Hjemmekino i tilbygg: Nye surround og Atmos-høyttalere!

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.877
84
48
DU VERDEN :) :) :)

Ikke mange som kan skilte med stjerner fra skyfri himmel hver kveld:)

Du har gjort en fantastisk jobb rett og slett - tok en tur i speilet,og JA...- jeg var grønn av missunnelse:)

joakimpatos

Medlem
24 Nov 2011
5.945
0
0
Er det mulig?!?! ser jo ut som en av de kinoene en gal amerikaner har! Fy svarte, skal du lage høyttalere selv eller har du planer på å kjøpe inn i snareste fremtid? :grin: :grin: :grin: :grin:

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Tusen takk for fine kommentarer på resultatet hittil, folkens. Jeg rekker rett og slett ikke å svare dere alle personlig i kveld. Må prioritere nye oppdateringer...

Det har blitt nevnt at jeg har stor tålmodighet. Kan nok stemme det, men fruen har nok enda større tålmodighet med meg. Hun har så vidt tittet på kommentarene deres, og jeg lovte også å si fra henne at hun er veldig snill som lar meg få holde på med denne tidkrevende hobbyen! DET er en sannhet uten modifikasjoner! :grin:

------------------------------------------

Så over til dagens lille oppdatering. Blir ikke så mye i dag siden jeg MÅ prøve å komme i seng før midnatt. Går snart i svime etter en tøff byggehelg, med barnepass og fruen på jobb.

Jeg begynte med å ta de to fremste rammene av. Det er under disse at førsterefleksjonene for første stolrad vil komme. Som tidligere nevnt, så bygger rammene ut ca 20cm fra vegg, og det er her jeg skal bruke de 100mm tykke akustikkplatene.
Her er bilder:

Det blir plass til tre stk akustikkplater (60 x 120cm) i rammeverket bak stofframmene. De må i tillegg deles, pga bredden på rammene. Som man ser så går ikke rammeverket helt frem til plattingen. Dette fordi det blir et hulrom her som sceneteppet skal kjøres inn i. Derfor vil det mellom rammeverket og frontplatting bare bli brukt 50mm akusikkplater. Disse skal felles inn direkte i stofframmen, bak "buen", og bort til der 100mm-platene begynner:

attachment.php

attachment.php

For å unngå at akustikkplatene kommer borti stoffet i rammene, valgte jeg å ta bort en smal remse slik at platene kan felles inn ca 1cm bak stoffet. Det blir da litt grunnere bak akustikkplatene, men tror ikke det har allverdens betydning.

attachment.php

For å feste platene kuttet jeg opp noen huntonittbiter. I tillegg rippet jeg noen remser til å legge under platene, slik at de kan justeres i høyden.

attachment.php

Huntonittbitene ble borret opp og forsenket til skruene:

attachment.php

Prøvemontering. Som vist er avstand til vegg rett her rett i underkant av 9cm:

attachment.php

Ferdig monterte plater. Har testet med rammene over, og alt passet greit:

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Her ses hulrommet bak den fremste rammen, der sceneteppe skal gå inn. Her blir det altså lagt inn 50mm akustikkplater i selve stofframmen:

attachment.php

Vedlegg

• IMG_5985.jpg
    IMG_5985.jpg
    119,7 KB · Sett: 527
  • IMG_5986.jpg
    IMG_5986.jpg
    143,1 KB · Sett: 567
  • IMG_5987.jpg
    IMG_5987.jpg
    122,2 KB · Sett: 500
  • IMG_5990.jpg
    IMG_5990.jpg
    188,4 KB · Sett: 494
  • IMG_5991.jpg
    IMG_5991.jpg
    197,6 KB · Sett: 494
  • IMG_5993.jpg
    IMG_5993.jpg
    178,7 KB · Sett: 476
  • IMG_5995.jpg
    IMG_5995.jpg
    118,5 KB · Sett: 825
  • IMG_5996.jpg
    IMG_5996.jpg
    150,8 KB · Sett: 503
  • IMG_5997.jpg
    IMG_5997.jpg
    139,5 KB · Sett: 484
  • IMG_5999.jpg
    IMG_5999.jpg
    137,3 KB · Sett: 501

HoPPe`S

Medlem
22 Mar 2009
6.396
1
0
Ååååå guuud bedre for en lekkerbisk dette kommer til å bli.

