Hvor kjøper dere 4k filmer? Og andre filmer

knutarn

Medlem
30 Sep 2010
124
3
18
Hei! :)

Hvor kjøper dere filmer hen? spesielt 4k?

EDIT: Jeg la den i feil kategori, admin kan bare flytte den :)

Sist redigert:

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.443
29
48
43
Steelbook utgaver også? :)
Nei de må man somregel andre plasser for å få tak i.

De dukker ofte opp på amazon marketplace, men da til oop priser desverre..

Spørs jo hva du er ute etter, steelbooks fra et spesielt land, en spesiell utgiver, eller flere versjoner av samme film.

I usa feks er det Best Buy som gir ut steelbooks, og da må du nesten ha kontakter der for å få tak i (eller bruke jetcarrier hvis det finnes fremdeles)

Zavvi i england har mye, og de fleste andre store (og tildels dyre) steelbook utgiverene selger internasjonalt eller du kan kjøpe gjennom group-buys på hidefninja o.l., kimchi, hdzeta, arena for å nevne noen..

americanFord

Medlem
13 Aug 2009
4.340
21
38
Platekompaniet,kjøper alle filmer på deres 3 Blu Rays for 200kr tilbud.
Gjelder ikke dette bare HD-blu-rays og ikke UHD 4K? Fant ingen når jeg bladde kjapt gjennom..

Ellers er jeg ganske sent ute med dette formatet og er vel oppe i snart 20 stk. Kjøpte Dunkirk og Hacksaw Ridge fra Amazon.com, samt The Revenant på finn.no, ellers resten på platekompaniet. Noen til full-pris (Fury, Bohemanian Rhapsody og The darkest hour), men var innom butikken på Storo som hadde en tilbudseske med mange til 99,- pr stk. Dro med Deadpool 1 og 2, Jason Bourne, Get Out, Everest, Life, IT, Hidden Figures, The Passengers, Kingsman: The secret Service, Tomb Raider og Jurassic Park: Fallen Kingdom (Steelbook) - alle til 99,- pr stk. Har ikke funnet tilsvarende utvalg/priser andre steder siden :(

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.443
29
48
43
Jeg har satt meg max $15 pr film på gjenkjøp og re-releaser, men lavere er også greit, men alt av nye utgivelser kjøper jeg dag 1 til gjeldende pris.

Selv on jeg synes det er greit å handle litt rimelig avogtil, så tror jeg allikevel det er viktig at vi bidrar til å holde markedet i live.

Jeg mener vi gjør oss selv en bjørnetjeneste hvis alle bare skal vente på at alt kommer på tilbud, da gidder ingen studio å gi ut 4k (eller bluray for den saks skyld) og hva skal vi gjøre da ?

Selv piratene vil jo slite da, for de eneste kopiene på nett med en kvalitet som er noe å ha på til bl.a. projector visning er rippa fra plate, og uten plater, ingen ripper ;)

På releasedagen, i hvertfall i usa, så er det priskonkurranse mellom bestbuy/target/walmart og amazon, men etter etpar uker går de somregel opp igjen til veil. pris, så forhåndsordre er smart for å få beste pris tidlig jaffal.

americanFord

Medlem
13 Aug 2009
4.340
21
38
Jeg har satt meg max $15 pr film på gjenkjøp og re-releaser, men lavere er også greit, men alt av nye utgivelser kjøper jeg dag 1 til gjeldende pris.

Selv on jeg synes det er greit å handle litt rimelig avogtil, så tror jeg allikevel det er viktig at vi bidrar til å holde markedet i live.

Jeg mener vi gjør oss selv en bjørnetjeneste hvis alle bare skal vente på at alt kommer på tilbud, da gidder ingen studio å gi ut 4k (eller bluray for den saks skyld) og hva skal vi gjøre da ?

Selv piratene vil jo slite da, for de eneste kopiene på nett med en kvalitet som er noe å ha på til bl.a. projector visning er rippa fra plate, og uten plater, ingen ripper ;)

På releasedagen, i hvertfall i usa, så er det priskonkurranse mellom bestbuy/target/walmart og amazon, men etter etpar uker går de somregel opp igjen til veil. pris, så forhåndsordre er smart for å få beste pris tidlig jaffal.
Gode poenger, men jeg ser mye film og som relativt nyutdannet blir det fort mye penger med 299,- pr film når en i tillegg har andre hobbyer som koster penger (bla. vinyl) ;) Har ingen problemer med å betale fullpris for nyutgivelser jeg VIRKELIG må ha, men er vel lov å være litt prisbevisst også. Hvis ikke markedet tåler noen som meg, er det jo allerede dødfødt. Trist, men sant?

Sist redigert:

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.443
29
48
43
Gode poenger, men jeg ser mye film og som relativt nyutdannet blir det fort mye penger med 299,- pr film når en i tillegg har andre hobbyer som koster penger (bla. vinyl) ;) Har ingen problemer med å betale fullpris for nyutgivelser jeg VIRKELIG må ha, men er vel lov å være litt prisbevisst også. Hvis ikke markedet tåler noen som meg, er det jo allerede dødfødt. Trist, men sant?
Joa det er det selvfølgelig :)

Jeg har alltid vært tilhenger av betal/kjøp det du kan. Når jeg var yngre så gikk det veldig mye på piratkopierte vhs fra videosjappa,jeg og mange andre hadde jo ike råd til å leie alle nyhetene hver uke.. men far til en kompis leide alt og kopierte alt.

All den filmen jeg så 'gratis' da la grunnlaget for den filmkjøperen jeg er idag. Helt greit at folk somm er unge og ikke har råd laster ned film, så lenge de begynner kjøpe når de har mulighet..

Reactions: americanFord

americanFord

Medlem
13 Aug 2009
4.340
21
38
Joa det er det selvfølgelig :)

Jeg har alltid vært tilhenger av betal/kjøp det du kan. Når jeg var yngre så gikk det veldig mye på piratkopierte vhs fra videosjappa,jeg og mange andre hadde jo ike råd til å leie alle nyhetene hver uke.. men far til en kompis leide alt og kopierte alt.

All den filmen jeg så 'gratis' da la grunnlaget for den filmkjøperen jeg er idag. Helt greit at folk somm er unge og ikke har råd laster ned film, så lenge de begynner kjøpe når de har mulighet..
Kanskje jeg er blitt gjerrig etter studentlivet... :unsure:

Jeg driver ikke med piratkopiering, men abbonnerer på flere strømmetjenester så er ikke mangel på filmer å se. Kvalitet og tilgjengelighet derimot!
Hadde en del års avbrekk fra fysisk media og trodde ikke jeg kom til å kjøpe en eneste fysisk film igjen. Men..... så innså jeg at filmene jeg ville se ikke var tilgjengelige når jeg ville se de... Og at flere av favorittfilmene lå i hylla (blu -ray). Samme med vinyl/LP-plater der rettighetene til samme master plutselig er borte fra eksempelvis Spotify.

Håper mange innser fremover at det ikke er en selv, men streaming-distrubitørene som bestemmer hva vi forbrukere skal se. Dette er ikke kult! Tok en stund før jeg faktisk innså hvor kjipt dette er.

Skal bli flinkere til å støtte opp markedet ved kjøp av fysisk media i tiden fremover!