Hva kjører dere..?


Schled

Medlem
3 Des 2005
106
0
0
50
Til olemt, hvis du er så opptatt av miljøet hvorfor kjører du ikke elbil eller hybrid bil?
Og Fransk bil vil forurense mer i lengden, de må jo produsere 3 ganger så mange deler som de andre. (Har hatt både Renault Megane og Laguna. Samt en sviger mor som jobber hos merkeforhandler, så jeg vet hvor mye deler de bilene trenger.)
:grin:

Uansett så kjører jeg en '83 VW Scirocco II GLi, av nostalgiske årsaker og en '04 VW Touran 1.9TDI DSG, av praktiske årsaker (bil med automat som faktisk bruker mindre drivstoff og er raskere 0-100 en med manuell kasse.)

Er selfølgelig også medlem av VW Audi klubben. :p
 

olemt

Medlem
25 Des 2005
891
0
0
Ludomaniac skrev:
Veldig kjekt - først får man produsert masse energi av brenselstavene, deretter går dem inn i ovnen igjen og blir til atomvåpen :) og Voilla - her er resirkulering på sitt beste... hmmm.....øhhhhh..... kanskje ikke... men uansett...

Jeg har en 1998 Nissan Primera 2,0GX - den går både fremover, bakover, oppover og nedover så jeg er godt fornøyd ;)
Jeg vil gjerne ha frem at jeg selv er bekymret over at vi er avhengige av atomkraft, og især så farlig type. Men det er nok dessverre ikke noe alternativ, og det vil vi få se. De fleste tidligere atomnasjoner prater om å legge ned reaktorene, men det motsatte er i ferd med å skje allerede.

Bra du er happy med Nissanen din. Den er vel både driftssikker og god å kjøre. Og så ser du ut som sivilpoliti også, så ingen tør å yppe :)
 

olemt

Medlem
25 Des 2005
891
0
0
Schled skrev:
Til olemt, hvis du er så opptatt av miljøet hvorfor kjører du ikke elbil eller hybrid bil?
Og Fransk bil vil forurense mer i lengden, de må jo produsere 3 ganger så mange deler som de andre. (Har hatt både Renault Megane og Laguna. Samt en sviger mor som jobber hos merkeforhandler, så jeg vet hvor mye deler de bilene trenger.)
:grin:

Uansett så kjører jeg en '83 VW Scirocco II GLi, av nostalgiske årsaker og en '04 VW Touran 1.9TDI DSG, av praktiske årsaker (bil med automat som faktisk bruker mindre drivstoff og er raskere 0-100 en med manuell kasse.)

Er selfølgelig også medlem av VW Audi klubben. :p
Jeg har vurdert elbil, men kom til at mangelen på rekkevidde blir et for stort problem, særlig siden jeg har kuttet ut fly der det er mulig da CO2-utslippet pr sete er tre til fire ganger så høyt som for bilbruk, og enda mye lavere med flere passasjerer i bilen. Det er ikke mulig å gå inn for å være CO2-nøytral om man bruker fly. En flytur til Syden, så har man brukt opp "årskvoten" på 3000 kg. Utover det så blir kanskje min neste bil en hybrid. Franskmennene har jo avvist å satse på hybrider, de mener at diesel er bedre, og kombinasjonen hybrid/diesel blir for dyr (dette kan endre seg, den franske regjeringen har sponset bilfabrikkene med 100 millioner euro til utvikling av familiebil som bruker under 0,3 i snitt pga peak oil). Muligens går jeg for en Toyota Prius neste gang. Det jeg aller mest ønsker meg er likevel fortgang i utviklingen av plug-in hybrider med li/on batterier. Dette er biler som man lader som elbil over natten, med rekkevidde på 20-30 mil. Samtidig har de forbrenningsmotor til bruk på langtur. Ser ellers fleipen med at de franske trenger mye deler, men kjenner meg ikke igjen i det. Jeg har hatt utallige Citroën, og damen har Megane. Det er faktisk svært sjelden det er noe tull, og om det først er det så er det bagateller. Og delene når man først må bytte noe er svært billige. Eneste unntaket jeg kommer på er fjærbeinstoppene på XMen jeg hadde. 3000 kroner pr side var en sur pille å svelge.
 