Den blå lysstripa i taket gjordet underverker, passer sykt bra inn.

Gratulerer.

kenti

Medlem
13 Feb 2004
14.446
0
36
avforum.no
Den stjernehimmelen din ser bare helt fantastisk ut. Tror neimen ikke jeg har sett en stjernehimmel kommer mer til sin rett enn på dette bildet fra kinoen din! Her ser det jo faktisk ut som man ser rett ut i verdensrommet :)

Bildet gir også et bra inntrykk av dimensjonene på kinoen, og det er ikke vanskelig å forestille seg at dette vil bli helt bibelsk :D

LogB.no

Medlem
20 Mai 2007
1.833
0
0
Jeg tar meg selv i å finne på nye superlativer når jeg leser denne tråden ;)

Det er 2 tråder på dette forumet som har gitt meg mer en noe annet, Din og RuneW sin.
Mennesker som kreerer slike smykker, det være seg for byggingen, resultatets eller begges skyld, fortjener statsstøtte for kunstnekrisk berikelse av folket. Ord blir fattige osv...

Du er kommet på listen over "oppslagsverk og problemløsning" i mitt eget byggeprosjekt. En særdeles kort liste ;)
Nå jobber jeg med tegning av el. AV og nett, elektrikkeren min ville ha det, jeg har innsett at dette er avgjørende for kinoens fremtid fordi jeg bygger litt anderledes en deg - kinoboks med "add-on" kulisser - mot din helintergrerte løsning. Sistnevnte krever at man kommer gjennom dagen uten legemidler eller kan gå rundt huset uten å bli svimel :mrgreen:

Jeg håper virkelig du finner et nytt prosjekt som beriker livet ditt etter dette ;) Så lenge det har med A/V å gjøre har du vår fulle støtte :D

Dagens Tips:
La tak på badet i går og fant ut at Moelven bruker Biltema klips :) Med klips får man ingen synlige spikerhull i panelet (Glimrende ved ferdigbehandlet/lasert panel) :
Moelven klips
Biltema klips

Cinemarillion

Medlem
11 Mai 2008
224
0
0
Herlig! Snadderpadder, altså!

Ajour i tråden igjen, og dette er helt fantastisk! Så herlig å få opp stoff på veggene, det gir så mye effekt! Og sammen med nydelig stjernehimmel og deilig lys! Stå på!

C

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
Hvor tykt er dette Dekomolton-stoffet du dekker platene med? Må man ha et spesielt lettvevd/tynt stoff?

HiFi-Mathias

Medlem
25 Mai 2011
800
0
0
25
Utrolig flott rom! Denne kinoen kommer garantert til å ligge på top 10 her på Av-forum, minst!

Gleder meg til å følge med!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
HoPPe`S skrev:
Ååååå guuud bedre for en lekkerbisk dette kommer til å bli.

Den blå lysstripa i taket gjordet underverker, passer sykt bra inn.

Gratulerer.

Takk! LEDstripsene var et vellykket valg. Egentlig så ble de nr 3, da jeg har prøvd ut to ferskjellige lysslynger først, en med vanlige lyspærer, og en med LED. Men det er uten tvil 5050 RGB-stripsene som er det beste valget, med jevnt lys, dimmbart og valgfri farge. :)

kenti skrev:
Den stjernehimmelen din ser bare helt fantastisk ut. Tror neimen ikke jeg har sett en stjernehimmel kommer mer til sin rett enn på dette bildet fra kinoen din! Her ser det jo faktisk ut som man ser rett ut i verdensrommet :)

Bildet gir også et bra inntrykk av dimensjonene på kinoen, og det er ikke vanskelig å forestille seg at dette vil bli helt bibelsk :D

Ja, må jo til og med selv si at jeg er fornøyd med stjernehimmelen. Det var utrolig kult å se at den nå kan dimmes også. Skal prøve å lage til forskjellige scenarioer med lysene. For eks, lys sakte ned, mens stjernene "står opp".
Lærekurven blir bratt etter hvert, men det skal bli morsomt å leke med lyssettingen! :grin:

Dimensjonene på kinoen er litt overdrevet i bredde, på grunn av ekstrem vidvinkel. Rommet er desverre ikke bredere enn 4,86m (minus rammer).

