Hjemmekino i tilbygg: 8 stk Beyma 21" i porta kasser på plass!


tols1

Medlem
2 Jan 2006
16.663
1
0
Hunsbedt skrev:
Ok, lette etter produktet men fant det ikke i deres lister. Muligens helt nytt. Får se om det kan bli et alternativ under diffusorene, det blir ikke mange metrene jeg trenger
I flg. kyndige folk er det ganske stor forskjell på å ha stoff rett foran høyttaleren og foran en diffusor. Grunnen er at energien foran høyttaleren er så utrolig mye større, at en demping på noen db har mindre betydning, mens foran en diffusor er energien så mye mindre at det har større innvirkning. Høres logisk ut egentlig?
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
dwdbard skrev:
Varmepumpe vil jo ikke løse noe annet problem enn kjørling på sommeren, man får jo ikke inn frisk luft slik som du er ute etter. men klart det går jo ann og ha begge deler, men ofte så er jo problemet at det blir dårlig luft, en varmepumpe bruker jo som sagt bare luften som allerede er i rommet...

Stian
Ja, det er kun til kjøling. Har vannbåren varme i hele gulvet, og noen kilowatt forsterkere...(pluss projektor og lys og full sal...:roll: )
Dessuten er det jo litt støy fra varmepumpene. Så det blir nok bare aktuelt når lufta utenfor er over 23-25 grader, og kjølebehovet er stort.
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
tols1 skrev:
I flg. kyndige folk er det ganske stor forskjell på å ha stoff rett foran høyttaleren og foran en diffusor. Grunnen er at energien foran høyttaleren er så utrolig mye større, at en demping på noen db har mindre betydning, mens foran en diffusor er energien så mye mindre at det har større innvirkning. Høres logisk ut egentlig?
Høres veldig logisk ut det der, ja! Har ikke forestilt meg at det faktisk er stor forskjell på energien, men det høres jo riktig ut. :)

Slett ikke så sikkert da at det er lurt å ha diffusorer plassert under rammene da. Må muligens forkaste den ideen, og heller gå for noen stategisk plasserte akustikkplater, og dekke disse med høyttalerstoff. Noen andre innspill på dette?
 

tols1

Medlem
2 Jan 2006
16.663
1
0
Tja, akustikkplater vil jo ha en helt annen funksjon. Du har ikke undersøkt en annen form for diffusjon? Det skal kunne gjøres med perforering av en plate med varierende størrelse og fordeling. Kikk på kinoen til grumle, han har noen perforerte plater som skal fungere som diffusorer.

Edit: for øvrig selger GIK Acoustics stoff som metervare Guilford of Maine Fabric Colors
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
tols1 skrev:
Tja, akustikkplater vil jo ha en helt annen funksjon. Du har ikke undersøkt en annen form for diffusjon? Det skal kunne gjøres med perforering av en plate med varierende størrelse og fordeling. Kikk på kinoen til grumle, han har noen perforerte plater som skal fungere som diffusorer.
Ja, har sett disse platene. Kikket litt på gipsplater også med en mere uniform perforering. Men platene bør være lystette da jeg skal ha en del spotter i rammene. Jeg kunne selvfølgelig også sette kasser over spottene, da gjør det jo ikke noe om platene er perforerte.

Vet du hvor godt platene til Grumle virker som diffusorer? Er det i helt andre frekvensområder enn en klosse-diffusor?
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Fikk i dag fikset litt av lydlekkasjen fra vifta inn i kinoen. Tok først en måling, og rett ved siden av kanalen var det 60dB! Tallet er ikke helt reelt, for en meter unna er ikke lyden særlig høy da, men høy nok til at det må fikses. Her er en bildeserie av det som ble gjort på kanalen:

Db-måler viser ca 60dB, før inngrep:



Før inngrep:



Isolert fem cm:



Første plate på:



Liten krongleplate satt på, med isolasjon bak:



Fuget og ferdig med ene siden, pluss to stk bunnlokk:



Andre side også ferdig. Nå har kanalen her dobble vegger og er tettet på beste måte:



Og det virker! Nesten all lyd fra viften er borte, og lyden er veldig mye svakere, ned 3dB:



Tok bort teipen som holdt sammen utkastrøret. Den forårsaket at hele røret ristet, og overførte lyden til vegg og tak i skapet. Jeg tenkte jeg skulle prøve uten noenting, og da forsvant durelyden helt. Kan da fastslå at nesten all lyd kommer fra denne vifta gjennom denne kanalen!

