Hjemmekino løsning til stue

1 Apr 2019
2
0
1
Hei,

Vi skal i gang med utvidelse av vår tomannsbolig, og da skal blant annet stuen bli større. I tilbygget ønsker vi å legge opp til en slags light hjemmekino løsning.
Da dette skal installeres i stuen ønsker vi at mest mulig av kabling og utstyr skal være skjult.
Så da trenger jeg litt tips til produkter som kan fungere for oss.
Planen er å ha et skjult lerret, en projektor i taket, en PS4/Apple TV for avspilling av film/sport/gaming, samt en lydplanke for lyd.

Lerret:
For å få skjult lerretet tenker vi å montere en "gardinlist" langs ytterveggen som går såpass langt ned at den også skjuler lerretet når det er rullet sammen.
Det vil henge foran en del store vinduer så det stiller en del krav til lystetthet, men vi har heller ikke de store kravene her så dette er ikke noe must.
Det vil bli mest brukt på kveldstid når det er mørkt ute på vinterstid. På sommerstid vil det nok ikke bli like optimalt, men solen er på motsatt side av huset så det vil ikke bli noe stort problem med direkte sollys på lerretet.
Ønsker at det skal være motorisert, og at det kan kobles opp mot projektoren slik at det går opp og ned ettersom projektoren skrus av og på.

Projektor:
Denne er tenkt at skal henge i taket, så design og størrelse spiller en stor rolle her.
Videre bør den ha en god lysstyrke da den som sagt henger i en godt opplyst stue, men jeg er klar over at dette nok går på bekostning av størrelsen på projektoren. Men finnes det små projektorer med god lysstyrke er jo det topp!
Det som skal vises er stort sett film og sport (fotball), men det vil også være noe gaming.
Mulighet for trådløs streaming av telefon/Mac/PC er også supert.

Lyd:
Angående lyd så har vi en Philips HTL9100 lydplanke vi ønsker å benytte til lyd.
Slik jeg har forstått det så kan man koble PS4/Apple TV med HDMI inn i denne, for så å trekke en kabel videre fra denne til projektoren slik at man får både lyd og bilde i beste mulig kvalitet.
Projektoren må da ha mulighet for et slikt oppsett med mindre dette er standard på projektorer nå til dags.

Håper det finnes noe der ute som kan innfri de kravene vi har, men jeg er klar over at vi nok må gå på bekostning av noe.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.597
37
48
Det skal funke sånn du sier om du har 2 Hdmi inn og en ut. På den lengste Hdmi så er det greit å kjøpe en bedre kabel, merk behøver ikke være dyrt.

Hva skal dere se? 4k eller 1080p?

Epson er lys-sterke og relativt kompakt projektorer.

Blir spennende dette :) , Gorm på forumet kan nok mer om projektor, så anbefaler at dere spør ham.

1 Apr 2019
2
0
1
Hei igjen,

Blåser litt liv i denne igjen.

Vi har til nå funnet løsning for lerret og høytallere.
Lerretet skjuler vi bak en gardinlist som vi henger i taket foran lerretet.
Høytalere har vi sett på infelte høytalere i vegg, og da Bose Virtually Invisible 691.

Men projektoren har vist seg å være en liten nøtt.
Vi har 2 plasseringer der vi kan se for oss at projektoren kan henge.

1: Projektoren plasseres i et skap på veggen. Da får vi den skjult, men problemet her er at avstanden fra linsen på projektoren til lerrettet blir ca. 5,7 meter. Vi ønsker ikke å ha noe særlig større enn 100" lerret, og da må vi gå for en stor og dyr projektor av typen Epson TW7400 (evt. TW7200 brukt på Finn), for å få nok zoom til å få bildet til å passe på et 100" lerret.

2: Projektoren plasseres ganske tett på lerretet. Ca. 2 meter fra. Da kan vi gå for en noe billigere og mindre projektor som fint kan henge i taket da den blir skjult av en ståldrager som ligger bak projektoren. Problemet her er at vi ikke har funnet noen som kan blåse opp bildet til å bli stort nok til 100".

Så spørsmålet mitt da er om dere har noen tips til projektor vi kan velge her?
Gjerne tips til begge kategoriene, evt. om dere har noen andre tips til å få denne skjult når den ikke er i bruk.