Hjemmekino med stjernehimmel og Atmos

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
33
28
Hvis man skal bruke større mengder med stoff på vegger og tak, bør stoffet påvirke lydmiljøet i rommet minst mulig. Er stoffet tynt slik at lyden kan passere uten at den dempes (for mye) er det bra. Decomolton og høyttalerstoff bør derfor foretrekkes. For mye tykt stoff vil dempe lyden ugjevnt i rommet, og man vil drepe luftighet og diskant til en viss grad. Scenemolton er tykt, og er ikke egnet over dempeplater.

Jeg har ikke alle svar her, jeg baserer meg på egne erfaringer fra min kino, og på hva som har blitt gitt av generell info. Ta derfor rådene med en liten klype salt. Eksperimenter gjerne selv. Ingen rom er like, og det er derfor vanskelig å gi råd direkte om et spesielt rom.
Men bruk tynne stoffer som slipper lyd gjennom lett over førsterefleksjondemping. Og jeg ville ikke brukt scenemolton på alle veggene. Eventuelt heller en kombinasjon av flere ting.
Takker for godt og utfyllende svar @Hunsbedt 👍😁
Jeg har scenemolton liggende til 3/4 av kinoen, så ønsker egentlig å bruke mest mulig av den, men skal unngå å bruke den over absorbentene. Skal prøve å få til en kombinasjon av scenemolton og høyttalerstoff. Hvis resultatet ikke blir bra, får jeg heller gjøre om i ettertid;)

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.178
83
48
Takker for godt og utfyllende svar @Hunsbedt 👍😁
Jeg har scenemolton liggende til 3/4 av kinoen, så ønsker egentlig å bruke mest mulig av den, men skal unngå å bruke den over absorbentene. Skal prøve å få til en kombinasjon av scenemolton og høyttalerstoff. Hvis resultatet ikke blir bra, får jeg heller gjøre om i ettertid;)
jeg planlegger å fjerne deler av scenemolton på mine vegger, da den som hunsbedt skriver dreper lyden i høyere frekvenser.
hadde nok begrenset bruk av den til kun i fremre del for å absorbere lys om jeg hadde bygget igjen, det fungerer den utmerket til:)

• Like
Reactions: Toroluf

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
33
28
jeg planlegger å fjerne deler av scenemolton på mine vegger, da den som hunsbedt skriver dreper lyden i høyere frekvenser.
hadde nok begrenset bruk av den til kun i fremre del for å absorbere lys om jeg hadde bygget igjen, det fungerer den utmerket til:)

Takker for info PureHifi!
Litt irriterende at jeg fikk tips av noen andre for ett pr år siden at jeg burde kjøpe scenemolton til hjemmekinoen, da mest mtp. ingen refleksjon av lyset fra projektoren. Jeg kjøpte scenemolton for ca 4000kr, så litt kjipt å høre nå at det ikke bør brukes nå mtp. lyd... Men, uansett fint å vite om nå før jeg beg. på hjemmekinoen, så takker for info!:)

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.178
83
48
Takker for info PureHifi!
Litt irriterende at jeg fikk tips av noen andre for ett pr år siden at jeg burde kjøpe scenemolton til hjemmekinoen, da mest mtp. ingen refleksjon av lyset fra projektoren. Jeg kjøpte scenemolton for ca 4000kr, så litt kjipt å høre nå at det ikke bør brukes nå mtp. lyd... Men, uansett fint å vite om nå før jeg beg. på hjemmekinoen, så takker for info!:)

samme her, fikk tips å kjørte på med molton på alle vegger.
har hengt opp 14 diffusore som har bedret akustikken vesentleg, men kommer nok til å kle av molton på en del vegger uansett, da jeg fortsatt føler lyden ikke når helt opp på topp.

• Like

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
33
28
Vil vanlig høyttalerstoff fungere bra mtp. demping av lysrefleksjoner fra projektoren, eller er scenemolton vesentlig bedre her? Skal man prioritere lyd eller bilde?😉

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.297
390
83
Høyttalerstoff reflekter, men er mye bedre en sort maling etc. Jeg personlig merker ikke mye til refleksjoner fra side vegger da disse er sorte av akustikkpaneler, med høyttalerstoff, ei heller fra side paneler.

Alternativ til molton er og kjøpe flocking material ( liggnende stoff som er rundt rammer på lerret) . Dette kan fåes med en dobbelsidig tape, så tar du bare på dette hvor der trengs, det forøvrig ikke tykt stoff og vil gjøre marginalt med lyden. Det kverker alt av strølys.

• Like

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
33
28
Høyttalerstoff reflekter, men er mye bedre en sort maling etc. Jeg personlig merker ikke mye til refleksjoner fra side vegger da disse er sorte av akustikkpaneler, med høyttalerstoff, ei heller fra side paneler.

Alternativ til molton er og kjøpe flocking material ( liggnende stoff som er rundt rammer på lerret) . Dette kan fåes med en dobbelsidig tape, så tar du bare på dette hvor der trengs, det forøvrig ikke tykt stoff og vil gjøre marginalt med lyden. Det kverker alt av strølys.

Takker for gode tips! Da er en ting til lagt til på handlelista