Hjemmekino i tilbygg: 8 stk Beyma 21" i porta kasser på plass!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Har i dag demontert venstre side og fronten i kinoen. Det tar et kvarter fra start til alt av rammer er nede, slik dere ser på bildene under. Angrer ikke på at jeg bygde stofftrekte rammer, det gjør modifiseringer bak rammene veldig enkelt.

Arbeidsoppgavene i dag ble å bygge skikkelige kabelbaner, og klamremuligheter for høyttalerkablene når de er på plass. Til nå har alt av kabler bare ligget løst på toppen av siderammene. Nå blir det mer proft, med kablene ordnet slik at alt ligger greit når jeg blir ferdig. Det blir 16 nye kabelsett totalt, hvis jeg regner med Dolby Atmos. Kan like godt legge opp kabler for dette også, så er det gjort.

Her er et par bilder av rotet i dag:

IMG_8432.jpg

I taket her ses kabler slik det har vært. Jeg har nå satt opp tverliggere av 20 x 25mm som kablene skal buntes fast til. I tillegg skal høydekanalene ned, og kablene brukes til andre ting. Det blir ikke plass til disse småhøyttalerne når BigMiles kommer, ikke blir de nødvendige heller:

IMG_8433.jpg

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Må gjøre fast de forsterkerne som står oppå subbene :rolleyes:
Hehe, de har stått nøyaktig på millimeteren på samme stedet i et halvt år og vel så det, nå. Tror ikke de lar seg rikke på sine seige gummiføtter, med en vekt på over 30kg...
Men det er jo ikke ideelt å ha dem der, og nå er det heldigvis kun kort tid før de skal pensjoneres. Da havner de på toppen av garasjen sammen med alt det andre gamle jeg har der fra før. Blir vel med tiden å sette opp et eller flere vintage-anlegg der, for mimring tilbake til the golden eighties...:rolleyes:

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Etter å ha gjort ferdig all kabeltrekking (høyttalerkabler) forrige helg, begynte jeg så smått på å gjøre ferdig koblingen i det lille forsterkerracket for et par dager siden. Når man legger sammen alle småprosjektene er det utrolig hvor mye tid som går med.
Nå fikk jeg gjort mye i dag, så nå er det egentlig bare å bære inn alle kabinettene og stable disse på plass. Alt annet er ferdig, og forhåpentlig riktig, koplet opp.

Her er bildene av de siste dagers gjøremål. Mesteparten ble gjort i dag, og gikk greit etter planen.

Slik har det sett ut de siste par månedene:

IMG_8448.jpg

Trelistene på plass:

IMG_8449.jpg

Litt trelister for å holde orden i kabelsalaten:

IMG_8450.jpg

Slike enkle saker brukes for høyttalkablene ut fra DCIen. Kabelen til venstre har føtt grønn krympestrømpe:

IMG_8453.jpg

Skjøre saker, greit med en krympestrømpe over:

IMG_8454.jpg

Tre ferdige sett balanserte Klotzkabler, klare for oppkopling mellom Itech og DCI:

IMG_8457.jpg

Nesten ferdig:

IMG_8459.jpg

Ser litt greiere ut nå. Godt å få tingene på plass:

IMG_8460.jpg

Har ikke fått tak i endelokk til kabelboksene, de dukker vel opp etter hvert:

IMG_8461.jpg

Kurs 30 og 31 med 4x4 stikkontakter. I tillegg sees overdimenjonerte kabelbokser som har plass til litt ekstra kabel. Cat6 og mikrofonkabel øverst, høyttalerkabel i de to nederste:

IMG_8462.jpg

Høyttalerkabler til diskant og mellomtone til LCR i vakre grønne krympestrømper. Baksiden likner snart på et juletre: :mrgreen:

IMG_8464.jpg

Klotz-XLR kabler fra Crown Itech til Crown DCI. Disse tre kablene får L,C,R gjennom Itechene, og sender signalet videre til DCIen. Der filtreres det til diskant og mellomtone til frontene. Fordelen med å kople slik er at man ikke trenger noe Y-ledd noe sted når man bruker en forsterkerkanal på hvert element.

