Hjemmekino i tilbygg: 8 stk Beyma 21" i porta kasser på plass!

SannaX

Medlem
20 Jan 2007
8.305
0
0
Jeg har faktisk en Bosch, lignende den på bildet over her, som driver sånn som RuneW beskriver. Den ligger i garasjen, mens en manuell/mekanisk en fra Staples gjør susen :)

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
SannaX skrev:
Jeg har faktisk en Bosch, lignende den på bildet over her, som driver sånn som RuneW beskriver. Den ligger i garasjen, mens en manuell/mekanisk en fra Staples gjør susen :)
Kjører manuelt selv også... For tøffere arbeider har jeg en luftdrevet variant, men det er ikke gitt at den varer noe lenger enn den elektriske varianten. Det er vel rett og slett sånn at disse tingene ikke er laget for å vare...

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
RuneW skrev:
Min svenske grønnsak to kvelden etterhvert den også, men det gikk sakte men sikkert ad undas. Fusket mer og mer og når den bare slo stift inn 50% av slagene ble den pensjonert... Det gikk rolig for seg - utrolig nok. Jeg går gjerne ikke av veien for å la min vrede gå utover stakkars forsvarsløse objekter.
SannaX skrev:
Jeg får NESTEN dårlig samvittighet (overfor ikkefungerende forsvarsløse verktøy) når jeg leser om hvor flott dere takler slike "krisesituasjoner"...:twisted: :mrgreen:

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
RuneW skrev:
Kjører manuelt selv også... For tøffere arbeider har jeg en luftdrevet variant, men det er ikke gitt at den varer noe lenger enn den elektriske varianten. Det er vel rett og slett sånn at disse tingene ikke er laget for å vare...
Selvfølgelig, man får som regel ikke engang det man betaler for (Jojo, alltid unntak!) :mrgreen:
Jeg skulle jo ha insett at en slik billig hobbysak ikke er bra nok til å stoffe 60 rammer. Men jeg kom altså ikke til rammene en gang...:-?

SannaX

Medlem
20 Jan 2007
8.305
0
0
En sånn en gjør susen. Bruker den hver dag nå om dagen og det funker bra.

Det at den ligger i garasjen har forøvrig ikke noe med at jeg er rolig og avbalansert ift ikkevirkende verktøy...har til tider like lite tålmodighet med slike ting som du så fint beskrev :mrgreen: Så jeg har full forståelse for utblåsningen :)

Vedlegg

Willms

Medlem
2 Aug 2012
1.177
0
36
Oslo
Hunsbedt skrev:
Til slutt kan jeg vise et annet nyttig redskap. Visste ikke at slikt fantes før jeg så det i bruk på Cinemar's byggeblogg på AVSforum. Likner et pizzahjul (og kan vel brukes til det også), men dette er altså en hjulkniv til kutting av stoff. Man ruller bare kniven etter et rettholdt og kutter stoffet enkelt og pent i beine kutt. Kjøpte med ett ekstra knivblad og en skreddersaks, siden fruen ikke vil låne bort sine egne sakser (siden jeg klipper i alt mulig med dem).

Kan jeg spørre hvor du fikk tak i denne hjulkutteren? Og hva måtte du gi for den?

Ellers må jeg si jeg er mektig imponert over det du gjør. Plukker om masse tips til bygging av min egen hjemmekino, både fra deg og fra andre. Skulle vært i gang med snekringen selv, men en knust ankel utsatte prosjektet. Uansett så har vel aldri 8-12 uker ekstra planlegging og innhenting av tips skadet ved hjemmekinobygging.

mrcradock

Medlem
21 Okt 2004
702
0
0
39
www.spillarkivet.no
Diverse bygghandelbutikker selger stiftepistoler til et par hundre som fungerer knallbra til flere tusen stifter. Lånte en gammel stiftepistol av pappa som han brukte for 30-40 år siden, den fungerte overraske bra (og det var en billigpistol den gangen).

Kokken

Moderator
1 Sep 2004
12.553
1
0
Det er ikke bare maskinen som er potensiellt problem, også selve stiftene har jeg ymse er faringer med. Billige maskiner har gjerne med myke stifter.

