Hjemmekino med stjernehimmel og Atmos

runewa

Medlem
27 Sep 2006
85
3
8
Vi har kjøpt hus med en kjellerstue på ca 22 m2 som jeg tenkte bruke som hjemmekino. Forrige eier har på mange måter forberedt rommet for en fremtidig hjemmekino, det er bl.a:
  • Trukket høyttalerkabler i rør til et 7.2.6 Atmos oppsett fra tilstøtende bod
  • Montert backbox’er i taket
  • Trukket et 50mm rør til bakerst i rommet (under taket) for HDMI-kabel til projektor

Tegningen under viser rommet med dører og vinduer:

Hjemmekino 1.png

Veggene A, B, og C er alle 20 cm betongvegger som er lektet ut (10 cm?), isolert med Glava og gipset. Vegg D er en 10 cm lettvegg mot boden/teknisk rom, også denne isolert og gipset på begge sider. Taket er også i betong og er lektet ned ca 10 cm, gipset på undersiden og isolert på oversiden.

Fruen ønsker/krever stjernehimmel etter at jeg var så “dum” å vise henne dette bildet fra @Hunsbedt sin hjemmekinotråd her på forumet... Men må jo innrømme at jeg selv synes dette ser råflott ut, så utfordringen er tatt og delvis påbegynt. Har søkt og lest en del på forumet, men jeg har ikke lyktes med å finne noen som har kombinert stjernehimmel med Atmos. Jeg trenger derfor bistand fra dere som har erfaring med lignende byggeprosjekter for å komme i mål.

Det jeg har gjort så langt er å lekte ned taket, delt dette i 6 "soner" og trukket 20mm trekkrør for fiberoptikken til hver sone. Tanken er å sette LED engine i boden, og jeg har totalt ca 1100 fiber å fordele. Videre har jeg saget hull til høyttalerne i taket, samt lektet rundt hullene. Planen her er å forsegle lektene med Green Glue både mot eksisterende gipstak og mot de nye takplatene. Jeg håper dette vil forhindre lyden i å lekke til rommet mellom nytt og eksisterende tak...

Jeg planlegger å ha en 12 cm bred spotkasse i taket rundt hele rommet, resten av taket, ca 20 m2, blir altså stjernehimmel.

Men det store spørsmålet er altså hvordan jeg skal angripe dette. Pga de eksisterende høyttalerkassene i taket kan jeg ikke bygge meg en ramme og feste denne i taket slik Hunsbedt gjorde. Jeg ser for meg at jeg må jobbe i hver sone, trekke fiber i det antall takplater som trengs og feste disse i lektene før jeg går videre til neste sone. Jeg ser for meg å bruke 12 mm sponplater til dette. Er det noen som har forslag til et mer egnet materiale?

Har forstått det slik at scenemolton er det man trekker taket med, men jeg er helt blank når det gjelder å jobbe med dette stoffet. Ser for meg at jeg må lime dette til hver takplate før denne skrus fast i lektene. Men da støter jeg på første spørsmål: Hvordan løser jeg dette med at skruene må skrus gjennom moltonen? Går det an å lage et lite snitt i stoffet, skru skruen gjennom dette snittet og at snittet så lukker seg selv? Er molton så fleksibelt, eller oppfører det seg mer som bomull, at stoffet i så fall må sys eller limes for at snittet ikke lenger skal være synlig?

Så har jeg også en del spørsmål vedr. demping av lyd, men disse kan jeg kanskje spare til et annet innlegg, ser at dette innlegget allerede har blitt alt for langt... Men, er det nødvendig å lekte ut hele for- og bakvegg, isolere og kle disse med molton, eller vil noen strategisk plasserte akustikkplater være “godt nok”? Grunnen til at jeg spør er at en evt. utlekting vil påvirke plasseringen av spotkassen jeg tenker bygge, så dette kan det være greit å få avklart allerede nå.

Dersom noen faktisk orket å lese helt hit er jeg uendelig takknemlig for gode tips og råd til hvordan jeg skal komme meg videre med prosjektet mitt. Og dersom jeg allerede er på ville veier, gi meg gjerne en lyd om det også :)

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Hunsbedt and balko

balko

Medlem
3 Jun 2004
711
92
28
Vestfold
avforum.no
Vi har kjøpt hus med en kjellerstue på ca 22 m2 som jeg tenkte bruke som hjemmekino. Forrige eier har på mange måter forberedt rommet for en fremtidig hjemmekino, det er bl.a:
  • Trukket høyttalerkabler i rør til et 7.2.6 Atmos oppsett fra tilstøtende bod
  • Montert backbox’er i taket
  • Trukket et 50mm rør til bakerst i rommet (under taket) for HDMI-kabel til projektor

Tegningen under viser rommet med dører og vinduer:

Vis vedlegget 242817

Veggene A, B, og C er alle 20 cm betongvegger som er lektet ut (10 cm?), isolert med Glava og gipset. Vegg D er en 10 cm lettvegg mot boden/teknisk rom, også denne isolert og gipset på begge sider. Taket er også i betong og er lektet ned ca 10 cm, gipset på undersiden og isolert på oversiden.

Fruen ønsker/krever stjernehimmel etter at jeg var så “dum” å vise henne dette bildet fra @Hunsbedt sin hjemmekinotråd her på forumet... Men må jo innrømme at jeg selv synes dette ser råflott ut, så utfordringen er tatt og delvis påbegynt. Har søkt og lest en del på forumet, men jeg har ikke lyktes med å finne noen som har kombinert stjernehimmel med Atmos. Jeg trenger derfor bistand fra dere som har erfaring med lignende byggeprosjekter for å komme i mål.

Det jeg har gjort så langt er å lekte ned taket, delt dette i 6 "soner" og trukket 20mm trekkrør for fiberoptikken til hver sone. Tanken er å sette LED engine i boden, og jeg har totalt ca 1100 fiber å fordele. Videre har jeg saget hull til høyttalerne i taket, samt lektet rundt hullene. Planen her er å forsegle lektene med Green Glue både mot eksisterende gipstak og mot de nye takplatene. Jeg håper dette vil forhindre lyden i å lekke til rommet mellom nytt og eksisterende tak...

Jeg planlegger å ha en 12 cm bred spotkasse i taket rundt hele rommet, resten av taket, ca 20 m2, blir altså stjernehimmel.

Men det store spørsmålet er altså hvordan jeg skal angripe dette. Pga de eksisterende høyttalerkassene i taket kan jeg ikke bygge meg en ramme og feste denne i taket slik Hunsbedt gjorde. Jeg ser for meg at jeg må jobbe i hver sone, trekke fiber i det antall takplater som trengs og feste disse i lektene før jeg går videre til neste sone. Jeg ser for meg å bruke 12 mm sponplater til dette. Er det noen som har forslag til et mer egnet materiale?

Har forstått det slik at scenemolton er det man trekker taket med, men jeg er helt blank når det gjelder å jobbe med dette stoffet. Ser for meg at jeg må lime dette til hver takplate før denne skrus fast i lektene. Men da støter jeg på første spørsmål: Hvordan løser jeg dette med at skruene må skrus gjennom moltonen? Går det an å lage et lite snitt i stoffet, skru skruen gjennom dette snittet og at snittet så lukker seg selv? Er molton så fleksibelt, eller oppfører det seg mer som bomull, at stoffet i så fall må sys eller limes for at snittet ikke lenger skal være synlig?

Så har jeg også en del spørsmål vedr. demping av lyd, men disse kan jeg kanskje spare til et annet innlegg, ser at dette innlegget allerede har blitt alt for langt... Men, er det nødvendig å lekte ut hele for- og bakvegg, isolere og kle disse med molton, eller vil noen strategisk plasserte akustikkplater være “godt nok”? Grunnen til at jeg spør er at en evt. utlekting vil påvirke plasseringen av spotkassen jeg tenker bygge, så dette kan det være greit å få avklart allerede nå.

Dersom noen faktisk orket å lese helt hit er jeg uendelig takknemlig for gode tips og råd til hvordan jeg skal komme meg videre med prosjektet mitt. Og dersom jeg allerede er på ville veier, gi meg gjerne en lyd om det også :)

Hei.

Det er gøy (og endel jobb) å planlegge og bygge hjemmekinorom.

Skal svare på det jeg kan. Jeg er ingen fagmann på akustikk, men har lest mye og gjort noen egne erfaringer.

Noen mener baffelvegg er veien å gå, da har man fylt frontveggen med isolasjon, og lager hull til høyttalerne (og bassene) i front. Man har da et lerret som slipper lyden igjennom. Tykkelsen på baffelveggen er så tykk som du kan (mener å ha lest at 40-100 cm er normalen)

Man bør også ha flere akustiske tiltak på slette flater, og gjerne i taket. Søk etter speilmetoden så finner du litt info om det.
Rammer på 60x120 fylt med 5-10cm isolasjon, gjerne noen cm. fra veggen bør gjøre susen!

Teppe på gulvet gjør det mer lunt, samt mer behagelig å gå på.

Vedr. Stjernehimmel har jeg planlagt det selv i min kino, men ikke startet på det enda.
Der Build Montage på YouTube også planlegger det hos seg. Du kan jo se om han har noen gode tips.
Jeg har også atmos (4 Stk) i taket, og lurer på hvordan jeg skal løse det med atmos. Har nå hele taket fylt med 5cm Rockofon akustikkplater, så mulig jeg lager de i disse..

