Hjemmekino i tilbygg: Nytt subsystem kommer snart: 16x21" Dipolbass!

alias

Medlem
29 Jan 2005
320
22
18
Det blir veldig spennende å se om dere får dette til å spille bra med Milsene, Tangen pleier å levere bra saker så blir utrolig spennende å høre dette.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like
Reactions: Hunsbedt

paalab

Medlem
9 Mar 2006
4.065
6
38
43
I ettermiddag kom Trestokken og leverte mitt nye bassystem. Nå er garasjen veldig full av høyttalere, så satser på at dette kommer fort opp der det skal.
Kan også nevne at dipol-kabinettene er veldig pent bygd, og ser solide ut. De er i tillegg sprøytelakkert. Det fulgte med smale rammer utfrest på CNC med høyttalerstoff.
Litt rart at noen av kassene (muligens alle, har ikke sjekket andre siden) har et stort kutt på rammen innenfor platene. Kan det være at elementet ikke har kommet forbi ved montering? Så ikke pent ut, men har sikkert ingenting å si for lydkvaliteten.
Det kan se ut til at det ble trangt å montere det ene elementet. Mest sannsynlig montert med kassen liggende, og så ble det for trangt når kassen ble snudd rundt og det andre elementet skulle monteres. Mulig at det hadde gått om de ble montert stående, og at begge elementene var løse på en gang.
Om det skal monteres grill på dem så vil jo dette ikke bli synlig likevel. Tror jeg ville hatt på litt svart maling for å hindre eventuelle lyse refleksjoner igjennom høyttalerstoffet.

• Like

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.705
61
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Det kan se ut til at det ble trangt å montere det ene elementet. Mest sannsynlig montert med kassen liggende, og så ble det for trangt når kassen ble snudd rundt og det andre elementet skulle monteres. Mulig at det hadde gått om de ble montert stående, og at begge elementene var løse på en gang.
Om det skal monteres grill på dem så vil jo dette ikke bli synlig likevel. Tror jeg ville hatt på litt svart maling for å hindre eventuelle lyse refleksjoner igjennom høyttalerstoffet.
Ja, tenkte kanskje at det ble problemer under monteringen. Jeg har ikke sett dette hakket på alle, mulig noen har hakket på andre sida da.
Kommer sikkert til å ha på litt sortmaling, uansett vil det se bedre ut! ;)

• Like
Reactions: paalab

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.705
61
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Den 12. oktober kom Kjetil fra Lyngdal og hentet mine gamle Tangen-subber. Selv om jeg ikke hadde noe behov for å selge dem, så kan man ikke spare på alt. Spesielt ikke kasser i kjøleskap-størrelse. Så jeg tenker de får en grei tilværelse hos Kjetil. Når han har alt av forsterkere på plass, med DSP, er det jo stor sjanse for at han vil få en oppgradering av lyden. Er veldig spent på hvordan det blir hos han!

Og i går startet ombyggingen av kinoen min. I den forbindelse åpnet jeg døra til rommet bak lerretet for å frakte inn og ut ting. Den har ikke vært åpna på et par år og det var greit å se at alt så ok ut inni karmene! :D

IMG_20191012_095251.jpg

Jeg vurderer å fjerne scenemoltonen over Glavaen, og erstatte den med høyttalerstoff. Moltonen ødelegger dempingen siden den er for tett.

IMG_20191021_190849.jpg

Hjørnene har en dybde på 55-60cm, og på utsiden av høyttalerne er det fra 15 til 30cm. Takhimlingen må også ned for å få god nok høyde.

IMG_20191021_212006.jpg

Det skal bygges ny lerretsvegg og maskeringsløsninger.

IMG_20191021_210714.jpg

Her er himlingen som må bort:

IMG_20191021_190900.jpg

Alt er revet nå bortsett fra ventilasjonskassen. Den er også i veien, og inntaket skal plasseres på loftet. Jeg har faktisk et hull ned til luftkanalen på loftet rett over. Det ble brukt til å kjøre ned luft fra kjøleanlegget. Jeg kan muligens ta lufta inn på loftet da, og bare lede den ned der. Må måle opp i morgen og se om det går. Får jeg fjernet alt i taket har jeg 80cm dybde, 226cm høyde og ca 350cm bredde å plassere opp alt på, inkludert centerstack.

IMG_20191022_203756.jpg

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.705
61
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Da er rivingen så godt som ferdig. Fikk 20m høyttalerstoff fra Dynabel i dag, så blir jeg ferdig i morgen med å bytte ut Glava i hjørner og på sidene, så kan stoffet stiftes fast.

Under sees den gamle innluft-kanalen som rives. På høyre side i kanalen skimtes åpningen opp til loftet. Det var her jeg kjørte ned kald luft med den portable aircondition-uniten. Dette hullet skal nå brukes til friskluft:

IMG_20191024_180448.jpg

Da jeg satte opp ventilasjonskassen laget jeg et spjeld som man kan lukke kanalen med. Det kommer fint med nå. Jeg legger inn en liten propp med Glava i blikkrøret, og så er det bare å lukke igjen. Hullet kommer kanskje til nytte en eller annen gang, så der gjør jeg ikke noe nå:

IMG_20191024_181923.jpg

Alle lister og kabler er nå fjernet fra taket. Nå har jeg 226cm takhøyde, det skulle holde med 2-cm margin!
IMG_20191024_211448.jpg

IMG_20191024_211413.jpg

• Like
Reactions: balko

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.705
61
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
IMG_20191025_215045.jpg

Ble ferdig med taket og veggen som blir bak bassriggen i går.