Hva gjør vi da? Må ha en eller annen fleksikobling mellom rørene, som er tett og ikke overfører vibrasjon...Skumgummi? Prøvde med en remse, men fikk kuttet den for smalt slik at strikken ikke fikk feste. Da prøvde jeg parkettunderlagsplast. Også en slags skumgummi, men veldig tynn. Heldigvis lufttett. Funket fint, men slapp igjennom litt luftstøy. Tok en tynn remse med glava rundt, og det hjalp. Fikk ned lyden ytterligere 4-5dB, så nå er den rett over 50dB rett ved kanalen.





Men før eller senere må jeg nok bare krype til korset og åpne den hersens vifta. Hadde vært morsomt om jeg kunne ha balansert trommelen bedre...:)
 

Vedlegg

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
tols1 skrev:
Tja, akustikkplater vil jo ha en helt annen funksjon. Du har ikke undersøkt en annen form for diffusjon? Det skal kunne gjøres med perforering av en plate med varierende størrelse og fordeling. Kikk på kinoen til grumle, han har noen perforerte plater som skal fungere som diffusorer.

Edit: for øvrig selger GIK Acoustics stoff som metervare Guilford of Maine Fabric Colors
Takk for linken til GIK! Liker de ordene: acoustically transparent :mrgreen:
 

Scrooge

Medlem
13 Feb 2006
16.436
0
0
Hunsbedt skrev:
Men før eller senere må jeg nok bare krype til korset og åpne den hersens vifta. Hadde vært morsomt om jeg kunne ha balansert trommelen bedre...:)
Om det kun er vibrasjonsstøy fra vifta / trommelen som er problemet, så er det jo "relativt enkelt" å løse!
Ofte så skal det svært lite til - vektmessig. En bit Gaffatape, riktig plassért, gjør underverker.
Men setter samtidig tålmodigheten på prøve. ;-)
Vær forberedt på at dette i verste fall kan ta noe tid....
--
Grunnen til dette innspillet, er at jeg i mange sammenheng har vært i samme situasjon.
I det øyeblikk du i så henseende treffer, så er det vel verdt tiden du måtte bruke! :D
 

tols1

Medlem
2 Jan 2006
16.663
1
0
Hunsbedt skrev:
Vet du hvor godt platene til Grumle virker som diffusorer? Er det i helt andre frekvensområder enn en klosse-diffusor?
Hakke peiling, dessverre.

Men jeg har googlet Litt på "binary amplitude diffusor", og det er litt prat om disse på gearsluts. Kan jo være en tanke, men dette med stoff er jo fortsatt en utfordring
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
tols1 skrev:
Hakke peiling... Men jeg har googlet Litt på "binary amplitude diffusor", og det er litt prat om disse på gearsluts. Kan jo være en tanke, men dette med stoff er jo fortsatt en utfordring
Har også lest endel på gearsluts. Fant en tråd der med MYE krangling og utskjelling vedr demping av et rom! :shock: Har heldigvis ikke sett sånt språk her på berget!

Endel av dette stoffet ligger langt over min fatteevne, men finner du noe spennende så er det jo bare å si i fra! :)
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Scrooge skrev:
Om det kun er vibrasjonsstøy fra vifta / trommelen som er problemet, så er det jo "relativt enkelt" å løse!
Ofte så skal det svært lite til - vektmessig. En bit Gaffatape, riktig plassért, gjør underverker.
Men setter samtidig tålmodigheten på prøve. ;-)
Vær forberedt på at dette i verste fall kan ta noe tid....
--
Grunnen til dette innspillet, er at jeg i mange sammenheng har vært i samme situasjon.
I det øyeblikk du i så henseende treffer, så er det vel verdt tiden du måtte bruke! :D
Hehe, vet alt om balansering (av modellbilmotorer, og ja, det kan gå så langt!), og blir det ikke teip så blir det borring! :mrgreen:

Et lite problem: ser ut som om karosseriet til vifta er sveiset plast, ingen skruer (kanskje noen usynlige plastlåser). Når jeg endelig får brekt opp dritten, så faller vel alt ut, samtidig...:roll:
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Litt OT:

Jeg har i noen måneder blitt "plaget" av min nyinnkjøpte Hitachi drill (D-13VG).
(Her avbildet med feil chuck!)



