htpc, første selvbygde

incoming

Medlem
18 Aug 2006
54
0
0
Hei

Etter mye om og men med diverse typer mediastremere har jeg bestemt meg for å forsøke å bygge min egen htpc. Har aldri bygget noen pc før, men har lest noe om det og har basiskunnskaper om diverse komponenter.

Den vil bli brukt til:
-Nedlasting og lagring (2 tb)
-Avspilling av full hd

Noe mer en det trenger jeg ikke.
Har sett litt på andre tråder, og funnet frem til en handleliste. Har 0 peiling på hvilke komponenter som passer til hva.

Forstod det som om at hovedkorter fungerer som cpu, gpu og wifi?
Er strømforsyninga som sitter i kabinnettet kraftig nok?

Håper på hjelp!

Vedlegg

RuZleBiFf

Medlem
24 Feb 2009
497
0
0
Hovedkortet passer i kabinettet, det er første hinder :)

Ang PSU i kabinettet er jeg veldig usikker, men med 1 disk trur jeg ikke det skal være noe problem.

Hovedkortet har cpu, gpu og wifi ja.

Skal i teorien ikke være stort mer du trenger... Kanskje en fjernkontroll hadde vært kjekt!?

Trur dette oppsettet skal innfri kravene dine, med et lavt strømforbuk.

Har du windows-lisens eller skal du kjøre linux? Er jo noen som finner på å kjøpe sånnt også :)

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.928
2
38
hehe, kikket på tråden jeg startet? ;)

nettopp bestilt en relativt lik pakke selv.

incoming

Medlem
18 Aug 2006
54
0
0
Takk for bekreftelsene! Går nok for den pakka jeg satte opp!

Skal ikke legge skjul på at handlevogna mi er noe inspirert fra din tråd sirant ;)

incoming

Medlem
18 Aug 2006
54
0
0
Hei igjen.
Tenkte jeg skulle bestille handlelista, men opdaget at de ikke har hovedkortet noe sted. Ingen nettbutikker har heller noen bekreftet dato. Om jeg hadde visst at det kom om en uke eller to, hadde det ikke vært noe problem...

Vurderer derfor å bytte ut handlelista. Finnes det noen tilsvarende løsninger, altså hovedkort som fungerer som cpu/gpu/wifi, som er å få tak i?

Hvis ikke er jeg nødt for å gå for delene hver for seg, da må det vel en strømforsyning til i tillegg?

popkorn

Medlem
15 Aug 2010
1.175
0
0
Ikke så rart ingen har det inne, da dette brikkesettet ikke har blitt lansert enda. Dette er AMD sitt svar på Atom (fra Intel). Personlig mener jeg dette brikkesettet virker så lovende at det er verdt å vente på, men dersom du absolutt skal ha noe nå er en Atom+ION løsning det nærmeste du kommer.

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.928
2
38
står på mpx at forventet om 10 dager, men det har det jo stått en uke allerede, så om det stemmer vet jeg ikke.

popkorn

Medlem
15 Aug 2010
1.175
0
0
Neo83 skrev:
Lansert har det blitt for lenge siden.
Et produkt er ikke lansert før det er tilgjengelig hos din lokale butikk, uansett hva ulike markedsavdelinger måtte mene.

incoming

Medlem
18 Aug 2006
54
0
0
Takk for det!
Da går jeg for denne pakka så snart jeg kommer hjem!

Kortene er de samme, eller har samme funsjonalitet?
ps sitt heter: m35 pro
mpx sitt heter: m35 deluxe

kjellst

Medlem
3 Des 2008
123
0
0
Ser ut som det er to forskjellige kort.

Komplett.no

Det ene mini-itx og det andre micro-atx. Ser ut som det er kun micro-atx kortet som har mulighet for pci kort. mini-itx kortet har bare mulighet for pcie.

Eller tar jeg feil her nå? For min del er det greit med mulighet for pci pga tv-kort.

incoming

Medlem
18 Aug 2006
54
0
0
Takk for oppklaring!

Har ingen planer om tilkobling av tv-kort eller lignende...

Det spiller altså ingen rolle for mitt oppsett? Koster jo 400 mindre så...

popkorn

Medlem
15 Aug 2010
1.175
0
0
Med tanke på at kabinettet du har valgt deg ut kun støtter mini-ITX, så ville jeg valgt det dyreste hovedkortet. Med forbehold om at spesifikasjonene på komplett er riktige.

popkorn

Medlem
15 Aug 2010
1.175
0
0
incoming skrev:
Takk for det, hadde vært kjedelig om hovedkortet ikke passa i kabinettet!

Fant ett annet kabinett, microATX. MPX.no - Silverstone SST- GD05B HTPC Sort

Med dette kabinettet er det ikke lengre noen problemer?
Edit: Ser at det ikke har strømforsyning. Da ble det et dårligere alternativ.
Altså, hva slags PC ønsker du egentlig? Det første kabinettet du hadde i handlevognen er på størrelse med en brusflaske, mens det siste kabinettet er på størrelse med en bruskasse.

incoming

Medlem
18 Aug 2006
54
0
0
Bruskasse er for stort. Må få den inn i TV-benken. Blir vel til at jeg venter på kortet i mini-ATX...