Hva kjører dere..?


Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.001
39
48
51
Jessheim
jeg står fortsatt for den uttalelsen. Selv om det er trykk i motoren til AK, så kan den ikke sammeliknes med en tunet diesel-turbo på lave turtall. På høyere turtall derimot, blir dieselpurka parkert. For øvrig har jeg maks dreimoment på 410,3 Nm, og det er tilgjengelig før 2000 "snurr". I det området skjer det ikke stort på Volvoen.
 

bwa

Medlem
2 Jan 2003
3.908
0
36
www.bwa.no
men derimot min neste bil (bensin-turbo) skal yte ca 360 Nm etter chip og det begynner å likne på noe...
 

melle

Medlem
21 Jan 2004
1.439
0
0
For noen pysete dreiemoment dere har da.Min har 850Nm og såpass må det jo være syns jeg :wink:
 

Vega!

Medlem
23 Nov 2003
2.228
0
0
bwa skrev:
ja, 235 Nm eller noe slikt, det er ikke så mye å skryte av mot 410 ....
Det var vel ikke poenget.. er forøvrig 285 Nm.

Den motoren er vel en av de mest populære motorene å "folketrimme".

Dessuten begynner 1.9 literen til Skoda/VAG å bli gammel og rusten.


Faren til en kompis har den nye 530d. Den har et relativt greit drag med sine 500 Nm. Den kuleste personbil-dieselen jeg har kjørt.
 

eXa

Medlem
19 Jun 2004
7.272
0
0
35
isj... hva med han som har den svarte ford granadaen med "drag" v8 (7-8l og kompressor)den er trimmet ned så den holder mye lenger!

han har 1350hk og sikkert 1500nm.


han hadde litt mindre v8 med turbo i bilen før, da var det ca 1000hk.
å dra på campingtur med familien var null problem sa han... :shock:
 

a|ex

Medlem
29 Sep 2004
10.944
0
0
eXa skrev:
isj... hva med han som har den svarte ford granadaen med "drag" v8 (7-8l og kompressor)den er trimmet ned så den holder mye lenger!

han har 1350hk og sikkert 1500nm.


han hadde litt mindre v8 med turbo i bilen før, da var det ca 1000hk.
å dra på campingtur med familien var null problem sa han... :shock:
Selvom den sikkert var fin rett fram, tror jeg ikke den bør breske seg altfor mye med kjøreferdighetene forøvrig :wink: Du kan jo blodtrimme en bil til bortimot 2000hk for den saks skyld, men det er jo ingen vits hvis man skal kunne ta svinger som en skikkelig sportsbil.. :)
 

eXa

Medlem
19 Jun 2004
7.272
0
0
35
sant nok. men man har det sikkert minst like morsomt i granaden som i den aaalt for dyre bugattien(som man sikkert ikke får før to år etter at man har bestilt!)
 

Dobermann

Medlem
16 Jun 2003
1.275
0
0
bwa skrev:
Får melde meg på her...

Årsaken til at kløtsjen sliter med moment på lavere turtall er hastigheten på kløtsjen. Ved lavt turtall skal kløtsjen omsette en kraft ganger vei (dvs effekt) på en kortere strekning og det krever mere enn hvis man har større turtall (og dermed større vei å fordele kraften på)

Bare titt på en lastebil som kjører og dere vil lege merke til at selv i en hastighet på bare noen få kilometer i timen, så roterer drivakselen forbausende fort. Og det har en enkel sammenheng, jo større hastighet, jo mindre solid trenger akslingen å være (og det gir igjen lettere konstruksjon)
Det er altså den relative hastighet mellom clutch-skiven og drivakslingen vi snakker om. Tror jeg må ta fram noen bøker og studere oppbyggingen av moderne clutcher :). Jeg vil allikevel påstå at lavt turtall normalt vil gi lavere slitasje på clutchen enn høyt turtall. HiFil, når jeg setter i gang bilen har jeg ikke 2000 rpm, heller 1000 rpm. I noen tilfeller der jeg har dratt tung tilhenger har jeg hatt høyt turtall i enkelte bakkestarter. Lukter svidd som f**n. Svidd clutch? :)
 

a|ex

Medlem
29 Sep 2004
10.944
0
0
eXa skrev:
sant nok. men man har det sikkert minst like morsomt i granaden som i den aaalt for dyre bugattien(som man sikkert ikke får før to år etter at man har bestilt!)
Du skal nok ha feit lommebok om du råd til den NÅR den kommer i serieproduksjon ja..men jeg skal vedde på at granadaen ikke gikk i 410 km/t heller :p
 

eXa

Medlem
19 Jun 2004
7.272
0
0
35
med riktig dreving hadde den sikkert ikke hvert så langt unna.
men jeg hadde ikke turt å prøve... :?
 

eXa

Medlem
19 Jun 2004
7.272
0
0
35
har egentlig aldri hvert noe stor fan av alfa. den så ok ut den der da.
hadde firehjulstrekk i det minste istede for bare forhjulstrekk...
 

bwa

Medlem
2 Jan 2003
3.908
0
36
www.bwa.no
Dobermann skrev:
I noen tilfeller der jeg har dratt tung tilhenger har jeg hatt høyt turtall i enkelte bakkestarter. Lukter svidd som f**n. Svidd clutch? :)
Det blir svidd pga av at det er enorm hastighetsforskjell mellom lamellene. Når Gorm gir på, har han ikke klutchen inne, men likevell er momentet så stort av clutch ikke klarer å holde. Vel og merke på 2000 omdr. Hadde han hatt 400 Nm på 4000 omdr. ville det kanskje holdt.

Dette har ingenting med svidd clutch å gjøre, i allefall når man skal ta løs fra stillestående.