen med bass, (mer bass nærme vegg, bedre perspektiv og dybde i lydbilde lenger fra bakvegg) i de oppsettene jeg har testet tidligere.

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
Ja, jeg både måler og merker forskjell om jeg flytter de 1 cm.
Subben trodde jeg ville spille bra i hjørnet, men det var feil, den spiller mye bedre 1/3 inn på bakveggen.

AV-Fallet

Medlem
19 Aug 2010
6.827
0
0
Det riktige svaret er:
De skal stå SÅ langt fra veggen

Hvis det er bassreflexport på baksiden av høyttaleren vil man vel merke spesielt stor forskjell.

Hybris

Medlem
24 Okt 2003
10.963
0
36
De fleste har jo praktiske begrensninger ift dette, men jeg vil si man bør starte med å sette de så langt vekk fra samtlige vegger som er praktisk gjennomførbart, og så lytte seg videre derfra :) Litt større gulvstående og spesielt hvis porten er bak havner vel lett 40-50cm ut fra veggene tenker jeg.

Husker på det gamle og ikke så veldig store gutterommet mitt back in the days (på nittitallet engang), hadde høyttalerne så langt ut på gulvet at jeg passerte bak den ene høyttaleren når jeg gikk ut og inn av rommet. :)

AV-Fallet

Medlem
19 Aug 2010
6.827
0
0
Hybris skrev:
.....hadde høyttalerne så langt ut på gulvet at jeg passerte bak den ene høyttaleren når jeg gikk ut og inn av rommet. :)
Var ikke noe vits i bakhøyttalere den gang....

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.993
8
38
På HiFi messa i Horten sist september var det ett rom hvor frontene var satt over halvveis ut i rommet.... Det fant jeg noe spesielt, men det må ha vært en grunn til det.

AV-Fallet

Medlem
19 Aug 2010
6.827
0
0
Supertramp skrev:
På HiFi messa i Horten sist september var det ett rom hvor frontene var satt over halvveis ut i rommet.... Det fant jeg noe spesielt, men det må ha vært en grunn til det.
Var vel en kabelprodusent som hadde stand der da....

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
Som jeg skrev havner høyttalerne jo langt inne i rommet om man bruker den ulike reglen. 1/3 inne i rommet f.eks.
For et eksempel kan man på hifisentralen se et hjemmebesøk hos Knut Vadseth : Hjemme hos Knut Vadseth fra Fidelity, med Espen L, SAL og ganilsen
Siden rommet har "nodes" kan man tune lyden siden man har ulik respons i hele lengden avhengig av lytteposisjon, det er en myte at man får best bass med høyttalerne langt inne i hjørnene, så har man plass får man mye bedre renere lyd om man kan trekke de ut. Fokus og dybde kan også reguleres med eksperimentering av plasering fra sideveggen, toe inn er ikke så nødvendig om man har god avstand til sideveggen, men det avhenger jo av høyttalerens konstruksjon og personlig smak.

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.721
4
38
De skal stå der hvor de måler jevnest i bassresponsen med minst romnoder. Og det er det ingen fasit på. Her er det bare å kjøpe seg måleutstyr og eksperimentere. Og det samme med lytteposisjonen.