Ultima skrev:
En annen god sammenligning er DVD spillere. Min første DVD spiller - en Toshiba DVD i simpel hardplast kostet kr 6000,- i 1999. Dette tilsvarer minst kr 15000,- i dag!
Her kan du få se hva Norges Bank sier om hva 6000kr i 1999 tilsvarer i dag, dette er noe alle som hiver rundt seg med slike tall bør sjekke før de påstår helt latterlige tall. Du har forøvrig bommet med et påslag på ca 100% av det som er reellt..
Resultat av utregningen
6000 kr. i 1999 tilsvarte 7 648,09 kr. i 2011.
Dette tilsvarer en prisstigning fra 1999 til 2011 på 27,47 prosent.
Priskalkulator - Norges Bank
Men nok om det...
Det jeg er mest stolt av med mitt anlegg er nok det ufattelige oppgraderingspotensialet som ligger der!

Men sånn seriøst så er det nok lyd i forhold til pris. Og det at vissheten om at det er "cheap and cheerful" gjør at jeg har en mindset som gjør at jeg heller kan nyte en film eller et album, istedenfor å sitte med store egendefinerte krav til lyden, og analysere og irritere meg over alle småfeil, men heller nyte det positive anlegget kan gjenskape.
I den tiden jeg hadde f.eks høyttalerkabler som kostet mer enn hele anlegget jeg har nå, så var jeg mye mer misfornøyd og kravstor til lyden, uten at det resulterte i noen økt glede på noen som helst måte, bare et jag til å alltid ha bedre, bedre, bedre, uten å nyte det som man hadde på "veien til målet" som man aldri når med en slik tankegang.