Hjemmekino i tilbygg: 8 stk Beyma 21" i porta kasser på plass!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Gratulerer med skikkelig lerrets duk!! Tipper du får deg en bra aha opplevelse når du får bilde på duken ;)
Takk for det, BEF! Det ble en fin oppgradering av bildet kan man si. Jeg testet duken på min Sony HW-50 først, og fikk konstatert bedre kontrast og sortnivå med en gang. Bildet oppleves å være en tanke klarere også, muligens litt mer livlige farger, og mer punch, kan man vel si. Dette kommer nok av at duken har en lys grå overflate, som gir bedre sortnivå, og fordi duken ikke "lekker" like mye lys på grunn av tettere vev/struktur enn min forrige Seymour-duk.

Med gain på 0.81 oppleves duken veldig jevn i reflektert lys, og jeg kan ikke se noe antydning til hotspotting. Går man nærme duken kan man se litt "speckle", men da må man svært nær. Duken virker matt i glans når man ser på den i svakere belysning.

Jeg har hatt besøk av Seldal Lyd, eller Midas her på forumet, til å kalibrere opp senterhøyttaleren igjen for å korrigere for ny lerretsduk. Det var ikke så mye som skulle til. Vi måtte ta ned bittelitt på diskanten (Beyma TPL-200), siden Seymour-duken var tettere. Det dreier seg uansett om svært lite her, 1-2dB. Midas kan gjerne selv kommentere her for utfyllende kommentarer, angående rekalibreringen.

Sist redigert av en moderator:

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Eksellent utført arbeid som vanlig :)
Er det en JVC projektorer på vei inn?
Tusen takk, orso.
Det stemmer det, det er en ny JVC som har kommet opp. Jeg holder på med justering på kablingen nå, det er litt forskjell på plassering av kontakter på den nye. Jeg kommer tilbake med mer info om dette, samt ny prosessor også etterhvert.

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.553
466
83
47
Asker
Takk for det, BEF! Det ble en fin oppgradering av bildet kan man si. Jeg testet duken på min Sony HW-50 først, og fikk konstatert bedre kontrast og sortnivå med en gang. Bildet oppleves å være en tanke klarere også, muligens litt mer livlige farger, og mer punch, kan man vel si. Dette kommer nok av at duken har en lys grå overflate, som gir bedre sortnivå, og fordi duken ikke "lekker" like mye lys på grunn av tettere vev/struktur enn min forrige Seymour-duk.

Med gain på 0.81 oppleves duken veldig jevn i reflektert lys, og jeg kan ikke se noe antydning til hotspotting. Går man nærme duken kan man se litt "speckle", men da må man svært nær. Duken virker matt i glans når man ser på den i svakere belysning.

Jeg har hatt besøk av Seldal Lyd, eller Midas her på forumet, til å kalibrere opp senterhøyttaleren igjen for å korrigere for ny lerretsduk. Det var ikke så mye som skulle til. Vi måtte ta ned bittelitt på diskanten (Beyma TPL-200), siden Seymour-duken var tettere. Det dreier seg uansett om svært lite her, 1-2dB. Midas kan gjerne selv kommentere her for utfyllende kommentarer, angående rekalibreringen.
Enting er hva du måler, en annen ting er hva du opplever. Du vil nok merke at du får en bedre dynamikk og endel små effekter kommer ennå tydeligere fram f.eks. hvordan senteren gir deg tilstedeværelse i et rom.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Enting er hva du måler, en annen ting er hva du opplever. Du vil nok merke at du får en bedre dynamikk og endel små effekter kommer ennå tydeligere fram f.eks. hvordan senteren gir deg tilstedeværelse i et rom.
Det stemmer sikkert det, BEF. Ørene har nok ikke fått tilvendt seg skikkelig enda. Har en liten bunke film som skal sees på nytt nå fremover, og gleder meg svært til nye opplevelser!