IMG_20191026_140001.jpg

Fikk god hjelp av Dan til å bære inn alt, takk og lov for det. Hver dipolkasse veier sikkert over 80 kg...

IMG_20191026_153906.jpg

Så var dipolbassene på plass og vatret opp. Jeg har satt på kabler på elementene som spiller forover, men mangler resten. Dette kommer i morgen, samt tilkoplinger for alle alementene over til Speakon-kontakter. :D

IMG_20191026_164051.jpg

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.705
61
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Fått igang jordskjelvet enda? Åssn låter det?
Det ble ikke noe av jordskjelvet, akkurat. Det rullet av sakte men sikkert fra ca 100Hz og nedover. Låt tynt, for å si det mildt. Det verste var at fra ca 90-95 dB og opp kom det ganske tydelige blåselyder fra motoren på elementene. De har noen små hull bak magnetene som tillater luft å sirkulere i spolegapet. Det hørtes veldig lett, og spolerte det som var igjen av entusiasmen for dette systemet. Verken jeg eller Thomas, eller noen av de andre som var med for den del, kan begripe hvordan systemet har funket med dette i det hele tatt hos Tangen. Vi brukte high-pass filter for det det var verdt, men ingenting hjalp for å fjerne blåselydene. Etter å ha holdt på med forsøk hele dagen (fredag 1. november), ble det lørdag formiddag besluttet å hive ut greiene. :(

Her er fiselydene fra baksiden av elementene:

Og en til:

Sånn målte det. Sort er alle fire stackene samlet, resten er hver stack for seg:

arve_dipol_first.png

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.722
5
38
Det må selvsagt EQes, men dipol til hjemmekino er helt feil løsning IMO. Dipolkanselleringen gjør at det blir altfor lite nedover.

• Like

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.705
61
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
For å komme litt videre på lørdagen under treffet vi hadde, så ble det besluttet å teste to stk elementer i lukket kasse. Ved å sette en plate på front og bakside av dipolkassene var dette enkelt å få til. De simmet bra også, dette ble gjort av Thohaug og Seldal mens dipolene ble bært ut igjen.

Her er en bildeserie av ombyggingen, som ble gjort unna på et par timer:

IMG_20191105_182943.jpg

IMG_20191105_203418.jpg

IMG_20191107_192149.jpg

IMG_20191107_201247.jpg

IMG_20191102_184853.jpg

Så sånn ser det ut nå. Jeg har klargjort to kabinetter til, med i alt fire elementer. Men har kommet litt i tvil. Jeg vil gjerne også teste elementene i porta kasser, har en følelse på at det vil låte bedre i forhold til min smak. Nå er subbene løfta ganske mye med en kraftig shelf/eq i bunn, og det er muligens litt mer å hale med porta kasser. Så det skal bygges om igjen. Nå blir det med ett element i hver kasse, og en bassport på 19cm i ene enden. På sikt skal det bygges nye og litt større kasser (dipolkassene er netto litt over 300 liter) på ca 450-500 liter og hylleport.

• Like
Reactions: orso

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.705
61
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Det må selvsagt EQes, men dipol til hjemmekino er helt feil løsning IMO. Dipolkanselleringen gjør at det blir altfor lite nedover.
Ja, det var jo litt frykt for at dette ville bli resultatet. Imidlertid var det en svært god pris for 16 elementer og fire Hypexforsterkere. Elementene er såpass bra at de antakelig også kan brukes i Ricci's SKHorn. Den er optimalisert for de dyre B&C Ipal-21" elementene. Godt mulig jeg vil prøve meg på noe slikt etterhvert. Har jo nok av elementer jeg kan bruke til testing, om ikke annet:

Ricci's SKHorn.jpg

• Like
Reactions: orso

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.526
371
83
46
Asker
Regnet med du ville få noen utfordringer med dippol i rommet ditt. Problemet er jo at du ikke får nok luft rundt kabinettene, dermed får du en "kabinett" effekt mellom kabinettene og bakveggen....

Som du sier, du har fått gode elementer for en bra pris og med din flotte snekkerbod vil det på sikt kommet ut noen kreasjoner som vil lage liv og røre i rommet ditt.

Har du noen måling av de lukkede kabinettene? For løsningen kan være å bygge 8 slike kabinetter og leke litt med Eq, da vil du kunne få et ekstremt skyv av luft.....

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.364
15
38
Neijassåsierdudetgitt!!!

Så det funket ikke noe særlig nei.....

Må vel si meg enig med andre her at jeg var litt skeptisk til at dette var egnet til film. Musikk i et egnet rom er en annen ting, noe som vel stemte mer med hvordan Tangen hadde det.

Kreativt ombygging av kassene, hehe. Kan jo kanskje bli nok kraft av den løsningen med alle bygd om slik :)

Eller alle i SK horn hadde nok dratt skinnet av pølsa, tenker jeg ;)

Blir spennende å se hva du ender opp med, disse elementene burde ha mer enn nok kapasitet hvertfall :)