Hjemmekino i tilbygg: Nytt subsystem kommer snart: 16x21" Dipolbass!

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.262
145
63
41
www.avforum.no
Skal sjekke dette med thumbnail bildestørrelse, mye mulig vi kan øke default størrelsen på disse, er jo absolutt greit å få de større også i thumbnail...
Endret thumbnail bredde fra 150 til 500. Mulig dette vil ha noen uante konsekvenser i andre settinger, men kjører en rebuild av thumbnails til ny størrelse nå så får vi se hvordan det utarter seg...

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.262
145
63
41
www.avforum.no
@Hunsbedt, da er omsider alle thumbnails oppdatert til 500 pixlers bredde (du må som oftest rense cachen (dvs. søkehistorikken siste time f.eks.) i browseren for å få oppdatert dette). Ser det greit ut? Kunne jo laget det enda litt større, men nå er det jo mulig også å poste full size, så kanskje 500 piksler er OK med tanke på thumbnails (en får de i fullsize om en klikker på dem som vanlig da)? Eventuelt kjøre en ny rebuild på 750 piksler om det heller er stemning for det (men tar et par dager å kjøre hver gang, alle bildene må gjennom "kverna"...).

RichardWeber

Medlem
15 Aug 2016
162
17
18
Noen spesiell grunn/forbedring av å gjøre det slik, kontra motsatt?

Hvis dette var PA, så hadde jeg valgt seriekobling i elementet og så parallell av kabinettene. Fordi da kan jeg sette på 2 speakon på hvert kabinett og bare linke kabinettene med korte speakonkabler. Da hadde jeg hatt helt vanlige speakon-speakon kabler og jeg hadde hatt større fleksibilitet i hvordan det er koblet.

Det jeg kan se som en ulempe med dette er kanskje at en frittstående kasse hadde fått relativt høy impedanse og at den alene kanskje er litt vanskeligere å drive.

ITech har ingen problemer med å drive 3 ohm, nei. Men generelt sett, så tåler brokobling lave impedanser dårligere enn vanlige forsterkertrinn. Når impedansen synker på grunn av mye parallell-kobling av kabinetter, så er det vanligere å drive det med to parallelle kanaler, enn å brokoble disse. (Selv om man teknisk sett går glipp av dobbel effekt.)

Med seriekobling, hadde jeg lagd meg spesial-linkekabel for speakon (for å holde kabellengden nede):

Amp -------------- speakon --- speakon --- speakon --\
¨¨¨¨\-------------------------------------------------------/
Har studert litt på dette da jeg også vurderer 2 speakon kontakter per kabinett.

Har 6 stk Acoustic Elegance TD18H som er 8 ohm, og 2 Behringer Nx6000d til å drive dette med.

Ser for meg å koble to elementer i paralell for å få en 4ohms last (hadde jeg tatt 3 elementer ville jeg kommet til en 2,7 ohms last, noe som jeg ikke vet om forsterkeren tåler, har ikke funnet noe info på dette).

Tanken er å sette inn dobbel speakon slik at man har en inn og en ut, slik at man bare får en liten kabel mellom kassene.

Men hvordan skal jeg koble dette internt?

(så noen enkle tegninger på nettet, men kan ikke finne disse nå)

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.702
59
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Behringerforsterkerne dine er ikke stabile ned mot to Ohm. Kan aldri tenke meg at de kan levere så mye som oppgitt...
Du kan koble videre fra kasse til kasse slik du foreslår, men jeg har ikke prøvd dette selv.
Her en tegning av koblingen jeg brukte da jeg hadde 6 stk LMS Ultra. Jeg laget en koblingsboks med plass til tre subber i hver, (sjekk tråden fra her og utover) og koblet alt via disse:

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.702
59
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Det er lenge siden jeg sist gjorde endringer av lydsystemet i min kino. Nå ble det plutselig aktuelt med en stor oppgradering igjen. Vet ikke om det er bryet verd, men til de trofaste som enda er her av og til, så er dette kanskje verd å få med seg.

Jeg er superfornøyd med lyden jeg har i kinoen nå. Takket være Midas (Svein Seldal/Seldal Lyd, Thomas Shorty Haugerud og Karmann (Jan-Einar Johansen). Disse karene kan lyd og vet hvordan man setter opp ett fullblods kinoanlegg. Og takket være disse karene kan jeg igjen kaste meg utpå dypet og investere i noe som forhåpentligvis skal gi enda bedre lyd. Jeg har selv bare den aller enkleste forståelse av EQ med DSP, og tør bare våge meg litt utpå på litt enkel justering av demoaneggene på garasjeloftet. Kinoen holder jeg meg unna, i frykt for å gjøre irreversible endringer.

I kinoen har jeg nå et sub-oppsett bestående av fire stk Beyma 18G50 i fire 350-liters portede kasser, konstruert av Stig Erik Tangen. De fungerer nå helt glimrende, og gir den tørre og fine trekkspill-oppheng-papirelement-lyden jeg er ute etter (kontra store tungdrevne pølsesubber, som krever masse effekt, og har vært vanskelige å integrere her).

Jeg savner ikke verken dybde eller trøkk, men av og til på film med veldig høyt lydnivå, må jeg dra ned litt for å skåne disse gamle (og for lengst utgåtte) Beyma-elementene. De har X-max på bare 9mm, og det er jo helt utrolig hvor mye bass de på tross av dette kan produsere. De holdes stramt i sjakk av min subforsterker, Crown Itech 6000.

