Hvor dekodes Dolby Vision? Og bør jeg da droppe Samsung Q95T?

Redpill

Medlem
27 Nov 2011
8
0
1
Hei, jeg har et rom med flere store vinduer og endel lys, og hadde egentlig landet på Samsung Q95T fordi den har 2000 nits + anti-reflection (som gjør den bedre å se på dagtid når jeg ikke trekker for gardinene). Men så ser jeg den ikke støtter Dolby Vision. Hovedkilden min er en Apple TV 4K som jo støtter Dolby Vision. Hva skjer egentlig/hva taper jeg hvis jeg ser en Dolby Vision film fra f.eks. HBO og har TV som ikke støtter Dolby Vision? Hva sendes da egentlig fra min Apple TV?

Bør jeg da heller kjøpe f.eks. en LG OLED55CX?

Egentlig er dette enda mer komplekst da jeg også planlegger å kjøpe en receiver (alla Denon AVR3600H) senere i år, og den har jo også støtte for Dolby Vision, hva betyr det? Må jeg sjekke hvilke komponenter som kan dekode Dolby Vision? Og hva kommer da ut på andre siden? Kan jeg evt. bare koble lyd til receiver og bilde direkte til TV?

Bortsett fra Apple TV (Netflix, NRK, HBO, Amazon Prime, YouTube) vil det være Nintendo Switch og PS5 (nærmere jul) som benyttes som video-kilder.

Takk!

nordic45

Medlem
28 Jan 2005
9.032
33
48
Dolby Vision er jo en 'bildeting', så om TV'en din mangler DV vil du uansett 'miste' det, uansett resten av utstyret du har.

Redpill

Medlem
27 Nov 2011
8
0
1
Dolby Vision er jo en 'bildeting', så om TV'en din mangler DV vil du uansett 'miste' det, uansett resten av utstyret du har.
Takk, ja du har selvfølgelig rett når jeg tenker meg om. Men det er allikevel interessant å skjønne hva slags bilde jeg får se på Q95T hvis receiver eller AppleTV sender Dolby Vision signalet til TVen.

Tror kanskje jeg venter for å se om det kommer andre lyssterke TVer eller Samsung oppgraderer til å støtte Dolby Vision.

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.992
19
38
Takk, ja du har selvfølgelig rett når jeg tenker meg om. Men det er allikevel interessant å skjønne hva slags bilde jeg får se på Q95T hvis receiver eller AppleTV sender Dolby Vision signalet til TVen.

Tror kanskje jeg venter for å se om det kommer andre lyssterke TVer eller Samsung oppgraderer til å støtte Dolby Vision.
Så lenge du uansett ikke får noen 12 bits TV er vel DV sånn passe bortkasta? Støtte for det i dagens modeller blir litt som å putte Porsche felger på en Toyota

Sist redigert:

nordic45

Medlem
28 Jan 2005
9.032
33
48
Så lenge du uansett ikke får noen 12 bits TV er vel DV sånn passe bortkasta? Støtte for det i dagens modeller blir litt som å putte Porsche felger på en Toyota
Jeg har DV TV og BD, og å se det samme på en TV uten DV er som natt og dag.

Redpill

Medlem
27 Nov 2011
8
0
1
HDR10+ oppnår akkurat det samme var poenget
Tja,
1) hvis Q95T hadde hatt DV kan det muligens hende jeg ikke hadde sett forskjell i forhold til HDR+
2) men jeg kjøper ny TV relativt sjelden, den skal holde i mange år. Jeg tipper at om noen år vil det være en del innhold i DV som jeg vil se som ikke er tilgjengelig i HDR+ .

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.992
19
38
HDR er kryss-kompatibelt. Innhold mastret i DV vil spille av i HDR10+ på samsungen du vurderer. Og fordi panelet i seg selv ikke støtter hverken fargedybden eller lysstyrken DV tillater, er det å inkludere standarden i en slik skjerm passe meningsløst

• Like
Reactions: Redpill

nordic45

Medlem
28 Jan 2005
9.032
33
48
Jeg har 2 TV'er, en med DV og en med HDR. Er ikke i tvil om hvilken av de jeg vil se DV-film på...

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.992
19
38
Tvr er forskjellige. Hvorfor den ene ser bedre ut enn den andre skal ikke jeg uttale meg om. Men med mindre panelet i DV TVn din både støtter 12 bits farger og er særdeles lyssterk, hvilket jeg finner lite sansynlig, så er altså ikke HDR årsaken.

Redpill vurderer for øvrig en skjerm hvor det uansett ikke ville gjort noen forskjell.

Redpill

Medlem
27 Nov 2011
8
0
1
HDR er kryss-kompatibelt. Innhold mastret i DV vil spille av i HDR10+ på samsungen du vurderer. Og fordi panelet i seg selv ikke støtter hverken fargedybden eller lysstyrken DV tillater, er det å inkludere standarden i en slik skjerm passe meningsløst
Takk! Det hadde jeg ikke fått med meg. Hadde vært digg å sett hvordan DV innhold ser ut på Q95T vs årets LG OLED55CX modell, i et litt lyst rom. Jeg får se hva jeg kan få sett i butikken.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.190
16
38
Samsung kjører som vanlig sitt eget, løp derfor introduserte de HDR 10+ for 2 år siden, som ikke akkurat har vært noen suksess.
Det er vel ingen i dag som tror at Samsung vil legge inn støtte for Dolby Vision, men mulig at de må inkludere det om noen år, særlig etter at Disney har gått for DV. Men det finnes jo andre OLED TV enn LG som støtter DV.

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Redpill

Medlem
27 Nov 2011
8
0
1
Takk for alle svar! Som jeg nevnte tenkte jeg også å benytte TV’en til PS5 etterhvert. Og hvis jeg trodde dette med HDR var utfordrende ser det ut til å blekne i forhold til utfordringene rundt HDMI 2.1 og nye spillkonsoller. E.g. støtte for, og betydningen av ting som VRR, ALLM, 8K, 120 Hz, qft,qms, eArc. Se
https://www.polygon.com/2020/3/4/21151509/xbox-series-x-ps5-specs-4k-8k-tv-hdmi

Nå er det jo aldri (eller alltid kan man også si) et riktig tidspunkt for ny TV, men jeg venter kanskje til neste år med et håp om at ting har blitt litt klarere 😃

nordic45

Medlem
28 Jan 2005
9.032
33
48
Takk for alle svar! Som jeg nevnte tenkte jeg også å benytte TV’en til PS5 etterhvert. Og hvis jeg trodde dette med HDR var utfordrende ser det ut til å blekne i forhold til utfordringene rundt HDMI 2.1 og nye spillkonsoller. E.g. støtte for, og betydningen av ting som VRR, ALLM, 8K, 120 Hz, qft,qms, eArc. Se
https://www.polygon.com/2020/3/4/21151509/xbox-series-x-ps5-specs-4k-8k-tv-hdmi

Nå er det jo aldri (eller alltid kan man også si) et riktig tidspunkt for ny TV, men jeg venter kanskje til neste år med et håp om at ting har blitt litt klarere 😃
Det er det samme stort sett hvert år, det kommer noe nytt på neste års modeller.

• Like
Reactions: Redpill

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.992
19
38
Jeg kommer til å kjøpe PS5 sjøl og det byr på nye utfordringer. Jeg har kommet til at jeg dropper de dyreste modellene og heller bytter TV litt oftere. Jeg har en 82 Samsung som jeg er sjukt fornøyd med, men HDMI 2.1, eARC etc. gjør at å unngå oppgradering er vanskelig. Forhåpentligvis til noe større samtidig.