Hjemmekino i tilbygg: Nytt lerret i kinoen: Dreamscreen Ultraweave V6!

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.935
3
38
Siden vi først er litt off-topic, er denne også ganske tøff.

Er ett par tyskere som er i Hunsbedt klassen :)

[video=youtube;CBqYQrJPfac]https://www.youtube.com/watch?v=CBqYQrJPfac[/video]

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
8
38
Drammen
Siden vi først er litt off-topic, er denne også ganske tøff.

Er ett par tyskere som er i Hunsbedt klassen :)

[video=youtube;CBqYQrJPfac]https://www.youtube.com/watch?v=CBqYQrJPfac[/video]
Godt å se at han skulle putte en ordentlig projektor inn i kinoen der, men selv en VW1100 vil ha store problemer med å lyse opp den lerretstørrelsen hvis den har normal gain for ikke å snakke om den CRT projektoren han hadde i taket på videoen. Den viser ikke mange fl på det lerretet.

Ellers så vil jeg si at dette var noe av det råeste jeg har sett av hjemmekino, og uten å si noe stygt om Hunspedt, så når han ikke han her til knærne en gang...:cool: Men det er det vel heller ikke mange som gjør.

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.669
8
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Denne helga har for meg vært den største siden jeg fikk i gang kinoen våren 2013. Vi har hatt en kjempeflott samling, truffet "nye" og kjente fra AVForum og fått uvurderlig hjelp til innstilling og kalibrering av anleggene. Dan fikk kjørt i gang BigMilesene sine (etter litt kjedelige oppstartsproblemer, som ble løst veldig greit fra Oslo Hificenter, og som sikkert blir beskrevet på hans side etterhvert), og jeg fikk mitt BigMilessystem opp å gå. BEF og devilej tok turen ned fra Oslo på torsdag, og Midas kom på fredag. Så og si hele helga (fra torsdag kveld) har blitt benyttet, fra tidlig morgen til seint på kveld.

Allerede seint torsdag var mitt anlegg oppe og kjørte etter en rask innstilling. Dette gjorde vi for å kunne sette lyd på anlegget slik at elementene skulle bli litt innkjørt i løpet av første døgnet. Fredagen ble brukt hos Dan, og om frdagskvelden startet kalibreringen for alvor hos meg, med tokanalslyd som første jobben. BEF hadde med seg meget avansert kalibreringsutstyr fra AVShop, med multiplexer og fire målemikker. Arbeidet med dette kan sikkert BEF fortelle mer om, men verktøyet var veldig nyttig for å stille inn DSPen på alle forsterkerkanalene.

Også jeg hadde til tider store problemer, med integreringen av subbene mine (bare 2 stk Maelstrom blir nå benyttet), faseproblemer og utstyr som slo seg vrangt. Det meste kom på plass ette hvert, og seint lørdagskveld/natt til søndag løsnet det hele, med veldig flott lyd som resultat. Ufattelig dynamikk, mellombass nedover mot subbene som er ekstremt dynamisk og punchy. Diskanten er helt fantastisk oppløst, og vil bare bli enda bedre når systemet har fått spilt noen titalls (?) timer. Mellomtonen legger seg fint innimellom bassene og diskanten. Også dette funger etter planen, og slik systemet nå er satt opp løftes lyden opp til midten av lerretet slik at det høres naturlig ut på film. Diskanten sitter i ørehøyde slik det nå står.
Det gjenstår nok littegrann arbeid med subbene. Kanskje en løsning blir å bygge basstårn på hver side til neste vinter. Får se, det er en del ting som skal testes etterhvert. Og målinger kommer når jeg får summet meg. Det er et lass med LPer, filmer og Flacfiler som bare må testes først...;)

Litt bilder:

Fremste rekke, fra venstre: Devilei og BEF. Bakerst fra venstre: Meg, Dan og Midas. Vi forstyrret BEF og snakket i ett sett under målingene, han måtte til stadighet hysje på oss bak. Vanskelig å holde kjeft når meningene skal deles! :mrgreen:

IMG_8474.jpg

Måleutstyr fra AVShop:

IMG_8471.jpg

Slik det ser ut nå. Boschmannsubbene (15", plassert på toppen av Maelstromsubbene) er ikke i bruk:

IMG_8478.jpg

IMG_8480.jpg

IMG_8483.jpg

Dette var virkelig verdt et halvt års planlegging, jobbing og venting. Bedre høyttalere får man nesten ikke tak i til en hjemmekino!! :D

IMG_8482.jpg

Sist redigert:

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
8
38
Drammen
Ikke meningen å snakke negativt om deg i min forrige post.:)

Men uansett dette ser helt vanvittig rått ut Hunspedt! Grattis med helt rå frontrekke! Er bare litt misunnelig!:mrgreen:

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.935
3
38
Her er det bare å bøye seg i hatten!

Vanvittig morro at alt er oppe & gå og at du får lønn for strevet ;)

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.758
23
38
Grattis med ferdigstillelsen av et rått system - vil tro dette systemet virkelig leverer varene både til film og musikk nå :)
Tipper dette var en meget trivelig sammenkomst ja :)

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.104
4
38
Stavangerområdet
Tusen takk for en utrolig hyggelig helg, Hunsbedt. Hyggelig selskap, gode folk, maaase fagdiskusjoner og godt vertskap. Svært hyggelig å få møte deg igjen og få møte Dan, BEF og Devilej!

Det har vært en spennende helg med mye lytting og mye prating. Selv var jeg der i fra fredag til søndag, og til tross for alle timene, så vi ikke en eneste film (og jeg vet ikke om vi hørte igjennom en hel låt ferdig heller). Det var lytting og justering, lytting og justering, lytting og justering.

Det er et svært så spennende anlegg Hunsbedt nå har fått seg. Høyttalerene spiller rent og tørt og har kontroll i alle ledd. En slik dynamikk er bare helt fantastisk å oppleve. Det krever en del for å sette opp et slik system med aktiv deling. Gjort riktig, er potensialet langt større. Det er det ingen tvil om at med det oppsettet og innstillingene som BEF nå har lagt inn, så har Big Miles det som trengs! Jeg trekker paralleller til lyden i store line-array i PA-verdenen (og det mener jeg på en svært positiv måte) siden slike anlegg har enormt med kapasitet og dynamikk. Men PA har ingenting å stille opp med når det gjelder åpenhet og transparansen i Big Miles.

Det var også svært spennende å få anledning til høre det samme anlegget hos Dan (i denne tråden: http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/136409-dans-kino-loftet-bigmiles-og-demping-rsterefleksjon-ferdig.html). Dans rom er mer en vanlig loftstue med skråvegger. Dermed fikk vi testet BigMiles både i godt dempet kinorom og i moderat dempet kinorom. Og BigMiles leverer begge plasser! Til gangs.

*) Og for meg som ikke har over-the-top ambisjoner om demping i min hjemmekino, så var dette til stor oppmuntring. Det er beviselig ikke alltid nødvendig å installere dempeplater på alle vegger og tak for å få god lyd! Da øyner jeg håp for min egen kompromissfulle flerbruks lofthjemmekino.

Igjen, tusen takk! Jeg ser allerede frem til neste tur ned igjen. Musikken med Snarky Puppy gav mersmak!

Sist redigert:

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.172
100
63
41
www.avforum.no
Ser helt spinnvilt ut, og rapportene tilsier at det låter tilsvarende! Grattis, og takk til alle som deler erfaringer og inntrykk på forumet så vi vanlige dødelige kan ha noe å drømme om natterstid!! :)

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.462
134
63
46
Asker
Takk for en utrolig hyggelig helg. Veldig hyggelig å møte deg Midas og Dan.

Gratulerer til deg Hunsbedt med Norges desidert heftigste Hjemme kino! Liker at du tenker framover og hjelper deg gjerne med det jeg kan på veien videre :)

Sist redigert:

Gunnar

Medlem
20 Des 2002
2.319
0
0
Som Andreas her sier; disse kinoene ligger ett godt stykke over det jeg kan prestere, og ikke minst laaangt over mine budsjetter. Flott eyecandy dog, og kanskje noen gode tips på veien! :)
Du har vel ikke akkurat noe å skjemmes over :) Tyskerens kino gir meg industrihallassossiasjoner (!)

Skåra1

Medlem
4 Mar 2010
503
0
16
Sandnes
Det er bare å bøye seg i støvet!

