Hjemmekino i tilbygg: 8 stk Beyma 21" i porta kasser på plass!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Jeg har ellers noen andre nyheter i kinoen. Jeg har tidligere nevnt at hele lerretsveggen ble kraftig oppgradert da dipolene skulle på plass. Den gamle rammen var grovt overdimensjonert med 2x4" stendere og horisontale tverrliggere. I tillegg var alle åpninger dekket med tykk scenemolton, og de bevegelige maskeringene var helt tette plater.

Alt dette ble revet ut og demontert. Isteden ble det satt opp smale 20mm kvistfrie utforingsbord av furu, nedrippa til passelige dimensjoner. Alle rammer ble laget av smale lister fra samme bord, og sortmalt og trukket med høyttalerstoff. Resultatet ble en mye åpnere konstruksjon, for å lette luft/lydpassasje fra høyttalerne bak. Nå ble jo ikke dipolene en suksess, men dette vil uansett gi alle høyttalersystemer bedre arbeidsvilkår.

I tillegg hadde jeg en annen sak på ønskelista: motoriserte maskeringer. Jeg har noen nesten 20 år gamle, men nesten ubrukte postreoler lagret på låven hjemme. Disse har hev/senk aktuatorstyrte arbeidsbord. Kom på at dette kan jo brukes til styringen av topp/bunnmaskeringene. Jeg demonterte en av dem og fant at de har maksvandring på 32cm, så det holdt i massevis. Ombyggingen kan sees på slutten i posten her.

Her er et bilde av en av de gamle maskeringene, bygget av 11mm huntonitt kledd med molton:

IMG_20191114_172720.jpg

Her er nye, faste maskeringer som skal monteres over og under lerret. Lerretet skal stå direkte oppå den nederste av dem. De to bordene i forkant er de vertikale stenderne som forbinder rammene:

IMG_20191029_183628.jpg

Her er listene til de nye bevegelige maskeringene:

IMG_20191113_184454.jpg

Rammene til de nye maskeringene blir bygget i to deler. De er nesten 3m brede sammensatt, så dette letter byggingen:

IMG_20191114_172651.jpg

Her sortmalt, ferdigtrukket med ht-stoff, og satt sammen i full lengde:

IMG_20191114_205517.jpg

Jeg laget også nye 4cm brede lister trukket med fløyel, som blir stående på kantene inn mot lerret av de bevegelige maskeringene:

IMG_20191115_180705.jpg

Her er understellet til hev/senk bordene jeg hadde stående:

IMG_20191109_155028.jpg

Aktuatormotorene tas ut:

IMG_20191109_160450.jpg

...og ble bygget om til å passe mitt formål:

IMG_20191111_211034.jpg

Testing:

IMG_20191112_200836.jpg

Her en video:

Nye monteringsbraketter for de bevegelige toppmaskeringene ble også laget:

IMG_20191123_180758.jpg

Styringskonsollen ble montert på undersiden av den litte dataskjermen jeg har på venstre bord ved siden av sweetspot-stolen. Kabelen ble forlenget med 9m, og jeg lurte litt på om det skulle gå greit. Brukte en firepols-skjermet kabel, så det gikk veldig greit:

IMG_20191112_204253.jpg

Og her er resultatet:

Er kjempefornøyd med resultatet! Nå slipper jeg å reise meg og gjøre dette manuelt hver gang det skal vises smalere format enn 16:9 på lerretet. Maskeringen er optimalisert for maks 1:2,35. Den kan imidlertid lett justeres til enda smalere formater ganske enkelt, det er bare å flytte på microswitchene.

Vedlegg

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Ble helt ferdig med montering av alle åtte 21" Beyma-subber i dag. Kontrollerte også at alle virker og er koblet opp rett fra terminal. Mangler å lage 2 stk splittskjøter på 1,5m (Overgang 1 til 2 Speakonplugger), hadde to fra før.
Jeg skal bruke 2stk Itech 6000 til driftingen av de åtte subbene. Jeg kobler slik at hver kanal har to stk subber koblet paralellt (4Ohm). De skulle være nær perfekt last, og hver kanal vil gi mer enn nok til mitt bruk.