Er mange gode tråder med fantastiske hjemmekinoer her på avforum. Du kan også så på https://www.avsforum.com der er det masse bra tråder og info.

Kjør med bilder og oppdateringer. Er gøy å følge med i prosessen!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.744
127
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Ser du nevner at jeg har inspirert dere, @runewa , hyggelig å bli nevnt! :)

Til stjernehimlingen brukte jeg treramme som var buet, kledde rammene med 3mm huntonitplater (sutak), og limte fast scenemolton med kontaktlim som ble sprøytet. På baksiden av stjernehimlingen brukte jeg 5-10cm Glava for å dempe konstruksjonen og de tynne platene mot vibrasjon, samt demping av lyd.

Dette funket greit og ble en flott stjernehimling. Etterhvert oppdaget jeg flytterekko mellom den buede stjernehimlingen og gulvet, og jeg hengte opp tre mindre "skyer" av 50mm Rockfon Industrial, som var trukket med sort høyttalerstoff. De fjernet flutterekkoet, men hele løsningen jeg har valgt, med buet tak og harde plater, er ikke bra for akustikken.

Vedrørende skruing i molton, hvis du vil bruke det: Lag et lite snitt, eller best bruk en hulldor for å fjerne stodffet der du vil borre eller skru. Ellers risikerer du at du drar stoffet rundt skruen eller rundt borret, og lager en større katastrofe!

Hadde jeg bygget i dag hadde jeg brukt en flat ramme til stjernehimlingen, med 15-20cm løs isolasjon bak/oppå, for eks Spaceslab (nå utgått, men tilsvarende løs isolering er å få tak i!), kledd rammen med høyttalerstoff, og stukket fibrene til stjernehimlingen fra baksiden ut gjennom dette. Det hadde blitt like pent, og jeg hadde fått en veldig bra førsterefleksjonsløsning på kjøpet.

Atmos er lett å få til med dette. Små høyttalerkasserkasser med for eks en 8" coax felles inn og kles med høyttalerstoff slik at de er skjult i himlingen. Det blir noen små flekker i taket uten fiberoptikk under høyttalerne, men dette vil ikke utgjøre noe stort problem tror jeg, siden himlingen alikevel blir såpass stor.

Det er altså flere måter å gjøre dette på. Jeg ville ha ungått for store harde overflater med pålimt molton uansett. For mye molton vil dempe ujevnt, og kan gjøre lyden litt overdempet på visse høyere frekvenser. Bruk heller tykkere demping kledt med sort høyttalerstoff som demper jevnt godt nedover, gjerne helt ned til Schrøder (ca 200Hz) hvis du har takhøyde nok. Gjerne i kombinasjon med diffusorer. ;)

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.178
83
48
jeg benyttet systemhimling for min himling, monterte atmos i hvert hjørne. Planen vart custom trekantet kasse med vinkling mot lyttepos. men har ikke fått tid til dette enda:) legger ved noen bilder

Vedlegg

• stjerner.png
    stjerner.png
    691,3 KB · Sett: 75
  • 4224cbcc67ea3ba4660a80c1fd9c87aa.jpg
    4224cbcc67ea3ba4660a80c1fd9c87aa.jpg
    182,2 KB · Sett: 80
  • kinotid.jpg
    kinotid.jpg
    565 KB · Sett: 78
  • tak kino.png
    tak kino.png
    34 KB · Sett: 70

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.354
189
63
42
www.avforum.no
jeg benyttet systemhimling for min himling, monterte atmos i hvert hjørne. Planen vart custom trekantet kasse med vinkling mot lyttepos. men har ikke fått tid til dette enda:) legger ved noen bilder

Ser bra ut den himlingen, hvilken produsent av himlingsplater, Glava?

runewa

Medlem
27 Sep 2006
85
3
8
Takk for gode råd og innspill, @balko, @PureHifi og @Hunsbedt! Jeg har brukt en del tid på å tenke, planlegge, re-planlegge, banne & steike, tenke mere, gi opp, begynne på'an igjen, osv siden sist :confused:

Men har til slutt bestemt meg for å skru ned gipsplatene (taket er heldigvis hverken sparklet eller malt) istedenfor å lekte ned taket - føler at jeg mister så mye takhøyde ved å lekte ned. Over dagens tak er det ca 18 cm opp til betonggulvet i garasjen, så jeg har plenty med plass der til å isolere med f.eks. Ursa isolasjon fra Byggmax, antar at det var noe slikt du hadde i tankene @Hunsbedt når du nevnte Space Slab og løs isolasjon? Leser andre steder at det anbefales å pakke disse inn i plast slik at det ikke regner støv ned fra dem. Noen som har erfaring med hvilken type plast som egner seg til dette formålet?