Etter å ha slitt ut min forrige Hitachi slagbor/drill, bestilte jeg et nytt kraftverk fra Hitachi, og bestilte den selvfølgelig med selvstrammende chuck. Denne begynte fra dag en å slippe borene. Ble etterhvert så vanskelig å stramme godt nok at jeg i dag tok affære og fikk den levert inn hos forhandleren der jeg kjøpte den. (Virker selvfølgelig fint på bor med bitsholdere, og er utrolig og nesten farlig sterk!)

Ikke noe problem og få ordnet dette. Forhandleren hadde i tillegg tilfeldigvis besøk av agenten fra Hitachi, så dette ordnet seg fint, skulle egentlig bare mangle, man har da garanti...:)

I tillegg skulle jeg få lånt med meg hjem en ny drill i mellomtiden. Valget ble enkelt, det ble en ny cordless Hitachi DS 18DSAL. Har nemlig i tillegg til min gamle sliter (Hitachi DS 12DM) en litt nyere Black&Decker som jeg har fått i gave. Sistnevnte er en såkalt "mellomklasse-billigmodell" med nå etterhvert elendig batterikapasititet. Den orker vel 50-60 5mm hull i stendere før den er tom...

Dette er jo typisk for NiCad batterier, de fleste har vel nå funnet ut at bedre batterier er på markedet. Fordelen med Black&Decker-drillen er avtagbar chuck og bitshode. Det er praktisk! Og etter et søk på nett ser jeg at man for en billig penge nå får tak i NiMH batterier. Kommer nok til å bestille, for drillen i seg selv fungerer jo greit:



Muligens min nye Hitachi, DS 18DSAL:



Alle mine tre cordlesser samlet. Bildet lyver litt, ny og gammel Hitachi er like store:



Enden på soga er at jeg muligens kommer til å kjøpe lånedrillen da jeg fikk et veldig godt tilbud på den. Eneste ulempe er kapasiteten. Den er på skarve 1,5Ah/18V (i forhold til min gamle som er på 3,0Ah/12V NiMH). Den har riktignok Li-ion batterier, og drillen er vanvittig liten og lett i forhold til moment og størrelse. Liten størrelse og vekt er viktig for meg!
Man kan også få kjøpt 3,0Ah batterier, men disse er nok ikke av den rimelige sorten. Jeg ble allikevel lovet at det ikke skulle være problem med for eks terasseskruing, og kontinuerlig kjøring og lading. Selv om "tanken" bare er på 1,5Ah. Vel, nå skal det testes...:D

(Beklager i min begeistrelse litt OT!:) )
 

Vedlegg

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
I dag har det blitt forberedt en del ting til bygging av den indre rammen rundt stjernehimmelen. Kommer til å bruke 12mm MDF til dette. Platene er egentlig overskudd fra husbyggingen, og siden de antagelig ikke vil bli brukt til noe annet kan jeg like godt bruke dem nå.

Startet med å henge opp to bord (rester fra rammen til stjernehimmelen) i den ene av sidene som er hvelvet. Disse skal etterhvert kles med Scenemolton. Foreløpig oppskruing er bare for prøvetilpassing.

Så hengte jeg opp en platerest og en karmlist for å se om "det vil se greit ut". Platene rundt hele stjernehimmelen vil vli hengt opp med stålvinkler for å forbli rette og ikke sægge...:)





Prøvde med 18cm bredde, men det er for mye. Kommer til å gå ned til ca 14cm. Da får jeg mere ut av platene også. Karmlista er egentlig for smal, må nok opp i fire cm bredde for å skjule lysslynga. Slik den ytre rammen nå henges opp kan jeg muligens bruke hengsler til å henge opp de store rammene. Ser da for meg å bruke Neodynium-magnetene til å virke som lås.

Neste forberedelse var å lage en lang og høy sagekrakk til bordsaga. Har alltid irritert meg hvor vanskelig det er å håndtere større plater eller lengre bord. Så nå har jeg bygd et stødig bord som emnene kan ligge på etter saging og ripping. I morgen skal krakken prøves.





Litt synd jeg måtte levere gipsheisen igjen, den hadde vært perfekt til morgendagens jobb med å henge opp den ytre rammen...:?

EDIT: Måtte rette ytre ramme til indre ramme, selvfølgelig!
 

Vedlegg

11 Mai 2009
38
0
0
www.deathfare.net
Må føye meg til mengden og få hakeslepp av kvaliteten i alle ledd ved prosjektet ditt ;) Jeg liker bruken av MDF rundtom (skapene ble jo lekre), og hvordan du gjennomfører planen din uten å ta snarveier.