Dette er jo egentlig galskap satt i system, jeg hadde fint klart meg med halvparten av disse subbene, og kanskje mindre enn det også. Men så stod jo de tomme kassene der etter Tangens dipolsystem, og 21" basser har jeg nok av. Så hvorfor ikke.
Håpet er jo at så mange elementer vil jevne ut responsen slik at jeg får grei lyd, uten for mye eq. Vil tro at lite membranutslag (pga av mye gain med mange elementer) og strømforbruk vil gi positiv effekt på forvrenging, samtidig som jeg lettere vil få lyd i de lavere frekvenser med porta kasser.

Det blir nok ikke lyd før til neste helg igjen. Må kople om litt på forsterkere, og karmann her på forumet skal hjelpe meg litt over Teamviewer med DSP. Blir spennende med lyd igjen, det er sikkert!

Her er litt bilder fra ombyggingen fra dipolkasser, til porta kasser med ett element i hver:

IMG_20191226_144357.jpg

Forsterking av portrørene (190mm støperør fra Biltema):

IMG_20191228_175918.jpg

Huston, ready for takeoff. Likner litt på halvferdige raketter! :D

IMG_20191228_175857.jpg

Jeg laget noen borremaler, siden det ble ganske mange meter med listverk for utforing av kanter til bafler og bakplater:

IMG_20191229_163225.jpg

Her er det meste av sakene til ombygging ferdiglaga:

IMG_20191229_174127.jpg

Jeg brukte Jotun Pure Color supermatt sort til grunning, og Warnex to strøk til finish:

IMG_20191230_191250.jpg

70mm åpent skum til demping i sider, og 50mm i bunnen bak portåpningen. I tillegg til avstiving originalt i eik og MDF, satte jeg inn noen klosser til avstiving i midten av kassen:

IMG_20200101_115755.jpg

Hjørner er tettet med Tech7, og pakning ligger bak platene. Alt er skrudd fast slik at jeg enkelt kan forandre konsept:

IMG_20200101_121625.jpg

IMG_20200105_123919.jpg

Det er totalt ca 40cm ledig mellomrom på hele scenen nå, så det er faktisk ikke mulig å få plass til mer. Totalvekta på LCR pluss subber overstiger tonnet med god margin. Håper lyden fra subber blir like bra som tyngden skulle tilsi!

IMG_20200105_153647.jpg

IMG_20200105_153747.jpg

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Jeg tok en litt uhøytidelig sammenlikning av en kassen med 2x21" Beyma i ca 300 liters (Tangen-dipol) kasser, og 1x21" i samme kasse, men portet.
Mest for å sjekke om det var noe å hente på ombyggingen. Nå er den porta kassen grundig simmet av temmelig kapable folk, men det er noe med å ha prøvd ut sakene også.

IMG_20200101_131958.jpg

Angående utendørsmålingen: Jeg glemte å heve målingen av portet kasse (rød kurve), siden den bare har ett element. Den skulle vært hevet med 6dB. Men dere ser tegningen alikevel, portet kasse gir bedre resultat under ca 30Hz:

Beyma 21 Rød porta Grønn lukket m2xbass 2.jpg.png

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.541
435
83
47
Asker
Gøy med litt jobb :) Resultatet ble jo sende meget bra ut og målingene like så. Håper det vil gi en god oppleves etter kalibrering i kinoen også.

• Like
Reactions: Hunsbedt

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.259
328
83
Det blir skikkelig tøft, gleder meg til å høre treverket i rommet skrike etter hjelp ;)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Det blir skikkelig tøft, gleder meg til å høre treverket i rommet skrike etter hjelp ;)
Hehe, regner med at du kommer til å teste på "11" etter at du er ferdig med kalibrering. Da er det ikke bare rommet som skriker etter hjelp. Anleggets eier har forlengst krøpet ut på do. Håper derfor vi ikke får en kraftig topp på den "brune" frekvensen...:eek::LOL::LOL:

• Haha
Reactions: paalab and Saarg

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.259
328
83
Kommer til å dra så mye strøm ved Hunsbedt at ovnene ute på Eramet stopper opp Flat kabal på dette merker di nok på Feda
Neida, det går fint Arve har solskinnspaneler på taket som kan hjelpe.

Og spolen har et ekstra lag med slam fra aluminiumsverket på magneten (sitat fra en seriøs hifi selger på sørlandet, som i disse tider helbreder kreft med lyd)

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.407
37
48
Veldig kul ombygging og utnyttelse av de originale kassene :)
Ser jo meget bra ut foreløpig, og med litt EQ her, så blir nok dette smørfint ;)

MEN: har ikke du 8 til ???

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Veldig kul ombygging og utnyttelse av de originale kassene :)
Ser jo meget bra ut foreløpig, og med litt EQ her, så blir nok dette smørfint ;)

MEN: har ikke du 8 til ???
Har åtte elementer til, ja. Og funker dette opplegget bra så blir det nok kamp om dem! :D
På AVF FB ble det diskutert heldekkende baffelvegg med alle seksten elementer sammen med LCR, i en buet baffel. Kan faktisk gå, men er ikke sikker på om det er verdt det. Samtlige kabinetter er da ubrukelige, så den kostnaden må også fordøyes.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.407
37
48
Har åtte elementer til, ja. Og funker dette opplegget bra så blir det nok kamp om dem! :D
På AVF FB ble det diskutert heldekkende baffelvegg med alle seksten elementer sammen med LCR, i en buet baffel. Kan faktisk gå, men er ikke sikker på om det er verdt det. Samtlige kabinetter er da ubrukelige, så den kostnaden må også fordøyes.
Ok, høres spennende ut :) Skal vel tunes og testes litt slik det er nå, før noe videre blir avgjort?

Men må vel sies at den baffelveggen vil nok bli helt værst, både i prestasjon og utseende, HEHE.

Dere får oppdatere oss på hvordan det høres ut når dere får tunet litt mer ;)

alias

Medlem
29 Jan 2005
338
36
28
Er kjempefornøyd med resultatet! Nå slipper jeg å reise meg og gjøre dette manuelt hver gang det skal vises smalere format enn 16:9 på lerretet. Maskeringen er optimalisert for maks 1:2,35. Den kan imidlertid lett justeres til enda smalere formater ganske enkelt, det er bare å flytte på microswitchene.

Ser veldig bra ut dette

alias

Medlem
29 Jan 2005
338
36
28
Ble helt ferdig med montering av alle åtte 21" Beyma-subber i dag. Kontrollerte også at alle virker og er koblet opp rett fra terminal. Mangler å lage 2 stk splittskjøter på 1,5m (Overgang 1 til 2 Speakonplugger), hadde to fra før.
Jeg skal bruke 2stk Itech 6000 til driftingen av de åtte subbene. Jeg kobler slik at hver kanal har to stk subber koblet paralellt (4Ohm). De skulle være nær perfekt last, og hver kanal vil gi mer enn nok til mitt bruk.

Dette er jo egentlig galskap satt i system, jeg hadde fint klart meg med halvparten av disse subbene, og kanskje mindre enn det også. Men så stod jo de tomme kassene der etter Tangens dipolsystem, og 21" basser har jeg nok av. Så hvorfor ikke.
Håpet er jo at så mange elementer vil jevne ut responsen slik at jeg får grei lyd, uten for mye eq. Vil tro at lite membranutslag (pga av mye gain med mange elementer) og strømforbruk vil gi positiv effekt på forvrenging, samtidig som jeg lettere vil få lyd i de lavere frekvenser med porta kasser.

