Hjemmekino i tilbygg: 8 stk Beyma 21" i porta kasser på plass!

tols1

Medlem
2 Jan 2006
16.663
1
0
Fiber skal jo være så sunt også...

Dette ble bae sinnsvakt stilig, Hunsbedt. Om det er enda kulere i virkeligheten så har du virkelig grunn til å slå deg selv på skulderen.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
tols1 skrev:
Fiber skal jo være så sunt også...

Dette ble bae sinnsvakt stilig, Hunsbedt. Om det er enda kulere i virkeligheten så har du virkelig grunn til å slå deg selv på skulderen.
Hehe, nå har det jo vært fiber til frokost og fiber til kvelds en stund, folk blir vel lei snart! :rolleyes:

Takker ellers for den tols1! Skal huske på å slå meg selv på skulderen når kinoen en dag står ferdig!:)

Blir jo artig å se hvordan lysslynga kommer til å fungere sammen med dette. Skal jo til på undertaket nå, og ser frem til det blir ferdig...

rippo

Medlem
20 Feb 2011
1
0
0
Registrerte meg i ens erend for denne tråden. Leste gjennom hele tråden (tok bare 3-4 timer), og satt klistret til skjermen som om det skulle vært en råbra actionfilm på tv. :)

Dette må være den mest gjennomførte worklogen jeg har sett, og arbeidet du legger ned i kinoen, og terassen forøvrig, er ut av denne verden. Gratulerer med stjernehimmelen, den var helt fantastisk!

Gleder meg like mye til fortsettesen, har denne tråden på favoritter nå og sjekker innom daglig etter oppdateringer! :)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
rippo skrev:
Registrerte meg i ens erend for denne tråden. Leste gjennom hele tråden (tok bare 3-4 timer), og satt klistret til skjermen som om det skulle vært en råbra actionfilm på tv. :)

Dette må være den mest gjennomførte worklogen jeg har sett, og arbeidet du legger ned i kinoen, og terassen forøvrig, er ut av denne verden. Gratulerer med stjernehimmelen, den var helt fantastisk!

Gleder meg like mye til fortsettesen, har denne tråden på favoritter nå og sjekker innom daglig etter oppdateringer! :)
Hei rippo, velkommen i AVforum og til tråden min! Har sagt det før, og sier det igjen: Jeg er veldig imponert over at folk er så tålmodige at de leser gjennom hele tråden på en gang. Kan ikke forstå at byggingen og beskrivelser av det jeg holder på med kan være så spennende, jeg kunne sikkert ha vært mye mer kortfattet på delprosjektene...

Uansett takker jeg så mye, skal legge inn oppdateringer så ofte jeg kan når det har blitt gjort noe i kinoen.:)

BlackkoZ

Medlem
6 Aug 2009
4.430
0
0
Hadde vært kulere å kunne endre fargen på stjernene også =)
Har du noe slikt i planene? Eller kjører du på med kun hvitt lys?

Kokken

Moderator
1 Sep 2004
12.553
1
0
Du må ikke undervurdere Hunsbedt. Jeg forventer at hver fiber får et nøyaktig og individuellt fargefilter tilpasset den spektralklassen som den respektive stjernen tilhører ihht Hertzsprung-Russell diagram.

Og ikke minst forventer jeg at stjerner med exo-planeter 'vobbler' litt i fiberen :mrgreen:.

Vedlegg

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Nei, hvem vet Kokken, kanskje vi finner noen Exo-planeter også der oppe i taket!

Har en plan om å hanke deg inn når jeg skal til med fiberwobblerne. Regner med du setter i gang med dette arbeidet umiddelbart. :mrgreen:

Kanskje man også etterhvert kan kople til laserlys slik at realistiske Gamma-bursts kan bli en show-effekt. :rolleyes:

Må muligens på sikt også få en Hot-line til Røed Ødegård så han etterhvert kan svare leserne på avanserte spørsmål vedrørende stjernehimmelen...:-D

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
BlackkoZ skrev:
På den fiberprojektoren jeg har kjøpt kunne man velge mellom fargehjul og funklingshjul. Jeg har valgt det siste siden det så greiere ut og gir en mere "liv" til stjernene. Kan muligens legge inn en fargestripe på funklingshjulet, skal sjekke dette når jeg får den i hus!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Mens vi venter på far...eehm, trikkeren med "lysmaskinen", så gjør vi fornuftige ting, ikke sant?

Og siden jeg har grudd meg til dette, er det like godt å hoppe i det. For før jeg kan begynne på undertaket, må mellomrommet mellom tak og vegger stappes med bunnfyllingslist og fuges. Og grunnen til at vi gruer oss er at mellomrommet er for smalt(5-7mm) for bunnfyllingslista (13mm). Og hva gjør vi da? Jo, vi henter fram finsaksa til mor og klipper i vei. Og det gikk egentlig raskt, trengte jo "bare" tolv meter siden tverrveggene er romslige nok til en usplittet B.F.L.

