Hjemmekino i tilbygg: Nye surround og Atmos-høyttalere!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Counterpointer: Skal prøve meg på det så snart alt er montert & innjustert. Har ikke lastet opp noe til YouTube før, skal bli spennende å se om jeg får det til. Har et greit HD-kamera i hvertfall.

Fikk ikke noe direktetreff på noen YouTube-film på linken din forresten. Det ble linket til fire filmer, der en av dem var The Gay Rights Movements? :)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Da har det blitt jobbet litt i helga med låsen. Jeg har fått satt inn en klosse der det var hulrom der bøylene skal stå. Så har alle delene blit pusset grundig på båndsliperen min. Skulle gjerne hatt litt finere papir på dem også, men hadde ikke tålmodighet til å vente til i morgen før montering. Tar dette ved neste runde hvis ting må utmonteres igjen.

Her et bilde av det ene hullet, til venstre før innsetting av en kloss slik at jeg får skruefeste. Klossen er tilpasset slik at den ikke er i berøring med veggen inn til kinoen:

attachment.php

Her montert kloss:

attachment.php

attachment.php

Delene ble relativt blanke og fine. Skal rengjøre delene og ta bort det gule merket på akslingen etter hvert:

attachment.php

Her er døra lukket i lås. Måtte lage noen små huntonittbiter av forskjellig tykkelse som ble brukt til å fininnstille låsen med. Disse ble lagt bak bøylene som er i karmen. Lagte også til to plater til å dekke over hullene. Disse er skrudd fast slik at jeg har tilgang til senere justering hvis det skulle bli nødvendig.

attachment.php

attachment.php

Her sett inne fra kinoen. Delene i låsen er festet til hverandre via tapper med 3mm skruehull som går gjennom lagerene. Bestemte meg for å bruke 3mm umbrakoskruer, og disse ble hentet fra RC-avdelingen og kuttet i rett lengde med min umistelige Dremel...:mrgreen:

attachment.php

Og til slutt: Jeg har fått laget til en videosnutt med mitt oldgamle (men veldig bra) DV-kamera. Redigerer med Pinnacle. Har laget en mengde kortfilmer med dette kameraet og fant derfor ut at jeg heller ville gjøre det istenfor å bruke mitt nye HD-kamera. Kan ikke redigere noe særlig med dette ennå, så SD-oppløsning får holde...
Har brukt mesteparten av kvelden på å skaffe meg Youtube-konto og få dette opp å gå, så bær over med meg om ting ikke funker...:rolleyes:

Her er linken til filmen: Dørlås til skyvedør AVI - YouTube

EDIT: Ikke korfilmer, men kortfilmer...

Vedlegg

• IMG_4473.jpg
    IMG_4473.jpg
    179,1 KB · Sett: 357
  • IMG_4476.jpg
    IMG_4476.jpg
    204,9 KB · Sett: 287
  • IMG_4474.jpg
    IMG_4474.jpg
    202,1 KB · Sett: 295
  • IMG_4480.jpg
    IMG_4480.jpg
    181,6 KB · Sett: 347
  • IMG_4481.jpg
    IMG_4481.jpg
    182,7 KB · Sett: 355
  • IMG_4482.jpg
    IMG_4482.jpg
    195,5 KB · Sett: 291
  • IMG_4483.jpg
    IMG_4483.jpg
    152,5 KB · Sett: 348

teddytusen

Medlem
27 Des 2005
24.925
0
36
Nordfjord
Låsen?!! Hvem bryr seg om låsen?!! Døren går jo opp og igjen av seg selv! Det vil jeg høre mer om. :mrgreen:

Fra spøk til "alvor". Dette var imponerende. Som alt annet i tråden egentlig. :)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
teddytusen skrev:
Låsen?!! Hvem bryr seg om låsen?!! Døren går jo opp og igjen av seg selv! Det vil jeg høre mer om. :mrgreen:

Fra spøk til "alvor". Dette var imponerende. Som alt annet i tråden egentlig. :)

Hehe, takker teddytusen! Jeg klart heldigvis å skjule meg bak døra på den andre siden,så det er meg som er "motoren". Har desverre ikke fått installert dør-aktuatorene enda...:mrgreen:

SannaX

Medlem
20 Jan 2007
8.305
0
36
Dette var rett og slett helt utrolig bra!! Enda mer kinofølelse når den døra går igjen og det er klart til film. Fantastisk!

paalab

Medlem
9 Mar 2006
4.068
8
38
45
Sarpsborg
Ser skikkelig proff ut den låsen. Et lite pleksiglass deksel som et kompromiss?
Frua får deksel slik hun vil ha, du får se leamikken :cool:

Viste du at du kan linke Youtube direkte inn i tråden?
[YOUTUBE]CVNO4jGz2JI[/YOUTUBE]

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
paalab skrev:
Ser skikkelig proff ut den låsen. Et lite pleksiglass deksel som et kompromiss?
Frua får deksel slik hun vil ha, du får se leamikken :cool:

Var ikke klar over det, men har jo sett at andre har linket direkte. Takker for tipset!

Har jo sett at Kokken får til fine pleksiglasskasser, så det er ikke umulig at noe sånt kommer etter hvert. Fruen kom opp for å se låsen, tror det ble noe bedre nå etter at delene ble pusset opp litt...:)

alkar

Medlem
25 Jan 2010
3.330
0
0
Kjenner at jeg har savna denne fantastiske tråden litt mens du har drevet med verkstedet. :) Låsen er helt rå! Imponerende hva dere har fått til, og ekstra kult at den faktisk demper mere også. Suverent arbeid, kamerat!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Tusen takk for fine ord, Alkar! Det ble altfor lite kinobygging i fjor, så det er godt å være i gang igjen i kinoen. Nå blir det forhåpentligvis ikke noen lengre opphold før kinoen er ferdig. Har igjen noen småting i verkstedet som jeg tar innimellom.

I dag blir det tilpassing av en pakning, fuging og sparkling på døra som står for tur. Skal se om det blir tid til å ta en ny test av dempingensegenskapene til døra også.

Gratulerer med ny fjernkontroll forresten, den så heftig ut! Har selv sett på et par av toppmodellene til Phillips Pronto, men satser muligens heller på en Ipad. Har hørt at denne kan styre det meste via software, også vårt smarthus-opplegg (Hager). :)

alkar

Medlem
25 Jan 2010
3.330
0
0
Jo takk for det! Tror Phillips Pronto er bygd på samme plattform??? Fjernkontrollen er absolutt fiffi, og jeg kommer nok til å bli glad i den. Hadde jeg vært deg og hatt muligheten til å det, så ville jeg nok prøvd å legge opp for både iPad og ordentlig fjernkontroll. Da slipper du jo i allefall å bli stående å henge når nettverket er nede.

Uansett så er det godt å ha deg tilbake i kinomodus igjen. Tror det er sunt med noen avbrekk når det er et så omfattende bygg som det du har begynt på, og du har jo forenkla jobben noe med rått verksted. :)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.780
167
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
alkar skrev:
Jo takk for det! Tror Phillips Pronto er bygd på samme plattform??? Fjernkontrollen er absolutt fiffi, og jeg kommer nok til å bli glad i den. Hadde jeg vært deg og hatt muligheten til å det, så ville jeg nok prøvd å legge opp for både iPad og ordentlig fjernkontroll. Da slipper du jo i allefall å bli stående å henge når nettverket er nede.

Uansett så er det godt å ha deg tilbake i kinomodus igjen. Tror det er sunt med noen avbrekk når det er et så omfattende bygg som det du har begynt på, og du har jo forenkla jobben noe med rått verksted. :)

Det blir helt fantastisk og få verkstedet opp å gå, nå får jeg endelig et sted jeg kan samle ALT av verktøy og utstyr som ligger overalt. Ikke minst skal det bli greit å få tømme kinoen for alt snart, slik at det blir plass til å få satt opp innredningen.

Var ikke klar over at Prontoen er basert på samme plattform. Har hatt et par Prontoer til nå og synes det er genialt å kunne designe knappene og sidene selv. Blir nok sikkert både ny fjernkontroll og Ipad etterhvert ja...8)
Har forresten kjøpt en brukt Logitech Harmony 1000. Er nok ikke helt fortrolig med den ennå. Ligger på hylla fordi jeg ikke fant alle IR signalene til stueanlegget. Har nok litt skyld i det selv også siden jeg ikke har satt meg inn i den godt nok...:roll:

31 Okt 2004
16.666
2
38
Hunsbedt skrev:
Hehe, takker teddytusen! Jeg klart heldigvis å skjule meg bak døra på den andre siden,så det er meg som er "motoren". Har desverre ikke fått installert dør-aktuatorene enda...:mrgreen:
Jeg blir ikke det spor overrasket hvis du allerede er i gang med DIY-bevegelsesstyrt døraktuator alá dørene i StarWars.

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.050
20
38
41
Helt rått! Jeg beundrer virkelig hvor gjennomført alt er i kinoen din, Hunsbedt.

Når håper du alt skal være ferdig?