"Hopen luksuriøst 5.1" i avnytt. Ser ut som $ men koster 6000?

Focalom

Medlem
12 Apr 2006
1.197
0
0
Denne testen var ny for meg, så takker for den :D

Men jeg er rimelig sikker på at testen jeg refererer til var av yh630 frontene, ikke 631, så det vil si at det skal eksistere en test til? magefølelsen sier lyd & bilde, men kan ikke garantere dette, og jeg finner som sagt heller ikke noe som tilsier dette. :confused:

runemann007

Medlem
2 Jan 2009
26
0
0
Testen i Hjemmekino

Focalom skrev:
Denne testen var ny for meg, så takker for den :D

Men jeg er rimelig sikker på at testen jeg refererer til var av yh630 frontene, ikke 631, så det vil si at det skal eksistere en test til? magefølelsen sier lyd & bilde, men kan ikke garantere dette, og jeg finner som sagt heller ikke noe som tilsier dette. :confused:
Her kan du lese testen:

http://yh-design.no/Hjemmekino.pdf

jarlerik

Medlem
12 Jan 2007
88
0
6
Hei
Litt stille her.

Har tanker om å modde litt på et par yh631.
Noen andre som har erfaring med oppgraderinger av disse?

Tenker jeg begynner med diskantenelementene. Syns de er noe dominerende etter min smak.
Må vel muligens også se på kondensatoren og motstanden i filteret.

Jarlerik

Revox

Medlem
12 Des 2004
12.101
0
36
Håper disse høyttalerene kommer tilbake for salg. Da skal jeg ha et par!

Pip

Medlem
3 Jun 2005
1.187
0
0
Bergen
ikke sett denne tråden før jeg heller, men 631 settet så jo gromt ut da :)
om det er noen i Bergen som vurderer å kvitte seg med et så er det bare å gi en lyd ;)

Nå vet jeg ikke hvordan det går med denne Hopen men alcaimport kommer vel ikke på banen igjen med det første. ref Google

jarlerik

Medlem
12 Jan 2007
88
0
6
Har liggende en Seas Excel Crescendo. Fristende å bytte ut det eksisterende diskantelementet med noe man vet er av høy kvalitet.

jarlerik

Medlem
12 Jan 2007
88
0
6
Diskantene har forskjellig diameter på frontplatene, men det lar seg gjøre å bytte om på dem. Skruehullene passer. Dette blir moro :):-D

Revox

Medlem
12 Des 2004
12.101
0
36
jarlerik skrev:
Diskantene har forskjellig diameter på frontplatene, men det lar seg gjøre å bytte om på dem. Skruehullene passer. Dette blir moro :):-D
Du får skrive et lytteintrykk etter du har fått dem inn og spillt på de noen timer.

R&R

Medlem
14 Jan 2006
1.309
0
0
minhifi.no
jarlerik skrev:
Har liggende en Seas Excel Crescendo. Fristende å bytte ut det eksisterende diskantelementet med noe man vet er av høy kvalitet.
KAn du ikke heller selge Crescendoene til meg, og bruke pengene på noe annet kjekt? Jeg trenger et par til mitt nye prosjekt:)

jarlerik

Medlem
12 Jan 2007
88
0
6
R&R skrev:
KAn du ikke heller selge Crescendoene til meg, og bruke pengene på noe annet kjekt? Jeg trenger et par til mitt nye prosjekt:)
Hei
Skal huske deg hvis jeg ombestemmer meg. :-D

jarlerik

Medlem
12 Jan 2007
88
0
6
Revox skrev:
Du får skrive et lytteintrykk etter du har fått dem inn og spillt på de noen timer.
Hei

Etter å ha byttet ut frontplatene på Crescendoen med de orginale frontplatene til YH631 diskantene måtte det gjøres litt større plass i kabinettet.
Crescendoen har noe større i diameter på selve elementet og jeg måtte frese ut plass til den.
Trenger ca 2 cm lang og 0,8 cm bred spalte for å få den på plass.
Kom unna med dette vha. fresborr og en grov rasp.

Førsteinntrykket er at diskanten må dempes noe, men den virker allikevel noe mindre skarp enn orginalen. Den oppfattes også som mere oppløst og detaljert. Får lytte litt til den før man gjør seg opp en mening om videre tiltak i filteret.

jarlerik

Medlem
12 Jan 2007
88
0
6
Crescendoen spiller seg fint inn nå.

PIC_0398 (640x480).jpg

Ikke så påtrengende som orginalen.
Er ikke så god til å beskrive dette, men det kommer liksom flere nyanser og detaljer med.

jarlerik

Medlem
12 Jan 2007
88
0
6
Etter noe tid med lytting føler jeg at det må være mere potensiale i crescendoen enn det som har kommet til nå.

R&R

Medlem
14 Jan 2006
1.309
0
0
minhifi.no
jarlerik skrev:
Etter noe tid med lytting føler jeg at det må være mere potensiale i crescendoen enn det som har kommet til nå.
Massevis av potensiale i disse diskantene. Spander på gode delefilterkomponenter. Til venstre ser du mitt filter til Crescendo:)

jarlerik

Medlem
12 Jan 2007
88
0
6
Det var heftige greier. Har du mere info om det filteret?

Gjorde litt endringer i diskantfilteret.
Byttet ut 6,8 uF kondensatoren av typen Bennic med samme verdi av typen Jantzen Z standard.

Byttet samtidig motstanden fra en ukjent type til en fra Intertechnik.

Har gjort dette i bare det ene filteret, sitter nå å prøver å høre forskjeller.
Tar vel noe tid før man gjør seg opp en mening.

R&R

Medlem
14 Jan 2006
1.309
0
0
minhifi.no
jarlerik skrev:
Det var heftige greier. Har du mere info om det filteret?

Gjorde litt endtinger i diskantfilteret.
Byttet ut 6,8 uF kondensatoren av typen Bennic med samme verdi av typen Jantzen Z standard.

Byttet samtidig motstanden fra en ukjent type til en fra Intertechnik.

Har gjort dette i bare det ene filteret, sitter nå å prøver å høre forskjeller.
Tar vel noe tid før man gjør seg opp en mening.
Dette filteret deler usedvanlig lavt, for å parres med Seas 10" bassmellomtone.
Denne diakanten kan spille veldig langt ned. Har koblingsskjema, men det hjelper nok ikke deg i denne kombinasjonen. Men du kan få det. Kommer bilder i min byggetråd (ART Emotion klone)