Så tenker jeg å følge Hunsbedts råd om å bygge meg en ramme som jeg fester i de eksisterende lektene, kle den med høyttalerstoff eller lignende og tre stjernefiberen ned gjennom denne. Første spørsmål blir da hvor stor ramme det er praktisk å bygge mtp trekking av fiber og festing i taket? Rommet er ca 4x5 meter, er det fornuftig å bygge 2 rammer á 2x5 meter? Evt. å bygge 4 like store rammer? Vekt burde uansett ikke være en avgjørende faktor, ser for meg at rammene ikke blir så tunge at det gjør noe.

Det andre spørsmålet er om høyttalerstoffet vil skjule fibertrådene slik at ikke disse skinner igjennom og vises? Tenkte føre fiberen i bunter gjennom 20 mm K-rør og frem til 4 steder i taket, og så spre dem ned gjennom rammen derfra. Er altså ikke bekymret for lyslekkasje frem til disse 4 punktene, men usikker på hvordan det blir når jeg skal trekke én og én fiber derfra og frem til hvert punkt. Vil det skinne igjennom stoffet, og hva kan jeg evt. gjøre med det?

Tanker og idéer mottas fortsatt med stor takk! :)

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
30
28
Spennende prosjekt! Jeg skal også lage stjernehimmel. Mener det kun er tuppene/endene som lyser, mao. ingen fare for at fibertrådene lyser gjennom stoffet;)

runewa

Medlem
27 Sep 2006
85
3
8
Spennende prosjekt! Jeg skal også lage stjernehimmel. Mener det kun er tuppene/endene som lyser, mao. ingen fare for at fibertrådene lyser gjennom stoffet;)

Urettferdig, jeg vil også ha! :) Hvilket merke er dette? Men håper virkelig jeg klarer å løse dette, det er ikke særlig aktuelt å tape svart elektrikertape rundt 1100 fibertråder... Selv om det nå bare er snakk om et meter etter to fra K-røret og ut til de enkelte punktene i himlingen.

Og på alle måter et spennende prosjekt, ja. All tilegnet kunnskap så langt kommer fra ulike byggetråder her på forumet, så her kommer virkelig veien til å bli til mens jeg går :)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.744
127
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Takk for gode råd og innspill, @balko, @PureHifi og @Hunsbedt! Jeg har brukt en del tid på å tenke, planlegge, re-planlegge, banne & steike, tenke mere, gi opp, begynne på'an igjen, osv siden sist :confused:

Men har til slutt bestemt meg for å skru ned gipsplatene (taket er heldigvis hverken sparklet eller malt) istedenfor å lekte ned taket - føler at jeg mister så mye takhøyde ved å lekte ned. Over dagens tak er det ca 18 cm opp til betonggulvet i garasjen, så jeg har plenty med plass der til å isolere med f.eks. Ursa isolasjon fra Byggmax, antar at det var noe slikt du hadde i tankene @Hunsbedt når du nevnte Space Slab og løs isolasjon? Leser andre steder at det anbefales å pakke disse inn i plast slik at det ikke regner støv ned fra dem. Noen som har erfaring med hvilken type plast som egner seg til dette formålet?

Så tenker jeg å følge Hunsbedts råd om å bygge meg en ramme som jeg fester i de eksisterende lektene, kle den med høyttalerstoff eller lignende og tre stjernefiberen ned gjennom denne. Første spørsmål blir da hvor stor ramme det er praktisk å bygge mtp trekking av fiber og festing i taket? Rommet er ca 4x5 meter, er det fornuftig å bygge 2 rammer á 2x5 meter? Evt. å bygge 4 like store rammer? Vekt burde uansett ikke være en avgjørende faktor, ser for meg at rammene ikke blir så tunge at det gjør noe.

Det andre spørsmålet er om høyttalerstoffet vil skjule fibertrådene slik at ikke disse skinner igjennom og vises? Tenkte føre fiberen i bunter gjennom 20 mm K-rør og frem til 4 steder i taket, og så spre dem ned gjennom rammen derfra. Er altså ikke bekymret for lyslekkasje frem til disse 4 punktene, men usikker på hvordan det blir når jeg skal trekke én og én fiber derfra og frem til hvert punkt. Vil det skinne igjennom stoffet, og hva kan jeg evt. gjøre med det?

Tanker og idéer mottas fortsatt med stor takk! :)

Jeg har også disse fibrene som er gjennomsiktige. De lyser opp ganske godt også ut til sidene, så du vil desverre lett kunne se dem gjennom høyttalerstoff.
Løsningen jeg har brukt finnes i min tråd, som du sikkert har sett. Det er nok bedre akustiske løsninger jeg ville ha valgt i dag, men poenget er at 3mm sutak kledd med scenemolton er helt lystett. Det er mao bare enden som stikker ut gjennom platene, og ingenting på baksiden sees i kinoen.