LogB.no skrev:
Det er 2 tråder på dette forumet som har gitt meg mer en noe annet, Din og RuneW sin.
Mennesker som kreerer slike smykker, det være seg for byggingen, resultatets eller begges skyld, fortjener statsstøtte for kunstnekrisk berikelse av folket. Ord blir fattige osv...

Hehe, hadde ikke hatt noe mot statstøtte! :D
Takk ellers for dine fine ord, jeg blir helt overveldet!

Cinemarillion skrev:
Herlig! Snadderpadder, altså!

Ajour i tråden igjen, og dette er helt fantastisk! Så herlig å få opp stoff på veggene, det gir så mye effekt! Og sammen med nydelig stjernehimmel og deilig lys! Stå på!

C

Takk, ja, det var veldig greit å få stoff på rammene. Og ikke minst å få strøm opp og gå!:)

OleM skrev:
Hvor tykt er dette Dekomolton-stoffet du dekker platene med? Må man ha et spesielt lettvevd/tynt stoff?

Decomoltonen er veldig tynn. Oppspent og strammet er den også lett å blåse igjennom. Selv om høyttalerstoff er bedre, så blir det nok ikke helt galt med decomoltonen heller!

SannaX

Medlem
20 Jan 2007
8.305
0
36
Hehe...rommet er ikke bredere en 4,86 liksom :mrgreen: Har til dags dato faktisk ikke sett en kino her inne som er så bred, så du tar hjem pokalen der også :) Jeg ender, dessverre, opp med 86cm mindre i bredden enn deg, men okkesom tror jeg jeg blir fornøyd.
Forøvrig er den stjernehimmelen utrolig imponerende. Har sett en del amerikanske kinoer, og din står tvert imot ikke tilbake for noen av de.

balko

Medlem
3 Jun 2004
722
118
43
Vestfold
avforum.no
Stjernehimmelen gir virkelig en fantastisk dybde. Er det slik at du lett kan kjenne igjen stjernetegnene på himmelen også?
Nå mangler du bare å få programert stjerneskudd :)

Hva slags farge skal du ha på teppe og stoler/sofa?

Fortsatt helt rått dette her.

Soundfre@k

Medlem
20 Nov 2003
12.211
0
0
Kjenner igjen, ja vil tro det. Ikke noe slurv her i gården:

Hunsbedt skrev:
Ja, det er faktisk en tro kopi av stjernehimmelen! Lastet ned Celestia (Celestia: Home) og satte i gang å printe ut de tusen klareste stjernene fra dette kartet.

Her er den nedskalert:

attachment.php

Antar at noen vil kjenne igjen Karlsvogna (Store bjørn), nordstjerna (Polaris) i Lille bjørn og en del av Vannslangen (Hydra)...
På grunn av det lille utsnittet blir stjernetegnene litt større inn i virkeligheten. Tror ikke noen vil bry seg om det, bare de klarer å kjenne igjen noen stjerner og stjernetegn...:)

tols1

Medlem
2 Jan 2006
16.663
1
0
Det er to tråder her på forumet som fortjener, om ikke statsstøtte, så i hvert fall en æresutmerkelse fra absolutt høyeste hold i AVForum. Det er denne og byggetråden til RuneW.

For min egen del har begge trådene vært grunn god nok til å åpne AVforum for å sjekke etter oppdateringer.

Må innrømme jeg var en smule skeptisk til rødfargen, men satt i kontekst som i det siste bildet her, så er det bare utrolig lekkert :)

Scrooge

Medlem
13 Feb 2006
16.436
0
0
Bifalles! :D
Samtidig skal jeg være ærlig nok til å innrømme at "farta" til RuneW av og til har gått meg på nervene, for å si det pent. 8)
Dermed rangerer jeg prosjektet til Hunsbedt som en klar vinner!

Samtidig synes jeg nok at vi slett ikke skal glemme Akto og Bef.
Førstnevnte la vel i sin tid "lista" mtp avanserte løsninger og romkonstruksjon , som nok har ligget i bakhodet for mang en kinobygger....:wink: