Hvor kjøpe Rockfon Industrial i Vestfold?

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.393
6
38
Tenkte lage noen akustikkplater, men finner ikke dette i noen lokale bygg forretninger. Noen som vet hvor man kan kjøpe slike?

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.194
0
36
Kristiansund
Vær litt oppmerksom på at Rockwool Industrial er nettopp det.. Industriplater. Det kan drysse fra de hvis du legger de i taket uten noe god beskyttelse. Kan blir ubehagelig.

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.909
0
0
Ville holdt meg til industrial. Det har med luftgjennomstrømningen i platene å gjøre at den er å foretrekke. Nå vet ikke jeg helt hvordan det står til på den andre plata. Du kan jo sende dem en mail og høre med den hvordan KP/a'en er på de platene. Vet at rockfon industrial har 21kp/a.

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
7.213
8
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Vær litt oppmerksom på at Rockwool Industrial er nettopp det.. Industriplater. Det kan drysse fra de hvis du legger de i taket uten noe god beskyttelse. Kan blir ubehagelig.
Min erfaring med Rockfon Industrial er at de ikke drysser. Jeg har Naturell-farge, og en kompis har Black. Ingen drysser noe, i hvertfall ikke noe merkbart. De har malte kanter og er dekket med en slags duk, og tåler til og med en liten støt. Hvis man derimot begynner å dele dem opp stiller det seg annerledes. Da ville jeg ha "forseglet" kantene med et strøk vannbasert maling i samme farge som platene.

Platene kan enkelt skrues direkte opp på vegg, eller i tak med for eks slike (lengre skruer må selvfølgelig benyttes):

Sist redigert:

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.393
6
38
Min erfaring med Rockfon Industrial er at de ikke drysser. Jeg har Naturell-farge, og en kompis har Black. Ingen drysser noe, i hvertfall ikke noe merkbart. De har malte kanter og er dekket med en slags duk, og tåler til og med en liten støt. Hvis man derimot begynner å dele dem opp stiller det seg annerledes. Da ville jeg ha "forseglet" kantene med et strøk vannbasert maling i samme farge som platene.
Mao kan jeg male kantene med samme maling jeg malte takplatene med, hvit matt vannbasert ?

Har nå fått bestillt via Monter, men henter de sjøl, siden det som nevnt over her ble 1100kr + moms i frakt!!!!!
Fatter ikke at dette går an i 2015!!

Anyway, henter to pakker imorra, en pakke hvit og en svart, så får vi se hvordan dette funker.

De skal trekkes med stoff, og fikk første test før helgen. Tror dette blir kult :)

image.jpg

sirant

Medlem
24 Jan 2010
7.120
0
36
Hvilken pris måtte du ut med for platene? Har sjekket både med monter og cf her i dag,skilte 100 kroner per plata. På cf (som var billigst) var det ingen porto heller.

Willms

Medlem
2 Aug 2012
1.185
0
36
Oslo
Har nå fått bestillt via Monter, men henter de sjøl, siden det som nevnt over her ble 1100kr + moms i frakt!!!!!
Fatter ikke at dette går an i 2015!!
Var dette frakten for å få det levert hjem, eller snakker vi om frakt som Montér krever for at du skulle hente dem i butikken?

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.393
6
38
Ja, det kan du. Kantene på platene blir mye penere slik, hvis du skal ha dem rett på vegg og tak. Hvis du skal kle dem med stoff er det helt unødvendig å male.
Flott. Mente de hvite som jeg skal ha i taket. De skal ikke trekkes med stoff. Blir litt som Midas har det.

Hvilken pris måtte du ut med for platene? Har sjekket både med monter og cf her i dag,skilte 100 kroner per plata. På cf (som var billigst) var det ingen porto heller.
600kr pakka+moms. Begge pakkene kom på 1700kr m. moms.

Var dette frakten for å få det levert hjem, eller snakker vi om frakt som Montér krever for at du skulle hente dem i butikken?
Frakt til butikken(Monter), ja.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.393
6
38
image.jpg

Filk henta 2 pakker idag. Råbillig bensin i Moss(10,99kr/l), så sparte jo inn nesten hele turen, hehe.

bare satte opp et par plater på bakvegg og bak fronthøyttalerne, og merket allerede forskjell. Mye renere, klarere lyd. Moro dette her :)

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.393
6
38
Heisan. Joda resultatet ble veldig bra, er meget fornøyd.

image.jpg

Har fått opp 5 på bakveggen, og en på høyre side(åpen løsning på venstre side), og det hjalp hørbart på lyden. Ble mye roligere, klarere, mer presis lyd.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Ikke fått opp de i taket enda, men har fått på plass to langhårede tepper fra Ikea, og disse hjalp også på ekko, og mer roligere lyd.