Jeg ville kanskje ha valgt en systemhimling i dag, med demping lagt på toppen. Eller perforerte tynne sutakplater, som delvis slipper lyden gjennom til bakenforliggende demping.

Jeg ville ikke ha pakket inn dempetiltakene. De ligger tross alt helt stille bak der. Du kan evt spraye dem med litt kontaktlim på boks hvis du er redd for avstøving. Kjenner ikke Ursa Isolasjon, sikkert grei nok den. Det er over 30cm du vil få utnyttet den løse typen isolasjon, slik som Space Slab og liknende typer. Under denne tykkelsen kan du fint bruke vanlig isolasjon til dempetiltak, for eks Glava eller Rockwool. Fordelen med Space Slab er at den klør ikke ved montering.

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
30
28
Urettferdig, jeg vil også ha! :) Hvilket merke er dette? Men håper virkelig jeg klarer å løse dette, det er ikke særlig aktuelt å tape svart elektrikertape rundt 1100 fibertråder... Selv om det nå bare er snakk om et meter etter to fra K-røret og ut til de enkelte punktene i himlingen.

Og på alle måter et spennende prosjekt, ja. All tilegnet kunnskap så langt kommer fra ulike byggetråder her på forumet, så her kommer virkelig veien til å bli til mens jeg går :)

Jeg måtte ta en test for å dobbeltsjekke at jeg snakket sant, og det stemte heldigvis;) På det ene bildet ligger det et lag molton over uten at lyset skinner gjennom. Kjøpte på salg på AVshop for over 2-3 år siden, veil pris da var 3000 kr, jeg kjøpte for 2000.

Viktig å leve i håpet om at det forhåpentligvis en dag skal bli montert i en hjemmekino😉

Vedlegg

• IMG_0131.jpg
    IMG_0131.jpg
    1,6 MB · Sett: 37
  • IMG_0133.jpg
    IMG_0133.jpg
    1,1 MB · Sett: 30
  • IMG_0134.jpg
    IMG_0134.jpg
    1,4 MB · Sett: 28
  • IMG_0135.PNG
    IMG_0135.PNG
    939,6 KB · Sett: 27
  • IMG_0136.PNG
    IMG_0136.PNG
    221,7 KB · Sett: 27
  • Like
Reactions: runewa

runewa

Medlem
27 Sep 2006
85
3
8
Måtte sperre opp øynene da jeg så at din er kjøpt fra AVshop. Jeg kjøpte nemlig også min derfra på salg for et par år siden. Måtte derfor løpe ned i boden og koble opp, og så sannelig - også denne lyser bare helt på tuppen av hver fiber! Husket nemlig fra Hunsbedt sin byggetråd at hans fiber lyste temmelig kraftig hele veien fra fiberprojektoren og helt ut i tuppene. Jeg har bare antatt at også fiberen fra AVshop oppførte seg likt, men jeg har sjelden vært så glad for å ta feil!

Endelig et punkt fra bekymringslisten som kan strykes ut! :D

• Like
Reactions: Toroluf

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
30
28
Måtte sperre opp øynene da jeg så at din er kjøpt fra AVshop. Jeg kjøpte nemlig også min derfra på salg for et par år siden. Måtte derfor løpe ned i boden og koble opp, og så sannelig - også denne lyser bare helt på tuppen av hver fiber! Husket nemlig fra Hunsbedt sin byggetråd at hans fiber lyste temmelig kraftig hele veien fra fiberprojektoren og helt ut i tuppene. Jeg har bare antatt at også fiberen fra AVshop oppførte seg likt, men jeg har sjelden vært så glad for å ta feil!

Endelig et punkt fra bekymringslisten som kan strykes ut! :D

Viktig med noen lyspunkter når man skal i gang med stjernehimmel🤩

• Haha

runewa

Medlem
27 Sep 2006
85
3
8
Skal svare på det jeg kan. Jeg er ingen fagmann på akustikk, men har lest mye og gjort noen egne erfaringer.

Har dessverre ikke mulighet (plass) til baffelvegg, her må jeg nok forsøke å få til ok demping på bakveggen, vil jeg tro. Speilmetoden har jeg lest meg til her på forumet, men takk for tipset. Hev meg med på et felleskjøp av RPG-rodukter i forrige uke, så absorbsjon i førsterefleksjon på sideveggene, samt bakveggen er satt i bestilling. Avventer i taket inntil jeg har landet 100% på hvilken løsning jeg går for der.

Bilder og slikt kommer når jeg nå kommer meg ordentlig i gang...

Ser i tråden til cb_600 at du har gått for Rockfon Industrial 5cm i taket. Har hørt litt forskjellig om dette, bl.a. at de kun demper i de øvrige frekvensene og at lydbildet derfor kan bli litt eh, rart. Hvilke erfaringer har du selv gjort deg med dette? Og hva har du over Rockfonen?