Kjøpte noen på Clas som var alt for myke og kun egnet til å stifte Norsk Balsa (kvistfri hurtigvoksende furu og gran). Burde kastet dem for lenge siden... Eller gitt dem til kona.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Kokken skrev:
Det er ikke bare maskinen som er potensiellt problem, også selve stiftene har jeg ymse er faringer med. Billige maskiner har gjerne med myke stifter.

Kjøpte noen på Clas som var alt for myke og kun egnet til å stifte Norsk Balsa (kvistfri hurtigvoksende furu og gran). Burde kastet dem for lenge siden... Eller gitt dem til kona.
Akkurat, ja. Kjøpte stiftene på Clasern, sammen med maskinen. Kan veldig godt være at de også er søppel. Har du noe tips om hvem som selger kvalitetsstifter?

Skal teste stiftene jeg har liggende, mot de som fulgte med Boschen. Er jo ikke sikkert at disse er bedre...:confused:

Nå skal det jo også kommenteres at treverket er relativt myk gran. Godt mulig at det går greit om jeg passer meg for kvistene! :mrgreen:

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
BEF skrev:
Du må ikke legge ut slike linker, de symaskinene var jo så heftige at jeg nesten kjøpte en :)
Hehe, morsomt å se at selv de tøffeste kan bli myke når den rette symaskinen dukker opp! :mrgreen:

Er faktisk rimelig myk selv (når jeg ikke er voldelig mot forsvarsløst kaputt verktøy :twisted: ), og ser til stadighet behovet for en symaskin. Fruen har nemlig ikke selv, og våre mødre har tråkket til når behovet har vært der. Sist jeg hadde behov for å sy var da jeg skulle fikse spriseilet (laget av gamle 200kgs kornsekker!) som tilhører snekka vi arvet fra min farfar...

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
mrcradock skrev:
Diverse bygghandelbutikker selger stiftepistoler til et par hundre som fungerer knallbra til flere tusen stifter. Lånte en gammel stiftepistol av pappa som han brukte for 30-40 år siden, den fungerte overraske bra (og det var en billigpistol den gangen).
Billigverktøy fra gamle dager er/var sikkert mye bedre enn billigverktøy i dag. Ofte var det lager helt i metall, og tålte svært mye juling. Min far som er pensjonert snekker har fremdeles fungerende verktøy fra hans tid som floorlegger og snekker i junaiten på femtitallet! :wink:

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.547
448
83
47
Asker
Hunsbedt skrev:
Hehe, morsomt å se at selv de tøffeste kan bli myke når den rette symaskinen dukker opp! :mrgreen:
Når jeg drev som mest med bilstereo for noen år siden hadde jeg tenkt å gå kurs for å lære meg å sy skinn. For vi trekte masser av deksel med det og ønsket å få de ennå penere og 100% form sydde :)

Beklager OT i tråden.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Helt i orden det, Bjørn Erik. Ok med litt OT når det gjelder utstyr man bare må ha! :smile:

Så litt Topic: Det er en del småprosjekter igjen i kinoen før elektrikeren kan komme. Deriblant trappeneser. Dette må til for å kunne bygge inn LED-strips i trappene og på front og bakplattingene.
Hadde først tenkt å lage dem i eik, men hva er vitsen når alt allikvel skal grunnes og males med matt svart maling? Derfor blir det til at jeg lager dem i 11mm MDF. Lett å skjære i, sterkt og lett å reparere om noe går galt. Tror denne tykkelsen vil passe greit også til et litt tykt teppe, som skal ligge inntil. Jeg startet med trappa opp fra skyvedøra på bakre platting:

Jeg limte og skrudde først fast noen lister på 17 X 20mm av glattkant rundt trinnene. På undersiden av disse skal LED-stripsene festes:

Så ble delene til trappenesen fabrikert i MDF. Noe putlearbeid var det, men MDF er veldig greit å jobbe med.

Skrudde fast nedre kant først:

Så endebiten. Legg merke til at trekkerøret munner ut her til LED-stripsene:

Så øvre del, og ferdig på den siden:

Andre side ferdig:

Mangler å gjøre ferdig midtre del, samt delene til det nederste trinnet. Det blir tatt i morgen om alt går etter planen...:smile:

Vedlegg