Hvilken Yamaha-receiver?

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
498
10
18
37
avforum.no
Ble i en annen tråd gjort oppmerksom på at Yamaha har cinema DSP som kan imitere lydgjengivelse som om man var i et helt annet rom eller sal enn sitt eget lille kinorom.
Jeg synes det hørtes spennende ut og kunne tenkt meg å høre om man kan få lyd som minner enda mer om lyden store-sal i en offentlig kino. Er innenfor 50 dager hos Elkjøp på en Sony STR-DN1080 og vurderer Yamaha. Synes lyden på Sonyen er god, men hadde vært gøy med mulighetene til Yamaha. Også den som løfter dialog. Særlig dialogen jeg kan tenke meg størrelse på.

Hvilken Yamaha-modell vil være god nok eller bra sammen med Klipsch? Har i dag 7.1 og de største høyttalerne er RC-64II og RB-81II (bokhylle, liggende under lerret). Lite rom, ca. 2.30 x 3.30 x 2.10. Må støtte pass through 4K 60fps HDR.

Edit: så nå akkurat en reklame før klipp på youtube. Var en reklame for forsvaret og der var stemmen veldig sånn ¨kino-stemme¨-aktig. Må ha vært denne som kom opp: Forsvaret reklame

Sist redigert:

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.762
78
48
Ble i en annen tråd gjort oppmerksom på at Yamaha har cinema DSP som kan imitere lydgjengivelse som om man var i et helt annet rom eller sal enn sitt eget lille kinorom.
Jeg synes det hørtes spennende ut og kunne tenkt meg å høre om man kan få lyd som minner enda mer om lyden store-sal i en offentlig kino. Er innenfor 50 dager hos Elkjøp på en Sony STR-DN1080 og vurderer Yamaha. Synes lyden på Sonyen er god, men hadde vært gøy med mulighetene til Yamaha. Også den som løfter dialog. Særlig dialogen jeg kan tenke meg størrelse på.

Hvilken Yamaha-modell vil være god nok eller bra sammen med Klipsch? Har i dag 7.1 og de største høyttalerne er RC-64II og RB-81II (bokhylle, liggende under lerret). Lite rom, ca. 2.30 x 3.30 x 2.10. Må støtte pass through 4K 60fps HDR.

Edit: så nå akkurat en reklame før klipp på youtube. Var en reklame for forsvaret og der var stemmen veldig sånn ¨kino-stemme¨-aktig. Må ha vært denne som kom opp: Forsvaret reklame
Du trakter etter noe som de fleste av oss ikke synes er så bra.

Kinofølelse som den du viser til Forsvaret får jeg fint i Yamaha Straight, de andre dsp er greit om du vil legge til fler høytalere enn kilden har i mix og i kilder som ikke har surround/Stereo og mono.

Da bruker jeg gamle Pro Logic er nok fordi jeg har 5.1 men den er jeg mest glad i.

Det konserthall greine bruker jeg aldri.

På et opptak fra konserthall er det mer enn nok konserthall opplevelse.

Så straight eller pure direct.

Tenker nok heller at den Sony har litt for lite krefter, og at det er det du mangler. Jeg mente jeg nevnte dette? Isåfall tror jeg en Yamaha eller Denon er mye bedre om du kjøper en av mellomklassen.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.762
78
48
Yamaha ikke under 7 serie og om du har råd så gå for en firesifret modell.

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
498
10
18
37
avforum.no
Den reklamesnutten fra forsvaret antar jeg er spilt inn slik og trenger ikke alt verdens av utstyr eller behandling for kinolyd vil jeg tro.

Det ante meg også at cinema DSP er noe mange ikke vil bruke. Jeg vet ikke selv før jeg eventuelt har prøvd.

Den Yamaha RX-A1080 ser fin ut altså. Egentlig over ønsket budsjett, men ikke helt umulig å strekke meg om det må til.
De modellene under, A880 og rimeligere A680 og V865 vil bli litt midt på treet sammenlignet med A1080?

