Hva kjører dere..?

Dobermann

Medlem
16 Jun 2003
1.275
0
0
Hi-Fil skrev:
Mr. Gadget Man skrev:
Det beste er dog dreiemomentet som Tommy logget til 421nm når jeg var der ;)
Har du manuell eller automat forresten?
Ikke bruk dreimomentet når du skal akselerere, men gir ned og bruk HK i stedet for, ellers tar kløtsjen din kvelden. Dreimomentet har nemlig brent kløtsjen min, så nå ligger det en ny racing kløtsj i bagasjerommet. Skal få montert den så snart som mulig. I mellomtiden har jeg manuell girkasse med automatfunksjon. 8)
Huh? Hvis du girer ned for å akselere vil du logisk nok få høy rpm og større sjanse for å svi av mer kløtsj. Det at du girer er selvsagt også for å få en rpm med akseptabelt dreiemoment. Bare tenk deg hvis du skal starte fra 0 med en tung tilhenger. Hvis du står i en bakke er du nødt til å ruse motoren (høy rpm) for å få nok dreiemoment til å komme i gang. En motors dreiemoment slik det oppgis av produsenten er avhengig av størrelsen på motoren, oppbyggingen og hvordan overføringen til hjulene er (kraft x arm). Med en dieselmotor er det lettere å starte med et lavt turtall pga. det høyere dreiemoment som kan tas ut ved lavere turtall. Hvis noen mener jeg tar feil spytt ut.

3 Mar 2004
1.800
0
36
minhjemmekino.no
Hi-Fil skrev:
Mr. Gadget Man skrev:
Ikke bruk dreimomentet når du skal akselerere, men gir ned og bruk HK i stedet for, ellers tar kløtsjen din kvelden. Dreimomentet har nemlig brent kløtsjen min, så nå ligger det en ny racing kløtsj i bagasjerommet. Skal få montert den så snart som mulig. I mellomtiden har jeg manuell girkasse med automatfunksjon. 8)
Ok? Skjønner ikke helt at jeg kan brenne kløtsj når jeg ikke bruker den...men så er jeg ikke veldig god på dette med motor da. Har lurt litt på dette med slitedeler med tanke på chipping, men ikke merket noe problemer ennå. Skjedde dette med kløtsjen din plutselig eller over tid? :roll: .....og du kjører A4, 1,9tdi ja?

Thlian

Medlem
31 Aug 2004
5.317
0
0
Mr. Gadget Man skrev:
Hi-Fil skrev:
Mr. Gadget Man skrev:
Ok? Skjønner ikke helt at jeg kan brenne kløtsj når jeg ikke bruker den...men så er jeg ikke veldig god på dette med motor da. Har lurt litt på dette med slitedeler med tanke på chipping, men ikke merket noe problemer ennå. Skjedde dette med kløtsjen din plutselig eller over tid? :roll: .....og du kjører A4, 1,9tdi ja?
Med fare for å legge ord i munnen på Hi-Fil, nei han kjører Skoda :wink:

Thlian

Medlem
31 Aug 2004
5.317
0
0
Atano skrev:
Da er ny bil handlet inn. Valget falt på en 98 modell Audi A4 1.8Ts Quattro, går som ei kule :twisted:

Nei, har ikke for vane å rakke ned på andre!!
Men forresten, siden din er en 150 hk så er det en 1,8T, ikke TS, det er den originale 180hk som heter TS.

Ytelsesmessig, megaforskjell :!:
Da har du enten kjørt en rævkjørt 180hk, eller så har noen jugd på deg 30hk, men stol ikke på folk med turboaudier som oppfører seg rart.
Da er det best å skygge banen....

Men du har fått deg en super bil - jeg kaller det for Ringenes Herre ;)

ultra81

Medlem
19 Aug 2004
614
0
0
www.carplanet.nu
ultra81 skrev:
Mange bilprodusenter legger inn en "restriktor" på innsuget til turboen, for å ta ned effekten. Dette gjelder for eksempel 1,8t motoren til VAG, og nissan sx200. Om Mazda 323 gt-r har det vet jeg ikke.
Har en en bil med turbo, kan en hente en god del på å bytte eksosanlegget, da med racekat, samt bytte innsugsrøret til turboen med noe med større diameter. Mer inn=mer ut

Alle turboer har wastegate, for å regulere hvor mye turboen skal lade.
En restriktor på turbobiler har ingenting med wastegate-ventilen å gjøre. En restriktor på turbobiler er en innsnevring på innsugsrøret til turboen. En wastegate-ventil regulerer en turbortykket med, menst en restriktor "struper" tilførselen til turboen. Wastegateventil=mekansikt, restriktor=uregulerbar. Kall det gjerne en strupebrikke

a|ex

Medlem
29 Sep 2004
10.944
0
0
DrErling skrev:
Off, dere snakker 150 og 180 hesters A4'er...

