Hjemmekino in progress

Duplex

Medlem
30 Jul 2003
159
0
16
Etter mange års fravær er det på tide å blåse støv av medlemskapet og lage en egen tråd. Husprosjektet er nå godt på vei og etter et par års planlegging ble spaden (les: skuffa) satt i jorda i midten av april. Fremdriften er bra og målet er tett hus ila 2 ukers tid og ferdig hus en gang på vårparten 2021.

IMG_2092.jpg

Et krav fra min side i planleggingsfasen var egen kjellerstue / hjemmekino, noe som gled overraskende lett igjennom når jeg truet med at alternativet var at hjemmekinoanlegget ble plassert i stuen.. :giggle:

Rommet er ca 3,9m bredt, 5,4 m langt og 2,45 m høyt:
  • Støpt gulv med vannbåren varme - planen er å bruke Hunton lydtrinnplater og laminatgulv oppå
  • Yttervegger er Jackon 350 Thermomur som planlegges å kles med dobbelt lag gips rett på isoporen
  • Etasjeskillet består av HD200 hulldekk-elementer og planen er å lekte ned taket for spotter, isolasjon og med dobbelt lag gips
  • Videre er planen 6" innervegg med dobbelt lag Fermacell fibergips inn mot kinoen
For å ha en rømningsvei i kjelleren, samt fleksibilitet til å eventuelt bruke rommet til opphold så er det installert et 2,1m bredt og 1,5 høyt vindu mot øst. Ellers vil døren til kinoen plasseres nærmere bodene og med utad-slående lyddør. Selv om målet er å lage en dedikert hjemmekino, så er det viktig for oss at rommet på enkelt vis kan gjøres om til oppholdsrom som soverom eller flerbruks-kjellerstue. Vi ønsker derfor ikke å gjøre alt for drastiske grep.

Plan U.etasje - hjemmekino.JPG

Av utstyr er planen å bruke mye av hva jeg har fra før:
  • Front: Monitor Audio Gold 200 (4. gen)
  • Senter: Monitor Audio Gold C150 (4. gen)
  • Surround: Monitor Audio Silver RXFX
  • Surround back: Monitor Audio Silver RXFX
  • Subwoofer: Velodyne SPL 1200 Ultra
  • Receiver: Yamaha RX A2040
  • Poweramp: Hegel H160
  • Projektor og lerret: Projektor er ikke besluttet, men det blir nok et 16:9 rammelerret
Elektronikk blir enten plassert i rack som også brukes som stand for senterhøyttaleren, eller i tilstøtende bod eller teknisk rom. Har lagt opp en god del trekkerør, men ingen ting er bestemt foreløpig.

Av lyd-tiltak er planen å ha gulvteppe mellom front og sweet-spot, akustikkplater på sideveggene, muligens bassfeller i hjørnene og noen tykke gardiner som kan trekkes foran vinduet bak. Det jeg er mest usikker på er eventuelle tiltak for demping i taket. Vurderer å kanskje bruke perforerte gipshimling på deler eller hele taket(?).

Til slutt noen spørsmål:
  • Er det noen som har kommentarer til tekniske løsninger eller forslag til gode støydempingstiltak, gitt utgangspunktet?
  • Noen som har anbefalinger til Dolby Atmos høyttalere som kan passe fint til mitt oppsett? Jeg tenker å montere 4 høydekanal-høyttalere, men er veldig usikker på om jeg skal gå for en variant som monteres høyt på vegg (ala Bronze AMS Dolby Atmos) eller utenpåliggende høyttalere som monteres i taket? Innebygde høyttalere tenker jeg utgår siden jeg i så tilfelle må lekte ned taket så mye som 15+ cm.. :unsure: (Edit: Et alternativ er å lage "spotkasse" rundt hele rommet som er bred nok til også å montere innebygde høyttalere i..)

Sist redigert: