Hjemmekino i tilbygg: Nye surround og Atmos-høyttalere!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Har holdt på noen kvelder nå med rammene og det går jo fremover. Fikk noen gode timer i dag og ble nesten ferdig med den venstre veggen frem til lerretsveggen.

Brukte litt tid på å tilpasse ramme nr to, den mellom søylene. Hadde egentlig planlagt å bygge to rammer her, men fant ut at siden stoffet er 1,3m bredt så ville det gå greit med en. Var litt redd for å få problemer rundt trappetrinnene, men det gikk greit. Neste utfordring her blir å tilpasse en trappenese av eik, som kommer på sikt. Hadde egentlig tenkt å lage en fast hjelperamme nederst mot trappa, men det ble for mye styr. Ser også litt renere ut med bare en ramme.

attachment.php

attachment.php

Neste ramme ble enkel å bygge. Eneste utfordring her var en utsparing i bunnen for to dobble stikk og tilkoblingspunkt for platespiller og RIAA. Kommer nemlig til å ha en liten flyttbar benk for platespilleren ved dette tilkoblingspunktet. Spiller endel LP, og må ha spilleren rett ved siden av der jeg sitter. Her er et bilde av utsparingen der strøm og tilkopling vil bli. Har ikke rukket å skjære ut platen til dette ennå.

attachment.php

De to siste rammene bygger ut 20cm fra veggen. Etter tips jeg har plukket opp fra bla annet Orso kan det være lurt med god demping av førsterefleksjonspunktene, og siden jeg har veldig god bredde i rommet (litt over 4,8m om jeg ikke husker feil) vil jeg bruke 10cm akustikkplater eller tilsvarende, og 10cm luft bak det igjen.

Så var det den siste veggrammen på denne siden. Her har jeg grublet noen dager på hvordan jeg skulle lage avslutningen mot frontplatting og lerretsvegg. Har hatt lyst på å få til noe ala søylene, og vri veggen inn mot lerretet. Her er resultatet:

Først bygde jeg en ramme:

attachment.php

attachment.php

Derretter ble denne rammen, som de andre, grundig slipt og pusset:

attachment.php

Gikk over alle kanter med overfres:

attachment.php

Så kuttet jeg ei lekt til, lik siden på rammen, og kuttet inn snitt i sidene:

attachment.php

Derretter fant jeg frem kryssfinerrestene etter søylene og sagde ut delene mellom de to lektene. Som mal hadde jeg klippet ut "prototypen" av kartong for å finne rett vinkel og lengde.

attachment.php

Fem platebiter ble skrudd sammen slik at delene og sporene kunne sages identisk like. Jeg brukte samme metode som på søylene:

attachment.php

Så var det bare å montere alt:

attachment.php

attachment.php

Listene ble rippet fra 19mm glattkant og frest ned på begge sider slik at de ble runde. Så rippet jeg av toppen av listen. Disse ble forboret og skrudd tilbake på listene. Dermed kan stoffet klemmes ned og følge kurven. Mangler en list til som skal monteres på den ene lekta, hadde ikke nok glattkant igjen.

attachment.php

attachment.php

Da jeg skulle frese ned kantene på listene, monterte jeg to og to på ei lekt. Da ble det lettere å holde fresen vannrett, og listene ble penere:

attachment.php

Slik ble resultatet til slutt. Er rimelig godt fornøyd med avslutningen på rammene frem mot frontplattingen, og er spent på hvordan dette vil bli med stoff på! :)

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Vedlegg

• IMG_5155.jpg
    IMG_5155.jpg
    300,5 KB · Sett: 442
  • IMG_5156.jpg
    IMG_5156.jpg
    199,9 KB · Sett: 425
  • IMG_5160.jpg
    IMG_5160.jpg
    192,3 KB · Sett: 433
  • IMG_5130.jpg
    IMG_5130.jpg
    284,6 KB · Sett: 418
  • IMG_5131.jpg
    IMG_5131.jpg
    260,5 KB · Sett: 423
  • IMG_5136.jpg
    IMG_5136.jpg
    202,1 KB · Sett: 426
  • IMG_5137.jpg
    IMG_5137.jpg
    274,2 KB · Sett: 417
  • IMG_5132.jpg
    IMG_5132.jpg
    203,6 KB · Sett: 421
  • IMG_5135.jpg
    IMG_5135.jpg
    237,3 KB · Sett: 401
  • IMG_5141.jpg
    IMG_5141.jpg
    226,8 KB · Sett: 410
  • IMG_5146.jpg
    IMG_5146.jpg
    188,7 KB · Sett: 428
  • IMG_5150.jpg
    IMG_5150.jpg
    215 KB · Sett: 419
  • IMG_5153.jpg
    IMG_5153.jpg
    271,8 KB · Sett: 423
  • IMG_5154.jpg
    IMG_5154.jpg
    191,7 KB · Sett: 420
  • IMG_5140.jpg
    IMG_5140.jpg
    279,4 KB · Sett: 422
  • IMG_5159.jpg
    IMG_5159.jpg
    311,5 KB · Sett: 429
  • IMG_5158.jpg
    IMG_5158.jpg
    231,6 KB · Sett: 403
  • IMG_5157.jpg
    IMG_5157.jpg
    238,4 KB · Sett: 448

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.050
20
38
41
Det har blitt sagt veldig mange ganger før, men detaljenivået på det du gjør, er fantastisk! Man blir nesten litt oppgitt i forhold til det man selv holder på med...:neutral:

tols1

Medlem
2 Jan 2006
16.663
1
0
Ord blir nærmest overflødig :)

Men et spørsmål: hvordan skal du feste stoffet på søylen foran, den som er krum?

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Takk for fine tilbakemeldinger, folkens! Byggingen av disse rammene er jo nokså kjedelige greier egentlig, og da er det inspirerende å få slike tilbakemeldinger! :)

@ tols1: Hehe, ventet på den, ja! Måtte gruble litt her, for stoffet fester seg ikke akkurat av seg selv i den innvendige kurven. Løsningen var jo egentlig gitt; jeg rippet listene som ligger i rammen og skrudde på igjen toppen (den runde siden av glattkantlistene). Når stoffet settes på skal disse listene legges over stoffet, slik at det blir klemt ned. Vet ikke ennå hvilken farge listene skal få, men de blir altså synlige. Blir muligens tøft med svarte lister over den "rosa" dekomoltonen...8)

tols1

Medlem
2 Jan 2006
16.663
1
0
Aha, fiffig løsning. Synes det var litt pussig om det ikke var tenkt ut en løsning ja.

Mulig du synes det er litt kjedelig, men du får det til å se så enkelt ut. "Så er det bare å montere alt"... Lissom 8)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
tols1 skrev:
Mulig du synes det er litt kjedelig, men du får det til å se så enkelt ut. "Så er det bare å montere alt"... Lissom 8)

Nå er jo selve byggeprosessen sterkt forenklet her, og det går med anseelig tid til å tenke ut, måle, feilkutte...ååh, fankern...kutte på nytt, og montere. Er nok ikke riktig så enkelt som jeg vil ha det til, men litt friheter må man ta seg for ikke å gjøre byggebloggen for omfattende...:)

twelve

Medlem
5 Feb 2007
2.466
0
0
Må innrømme at jeg ikke har lest alle 66 sidene på langt nær, men er tanken at hele rommet skal bestå av slike rammer som er trekt med stoff? Hva slags stoff er det snakk om, og skal det ligge noe materiale i selve rammene?

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
twelve skrev:
Må innrømme at jeg ikke har lest alle 66 sidene på langt nær, men er tanken at hele rommet skal bestå av slike rammer som er trekt med stoff? Hva slags stoff er det snakk om, og skal det ligge noe materiale i selve rammene?

Har nok nevnt stoffvalget for noen få sider siden, ja, men det kan vel "drukne" i alle innleggene.
Søylene samt endel på frontvegg skal trekkes i høyttalerstoff fra Dynabel. Takrammene skal trekkes med Scenemolton og høyttalerstoff (hvis jeg går for diffusorer i taket bak rammene). Veggene ellers skal trekkes med Dekomolton. :)

Bak rammene skal det plasseres ut noen akustikkplater. Bak første søyle fra front blir det fem cm akustikkplater og fem cm luft bakerst, og foran første søyle, frem mot frontvegg blir det ti cm akustikkplater og ti cm luft.

Jeg kommer ikke til å pøse på med akustikkplater i første omgang, det blir noen få plassert på de punktene jeg antar er riktige. Så blir det å legge til/trekke fra og flytte rundt plater etter behov. Jeg har ikke peiling på akustikk så det blir vel til at jeg må få tak i en akustiker for å måle rommet og finne tiltak som virker.

Andre tiltak blir diffusorer på bakvegg, absorbenter og muligens noen Helmholz-resonatorer i taket hvis det blir nødvendig. Dette vil en akustiker sikkert finne greit ut av. :)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Jeg får ikke tid til så mye bygging i dag, men i formiddag satte jeg på snepperter på de to siste rammene og lagde ferdig platen til strøm og signalkabler. Platen er fastmontert til vegg men er foreløpig bare heftet fordi den skal stofftrekkes.

Først, montering av snepperter. Jeg kjøpte noen Forstner-bor tidligere i år fra Rockler i USA. Disse var kjempebra til forsenkninger og hull som må skjæres presist, og en av dem passet akkurat til sneppertene:

attachment.php

Så fant jeg frem et rør og en bolt som brukes for å slå inn sneppertene:

attachment.php

attachment.php

Plata til kontaktene ble tilpasset hullet i rammen. Satte opp en hjelperamme bak for støtte og skrudde den foreløpig fast:

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Neste uke blir alt satt på repeat, må bygge rammer til den andre veggen. Kan ikke si at jeg gleder meg, kjedelig å bygge alt to ganger...:-?

Vedlegg

• IMG_5161.jpg
    IMG_5161.jpg
    224,6 KB · Sett: 410
  • IMG_5163.jpg
    IMG_5163.jpg
    288,9 KB · Sett: 411
  • IMG_5164.jpg
    IMG_5164.jpg
    216,3 KB · Sett: 404
  • IMG_5160.jpg
    IMG_5160.jpg