Ganske rart egentlig, men da vi testet med et lite program, utviklet av Midas/Seldal Lyd, som kan flytte lyd (waw) glidende mellom LCR, så opplevde vi faktisk at høyttalerstoff fra Dynabel stjeler mer diskant enn det V6-duken gjør. Det er ganske utrolig at man kan ha en duk som SER såpass tett ut til å faktisk være mer åpen enn høyttalerstoff. Man trengte ikke målinger for å bekrefte dette, og det var lett å høre det når man panorerte lyden over frontkanalene!

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.893
28
48
Ganske rart egentlig, men da vi testet med et lite program, utviklet av Midas/Seldal Lyd, som kan flytte lyd (waw) glidende mellom LCR, så opplevde vi faktisk at høyttalerstoff fra Dynabel stjeler mer diskant enn det V6-duken gjør. Det er ganske utrolig at man kan ha en duk som SER såpass tett ut til å faktisk være mer åpen enn høyttalerstoff. Man trengte ikke målinger for å bekrefte dette, og det var lett å høre det når man panorerte lyden over frontkanalene!
Ja det der høres ganske utrolig ut synes jeg... Er du sikker på at det ikke er det at duken vs høyttaler stoffet stjeler litt forskjellig i frekvens, eventuelt at høyttalerene er justert litt forskjellig og det er dette man hører forskjellen på?

En måling vil vel lettere vise objektive data for dette, da ørene vel følger mer en phon kurve og derfor vil kunne påvirkes litt mer av det og mange andre faktorer subjektivt....

Må ellers si at den V6 duken frister mer og mer å få testet ut for min del også ...:D

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Ja det der høres ganske utrolig ut synes jeg... Er du sikker på at det ikke er det at duken vs høyttaler stoffet stjeler litt forskjellig i frekvens, eventuelt at høyttalerene er justert litt forskjellig og det er dette man hører forskjellen på?

En måling vil vel lettere vise objektive data for dette, da ørene vel følger mer en phon kurve og derfor vil kunne påvirkes litt mer av det og mange andre faktorer subjektivt....

Må ellers si at den V6 duken frister mer og mer å få testet ut for min del også ...:D
Kan godt være at det kan være litt forskjellige frekvenser som påvirker dette, ja. Men at det er en demping i høyttalerstoffet som er hørbar i forhold til duken er sikkert. Vi tok ikke noen målinger og de vil i såfall bekrefte forskjellene. At duken gjør svært lite med lyden, det er sikkert! :)

alias

Medlem
29 Jan 2005
338
36
28
Blir veldig spennende å høre erfaringene dine med denne duken ikke utenkelig at jeg også må ha et duk bytte etterhvert. Tror nok jeg også må en tur over heia å sjekke ut oppdateringene dine, lenge siden sist nå. Forresten veldig gøy å lese i tråden din igjen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.145
38
48
Stavangerområdet
Som det er nevnt over, så gjorde vi ingen målinger, så jeg har ingen akademisk dekning for hva duken spiser. Jeg fikk bare tid til en kjapp grovkorrigering på gehøret. Det var det litt andre DSP-ting på senteren enn bare ny duk, som f.eks. at low-mid var litt lav, og det gjorde at overskuddet av HF ble veldig tydelig, ikke nødvendigvis på grunn av duken. TPL har en ganske kraftig hardhet rundt 3k som gjør godt å få dempet. Jeg måtte dempe den en del mer på senteren i forhold til hva den er dempet på L og R for at ikke denne hardheten skulle få dominere for mye. Ellers låt HF-en (overraskende) fint, med tanke på hvor finmasket denne V6-duken er. Det er absolutt mulig det er akkurat denne frekvensen som demper noe annerledes på V6-duken kontra HT-stoff. -- Ellers må jeg si at JVCen på V6-duken er bare virkelig lekker. Det er mye mulig denne mannen også må bytte ut sin gamle HW50 snart!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Jeg har lovet å komme tilbake til de nyinnkjøpte sakene i kinoen min. I tillegg til nytt lerret har jeg kjøpt inn ny prosessor, Yamaha CX-A5200. Så nå skal det altså etterhvert oppgraderes til Dolby Atmos, med fire nye høyttalere i taket. Det er meningen å integrere dette i stjernehimlingen slik at bare elementer blir synlige. Kassene skal legges på baksiden av platene i stjernehimlingen.

