Hvor begynner jeg?

hankvern

Medlem
17 Apr 2007
40
1
8
Da klokken begynner å nærme seg midlivskrise og Audun Solbakken varsler at han skal ha ta knekken på alt av formuer i skatt, så begynner det å bli tid for å realisere en av punktene på min bucketlist. Jeg har et rom på ca 6,5m x 6,5m som nå er under oppussing. Her ser jeg mitt snitt til å bygge Kino/Stereo.
Ønskelisten sier;
7.1(2).6 Atmos
Rå stereo lyd
4K krystall bilde

Jeg liker å planlegge foran meg, men å lese seg opp på HiFi er litt som å sette seg inn i religion eller politikk. Så jeg tenkte at jeg kanskje kan få noen gode råd for å snevre inn mine søk litt.

1. Skal jeg gå for en integrert surround reciver (Denon AVC-110), eller bør jeg velge en prosessor og eksterne forsterkere
  • Jeg ønsker veldig god lyd i stereo for musikk. Om jeg går for eksterne forsterkere, holder det med 2 kanaler eller bør jeg ha for alle kanaler for også å få bra kino
2. Kjøper jeg nye (d-klasse) forsterkere, eller bør en kjøpe gamle high end brukt (isåfall hva)
3. Samme spørsmål gjelder høyttalere. Har ikke skjemt meg bort på lyd tidligere, så har lite erfaring. Kan XTZ Alpha Divine være noe å bygge et system rundt, eller bør en heller kjøpe noen anerkjente brukt (hva?)
4. Som dere ser av målene på rommet har jeg relativt god plass. Huset er 300 år gammelt, så det er ikke all verdens takhøyde (2.20), men jeg håper å få plass til et relativt stort lerret. Noen gode råd om bra 4K projektor og lerret

Budsjett er selvfølgelig relevant, men jeg har ikke satt noe tak per nå siden jeg er i en undersøkelsesfase. Jeg må også se hva som er igjen av midler etter at rommet er ferdig bygget. Har allerede det meste av materialer og isolasjon, men kommer til å gå litt for å kjøpe inn det jeg trenger til vannbåren varme, teppegulv, Fermacell fibergips + + +

På forhånd takk for svar og at dere tok dere tid til å hjelpe :)

• Like
Reactions: oes

oes

Medlem
18 Nov 2006
263
6
18
@hankvern Veldig spennende og artig mulighet. Mange her kan mye mer enn meg om de forskjellige temaene. Mye blir en smakssak - og et personlig valg hvilken retning man vil gå. Selv har jeg ganske dyr stereo i en stue og prismessig mer moderat hjemmekino (unntatt dyr projektor fra JVC) i et flerbruksrom. Litt tilfeldig, og mye grunnet rekkefølge. Høres smart ut å kombinere. Jeg ville i så fall gått for ekstra bra fronthøyttalere med en ekstern stereo effektforsterker til å drive dem. Du kan gjerne lese hva jeg har gjort og hvorfor her: https://avforum.no/forum/index.php?threads/effektforsterker-til-denon-avr-x3600.550069/#post-8197048

Om akustikk og rom finnes det mange bra folk å spørre her: men må være konkrete spørsmål, da🙂

lykke til!