IMG_8466.jpg

Forsterkerracket passer fint mellom rackskapet og hylla, og tar heldigvis ikke for mye plass i mitt lille tekniske rom...

IMG_8467.jpg

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.547
448
83
47
Asker
Vakre bilder av vakkert arbeide :) Må snart sette meg i bilen og komme ned en tur.

Baldrick

Medlem
9 Nov 2003
5.530
0
36
Helt vanvittig hvor gjennomført du gjør alt!! Blir lyden i nærheten så bra som arbeidet skulle tilsi så blir nok dette artig :)

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.327
173
63
42
www.avforum.no
Må bare få istemme litt her; FANTASTISK håndarbeide!! :) Kabelsalat er virkelig en pest og plage, dette er virkelig et eksempel til etterfølgelse!! Blir spennende å høre dine inntrykk av systemet etter tuning!

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.985
25
48
Denne tråden kan absolutt benyttes til fasit ja :)

Spent på lese tilbakemelding når alt er innkjørt. Hadde vært utrolig artig å høre dette i virkeligheten også en gang.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Takker for positive kommentarer, folkens! :D

@ BEF: Alt er klart, det er bare å sette seg i bilen og rulle nedover...;)

@ Sirant: Skal du forbi og har litt tid, så er det bare å sende meg en PM!

Fornjot

Medlem
14 Aug 2012
55
0
6
Som alle tidligere må jeg bare si at dette så helt rått ut!

Kan jeg spørre hva du har brukt til å feste med? Jeg hadde en lang tirade da det først så ut som patentbånd, men etter å ha sett én gang til ser det ut som en slags festereim av gummi. Kan det stemme?

... oooog er DCI-en naglet fast til racket? er du redd for tyveri? :rolleyes:

tOOmyH

Medlem
3 Okt 2008
241
0
0
Beklager ordforrådet men:
Fy faan, den derre kinoen dær bli sinnsyk griselækker!
Gjør seg med litt farger og litt spesielle kosmetiske finesser.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Som alle tidligere må jeg bare si at dette så helt rått ut!

Kan jeg spørre hva du har brukt til å feste med? Jeg hadde en lang tirade da det først så ut som patentbånd, men etter å ha sett én gang til ser det ut som en slags festereim av gummi. Kan det stemme?

... oooog er DCI-en naglet fast til racket? er du redd for tyveri? :rolleyes:
Hehe, det er IKKE patentbånd, nei. Kom over dette geniale patentet da jeg var på Bauhaus i Danmark. Det heter RAPSTRAP, og kommer under merket Schneider Electric. Fodelene er mange; de er elastiske, man kan bruke dem flere ganger, og hver strips er nok til flere oppbindinger.
Se link: https://www.google.no/search?q=raps...tp%3A%2F%2Fwww.rapstrap.com%2Fproduct;622;215

Og DCIen er ikke naglet fast. Holder lenge med skruer! :mrgreen:

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Beklager ordforrådet men:
Fy faan, den derre kinoen dær bli sinnsyk griselækker!
Gjør seg med litt farger og litt spesielle kosmetiske finesser.
Takker! Litt farger gjør det ekstra koselig når man sitter i godt lag og hører på musikk. Sort batcave er ikke helt min smak når det gjelder små kinoer. Store kinoer derimot, slik som vår Atmos-kino, der jeg jobber, der kan alt være helt svart. :)

Johnnygrandis

Medlem
29 Feb 2008
1.899
3
38
Kan likegodt dra'n helt ut når man først er i gang...:mrgreen:
Følte denne videoen passet inn her, han er nesten like rå som deg :mrgreen: Ser litt glorete ut men vent litt ut i videoen når han begynner å dra fram finessene..

[video=youtube;F5A0YcWfmzY]https://www.youtube.com/watch?v=F5A0YcWfmzY[/video]