På bildesiden har jeg valgt å bytte ut min Sony HW-50 med JVC DLA-X5900. Det ble gode priser på denne på slutten av fjoråret, så da var det bare å hoppe i det. JVCen har en blidekvalitet og sortnivå som er blant det beste å oppdrive. Den blir kun forbigått av toppmodellene i den nye N-serien, men da til helt andre priser. Det skjer så mye innen projektormarkedet og stadig bedre nye løsninger, så jeg føler vel egentlig at det blir litt feil å satse på toppmodellene nå. Men med DLA-X5900 har jeg gjort et stort hopp oppover på kvalitets-stigen.

Den siste store oppgraderingen kom med Panasonic DP-UB420 BD-spiller. Jeg hadde muligens gått for en ny OPPO med samme muligheter, men nå finnes jo ikke OPPO lenger i markedet, så da ble det en rimelig og bra Panasonic i steden. Og den funker helt utmerket på den lille samlingen jeg har med UHD-plater. Den har også en meget bra Tone-mapping, og bildekvaliteten er helt utrolig bra.

Av øvrige oppgraderinger kan det nevnes NVIDIA ShieldTV. Denne brukes mest i forbindelse med appen KODI til å kjøre film fra min Synology DiskStation DS2415+ (12x8TB). Artig at den også har stemmestyring så man bare kan spørre etter hva man vil se på for eks Youtube..!

Pleier ikke så ofte snakke om kabler, men fiberoptiske HDMI-kabler fra Ugreen var utrolig greie å bruke. På lange strekk får man aldri problemer med verken handshake eller dropouts. Anbefaler disse absolutt!

Til slutt i denne oppdateringen må jeg takke for veldig bra og rask service fra Gorm på AVShop. Han kan AV ut og inn, og har et godt svar på alt man lurer på. Og frakten var lynrask, de store kolliene tok bare et par dager, og lerret, UHD-spiller og andre småting kom dagen etter bestilling!
Takker også for en veldig bra kalibrering på JVC-projektoren, Gorm! Sammen med AVShop sin ultimate V6-duk ble dette dynamitt!

Til slutt en lite bildeserie av kinoen min, slik den er akkurat nå. Som man kan se brukes kinoen så flittig at jeg faktisk nesten har slitt ut stolen i sweetspot, beklager at jeg ikke husket å bytte hodestøtten med den fra reservestolen jeg har stående...

IMG_20181205_140152.jpg

IMG_20181205_194947.jpg

IMG_20190116_091516.jpg

IMG_20190116_105503.jpg

IMG_20190116_105612.jpg

IMG_20190116_105829.jpg

IMG_20190116_110541.jpg

IMG_20190116_112635.jpg

IMG_20190116_091934.jpg

IMG_20190116_112826.jpg

IMG_20190116_110831.jpg

Sist redigert:

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.268
338
83
Gleder meg til atmosen kommer på plass hos deg, blir nok helt konge .
Ellers ser det fantastisk bra ut som vanlig .

Vil også legge til servicen fra Gorm og Avshop. Hadde litt styr selv med levering av festelister til lerret men Gorm ordnet opp kjapt, ingen pes og det skal legges til at det ikke var avshop som rota til levering.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.985
25
48
Vanvittig rå denne kinoen her altså. En inspirasjon for alle som er bitt av basillen.

balko

Medlem
3 Jun 2004
709
91
28
Vestfold
avforum.no
Denne kinoen er en fryd å se på (og sikkert og høre på også!)