Dan

Medlem
31 Okt 2004
1.974
0
0
Ta nå videre debatt om forurensing i egen tråd gutter. :)

For en drøye 14 dagers tid siden kjøpte jeg en Volvo V70 D5 AWD, 2003 modell. Årstiden gjorde nok sitt til at det ble en firehjulstrekker, det er jo en del bakker her vi bor. Dieselmotor og stasjonsvogn var også et krav. Kikket for det meste på Audi Quattro og Passat 4motion, etter å ha slått fra meg å kjøpe ny, men ganske ribbet Passat eller V50. V70'en lå lenge bare som en fjern drøm, da de er forholdsvis kostbare biler. Etterhvert fikk jeg høre en del negative ting ang 2,3 literen til Audi, og 1,9 literen følte jeg ble noe liten. Hvis jeg skulle ha en Passat 4motion så måtte det bli en utgått modell, så det hadde jeg heller ikke lyst til. Og så er det rart hvordan ting baller på seg.... ;-)

Ihvertfall fikk jeg se at det var ikke så gale priser på V70'ene importerte fra Tyskland. Sjekket ut forskjellige biler, og til slutt ble det handel hos en kar i Horten som driver importfirma.

For en bil! Den er en nytelse å kjøre. Den ligger meget bra på veien og støyen i kupeen er meget lav. Setene er meget behagelige å sitte i, dette kan virkelig Volvo. I tillegg er bilen jeg kjøpte proppet med utstyr, noe jeg finner usedvanlig artig. Finner ut nye ting hver dag fremdeles. :D
 

Vedlegg

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.020
5
38
39
Thlian skrev:
Der tar du så feil som du kan få tatt, dieselbiler har de siste årene blitt mye mer vennlige mot miljøet. Så hvis jeg tar et eksempel på min egen bil
som er en Passat 2.0TDI så har denne et CO2-utslipp på 159 g/km mot for
2.0 bensin som har et CO2-utslipp på 197 g/km!!

Så hva som gjør deg så sikker i å banke inn en sånn tåpelig kommentar vet jeg ikke :???:
Dieselbiler er ikke noe å ha på likevel...
 

Bidda

Medlem
9 Jan 2004
9.035
0
0
www.lesjo.net
Schled skrev:
...... Fransk bil vil forurense mer i lengden, de må jo produsere 3 ganger så mange deler som de andre......
Til info: Vår C5 er snart 2 år og 3 parklys pærer er byttet, thats it! og vår C3 er 1,5 år og en skiltlyspære.
 

Thlian

Medlem
31 Aug 2004
5.317
0
0
fabian skrev:
JAVEL.. Du vet nok best.. Gidder ikke ta denne diskusjonen.. Men bare tenk etter selv... tar du en diesel bil og en bensin bil ved siden av hverandre og de gir bånn gass... Se på all den dritten som kommer ut av potten på en diesel bil i forhold til bensin bilen... uansett går ikke an å si på nye dieseil biler, for bilparken i norge er generell gammel... Er jo ikke så rart med de politikerne vi har her.

Ikke at jeg vet best, tallene er basert på fakta, målinger som er foretatt på nevnte bil!
Klart at gamle dieselbiler er fæle syndere, men det var ikke det jeg snakka om heller, men lenger opp var det noen som tok alle under samme lest. Tiden forandrer seg....
Min soter den og, men det vil ikke automatisk si at det som kommer ut forurenser mer. De mest farlige tingene, er avgasser vi IKKE kan se!!
 

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
Slenger et spørgsmål inn her , driver og ser på Passat TDI, 2002-3 modeller bl.a., men, klarer ikke helt å se forskjellen på 100 hk og 131 hk modeller. Hvordan vet man om det er 100 eller 131 hk motor ?
 

olemt

Medlem
25 Des 2005
891
0
0
Om ikke selgeren vil si det eller skrive det i annonsen, så må man se i vognkortet.
 

tommy_sn

Medlem
10 Jan 2004
3.301
0
0
Står vel i vognkortet hvertfall..? Men vet ikke om det syntes på "utsiden" av bilen..
 

JBT

Medlem
4 Jan 2006
1.214
0
0
34
det står i vogn kortet. oppgitt i kw... bare gange kw med 1.36 så får du hvor mangen hk bilen har.

jeg kjører en helt ny suzuki swift. bruker også en volvo 460r og har en peugeot 106xsi.(kjørt 4måneder å nå er den under kniven ;-) skal utbedre en del ting. skal brukes til litt banekjøring...med skilt!)
 

mardil

Medlem
10 Aug 2005
1.022
0
0
29
Vell, jeg kjører ikke enda, men i en ikke så fjern fremtid vil jeg sansynligvis kjere en Nissan Silvia S12. Det er en i Namsos som har en, jeg blir målløs hvær gang han akselererer! "VvvvvvvvvvvvvOTJHHHHHHH"
Håper bare jeg finner en. (Er veldig skjeldne)
 

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
fabian skrev:
Er det ikke rød I i TDI på 130 hk'en?
Har også sett 100 hk modeller med denne røde I....

Nuvel, jeg kjører en Mercedes 190D nå, blir sikkert ikke Passat likevel, ser nå på Mercedes C klasse eller BMW 320D....