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.762
78
48
Den reklamesnutten fra forsvaret antar jeg er spilt inn slik og trenger ikke alt verdens av utstyr eller behandling for kinolyd vil jeg tro.

Det ante meg også at cinema DSP er noe mange ikke vil bruke. Jeg vet ikke selv før jeg eventuelt har prøvd.

Den Yamaha RX-A1080 ser fin ut altså. Egentlig over ønsket budsjett, men ikke helt umulig å strekke meg om det må til.
De modellene under, A880 og rimeligere A680 og V865 vil bli litt midt på treet sammenlignet med A1080?
Jeg var fornøyd med 6 serie i flere år. Men kun på film. De firesifrede er mye bedre.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
498
10
18
37
avforum.no
Nå har jeg hatt receiveren noen dager og synes den gir veldig god lyd. Digger at det er så mange muligheter med justering av den. Har ikke landet på hva jeg liker best. Muligens er standard film en av de beste DSP-modusene.

Jeg tror det jeg fremdeles savner litt fra store kinosaler er en slags spraking i stemmene. På en måte at stemmen slenger frekvenser i begge retninger samtidig og at det kommer fram som en slags spraking i stemmene uten at det høres ut som høyttalerne er dårlige. Mest effekt på dype stemmer, men føler også det er der på lysere stemmer. Kan man hente ut dette hjemme?

Jeg sendte en liten mail til Kalibreringsmannen i går kveld angående lyd som i storesal. Han nevnte blant annet at det er fordel med 2 subwoofere. Jeg har 1 SVS PB-10.

I dag flyttet jeg subwooferen fra bakre venstre hjørne i rommet til front mellom senter og høyre front. Selv om jeg egentlig ikke har plass der. Gjorde noen justeringer og tror nesten jeg bare må ha den der. Før flyttingen hadde jeg utrolig bra lyd i ståhøyde ved høyre front og vesentlig mindre trykk bake i sittehøyde i sofaen selv med DSP antimode. Har bare testet bittelitt nå, men tror jeg får et vesentlig løft nå. Ideelt sett skulle subwooferen hengt i taket sikkert, men foran lerret er ikke veldig aktuelt. Vil tro jeg nå rister mindre i huset til naboen i tomannsboligen da bass i lytteposisjon. Er bedre. Burde jeg fremdeles helst skaffet en andre sub?

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.762
78
48
Nå har jeg hatt receiveren noen dager og synes den gir veldig god lyd. Digger at det er så mange muligheter med justering av den. Har ikke landet på hva jeg liker best. Muligens er standard film en av de beste DSP-modusene.

Jeg tror det jeg fremdeles savner litt fra store kinosaler er en slags spraking i stemmene. På en måte at stemmen slenger frekvenser i begge retninger samtidig og at det kommer fram som en slags spraking i stemmene uten at det høres ut som høyttalerne er dårlige. Mest effekt på dype stemmer, men føler også det er der på lysere stemmer. Kan man hente ut dette hjemme?

Jeg sendte en liten mail til Kalibreringsmannen i går kveld angående lyd som i storesal. Han nevnte blant annet at det er fordel med 2 subwoofere. Jeg har 1 SVS PB-10.

I dag flyttet jeg subwooferen fra bakre venstre hjørne i rommet til front mellom senter og høyre front. Selv om jeg egentlig ikke har plass der. Gjorde noen justeringer og tror nesten jeg bare må ha den der. Før flyttingen hadde jeg utrolig bra lyd i ståhøyde ved høyre front og vesentlig mindre trykk bake i sittehøyde i sofaen selv med DSP antimode. Har bare testet bittelitt nå, men tror jeg får et vesentlig løft nå. Ideelt sett skulle subwooferen hengt i taket sikkert, men foran lerret er ikke veldig aktuelt. Vil tro jeg nå rister mindre i huset til naboen i tomannsboligen da bass i lytteposisjon. Er bedre. Burde jeg fremdeles helst skaffet en andre sub?
Du har kjørt romkorreksjon i Yamaha med mic?

