Hjemmekino i tilbygg: Nye surround og Atmos-høyttalere!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
mrcradock skrev:
Gleder meg til å se teppe ferdiglagt :) Noen spesiell grunn til at du ikke følger trenden her inne med å legge teppefliser?

Hehe, neida, det er ingen spesiell grunn til det. Og fordelene med teppefliser er jo at man bestiller noen ekstra, slik at ved en skade, kan den aktuelle flisa byttes. Jeg får gratis hjelp av en proff teppelegger til å gjøre arbeidet. Og da var aldri teppefliser noe tema. Flisene er jo svært enkle å legge, så da kan man gjøre det selv. Hos meg er det nesten ingen rette kanter eller vinkler og da er det en fordel med proffer til å utføre jobben. :)

slendrian skrev:
Prøv å blande inn litt blåfarge i hvitmalingen. Så slipper du at fargen gulner ;)

Hadde jeg bare vist dette før jeg malte...
Takker for tipset, men nå maler jeg om igjen med vannbasert maling, som aldri gulner! :)

quiltmaster skrev:
Hunsbedt følger ikke trender, han er en trendsetter :mrgreen:

Regner med at når resultatet av teppeleggingen kommer i billeds form i morgen tidlig, vil salget av teppefliser gå drastisk ned ;-)

:mrgreen:

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Fikk akkurat bekreftet at mitt lerret er satt i produksjon. Etter litt venting på dette var det greit å få denne bekreftelsen. Kommer tilbake i morgen med mer info om løsningene som er valgt...:-D

MisterMR

Medlem
24 Jul 2007
665
0
0
Hunsbedt skrev:
Fikk akkurat bekreftet at mitt lerret er satt i produksjon. Etter litt venting på dette var det greit å få denne bekreftelsen. Kommer tilbake i morgen med mer info om løsningene som er valgt...:-D

:) Vad är det för spännande du har tänkt ut den här gången?
Har fortfarande låset ditt i färskt minne. Det var ett tekniskt mästerverk!

Tigerberget

Medlem
18 Jan 2007
5.274
2
38
attachment.php

Å herre.....!!

Har ikke sett denne tråden før nå..

GRISELEKKERT!!!

penol

Medlem
24 Sep 2005
1.208
0
0
Jeg er også spent på hvilken duk du har valgt til lerret :)

Ellers : en fantastisk kino du ender opp med !

mclulz

Medlem
30 Nov 2012
445
0
0
Må slenge meg på her jeg også!

For dette blir lekkert! Blir inspirert over alt det du får til og hvor utrolig mye tid du har lagt bak planlegging og all bygging.

Takk for at du lagde denne tråden :D

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
MisterMR skrev:
:) Vad är det för spännande du har tänkt ut den här gången?
Har fortfarande låset ditt i färskt minne. Det var ett tekniskt mästerverk!

Jeg har brukt litt tid på å bestemme meg for lerret. Uansett hvilket akustisk lerret man vil gå for innebærer det et kompromiss mellom tap av lys og tap av lyd. Dette kommer man ikke utenom. Etter å ha lest og hørt om diverse problemer med forskjellige lerretstyper fant jeg ut at jeg ville prøve løsningen som Seymour AV har. Det er ikke sikkert at dette er den beste løsningen. Men fordi jeg kommer til å bygge et større lerret i 1:2,35 format, var det i hvertfall ikke noe poeng å gå for veldig kostbare løsninger. dessuten kommer denne duken relativt godt ut på en større test.

Her er link til DIY avdelingen hos Seymour: Seymour AV | Center Stage screens

Foreløpig vil jeg gå for en DIY manuell hrisontal maskering. En løsning med Somfymotorer virker veldig spennende, og det vil bli prøvd ut med neste lerret/lerretsramme som skal bygges. Da vil det bli med 1:2,35 duk, og vertikal maskering.

Jeg vil komme tilbake til innfestingsmetoden som skal brukes på lerretet når utstyret er på plass.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Jeg betalte kr 2812,- for et lerret med størrelse 286 x 160cm (328cm - ca 128" diagonalt), inkludert frakt. I tillegg til dette kommer jo moms. Det er ikke toll på lerretsduk, har i hvertfall ikke betalt dette ved to tidligere anledninger.