Og jeg må slite med 115 i en A6!!!

Hvor er rettferdigheten om jeg tør spørre ? :cry:
Ville heller vært i din situasjon, DrErling :)

a|ex

Medlem
29 Sep 2004
10.944
0
0
Det er noe bullshit med clutchen min etter den ble byttet. Vibrasjoner og risting når man bruker den ved igangkjøring og girskift + at den "tar" omtrent med et dunk så det er umulig å kjøre behagelig lenger...hva kan være galt?? Trodde alt skulle bli bra når jeg byttet jeg, "komplett clutchbytte" til 5k hos bertel og steen å greier :cry:

edit: skrivefeil

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.060
75
48
52
Jessheim
Ak skrev:
Kan du foklare litt mere her? :lol: Motoren er sterkest på HK toppen, og derfor burde kløtsjen få mest juling der...
Det er faktisk veldig enkelt. Den største belastningen jeg kan utsette clutchen min for er å ligge på 6. gir i 70 km/t og så gi full gass. Da utløses et dreimoment som bilen (på grunn av det høye giret) ikke klarer å overføre til hastighet fort nok. Hele bilen vibrerer under kreftene, og farten øker kjapt, men ikke kjapt nok. I følge tuningspesialister er dette den verste belastningen en kan utsette clutchen for.
På din bensin-turbo er det litt annerledes, for den har jo ikke noe dreimoment å snakke om på lave turtall. :wink:

a|ex

Medlem
29 Sep 2004
10.944
0
0
Problemet ditt har vel oppstått pga tuningen da, Hi-Fil? Men man sliter vel ikke på clutchen med mindre man bruker den??

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.060
75
48
52
Jessheim
Dobermann skrev:
Huh? Hvis du girer ned for å akselere vil du logisk nok få høy rpm og større sjanse for å svi av mer kløtsj. Det at du girer er selvsagt også for å få en rpm med akseptabelt dreiemoment.
Se mitt forrige innlegg.
Dobermann skrev:
Bare tenk deg hvis du skal starte fra 0 med en tung tilhenger. Hvis du står i en bakke er du nødt til å ruse motoren (høy rpm) for å få nok dreiemoment til å komme i gang.
Trenger ikke ruse motoren når du har maks dreimoment på rett over 2 tusen omdreininger. Dersom du snakker om bensin motor er jeg enig.

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.039
15
38
40
I følge tuningspesialister er dette den verste belastningen en kan utsette clutchen for.
Da så :)
'
På din bensin-turbo er det litt annerledes, for den har jo ikke noe dreimoment å snakke om på lave turtall. Wink
Ikke ta munnen din for full nå :eek: Jeg skal hente en utskrift, så skal vi se :)

Se her du.... ca 350nm på 2500rpm... Hva har du?

melle

Medlem
21 Jan 2004
1.439
0
0
Poenget er at du ved å gire ned tar belastningen i flere step.Dette vil jo gjelde om den er trimmet eller ikke.

a|ex

Medlem
29 Sep 2004
10.944
0
0
Ak skrev:
I følge tuningspesialister er dette den verste belastningen en kan utsette clutchen for.
Da så :)
'
På din bensin-turbo er det litt annerledes, for den har jo ikke noe dreimoment å snakke om på lave turtall. Wink
Ikke ta munnen din for full nå :eek: Jeg skal hente en utskrift, så skal vi se :)

Se her du.... ca 350nm på 2500rpm... Hva har du?
Han har sikkert mer enn deg på 1750 :wink:

bwa

Medlem
2 Jan 2003
3.908
0
36
www.bwa.no
Får melde meg på her...

Årsaken til at kløtsjen sliter med moment på lavere turtall er hastigheten på kløtsjen. Ved lavt turtall skal kløtsjen omsette en kraft ganger vei (dvs effekt) på en kortere strekning og det krever mere enn hvis man har større turtall (og dermed større vei å fordele kraften på)

Bare titt på en lastebil som kjører og dere vil lege merke til at selv i en hastighet på bare noen få kilometer i timen, så roterer drivakselen forbausende fort. Og det har en enkel sammenheng, jo større hastighet, jo mindre solid trenger akslingen å være (og det gir igjen lettere konstruksjon)

Vega!

Medlem
23 Nov 2003
2.228
0
0
Hi-Fil skrev:
På din bensin-turbo er det litt annerledes, for den har jo ikke noe dreimoment å snakke om på lave turtall. :wink:

HAHAHA! Hold deg til flyvertinne-ting!