Hvis du ikke har gjort dette så gjør det.

Jeg anbefaler at du setter høytalere til small, og hz på sub 80hz i Yamaha setup

• Like
Reactions: KristianW

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.138
24
38
Det med spraking i stemmer varierer veldig fra film til film og har nok mest med hvordan lydteknikeren har justert sporet hvor stemmene til de i filmen er,mic plassering,volum,klipping på stemmene og sånn.
Mange filmer har en slik spraking av stemmer hvor fks noen skriker høyt,for og gi en effekt av at personen skriker ekstra høyt,andre filmer har ikke denne "klipping" effekten.
Det du opplever på kino angående dette er nok fordi på kino spilles det ofte på mye høyere volum enn hva man gjør hjemme,så slike små effekter legges lettere merke til.
Angående en ekstra subwoofer synes jeg du burde skaffe det absolutt,2 subber i front gir jevnere fordelt bass i lytteposisjonen og setene rundt sweetspot.
Med to subber i front kan du også dele høyttalerne høyere i frekvens uten at du hører lett hvor bassen fra fks som med 1 sub på en side foran.
Deler du høyere i frekvens (høyere enn 80Hz,fra 100Hz-150Hz for eksempel) blir lasten lettere for recieveren og du får ofte mer fylde/slam fra alle kanaler som blir delt høyt.

• Like
Reactions: KristianW

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
498
10
18
37
avforum.no
Takk for gode svar! Jeg har også tenkt at det sikkert varier mye fra film til film. Er ikke så ofte på kino, men var ganske nylig på Askeladden 2 som hadde en del av dette.

7656A3A0-613A-428A-9060-FA0834817916.jpeg
77E53FEF-AFA8-40B3-AEB3-168393C47152.jpeg

Som man ser her så er det liten plass til sub på venstresiden. Kanskje en liten en eller bak sofaen. Hadde frontene liggende før litt opphøyd, men satt de nå stående for å få plass til suben. Vil en ekstra sub kun hjelpe de frekvensene den andre posisjonen er bedre på eller kan det gjøre enda større forskjell enn det? Tenker dersom begge posisjonene er dårlig på enkelte frekvenser at de da uansett ikke får løft samlet på disse svakere frekvensene? Eller skjer der mer magi enn som så med 2?

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.762
78
48
Takk for gode svar! Jeg har også tenkt at det sikkert varier mye fra film til film. Er ikke så ofte på kino, men var ganske nylig på Askeladden 2 som hadde en del av dette.

Vis vedlegget 241492Vis vedlegget 241493
Som man ser her så er det liten plass til sub på venstresiden. Kanskje en liten en eller bak sofaen. Hadde frontene liggende før litt opphøyd, men satt de nå stående for å få plass til suben. Vil en ekstra sub kun hjelpe de frekvensene den andre posisjonen er bedre på eller kan det gjøre enda større forskjell enn det? Tenker dersom begge posisjonene er dårlig på enkelte frekvenser at de da uansett ikke får løft samlet på disse svakere frekvensene? Eller skjer der mer magi enn som så med 2?
Nei du behøver ikke slavisk følge tegningen, det er bare et forslag.

Synes sånn du har det ser best ut. Siden det blir feil å ha høyre front mer mot Center.

Ser bra ut, du kan prøve som jeg har gjort å flytte sub ved sitteplass eller bak.

Jeg likte ikke dette, og jeg MÅ ha sub i front sånn som deg, men plasserer den ved hjørnet sånn som på tegningen, sef ikke med like god plass.

Jeg synes ikke du har plass til en sub til, men om du rokker om litt kanskje?

Tror du har litt refleksjoner, i høyre side og sub.

Hvordan ser romkorreksjon ut? Endret den mye nivå?

Og sjekk sinustoner-test lyd. Der hører du fort om en høyttaler er annerledes pga plassering og rom.

