Hjemmekino i tilbygg: Nytt subsystem kommer snart: 16x21" Dipolbass!

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.702
59
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Gratulerer så mye! Det bass systemet der er noe av det råeste jeg har hørt. Prisen var nesten som å få det. :)
Takk for det, Trompetnerd! Gleder meg veldig til testing. Blir det for lite bass med diploppsett må jeg nok bygge nye kasser. Men kvaliteten på bassen fra dipol skal være veldig bra, så jeg vil absolutt teste det. Kan godt være det blir stående hvis jeg får nok output.

• Like
Reactions: Trompetnerd

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.040
15
38
40
Det meste er vel sagt allerede, men dette må jeg si ser utrolig imponerende ut! Kanskje det blir anledning til å stikke innom en eller annen gang? :)

• Like
Reactions: Hunsbedt

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.702
59
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Det meste er vel sagt allerede, men dette må jeg si ser utrolig imponerende ut! Kanskje det blir anledning til å stikke innom en eller annen gang? :)
Takk! Er jo Tangen som skal ha all ære for dette systemet, han har nok brukt litt tid for å sy det sammen.
Selvfølgelig kan du stikke innom for en demo når det er klart, er bare å sende meg en PM så avtaler vi det. ;)

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.363
15
38
Nå er vi veldig spente på hvordan det høres ut?

Hver gang jeg ser ny post her, håper jeg på lytteinttrykk......:);)

Få ut fingeren, å få systemet igang ;)

• Haha

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.702
59
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Nå er vi veldig spente på hvordan det høres ut?

Hver gang jeg ser ny post her, håper jeg på lytteinttrykk......:);)

Få ut fingeren, å få systemet igang ;)
Hehe...var jeg for tidlig på avtrekkeren her? Jeg har ikke fått systemet hjem enda, enda mindre organisert den massive hæren av folk som skal til for å bære ut mine nåværende fire stk 350 liters badekar, og enda enda mindre organisert den samme hæren til å bære inn 8 stk massivt tunge kabinetter med 16 drivere..!

Og så kommer en dag eller to med plasseringsforsøk, måling, lytting, måling, lytting...osv. Og setting av EQ med DSP.

Og aller først; en lett ombygging av bakrommet bak lerret, og ombygging av lerretsvegg.

Så rolig nå, dette kommer til å ta litt TID... :D

Ferdig innen utgangen av oktober, ja. Kommer litt an på når jeg får samlet den faste gjengen, og organisert det hele, i sømmelige og kontrollerte former.

alias

Medlem
29 Jan 2005
320
22
18
Hehe...var jeg for tidlig på avtrekkeren her? Jeg har ikke fått systemet hjem enda, enda mindre organisert den massive hæren av folk som skal til for å bære ut mine nåværende fire stk 350 liters badekar, og enda enda mindre organisert den samme hæren til å bære inn 8 stk massivt tunge kabinetter med 16 drivere..!

Og så kommer en dag eller to med plasseringsforsøk, måling, lytting, måling, lytting...osv. Og setting av EQ med DSP.

Og aller først; en lett ombygging av bakrommet bak lerret, og ombygging av lerretsvegg.

Så rolig nå, dette kommer til å ta litt TID... :D

Ferdig innen utgangen av oktober, ja. Kommer litt an på når jeg får samlet den faste gjengen, og organisert det hele, i sømmelige og kontrollerte former.
Det er bare å si i fra når du trenger bære hjelp Arve, de 350 liters badekarene kan vi bære rett ut i bilen min så slipper du å flytte mer på dem

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Love
  • Like
Reactions: Jan B and Hunsbedt

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.702
59
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Det blir vel nesten som å sette seg inn i en subwoofer dette...? Blir spennende å høre hvordan projektor duken takler dette. (y)
Jeg har heldigvis aldri sittet inne i en sub, men det nærmeste er vel da jeg stakk hodet inn i porten på Othorna jeg bygget for en tid siden. Godt det ikke var lyd fra driver da, for å si det sånn.

Opplevelsen med det nye systemet blir nok langt fra så voldsomt som hos Karmann på Vanse, hvis noen skulle tro noe sånt. Mest sannsynlig blir det lite eller ingenting under 20Hz. Og ikke så galneslig med trøkk heller. Men KVALITETEN på bassen, la oss anta opp til 120-150Hz, burde forhåpentligvis bli MYE bedre enn det jeg har nå. Alt kommer an på hvordan samspillet blir mellom subber og rom, selv om dipolbass burde bli kvalitetsmessig bra i forhold til mye annet.

Håpet er at bassen blir tørr og tonalt riktig, med alle nyanser rett gjengitt. Slik jeg liker den. Og masse fin midbass i kombinasjon med mine BigMiles. Håper også at jeg vil unngå for mye styr med fase/tid. Kinoen min er ikke designet for bass, så jeg er veldig spent. Det var veldig mye styr å få mine nåværende Tangen-subber riktig integrert, så jeg håper jo Seldal Lyd også vil få det til denne gang.

Hvis ikke dette går, så blir det nok til å bygge 4-6 porta kasser med noen av disse 21-tommerne, i rett størrelse i forhold til ønsket ytelse, og så bruke noen av mine JBL-basser bak i kinoen for å få til et bra resultat (motfasebasser).