Er også litt spent på løsningen med Glava, @cb_600, er du fornøyd med disse mtp akustikken i rommet? Ser at det koster flesk, men hvis dempingen fungerer bra må nok dette fortsatt stå på listen over mulige alternativer, er jeg redd.

Sist redigert:

runewa

Medlem
27 Sep 2006
85
3
8
Rockfon color-All med charocoal oveerflate og x kant for skjult innfestning. relative matt finish på de

Må si at løsningen du har valgt har vokst på meg i det siste :D Hvordan er disse platene mtp akustikk og demping? Husker du pris pr pakke/kvm?

Gikk det greit å føre fibertrådene gjennom platene?

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.178
83
48
Må si at løsningen du har valgt har vokst på meg i det siste :D Hvordan er disse platene mtp akustikk og demping? Husker du pris pr pakke/kvm?

Gikk det greit å føre fibertrådene gjennom platene?

Hei

Platene kostet kr 470/m2, så kommer skinne systemet i tillegg. Måtte kjøpe hele pakker her. Så har liggendes til et tak til da, hehe:)

Fibertrådene bare trykte jeg gjennom. Så det var enkel sak. La litt sika bak for å holde de på plass, å klippet det med neglesaks.

Når det gjelder akustikk så hadde jeg nok helder foretrukket diffusore i tak:) men ofrer litt for estetikken
Egenskapene på akustikk finner du på hjemmesiden tror jeg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
30
28
Jeg har også disse fibrene som er gjennomsiktige. De lyser opp ganske godt også ut til sidene, så du vil desverre lett kunne se dem gjennom høyttalerstoff.
Løsningen jeg har brukt finnes i min tråd, som du sikkert har sett. Det er nok bedre akustiske løsninger jeg ville ha valgt i dag, men poenget er at 3mm sutak kledd med scenemolton er helt lystett. Det er mao bare enden som stikker ut gjennom platene, og ingenting på baksiden sees i kinoen.

Jeg ville kanskje ha valgt en systemhimling i dag, med demping lagt på toppen. Eller perforerte tynne sutakplater, som delvis slipper lyden gjennom til bakenforliggende demping.

Jeg ville ikke ha pakket inn dempetiltakene. De ligger tross alt helt stille bak der. Du kan evt spraye dem med litt kontaktlim på boks hvis du er redd for avstøving. Kjenner ikke Ursa Isolasjon, sikkert grei nok den. Det er over 30cm du vil få utnyttet den løse typen isolasjon, slik som Space Slab og liknende typer. Under denne tykkelsen kan du fint bruke vanlig isolasjon til dempetiltak, for eks Glava eller Rockwool. Fordelen med Space Slab er at den klør ikke ved montering.

Gode tips du kommer med @Hunsbedt
Jeg har svart scenemolton liggende til min nye hjemmekino. Pga. lav takhøyde er det ikke aktuelt med tykt stoff eller andre akustiske tiltak i himlingen.

Er det slik å forstå at høyttalerstoff anbefales i himlingen fremfor scenemolton?

Er for eksempel dette høyttalerstoffet fra Biltema dugelig til jobben?

https://www.biltema.no/bil---mc/bilstereo/bilstereo-tilbehor/hoyttalerstoff-2000016631

Ok mtp. refleksjon fra projektoren?

Det blir ikke opitmal demping på veggene mine heller pga. begrenset str. på rommet, skal i hvert fall ha førsterefleksjonsdemping.

Er det ok med scenemolton på veggene mtp. akustikk og demping, eller bør man ha høyttalerstoff der i stedet også?

Pga. lav takhøyde må platen som stjernehimmelen skal festes i, være så tynn som mulig, derfor ikke aktuelt med systemhimling.

Du skriver perforert sutaksplate som et alternativ, er det for eksempel noe slikt du sikter til?

https://www.billingstadtrelast.no/?s=produkt&kategori1=13&kategori2=77&kategori3=231&varenr=40212109

Hvis en slik plate blir trukket med molton, sparer man jo tiden med all båringen (båring = boring!:)

Mvh. Toroluf

Vedlegg

• 40212109.jpeg
    40212109.jpeg
    74,8 KB · Sett: 16

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.744
127
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Gode tips du kommer med @Hunsbedt
Jeg har svart scenemolton liggende til min nye hjemmekino. Pga. lav takhøyde er det ikke aktuelt med tykt stoff eller andre akustiske tiltak i himlingen.

Er det slik å forstå at høyttalerstoff anbefales i himlingen fremfor scenemolton?

Er for eksempel dette høyttalerstoffet fra Biltema dugelig til jobben?

https://www.biltema.no/bil---mc/bilstereo/bilstereo-tilbehor/hoyttalerstoff-2000016631

Ok mtp. refleksjon fra projektoren?