Og hvem er så ansvarlig for oppsetting av takplater?? Husk at det alltid er man selv som blir straffet for unøyaktige mål ved oppsetting!!

Akkurat her var det 7mm:

Klippeklippe (er vel andre også her på forumet som har gjort dette...:rolleyes:) :

Nå er det nok (tror jeg). Og det ble det:

Greit nok resultat. Ei tube holder 1-2m. Tror muligens jeg får litt for lite akryl. Hadde vært greit med pølsene RuneW brukte, men har desverre ikke en luftpistol til dette.

Velvel, med B.F.L. på plass var det bare å begynne fugingen. Er veldig glad nå for at jeg har skaffet meg en slik (beklager dårlig bilde, orket ikke å gå ut å ta et nytt):

Kom akkurat halvveis før jeg måtte inn og lage middag til sykt barn (som ikke spiser noe særlig for tiden) og meg selv. Får ta resten av fugejobben i kveld...

Vedlegg

Scrooge

Medlem
13 Feb 2006
16.436
0
0
BlackkoZ skrev:
Det er jo rent ut sagt en enkel greie!
Et roterende fargehjul i boksen hvor fibrene samles for lyssetting, er jo nær sagt "mandatory". :mrgreen:
Trenges flere opplysninger omkring gult-hvitt-blått-grønt-rødt-orange, så si ifra.... ;-)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
RuneW skrev:
Hehe - du vet det finner tynnere bfl'er enn 13mm?
Ja, jeg vet det. Men da jeg engang kjøpte 13mm var det det eneste de hadde inne. Og sånn er det antakelig fortsatt der. Kunne ha bestilt selvfølgelig, men orker ikke å vente en uke til, og resultatet blir antakelig like bra etter fuging...:)
Siden jeg alt hadde inne 13 mm da platene kom opp kunne jeg jo bare ha passet på at det var 10mm åpning.:roll:

Ellers ble jeg ferdig med fugingen i kveld. Det var akkurat nok tuber med akryl til hele veien rundt taket. Flaks igjen. Nå begynner moroa med undertaket!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
I dag fikk jeg levert fiberprojektoren på døra av elektrikkeren min. Og da var det bare å sette i gang. Dette måtte jo testes så fort som mulig!

Projektor med kjøleelement:

Den svarte boksen på høyre side innholder motor til funklingshjulet:

Man kan såvidt se to alu-striper på funklingshjulet inni projektoren:

Kjøleelement montert. Dette skal sørge for å holde temperaturen på fiberen nede. Kan bli litt varme her siden lampa er på hundre watt:

Jeg begynte med å kutte fibrene. Det ble anbefalt på AVSforum å bruke varmetråd eller en varm kniv for å få snittene så rene og fine som mulig. Fant frem min gassbrenner (som har ligget ubrukt og ny i minst ti år), endelig var det bruk for den. Så fant jeg en gammel tollekniv og skjerpet denne etter alle kunstens regler:

Først en prøve på at fiberen ville passe igjennom kjøleelementet. Det gikk såvidt. Hadde ikke vært plass til 10 fiber mer! Flaks igjen!8) (Hadde det blitt problemer kunne jeg ha borret opp hullet litt til. Siden det er av aluminium hadde det sikkert gått greit.)

Så varmet jeg kniven og kuttet etter kjøleelementet. Gikk gjennom som smør, og snittet ble blankt og fint:

Så monterte jeg en liten hylle til fiberprojektoren. Satte den oppå noen antiskli gummimatter så den står stødig:

Så var det bare å slå på vidunderet. Og det ble LYS!! Helt rått så mye lys det ble fra bare 100W! Man kan fint lese i bare stjernelyset! Og funklingen skapte litt bevegelse og liv! Nei, dette ble rått. Gutta boys, løp og kjøp! Dere vil aldri angre på å bygge noe slikt!

Er glad for at det skal monteres dimmer. Da kan effekten kjøres ned litt slik at det ikke blir for voldsomt. Men har man litt lys på spottene er det fint å kunne ha denne styrken også. Det skal også monteres dimmer på funklingshjulet slik at farten på dette kan reguleres. Er også glad for at projektoren ble montert i teknisk rom, da det blir noe støy fra vifta som er innebygd. Nå kan jeg høre litt svak summing, men regner med dette forsvinner når fiberrøret blir tettet.

Vedlegg

grumle

Medlem
18 Des 2004
1.601
0
0
Dette ble utrolig bra Hunsbedt!! Nesten så man føler man blir sugd inn i det siste bildet der så kan tro dette skaper en utrolig følelse av uendelig takhøyde! :D Mye jobb, men gir rommet noe helt spesielt!!!