• Like
Reactions: Toroluf

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.363
15
38
Hmm, her må man bare smøre seg med tålamod da :(

Er nok flere som kommer til å nesten dø av spenning før dette er oppe å går gitt......

Men høres jo ut som et svært posjekt bare å få flytta alt dette her, hehe.

• Like

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.702
59
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Men høres jo ut som et svært posjekt bare å få flytta alt dette her, hehe.
Akkurat, ja. Det er en stor logistikkoppgave å få det gamle systemet ut og det nye inn. Over 300kg ut, og 600-700kg inn krever bittelitt planlegging. Jeg har ikke så god lagringsplass heller, så dette påvirker mer enn kinoen. Håpet er å få solgt mitt eksisterende Tangen-system raskt og greit, det er jo helt framifrå subber dette også, og jeg har allerede hatt tre-fire forespørsler.

Jeg vil foretrekke å selge til noen som har en god plan for å bruke det, og ikke for slakting bare for å få tak i disse meget gode, desverre utgåtte trekkspilloppheng-papir-subbene. Kassene er av klassisk Tangen-design lydmessig, og er egentlig utgangspunket for subbene BEF brukte i hans forrige kino. De er faktisk også grunnlaget for Griffin's LFE 18" sub, som ble solgt på det amerikanske markedet. Dette var (er ikke sikker på om de produseres lenger) en stor og dyr sub til 6000,- USD, sjekk link:

og her i min egen tråd:

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.702
59
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Godt å se at noen fremdeles sverger til Laserdisc, regner med det er det hylla i bakgrunnen er full av ;)

Men fantastisk prosjekt,og utrolig bra byggetråd.

Merka når jeg holdt på med mye støv og maling så ble bildefrekvensen redusert..
Ja, skulle øske at du hadde rett her, Shallow. Det er nok ikke laserdisk. Det ble vurdert. men jeg syntes både filmene og avspillerne var for dyre på den tiden. Jeg var nylig statsansatt med veldig lav lønn, så trøsten ble VHS. :cry:
Jeg startet veldig tidlig med overgang til DVD, og angret ikke da på at jeg ikke hadde gått for laserdisk. ;)
Men jeg syntes både lyd og bildekvalitet var veldig flott på laserdisk da det ble lansert, og Pioneerspillerne var bare råtøffe.

På bildet er mine rundt 1000 LPer. Disse kommer til å bli flyttet opp på mitt garasjerom, der min Thorens platespiller nå er. I stedenfor platene kommer det opp en eller annen form for akustikkbehandling. Enten diffusorer, eller en dyp og stor absorbent. Vil drøfte dette med karene jeg kjenner som har bedre kunnskap enn jeg, så hylla må nok vike etterhvert for noe som gir bedre lyd i rommet.

paalab

Medlem
9 Mar 2006
4.065
6
38
43
Fett!
Takk paalab! Hyggelig å se deg her inne igjen! :)
Takk. Litt artig å følge med litt igjen. Har selv flyttet, så vi får se hva jeg får organisert i mitt lille hus etterhvert.
Dette gir jo litt inspirasjon, selv om mitt budsjett er noe lavere ;-)

• Like

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.702
59
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
I ettermiddag kom Trestokken og leverte mitt nye bassystem. Nå er garasjen veldig full av høyttalere, så satser på at dette kommer fort opp der det skal.
Kan også nevne at dipol-kabinettene er veldig pent bygd, og ser solide ut. De er i tillegg sprøytelakkert. Det fulgte med smale rammer utfrest på CNC med høyttalerstoff.
Litt rart at noen av kassene (muligens alle, har ikke sjekket andre siden) har et stort kutt på rammen innenfor platene. Kan det være at elementet ikke har kommet forbi ved montering? Så ikke pent ut, men har sikkert ingenting å si for lydkvaliteten.

Hypexforterkerne har bare blitt montert på et alu-brett, som er vinklet opp i hver ende.Kabelgjennomføring til strøm mangler gummimuffe og strekkavlasting, så her må det gjøres noe. Tror dette skal overlates til Seldal Lyd, slik at de blir forsvarlig kablet og montert i lukket kabinett. Gjerne med en bryter også. ;)

IMG_20190921_181036.jpg

IMG_20190921_181057.jpg

IMG_20190921_180946.jpg

alias

Medlem
29 Jan 2005
320
22
18
Har du spikra taksteinene ? Skal du bruke Hypexene eller er det noen nye Crow på vei

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.702
59
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Kjetil: Jeg ( Det blir vel Seldal Lyd) kommer muligens til å ordne kabinett(er) til Hypexene, og få disse opp å gå helt etter boka. Om jeg skal selge dem er jeg enda ikke sikker på.

Jeg har en Crown DCI 4/1250N stående. Den vil bli brukt for å teste ut dipolsystemet. Hvis jeg skal bruke elementene tradisjonelt (4-6 store porta kasser), kommer jeg til å bruke en eller to stk Crown Itech 6000. Så vi får se. Er veldig spent på hvor bra dipolene vil virke... :)

Dipolene kommer ALDRI til å riste taksteinene, det er absolutt sikkert. Dipolsystemet har svært liten eller ingen effekt under 20Hz.
Men brukt i porta kasser vil det muligens gå, kommer jo an på tuningen og hvordan jeg prioriterer bruken. Det vil aldri bli 129 dB i 11Hz (6x LMS Ultra 18", for dem som husker det...).

• Like
Reactions: alias