Sist redigert:

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
498
10
18
37
avforum.no
Jeg har frem til i går kjørt subwooferen bak i venstre hjørne for å kunne ha frontene liggende. Tenkte det var bedre å få både bass og diskant litt høyere ettersom de er under lerretet, men hører nå at det funker veldig bra å ha de stående. Kanskje også bedre. Har det litt trangt i inngangsdøra nå som sub og front delvis blokkerer døra, men går fint. Ble et stort løft med å flytte suben til front. Måler at jeg akkurat kan få inn en liten sub som SVS SB-1000 mellom senter og venstre front. Eventuelt bak der hvor jeg hadde den jeg har før.

Har kjørt frequenzy test på YouTube noen ganger og også spilt spesifikke frekvenser. Mye er bra nå, men en dupp mellom 80Hz-110Hz ca. Noen områder høyere opp stikker litt ut også, men er nok ganske vanlig at alt ikke er helt jevnt.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.762
78
48
Jeg har frem til i går kjørt subwooferen bak i venstre hjørne for å kunne ha frontene liggende. Tenkte det var bedre å få både bass og diskant litt høyere ettersom de er under lerretet, men hører nå at det funker veldig bra å ha de stående. Kanskje også bedre. Har det litt trangt i inngangsdøra nå som sub og front delvis blokkerer døra, men går fint. Ble et stort løft med å flytte suben til front. Måler at jeg akkurat kan få inn en liten sub som SVS SB-1000 mellom senter og venstre front. Eventuelt bak der hvor jeg hadde den jeg har før.

Har kjørt frequenzy test på YouTube noen ganger og også spilt spesifikke frekvenser. Mye er bra nå, men en dupp mellom 80Hz-110Hz ca. Noen områder høyere opp stikker litt ut også, men er nok ganske vanlig at alt ikke er helt jevnt.
Er ikke helt jevnt her heller, pga at ene fronten har litt mer plass rundt seg.

Men lydkorreksjon retter litt på dette, og jeg er happy med lyden.

Det viktigste er å sette høytalere som small, og frekvens på ca 80.

Du kan prøve litt selv, alt annet enn 80 høres rart ut her..

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
498
10
18
37
avforum.no
I går dro jeg til Hifiklubben og kjøpte nye Audioquest kabler til frontrekka og suben. Hadde veldig basic fra før og subkabelen var lang og ekstra basic RCA. Fikk samtidig lånt med en Audioquest power cable. Nå fikk jeg ikke testet lyden i går kveld og skulle gjerne hatt en knapp som hadde byttet mellom før og etter. Jeg tror lyden har blitt bedre. Med bassen er jeg enda mer sikker. Virker som den spiller vesentlig renere og også tightere. Den nye plasseringen hjelper også mye, men tror nok også de nye kablene spiller inn her.

Så testet jeg strømkabelen som jeg låner. Akkurat denne koster ca. 2k for 1m. Brukte denne som test
Her ble både bassen i starten enda noe renere og tenoren kort inn i låta kom tydelig mer fram. Stemmen stakk mer ut og alt låt veldig rent. Høres vanvittig bra ut selv på høyt volum i rommet nå synes jeg. Meget bra med vanlig kabel også. Nesten som volum på diskant er litt for sterk med den strømkabelen jeg låner. Mulig YPAU burde kjøres på nytt, men bra låter det i hvert fall.

Kjøper kanskje en andre sub på mandag. SVS PC 2039.

I butikken hadde han ene prøvd strømkabelen på en eldre projektor han hadde. Han sa det var som om projektoren hadde fått ny linse på. Skarpere og bedre farger. Var så vanskelig å skifte kabel hos meg at det tok så lang tid imellom at jeg er usikker enda. Kanskje tester jeg litt mer i morgen.

Tror jeg kommer til å kjøpe en strømkabel til receiveren i hvert fall. Muligens projektor også om jeg merker bedring. Kanskje nøyer jeg meg med en modell under. Får se. Audioquest lager kabler i mange prisklasser.

• Like
Reactions: Danke

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.762
78
48
Kjører mye Audioquest selv, og er godt fornøyd. :)