Alt er så fantastisk godt gjennomført og med skikkelig kvalitetshåndverk hele veien.

Blir spennende å se hvordan du opplever forskjellen med atmos. Hvordan fordeler du kanalene på Yamaha’n da?

Dropper du prescense front til fordel for atmos x4?

Gøy å se nye fine bilder

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Takker for fine kommentarer, folkens! [MENTION=1991]balko[/MENTION]: Yamaha har Atmos, og som vanlig er det uttak for fire kanaler. Man velger selv hvordan disse skal disponeres (front og rear presence).
Jeg har testet med "high" kanaler i front med Marantz-prosessoren jeg hadde tidligere, men frontene mine er såpass store og høye at dette ikke har noe for seg. Hvis slike kanaler skal brukes bak lerretsveggen blir de ganske enkelt for nær LCR, og da er det ikke noe vits.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.327
175
63
42
www.avforum.no
@Hunsbedt; vi har løst veldig mye av redirect-problemet nå, og det meste fungerer nå med unntak av redirects til gamle poster. Linker som viser til tråder eller spesifikke sider virker, men altså ikke til konkrete innlegg, som du jo bruker i din oversikt i første post. Vi har rapportert problemet inn til XenForo og det jobbes aktivt med å finne en løsning. Poenget er uansett da at alt det øvrige virker, og vi har jo alle dataene vi trenger også for å videresende til spesifikke innlegg så dette er mer snakk om nå en bug enn det vi begynte å lure på om kunne være et seriøst issue for noen dager siden. Dette var som nevnt ikke noe vi kunne teste under testperioden i forkant da det krever en "live" site for å sette i live redirects (vi kan jo ikke begynne å redirecte til en testserver), og det er jo "fiks ferdig" moduler som følger med den nye forumplattformen som skal fungere ut av esken. Det vi da ikke klarte å forutse var at en SEO modul fra den gamle plattformen skriver om URLene, og vi antar at dette er årsaken nå til at redirect til enkeltposter ikke virker og har rapportert dette inn og avventer tilbakemelding...

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.327
175
63
42
www.avforum.no
Legger til enda et innlegg her da det er en eller annen bug som gjør at en ikke kommer til siste tråd på importerte tråder før den har "gått seg litt til" (dvs. fått litt aktivitet).

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Da er lenkene på starten av tråden din aktivert igjen @Hunsbedt!
Veldig bra, og godt jobbet! Alt ser ut til å virke av det jeg har testet. Og like viktig, alle bilder er tilbake i tråden, rett plassert der de skal være.

Bare en ting som ser litt rart ut. Fra og med 16/1-2015, side 153 i tråden min, er alle bilder som er lagt inn blitt veldig små. De er lastet opp i rett størrelse til AVForum-serveren (700-1000 piksler bredde). Og man må klikke på dem for å få størrelsen rett. Hvorfor er det slik? Er det noe grei fix på dette?

Ellers er jeg imponert over at dere har funnet feilen og fått rettet alt det andre. Begynner å smake fugl nå, altså!

• Like
Reactions: lygren

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.327
175
63
42
www.avforum.no
Veldig bra, og godt jobbet! Alt ser ut til å virke av det jeg har testet. Og like viktig, alle bilder er tilbake i tråden, rett plassert der de skal være.

Bare en ting som ser litt rart ut. Fra og med 16/1-2015, side 153 i tråden min, er alle bilder som er lagt inn blitt veldig små. De er lastet opp i rett størrelse til AVForum-serveren (700-1000 piksler bredde). Og man må klikke på dem for å få størrelsen rett. Hvorfor er det slik? Er det noe grei fix på dette?

Ellers er jeg imponert over at dere har funnet feilen og fått rettet alt det andre. Begynner å smake fugl nå, altså!
Skal sjekke dette med thumbnail bildestørrelse, mye mulig vi kan øke default størrelsen på disse, er jo absolutt greit å få de større også i thumbnail...

• Like
Reactions: Hunsbedt