Derfor har jeg sett etter en erstatter for sub-systemet en stund nå. Jeg har vurdert å bygge to stk av Ricchies SK-subber, med fire stk Ipal-elementer. Hadde det ikke vært for at jeg nå har kjøpt ett annet system, så hadde nok SK-subbene blitt en realitet.

Systemet som nå skal inn er Stig Erik Tangen's heftige Dipolbass-system. Dette er med 16(!) stk Beyma 21SW1600nd, kanskje det heftigste elementet Beyma har produsert. Det består av fire "tårn", hvor hvert tårn har to separate H-baffel-kasser som er satt sammen oppå hverandre. Hvert tårn måler 60x60 cm med en høyde på 224 cm. Kassene er bygget i MDF og eik av en møbelsnekker, og er så lakkert sorte.
Systemet passer akkurat inn bak scenen/lerretsduken, og jeg har faktisk mulighet for også litt sideveis justering etter behov.

Opprinnelig ble dette bassystemet drevet med fire stk Hypex Ncore NC400 forsterkere (som yter 600W i 2 ohm), men siden jeg har Crown Itechene stående, med full DSP, så vil de bli foretrukket.

Mer info kommer etterhvert, men her er noen få bilder:

Her er mitt nåværende oppsett, med Beyma 18G50 i 350-liters porta kasser:

IMG_20190913_163856.jpg

Har litt å gå på sideveis. Rammene med Scenemolton over og under lerretet skal byttes ut med lette rammer trukket med sort høyttalerstoff. Det samme skal gjøres med maskeringsrammene, som her står i nedre (16/9) posisjon. De skal bygges om med grid-ramme og åpent høyttalerstoff. Det blir en liten smal kant med flyel for å maskere bildet og gi rette kinofølelsen:

IMG_20190913_163708.jpg

Mulig at skinnesystemet må vike. Det vil kanskje gå med metallskinner og hjul på siden av dipolkassene, får se hva som blir mulig når kassene er klare for montering:

IMG_20190913_163804.jpg

Jeg må ta bort himlingsplatene fra taket, og litt løs isolasjon over dem igjen. Dette henger bare i noen lekter, så det er fort gjort.
IMG_20190913_163737.jpg

Her er et litt dårlig bilde av mitt nye system, stående hos Stig Erik Tangen. Man ser hovedkontruksjonen av kassene , med to og to elementer i hver kasse, snudd hver sin vei:
Flere bilderog mer info om systemet kommer etterhvert!

Tangen 1.png

Skåra1

Medlem
4 Mar 2010
509
1
18
Sandnes
Du må dele ut pacemakere til folk som skal på besøk i kinoen din nå!
Kan ikke si at jeg savnet noe bass når jeg var på demodag hos deg med det gamle systemet, må vel være det råeste jeg har hørt!

• Like
Reactions: Hunsbedt

alias

Medlem
29 Jan 2005
320
22
18
Trodde vel det skulle mye til å toppe oppsettet ditt Arve, men dette må jo bare bli helt vilt. Må nok ha en tur over heia å sjekke ut dette når du får det på plass

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.702
59
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Du må dele ut pacemakere til folk som skal på besøk i kinoen din nå!
Kan ikke si at jeg savnet noe bass når jeg var på demodag hos deg med det gamle systemet, må vel være det råeste jeg har hørt!
Når var du hos meg da? Har blitt så mange demoer med så mye forskjellig. Mulig at du hørte anlegget med Anders Lønnegraff sine subber, kanskje. Seks stk LMS Ultra 18" var heftige saker. Men jeg synes nå at Beyma-subbene låter bedre da, spesielt på musikk. :D
Du får komme når det nye er oppegående, skal love å ikke stoppe hjertet på deg! ;)

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.702
59
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Trodde vel det skulle mye til å toppe oppsettet ditt Arve, men dette må jo bare bli helt vilt. Må nok ha en tur over heia å sjekke ut dette når du får det på plass

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, det spiller veldig fint nå, men kunne nok hatt enda litt mer kontroll og SPL i de lavere oktaver. Med Dipol blir det det, samt forhåpentligvis en ren og stram bass som gjengir alle nyanser og toner også!
Det er bare å følge med her, så ser du når det blir ferdig og tar en tur bortover da! ;)

• Like
Reactions: alias

Skåra1

Medlem
4 Mar 2010
509
1
18
Sandnes
Når var du hos meg da? Har blitt så mange demoer med så mye forskjellig. Mulig at du hørte anlegget med Anders Lønnegraff sine subber, kanskje. Seks stk LMS Ultra 18" var heftige saker. Men jeg synes nå at Beyma-subbene låter bedre da, spesielt på musikk. :D
Du får komme når det nye er oppegående, skal love å ikke stoppe hjertet på deg! ;)
Ja, når var det montro, tia går fort!
Det begynte vel egentlig når sal 1(atmos) var oppe å gikk så skulle vi teste denne, så ble det til at vi tok sal 3 når vi først var der!

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.702
59
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Ja, når var det montro, tia går fort!
Det begynte vel egentlig når sal 1(atmos) var oppe å gikk så skulle vi teste denne, så ble det til at vi tok sal 3 når vi først var der!
Ja, da var vel subsystemet en eller to stk Maelstrom 21", og to stk 15" Boschmann-subber. Tiden går fort, og kinoen har hatt flere forskjellige oppsett etter dette! :D

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.363
15
38
Herre jemini!!

Må vel kunne sies å være en bra deal på den pakka der gitt!

Blir spennende å høre åssn dette kommer til å funke :)

• Like

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
300
16
18
Wow! Heftig!!! Stikker gjerne innom for en demo neste gang jeg skal til barndomstraktene mine, Farsund.. hvis mulig?