Siden du liker tips og triks: hvis du handler verktøy på privaten og foretrekker hitachi - sjekk ut ebay. Kjøp løse maskiner/batterier til under halv pris, og kjøp 230v lader utenom hvis du ikke liker 110v omformere.

Denne er vel kanskje i din gate?

Hitachi har verdensdekkende garanti, så ditt lokale serviceverksted ordner opp hvis du tar vare på amerikansk kvittering (i motsetning til bl.a. DeWALT)

Hvis du handler gjennom firma krymper jo fordelene noe.
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
GurgleGranbark skrev:
Må føye meg til mengden og få hakeslepp av kvaliteten i alle ledd ved prosjektet ditt ;) Jeg liker bruken av MDF rundtom (skapene ble jo lekre), og hvordan du gjennomfører planen din uten å ta snarveier.
Takker, synes det er greit med MDF til sitt bruk. Til skapene var det ikke noe valg!

GurgleGranbark skrev:
Siden du liker tips og triks: hvis du handler verktøy på privaten og foretrekker hitachi - sjekk ut ebay. Kjøp løse maskiner/batterier til under halv pris, og kjøp 230v lader utenom hvis du ikke liker 110v omformere.

Denne er vel kanskje i din gate?

Hitachi har verdensdekkende garanti, så ditt lokale serviceverksted ordner opp hvis du tar vare på amerikansk kvittering (i motsetning til bl.a. DeWALT)

Hvis du handler gjennom firma krymper jo fordelene noe.
Jøss!! Det, var billig, godt under halvparten av det jeg må gi. Riktignok kommer frakt i tillegg, men jeg skal sjekke ut dette! Takker for tipset! Viste at prisene er endel lavere på nett, men tryggheten for meg blir litt borte ved mangler eller service. Skal også sjekke dette med garantien, stemmer det så har jeg ikke noe valg...:)
 

BjrnrB

Medlem
16 Jun 2005
2.422
0
0
33
Imponerende

Har sett og lest litt i tråden din!

Dette er en gutt som virkelig kan sakene sine, blir spennende å se fremtidig utvikling! ;D
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Etter nesten to dagers fomling og tenking fant jeg endelig ut hvordan den indre rammen til lysslynga skal bygges. Og det har ikke vært lett. Jeg skal bygge den med så lette og tynne materialer som mulig. 12mm veggplater i MDF er et ok startpunkt. Så var kravet at ingen skruer skal være synlige så jeg slipper sparkling. Derretter må skruene være så korte at de ikke går igjennom platene. Til slutt må platene kunne monteres slik at innfestingen til stjernehimmelrammen er mulig å komme til med verktøy for å henge dem opp...:roll:

Da alt dette var på plass var det egentlig bare skruene som ble et større problem. Jeg fikk ikke tak i korte nok skruer. Det minste jeg fant var 4X16mm. Dette medførte at en hel del mellomlegg av 3mm huntonitt måtte kuttes opp og forborres. Totalt må jeg nok sage nærmere 100 mellomlegg, det er straffen for å ikke forbestille kortere skruer:



Siden jeg ikke er skapt med mer enn to armer måtte jeg lage noen holdere til platene. Disse forenkler arbeidet betydelig:





Her er den første av 8 plater kappet og "prøvelagt":



Var veldig usikker på om jeg skulle lage rammen lik rundt det hele, eller følge krummingen av stjernehimmelen. Angrer ikke på at det siste ble valgt. Da vil man tydelig se at det faktisk er en krumming, og lysslynga vil spre lyset jevnere.
Montering av beslag for opphenging. Her sees også den første av fire plater laget for å følge krummingen i taket:



Prøvemontering. (Er klar over at det er dumt å ha skjøtene på samme sted, men kommer til å lime/skru sammen de fire sidene i rammen hver for seg, for så å montere de i stjernehimmelrammen. Da er det "bare" hjørnene som må festes på en eller annen måte)
Må lage tre til av disse:



Kantlist montert på siden:





Her sett fra "baksiden". Lett å komme til mtp oppskruing. Er ikke sikker på hvordan jeg skal få festet hjørnene i hverandre. Må muligens lure meg til med en liten plate på toppen som er limt og skrudd fra undersiden, siden det etter montering er for trangt å komme til på oversiden av rammen...hadde håpet å unngå skruing fra undersiden...:???:

 

Vedlegg