Hvilken fim skal dere se ikveld?

a|ex

Medlem
29 Sep 2004
12.648
0
0
kinosjef_christian skrev:
a|ex skrev:
Ikveld skal jeg se Der Untergang! :)
Denne må du fortelle litt om :) .. hvis du ikke alt ahr gjort det noen plass nå?
For litt generell info: http://www.imdb.com/title/tt0363163/

Min mening er at 'Der Untergang' (eller Downfall, internasjonal tittel) er en film som det er bra å ha sett for alle og enhver. Ikke nødvendigvis fordi den er så forferdelig bra verken kunstnerisk eller fortellermessig (noe den altså ikke er), men innholdsmessig omhandler den noe uhyre interessant som ikke dukker opp på kino hver dag. Det vartes også opp med noen actionpregede, cinematografiske godbiter av godt krigsfilm-kaliber for å lage noen pusterom innimellom den psykoanalytiske stilstudien av en maktsyk diktator på sammenbruddets rand.

Filmen tegner (etter all sannsynlighet) et realistisk bilde av hitlers siste dager i bunkeren under riksdagsbygningen i berlin, før rødjakkene jagde de siste nazistene ut av den sønderbombede byen. Det har versert mange teorier om hva som egentlig skjedde under denne perioden våren 1945, og hva som ble hitlers, hans kone og flere av hans nærmeste medarbeideres endelige skjebne - denne filmen portretterer det som de fleste enes om, det de fleste bevis peker i retning av, og ikke minst det som er det mest sannsynlige. Selvom alt er fiktivt, og ingen ekte personer er klippet inn i filmen er det enkelte som er skremmende like den ekte varen både av utseende og måten å te seg på. Hitlers sekretær, som vi følger gjennom filmen, opptrår imidlertid i levende live i form av en introduksjon og en avslutning av filmen, noe ala schindlerjødene fra Schindlers Liste.

En av skuespillerne i Der Untergang er forresten som snytt ut av nesen på Liam Neeson, noe som var en artig obervasjon - figuren er heller ikke ulik Oskar Schindler i måten å oppføre seg på. Forøvrig må vel denne filmen sees på som en tysk selvransakelse og oppgjør med egen fortid. Lurer imidlertid på hva nazistenes kommentar blir.. :roll:

Edit: Har du planer om å få den med deg (noe du absolutt burde), bør du se å komme deg på kino litt kjapt! Dette er ikke den typen film som står lenge på plakaten.

Thomaso

Medlem
16 Mai 2004
1.111
0
0
Magnera skrev:
Tenkte jeg skulle lage tid til Spartan idag. Spent på hva det går i
Tilbakemelding på denne? Den ligger på stuebordet mitt...har ikke sett den ennå

Det ble heller Riddick...det var faktisk en meget positiv opplevelse. En skikkelig opptur etter Pitch Black. Terningkast 4

tommy_sn

Medlem
10 Jan 2004
3.668
0
0
Ladder 49....? Er den kommet på dvd alt? :shock:

Bor det en liten filmpirat i deg Kenti?? :?

kenti

Medlem
13 Feb 2004
16.187
0
0
avforum.no
tommy_sn skrev:
Ladder 49....? Er den kommet på dvd alt? :shock:

Bor det en liten filmpirat i deg Kenti?? :?
Hadde det ikke vært for deg hadde jeg ikke hatt den :idea:

Du er jo rene pre-release-filmarkivet.

eXa

Medlem
19 Jun 2004
7.872
0
0
35
i kveld blir det open range, bourne supremacy og collateral!

FallenA

Medlem
30 Des 2004
4.898
0
0
avforum.no
:D Around the world in 80 days !

Absolutt ingen høye forventninger, men det blir nok mye hjernedød action/humor.
Synd at Jackie Chan har solgt sjela si til Hollywod! :cry:

Thomaso

Medlem
16 Mai 2004
1.111
0
0
Ikveld starter en kompis og jeg på Band of Brothers!

Dette har jeg gledet meg til lenge!

Magnera

Medlem
29 Des 2003
2.779
0
0
34
Ladder 49 var en helte film. Tvers gjennom, men heldigvis var den slett ikke så ille som mange skulle ha det til. Ble fortalt at den var langt Uber the top lenge leve amerika vi er best film.

Litt dryg til tider, men eller grei..

Så til filmen jeg så i kveld.

Monsters inc.
Helt konge! :lol:

wotg

Medlem
22 Apr 2004
8.217
1
0
43
i kveld blir det supersize me :D
Ang. ladder 49.... tror jeg heller ville sett bladder 49 :lol: :lol: makan til møkka helte film med han J****A bleikfeite scientologen, han var ok i pulp fiction, men thats it!

Sildo

Medlem
24 Feb 2005
1.071
0
0
Har lovd eg skal sjå film me madammen ikvell so eg må sjå analyse that......ikkje det største lydmessigt,men håper på ein latter å to :)