Det blir nok ikke lyd før til neste helg igjen. Må kople om litt på forsterkere, og karmann her på forumet skal hjelpe meg litt over Teamviewer med DSP. Blir spennende med lyd igjen, det er sikkert!

Her er litt bilder fra ombyggingen fra dipolkasser, til porta kasser med ett element i hver:

Vis vedlegget 241865

Forsterking av portrørene (190mm støperør fra Biltema):

Vis vedlegget 241866

Huston, ready for takeoff. Likner litt på halvferdige raketter! :D

Vis vedlegget 241867

Jeg laget noen borremaler, siden det ble ganske mange meter med listverk for utforing av kanter til bafler og bakplater:

Vis vedlegget 241868

Her er det meste av sakene til ombygging ferdiglaga:

Vis vedlegget 241869

Jeg brukte Jotun Pure Color supermatt sort til grunning, og Warnex to strøk til finish:

Vis vedlegget 241870

70mm åpent skum til demping i sider, og 50mm i bunnen bak portåpningen. I tillegg til avstiving originalt i eik og MDF, satte jeg inn noen klosser til avstiving i midten av kassen:

Vis vedlegget 241871

Hjørner er tettet med Tech7, og pakning ligger bak platene. Alt er skrudd fast slik at jeg enkelt kan forandre konsept:

Vis vedlegget 241872

Vis vedlegget 241873

Det er totalt ca 40cm ledig mellomrom på hele scenen nå, så det er faktisk ikke mulig å få plass til mer. Totalvekta på LCR pluss subber overstiger tonnet med god margin. Håper lyden fra subber blir like bra som tyngden skulle tilsi!

Vis vedlegget 241874

Vis vedlegget 241875
Dette blir det gøy å høre, når får du tunet det inn?

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Har fått jobba litt med kalibrering denne uka. Kun grovjustering over Teamviewer og en app på Chrome, men mangler siste finpuss. Det er karmann her på forumet som har hele æren for at det alt nå låter kanonbra. Han har vel brukt snaue to timer med REW, Umic og Audio Architect EQ. Det sitter såpass bra at jeg våget meg på en liten uhøytidelig max SPL i REW. Her måler man i 3 eller 5 dB step opp til elementer eller forsterkere gir seg og brekker ned målekurvene.

Jeg startet på -17dB på Yamaha preproen, og valgte å gå forsiktig til verks med 3dB step opp for hver måling. Siste målingen er på +10, og da var det såpass drøyt at jeg ikke våget mer. Det rista godt, for å si det sånn. 129dB på 30Hz, og fin avrulling nedover under der. Det er faktisk mer å gå på også, ingen kompresjon på øverste måling selv om det måler litt forskjellig fra den nederste. Det er på grunn av at ting skjer i rommet når det etterhvert blir svært høyt.

Det måler pent opp til 152Hz, der er det en liten romrelatert smal dipp. Mulig den kan fikses med litt mer jobbing i rommet, kanskje også flytte sweetspot noen cm.

Delingen mellom Subber og midbasser er på 80Hz. Vi prøvde masse forskjellig her, men 80Hz passer foreløpig best sammen med 15 tommerne.

Her er målingen:

MAX SPL Beyma 21 pluss Beyma 15.jpg

For gøy legger jeg ved målingen av seks stk LMS Ultra, som jeg lånte av Anders Lønnegraff et halvår. Her ser man tydlig at noe skjer på den øverste målingen. Litt forskjell blir det uansett siden jeg bare brukte en stk Itech 6000 på de mer krevende Ultraene. Forsterkeren gikk tom for krefter. På ultraene hadde det faktisk vært et godt forslag med to eller tre Itecher. Her er målingen (5dB step her):

Max SPL LMS Ultra REW.jpg

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.407
37
48
^^^ Dette så jo meget respektabelt ut ! Har bra kapasitet det systemet der ;)

My EQ endte det opp med for å få den kurven?

Men de der Ultra’ene er jo helt pervers!!!! De øker jo bare nedover, LOL! 130dB ved 11 hz !! Herre min hatt!