Godt å se at alle ble imponerte ettersom det er lagt så mye tid, og energi ned i disse beistene!

Ble dere enige til slutt? Er ikke bare bare med så mange eksperter i aksjon samtidig! ;)
Jo flere kokker jo mere søl. :p
Er det ikke det det heter?!

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.669
8
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Tusen takk for fine tilbakemeldinger og kommentarer, folkens! Nå har det gått noen dager og resultatet av nye høyttalere begynner og synke inn. Jeg er utrolig godt fornøyd med resultatet!
Håper det ikke blir for lenge til neste gang vi kan arrangere et liknende treff, men da fokusere mer på det sosiale. Det ble nødvendigvis mye teknisk denne gang, og siden trivselsfaktoren for alle var såpass høy frister det å gjøre noe liknende til sommeren, men da mer som et sosialt treff.:D

Ellers kan jeg melde at nå er forsiden på denne tråden oppdatert, med 14 nye hurtiglenker til delprosjekter, ny utstyrsliste og ett nytt bilde. Også signatur er oppdatert slik at den nå viser rett utstyr.

31 Okt 2004
16.665
0
36
Ikke bare helt rått utstyr og rom, men bildene er også veldig bra.
Jeg er egentlig veldig spent på hvordan BEF opplevde disse høyttalerne i ditt rom, kontra hans rom og de respektive akustiske tiltak.

Egentlig ufattelig at jeg måtte til oslo akkurat DEN helgen ...

TorTorden

Medlem
21 Jan 2012
12.105
0
36
Hadde absolutt likt og oppleve kinoen din Hunsbedt. men det er vel noen timer unna med tog men bor ikke veldig mye lenger unna enn BEF.

Nasjonalt avforum treff i oppkjørselen din til sommern?

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.669
8
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Ikke bare helt rått utstyr og rom, men bildene er også veldig bra.
Jeg er egentlig veldig spent på hvordan BEF opplevde disse høyttalerne i ditt rom, kontra hans rom og de respektive akustiske tiltak.

Egentlig ufattelig at jeg måtte til oslo akkurat DEN helgen ...
BEF kalibrerte jo egentlig to anlegg denne helga, og begge er nokså forskjellige på tross av nesten identisk utstyr. Dette fordi rommene er så forskjellige. I steden for å fokusere på kabler og bytting av utstyr (som mange bruker mye tid og resurser på), så bør man virkelig heller konsentrere seg om rommet man har. Dette er nesten den viktigste enkelfaktoren man må forholde seg til. Derfor vil rommet gjøre at noen steder så spiller det utolig bra med enkle tiltak, mens andre ganger må man gjøre mye for å få det til i et vanskelig rom. Jeg tenker da på akustiske tiltak, romstørrelse og anleggets plassering. Jeg har vel fått en vekker på dette nå, og hadde nok gjort en del andre trekk skulle jeg ha bygd kinoen min om igjen. Nok bredde er ett stikkord, for eksempel.
Hvordan BEF synes dette ble kan han nok best forklare selv, men uten å si for mye galt kan jeg vel røpe at BigMiles spiller helt fenomenalt bra oppe hos Dan...;)

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.669
8
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Hadde absolutt likt og oppleve kinoen din Hunsbedt. men det er vel noen timer unna med tog men bor ikke veldig mye lenger unna enn BEF.

Nasjonalt avforum treff i oppkjørselen din til sommern?
Kanskje et AVForum-treff hadde vært noe, ja. Nasjonale proporsjoner høres veldig svært ut, men det hadde vært morsomt med et treff som trakk folk som har vært innom tråden min, og etterhvert fått lyst på en titt, og som vanligvis ikke ferdes så mye på disse kanter. :)

TorTorden

Medlem
21 Jan 2012
12.105
0
36
Tja et pitte lite online spill klarer og få omtrent 3-4000 mennesker til og besøke island i Mars så hvorfor ikke :D

Ps; er halvveis innom vin glass nummer 3 (har fri i morgen) så vet ikke helt hvor vettugt hva jeg skriver er akkurat nå :p

Sist redigert:

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.935
3
38
Angrer fortsatt på at jeg ikke fikk tatt turen når du hadde treff ifjor høst, så blir det noe i år hever jeg meg i bilen sporenstreks :)