Det blir ikke opitmal demping på veggene mine heller pga. begrenset str. på rommet, skal i hvert fall ha førsterefleksjonsdemping.

Er det ok med scenemolton på veggene mtp. akustikk og demping, eller bør man ha høyttalerstoff der i stedet også?

Pga. lav takhøyde må platen som stjernehimmelen skal festes i, være så tynn som mulig, derfor ikke aktuelt med systemhimling.

Du skriver perforert sutaksplate som et alternativ, er det for eksempel noe slikt du sikter til?

https://www.billingstadtrelast.no/?s=produkt&kategori1=13&kategori2=77&kategori3=231&varenr=40212109

Hvis en slik plate blir trukket med molton, sparer man jo tiden med all båringen (båring = boring!:)

Mvh. Toroluf

Grunnen til at det ikke er lurt med for mange store flater dekket med scenemolton, er at den demper lyden i rommet på en del frekvenser, som gjør at lyden kan høres flat ut. Spesielt høyere opp i frekvensene mister man litt "luft", hvis du forstår hva jeg mener. Derfor er det bedre med høyttalerstoff på store overflater. Det gjør på langt nær så mye ut av seg, og vil påvirke lyden minimalt.

Jeg har tykk scenemolton på noen smale deler av veggene, og på stjernehimlingen. Der er molton limt direkte på 3mm huntonittplater (sutak-plater). Jeg angrer veldig på at jeg ikke gikk for perforerte plater, slik de du fant på nett. De hadde vært et mye bedre valg siden de ikke reflekter så mye. Med demping på baksiden fungerer en slik løsning bedre, det er jeg nokså sikker på. Jeg tror ikke jeg ville hatt så mye flutter-ekko foran i kinoen min, for eksempel. Nå kverket jeg dette med tre "skyer" hengt opp, laget av akustikkplater (Rockfon 50mm, trukket med høyttalerstoff).

Det røde stoffet jeg har i min kino er også molton, men en annen type: Dekomolton. Den er svært tynn og slipper lett gjennom lyd, i motsetning til Scenemolton. Derfor egner den røde Dekomoltonen seg fint over førsterefleksjonsplatene jeg har på sidene.

Høyttalerstoffet fra Biltema er meget bra, men for lite for trekking av fullsize-plater. Da må du bestille på nett. Det er ikke vanskelig å finne høyttalerstoff i 1,5m bredde, med valgfri meterlengde. Jeg har bestilt slikt i hvertfall to ganger. Billig er det også hvis du finner rette stedet. Søk på speaker grill fabrick, eller speaker grill cloth, for eksempel : https://www.ebay.com/itm/QUALITY-Je...4303ba5986c9f0ae8549|ampid:PL_CLK|clp:2334524

• Like
Reactions: The_Newbie

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
30
28
Grunnen til at det ikke er lurt med for mange store flater dekket med scenemolton, er at den demper lyden i rommet på en del frekvenser, som gjør at lyden kan høres flat ut. Spesielt høyere opp i frekvensene mister man litt "luft", hvis du forstår hva jeg mener. Derfor er det bedre med høyttalerstoff på store overflater. Det gjør på langt nær så mye ut av seg, og vil påvirke lyden minimalt.

Jeg har tykk scenemolton på noen smale deler av veggene, og på stjernehimlingen. Der er molton limt direkte på 3mm huntonittplater (sutak-plater). Jeg angrer veldig på at jeg ikke gikk for perforerte plater, slik de du fant på nett. De hadde vært et mye bedre valg siden de ikke reflekter så mye. Med demping på baksiden fungerer en slik løsning bedre, det er jeg nokså sikker på. Jeg tror ikke jeg ville hatt så mye flutter-ekko foran i kinoen min, for eksempel. Nå kverket jeg dette med tre "skyer" hengt opp, laget av akustikkplater (Rockfon 50mm, trukket med høyttalerstoff).

Det røde stoffet jeg har i min kino er også molton, men en annen type: Dekomolton. Den er svært tynn og slipper lett gjennom lyd, i motsetning til Scenemolton. Derfor egner den røde Dekomoltonen seg fint over førsterefleksjonsplatene jeg har på sidene.