Det er kuttet med 15 graders vinkel, og har ca 8cm kant-tillegg rundt slik at jeg har plass der til å sette på maljer. Kjelli her på forumet har samme lerret med samme festemetode, og det en god løsning som vil fungere greit med min ramme.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Vi fikk lagt teppe i kinoen i går. Teppeleggeren hadde fire timer til rådighet, så vi rakk ikke alt. Mangler to trappetrinn ved skyvedøra. Passer egentlig fint siden gulvlistene skal pusses ned og beises.

Her er noen bilder fra leggingen i går:

attachment.php

attachment.php

Det er fremdeles veldig rotete i kinoen, har ikke rukket å sette opp igjen alle rammene. Så alt står nå lagret midt i rommet.

attachment.php

attachment.php

På bakveggen her skal jeg lime opp Scenemolton. Passer veldig greit å ha dette bak hylla i steden for å male. Samme kan sies om området bak søylene, jeg tror det vil være mer fornuftig å bruke molton her isteden for matt sort maling. Beklager bildekvaliteten. Det var ikke plass til stativet, så det ble med litt ustødig hånd...

attachment.php

Vedlegg

• IMG_6082.jpg
    IMG_6082.jpg
    571,8 KB · Sett: 288
  • IMG_6084.jpg
    IMG_6084.jpg
    576,6 KB · Sett: 290
  • IMG_6092.jpg
    IMG_6092.jpg
    543,7 KB · Sett: 331
  • IMG_6096.jpg
    IMG_6096.jpg
    533,7 KB · Sett: 347
  • IMG_6090.jpg
    IMG_6090.jpg
    487 KB · Sett: 336

johnnymhz

Medlem
9 Okt 2010
1.230
0
36
Dette blir bra. Så ut som et godt og mykt teppe det der. husker godt den dagen jeg kunne ta av skoene for å gå inn i kinoen min for første gang, var en avslappet og herlig følelse. kinoen din nærmer seg ferdigstillelse med stormskritt nå, Gleder meg til neste bilde :)

tralltrall

Medlem
9 Jun 2004
5.404
12
38
47
Oslo
Dette blir utrolig bra. :) Begynner å nærme seg veldig nå.

Hvor stort lerret ska du til slutt ha? Forsto det slik at det du nå lager kun er midlertidig. Stemmer det?
Hva blir sitteavstanden til lerret for sweetspot?

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
tralltrall skrev:
Dette blir utrolig bra. :) Begynner å nærme seg veldig nå.

Hvor stort lerret ska du til slutt ha? Forsto det slik at det du nå lager kun er midlertidig. Stemmer det?
Hva blir sitteavstanden til lerret for sweetspot?

Størrelse på lerret (16:9): 286 x 160cm (328cm - ca 128" diagonalt)

Jeg bygde lerretsrammen for to år siden. Da tenkte jeg egentlig ikke på et 1:2,35 dedikert lerret, med konstant høyde. Det er mye mer aktuelt nå. I tillegg har vi nå projektorer som er er mer lyssterke, og da er det ikke noe problem med større format.

Når nytt lerret blir bygget vil det bli med sidemaskering med Somfymotorer. Dette er ikke noe som kan bygges over natten, så jeg vil derfor ta i bruk kinoen med den rammen jeg allerede har.

Sitteavstand fra første rad/sweetspot blir 375cm.

20 Jan 2005
15.700
0
0
Det teppet så veldig sort ut, meget bra valg! :D

Prisen på lerret var jo slett ikke gal. Blir spennende å høre hvordan det fungerer etter at kinoen kommer i drift.

ogrindevoll

Medlem
1 Mar 2010
85
0
0
39
Må nesten spørre om hvilket utstyr du skal bruke i kinoen din er det dei som er vist eller skal du prøve ut forskjellige høytaller merker & forsterkerer det må jo vera artigt og kunne teste potensialet her inne i eit sånt lokale, hvis du skjønner meg riktigt :) Det er ein absolutt nyyyydelig Kino :)