Stoffet ble bestillt fra Spoonflower.com, og dette ble helt råbra! Utrolig detaljerte og flotte plakater dette ble, nesten som silke. Kan virkelig anbefale de :)

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.393
6
38
Ser bra ut!

Hvor mye kom det på ca for trekkene?

Jeg bestillte først bare den Avatar posteren som en test, og den kom på 170nkr.

Bestilling nr 2 var 12 postere!!, og da ble det ca 280nkr pr st med moms og frakt.

Glemte å si at jeg lagde seff 2 akuplater for å ha bak fronthøyttalerne, på frontveggen, slik at det er 8 plater brukt hittil. Altså hele pakken med svarte plater. De to er trukket med vanlig svart frontstoff til høyttalere fra Biltema.

Skåra1

Medlem
4 Mar 2010
509
0
16
Sandnes
Billigere å bestille en og en med andre ord!

Lastet du opp bildene selv og valgte mål?
Trekkene er såpass store at de er festet på baksiden av rammen?

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.393
6
38
Billigere å bestille en og en med andre ord!

Lastet du opp bildene selv og valgte mål?
Trekkene er såpass store at de er festet på baksiden av rammen?
Ja, det stemmer. Jeg brukte stort sett framgangsmåten i denne tråden:

http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/135055-akustikkplater-filmplakater.html

Fant bildene jeg ville ha på Movieposters.com, litt resizing og evt cropping, for så å legge en svart border(ramme) rundt bildet, som da altså går rundt kanten og rammen av akuplatene, og lastet deretter opp på Spoonflower. De passet da ganske bra i den "malen" de har der. Og dette passet da bra på Rockfon platene med ramme.

hvis det er interesse, kan jg sikkert lage en liten guide ;)

Sist redigert:

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.393
6
38
Skal se hva jeg kan få til ;)

I mellomtiden har jeg fått opp 3 hvite plater i taket. En litt annen løsning enn Midas, da jeg ville ha mulighet til å ta de ned om jeg ville, så da ble det kroker.
image.jpg

2 lengder med glattkant 48x15 mm på baksiden festet fra forsiden med 4x70mm skruer med 32mm skiver malt hvite, 4 kroker i glattkanten, 4 kroker i taket til hver plate, og vips var de oppe.

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
7.213
8
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
2 lengder med glattkant 48x15 mm på baksiden festet fra forsiden med 4x70mm skruer med 32mm skiver malt hvite, 4 kroker i glattkanten, 4 kroker i taket til hver plate, og vips var de oppe.
Flott måte å gjøre dette på! Fint også med et bilde slik at folk får med seg fremgangsmåten. Denne ideen skal jeg sannelig prøve selv! :)

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.393
6
38
Hvordan ligger guiden ann? :p
Uffameg, her har det sklidd ut, gitt. Men nå har det visst blitt umulig å bestille postere fra Spoonflower, pga. copyright. De har bestandig hatt den regelen, men tydeligvis ikke håndhevet den, hehe. Veldig dumt, da disse var/er utrolig fine.

image.jpg
Flott måte å gjøre dette på! Fint også med et bilde slik at folk får med seg fremgangsmåten. Denne ideen skal jeg sannelig prøve selv! :)
Wow, skryt av selveste Hundsbedt!! Takker, takker, det funker fint sånn, her montert opp.

image.jpg

Men jeg bommet på førsterefleksjonen her, hehe, og de reduserte effekten fra takvifta, så må flyttes.
Men det ble lunere lyd i stua, tørrere.

Skåra1

Medlem
4 Mar 2010
509
0
16
Sandnes
Jeg har i utgangpunktet ikke tenkt å bruke postere, hadde mer tenk på "bilde" fra film.
Er vel i grenseland det også, men det ståt nå i vertfall ikke noe navn på de...

Hvor stort må bildet være for å passe over en rockfonplate med ramme?

Har også planer om å få trykket opp selvfotograferte bilder å henge rundt om i huset, da også etter oppskriften din, har vel mye ekko...

Skåra1

Medlem
4 Mar 2010
509
0
16
Sandnes
Uffameg, her har det sklidd ut, gitt. Men nå har det visst blitt umulig å bestille postere fra Spoonflower, pga. copyright. De har bestandig hatt den regelen, men tydeligvis ikke håndhevet den, hehe. Veldig dumt, da disse var/er utrolig fine.

Vis vedlegget 122086

Wow, skryt av selveste Hundsbedt!! Takker, takker, det funker fint sånn, her montert opp.

Vis vedlegget 122087

Men jeg bommet på førsterefleksjonen her, hehe, og de reduserte effekten fra takvifta, så må flyttes.
Men det ble lunere lyd i stua, tørrere.
Jeg venter fortsatt tålmodig i spenning jeg! ;P