Høyttalerstoffet fra Biltema er meget bra, men for lite for trekking av fullsize-plater. Da må du bestille på nett. Det er ikke vanskelig å finne høyttalerstoff i 1,5m bredde, med valgfri meterlengde. Jeg har bestilt slikt i hvertfall to ganger. Billig er det også hvis du finner rette stedet. Søk på speaker grill fabrick, eller speaker grill cloth, for eksempel : https://www.ebay.com/itm/QUALITY-Jet-Black-SPEAKER-GRILL-CLOTH-Stereo-Grille-Acoustic-Fabric-A-569/130589865808?_trkparms=ispr=1&hash=item1e67c33750:g:GOMAAOxyzxJR7X2E&amdata=enc:AQAFAAACcBaobrjLl8XobRIiIML1V4Imu%2Fn%2BzU5L90Z278x5ickkBUIiHwYv5YgVss0WaiENz2Mf0YFojO%2FSq%2BJQgzZf4h2WgH%2Fn6TPR7x9z0XZ6OCCCG4c1ztIagY%2FjyCyIWYYoYSzd4tZjzT1SdOhy0dOvrkf%2F8lzU1Ie8JnX7X7HseRuGpZ7iHj1x%2FN61nEYlO7i2TIRTltu5UXDHxH43nXF9BQSqwnqoy3Nt19rtdV8%2FoON0GxbxO3kiVT%2B%2F8RlHWwT%2FQ7DAY7kmGR4dXtl%2Frng18rQDdtISYPzoJrO9CQJXuuvFZ1IiPLIhKWgPF6asI%2FaIzRw%2BNWz2wGNCu6ogp7JsJ5ZxExtTqnWrDGzLulwFDhfuNUai7zhmXS5zAMdvQrAiuDBtlxM5Q0N8Wnzf0dnlZla3i84yZ%2F6TprKPcED2jKH1oiCewGa118PQ0qzYKNqdj1RKG3vopWAYa4RCRaOHxHLUn%2BfIE1%2FRjlTRqhvhI71472d3PI1vY2zSJWgHLCtCEuLFA%2FiDEInLBpnhCFONW6HejEON%2Fj%2B9DgFnQoevzWNoUYskLUj7Jeuic3KSYuxaJ24rWndXHfnFb5NuVJvk0l31VYSKN10rRXHaRq80qEWePGn1ozPvLVGbSN5yX3mTGspobdjw4eqxWNKAhVPR2tQLYBfYjgYeO06n9%2FISB3Ripo4N0zN4Edy96Wu55gtZEKSUZlR8%2FuTaAcQ6Plo5%2FRcjobElMB5TX7uTRLoBtTrnN9i9RwN%2FDmB1qR6Qk%2FQbcxQzLRNq4dqOS%2F3aSFywaZdYnAHMXZh0%2FdwYwujCvOcCYRh%2BAviYIGFvMAUsHIeqIA%3D%3D|cksum:130589865808ceb1eea955784303ba5986c9f0ae8549|ampid:pL_CLK|clp:2334524

Takker så mye for godt svar @Hunsbedt 👍😁

Vedlagte bilder viser omtrent hvordan jeg tenker å feste scenemolton og høyttalerstoff (stoffet) på takskinner. Jeg kan da lett parkere stoffet i hjørnene av rommet når vi skal se på feks. sport eller barneprogrammer hvor det er viktigere med et lyst og trivelig rom enn perfekt lyd og bilde.

Med en slik skinneløsning vil kanskje noe av lyden forsvinne i overlappene mellom stoffet?

Kan du være enda mer konkret med meg @Hunsbedt om hvor jeg bør ha scenemolton og hvor jeg bør ha høyttalerstoffet fra linken din?

Ok med kun scenemolton i stjernehimlingen? (Utpå perforert sutaksplate).

Bør alle veggene helst være av kun høyttalerstoff?

Eller kan veggene være en blanding av scenemolton og høyttalerstoff? 50/50%?

Mvh. Toroluf

Vedlegg

• image0.png
    image0.png
    1,8 MB · Sett: 17
  • image1.png
    image1.png
    1,9 MB · Sett: 21
  • image2.png
    image2.png
    1,4 MB · Sett: 21

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.744
127
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Hvis man skal bruke større mengder med stoff på vegger og tak, bør stoffet påvirke lydmiljøet i rommet minst mulig. Er stoffet tynt slik at lyden kan passere uten at den dempes (for mye) er det bra. Decomolton og høyttalerstoff bør derfor foretrekkes. For mye tykt stoff vil dempe lyden ugjevnt i rommet, og man vil drepe luftighet og diskant til en viss grad. Scenemolton er tykt, og er ikke egnet over dempeplater.

Jeg har ikke alle svar her, jeg baserer meg på egne erfaringer fra min kino, og på hva som har blitt gitt av generell info. Ta derfor rådene med en liten klype salt. Eksperimenter gjerne selv. Ingen rom er like, og det er derfor vanskelig å gi råd direkte om et spesielt rom.
Men bruk tynne stoffer som slipper lyd gjennom lett over førsterefleksjondemping. Og jeg ville ikke brukt scenemolton på alle veggene. Eventuelt heller en kombinasjon av flere ting.

• Like
Reactions: Toroluf