Hunsbedt's kombinerte demorom på garasjeloftet: Innredning

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.744
127
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Første målinger

Jeg har for gøy tatt noen enkle målinger av de fire høyttalerne jeg har på garasjeloftet. I grunnen bare for å se på frekvensrespons, og etterklang i rommet med vannfannfall. Man kunne sikkert gjort mye mer utav dette, og tatt mer avanserte målinger, men det var ikke hensikten denne gang.

Rommet er særdeles lett behandlet, kun med førsterefleksjon på vegg og tak, og et tykt teppe på gulvet. Ingen av høyttalerne har noen form for korrigeringer med DSP, alle har passive delefilter. Alle målinger er glattet med 1/24. Alle er målt med høyre høyttaler, med mic plassert i sweetspot, og høyttalere plassert nokså nøyaktig samme sted.

Hvis jeg skal kommentere målingene så synes jeg det spiller greit, en del å rette på er det spesielt på Tagliatellene. Disse kutta jeg relativt høyt også fordi det ble endel blafring fra båndene på lave frekvenser. Dal 40 har temmelig fin frekvensgang. Egentlig veldig jevnt og fint til å bare plassert dem nokså likegyldig uten så mye tiltak. Hvis man tenker på hva man kan oppnå med litt DSP her, så virker dette lovende. Skal jo skaffe meg DSP-muligheter etterhvert.

Tagliatelle båndhøyttaler:
Tagliatelle båndhøytt venstre ht swspot.jpg

Tagliatelle båndhøyttaler, vannfallsdiagram:

Tagliatelle båndhøytt venstre ht swspot wtf.jpg

Coral Beta 8:

Coral Beta 8 begge ht swspot.jpg

Coral Beta 8 vannfallsdiagram:

Coral Beta 8 begge ht swspot wtf.jpg

inConcert Miles:

inConcert Miles høyre ht swspot.jpg

inConcert Miles, vannfallsdiagram:

inConcert Miles høyre ht swspot wtf.jpg

Dali 40:

Dali 40 høyre ht swspot.jpg

Dali 40, vannfallsdiagram:

Dali 40 høyre ht swspot wtf.jpg

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.864
23
38
Artig med slike målinger. Man kan se at de reagerer litt forskjellig i bassen, antagelig grunnet størrelse forskjeller, men man kan se spredningen er lik. De er omnidireksjonelle og trigger alle modene.man kan se at det er de samme resonansene som går igjen de fleste steder. Unntaket her er båndhøyttaleren, som har et annet spredningsmønster. Artig forsøk :)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.744
127
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Det ble en liten diskusjon på AVforum/FB da jeg skrev at jeg muligens ville lage litt høyere føtter til mine nyinnkjøpte 30 år gamle Klipsch Forte 1. Det ble sagt at man kunne risikere å miste bass og midbass ved å gjøre dette. Det ble også sagt at man ville få gulvrefleksjonen høyere i frekvens ved å flytte opp kabinettet fra gulvet.

Jeg har derfor tatt noen få helt enkle målinger for å teste om det ble forandringer. Det ble det også. Her er uglattede målinger som viser hva som skjedde. Mikrofonen ble plassert ved sweetspot, og bare venstre ht ble brukt.

DSC_0150.JPG

Venstre Klipsch forte fra swsp 2.jpg

Venstre Klipsch Forte fra swsp.jpg

Venstre Klipsch Forte fra swsp på 10cm treklosser.jpg

Venstre Klipsch Forte fre swsp på 10 cm treklosser.jpg

Klipsch Forte sammenligning med og uten trefot. Grønn uten.jpg

Som man ser er det ikke allverdens forskjell. ca 5dB rett rundt 200Hz. Vet ikke om dette er hørbart, skal prøvelytte med fot litt i morgen! :D

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.744
127
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Lenge siden sist jeg har skrevet noe her. Det har vært mye testing av forskjellige ting her på garasjeloftet. Men for et par uker siden fikk jeg inn noe flott. Ett par Klipschorn dukket opp på brukten, og ble mine. Klipsch Forte, som jeg har hatt ett par-tre år, inngikk i dealen. Så de er nå hos den tidligere Khorn-eieren.

De låter fantastisk bra, er ikke noe mer å si om det. De ligger vel på the Absolute Sound sin topp-ti liste over verdens beste høyttalere, ever. Mine er vel fra siste halvpart av 70-årene. Delefilteret er av nyere dato (ALK), ellers ser alt strøkent ut. Jeg kommer alikevel til å fikse dem opp med ny finer, sortmalt bakside og tette baksiden (den som er inn mot vegg). Da er man ikke så avhengig at de står helt inn til hjørne.

IMG_20200201_203200.jpg

De som tror at hornbassen på disse er skral kan ta seg bolle! Her når de fint ned under 30Hz. Og dette er uten noe som helst EQ. Kommer nok til å jobbe litt med dem for å få det litt jevnere. Er litt rusk her og der, men det ser ikke galt ut:

Khorn rett fase.jpg

Vannfallet av samme måling. Tørr og fin bass, det er lite opplevd heng i rommet.

Khorn vannfall rett fase.jpg

Det blir vel etterhvert en bildeserie til av Khorna her når de skal bygges om. :)