Hjemmekino i tilbygg: 8 stk Beyma 21" i porta kasser på plass!


mstrandbo

Medlem
22 Jul 2014
29
0
0
Da har jeg lest igjennom hele tråden, litt hver dag og storkost meg. Så mange løsninger på problemstillinger og bra skriving og bilder er det ikke ofte jeg ser.
Gratulerer med flott overstått byggeperiode og det blir spennende å se videre hva som skjer her i tråden.

Storveis kino er det du har bygd deg :)
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.725
106
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Da har jeg lest igjennom hele tråden, litt hver dag og storkost meg. Så mange løsninger på problemstillinger og bra skriving og bilder er det ikke ofte jeg ser.
Gratulerer med flott overstått byggeperiode og det blir spennende å se videre hva som skjer her i tråden.

Storveis kino er det du har bygd deg :)
Takk for fine ord, mstrandbo! :)
Det har ikke skjedd så mye her i det siste, men det er snart noe på gang. Har brukt mesteparten av høsten på min andre byggetråd (på DIY-siden) der jeg skriver om bygging av mine nye fronter: http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/135299-bygging-av-miles-innsetting-av-islagsmuttere-fra-utsiden-av-kassen.html

Det nærmer seg slutten på byggingen av BigMiles, og da vil det begynne å skje ting her igjen, så følg med!
 

Hoistad88

Medlem
13 Jun 2010
159
0
0
Oppland
Hei.
Må bare si at nå er jeg sulten, jeg er trøtt, vondt i kroppen, lei meg og ikke minst imponert. Dette skyldes at jeg startet å lese tråden din fra side 1 og frem til 153 sammenhengende. Et merkelig øyeblikk når neste side knappen ikke fungerte lengre.

Men uansett. dette var imponerende og spennende. Vanvittig dyktighet på alt du har gjort. Er nesten sånn at hvis jeg hadde sett denne tråden for noen år siden så skulle jeg tilbudt min kompetanse som elektriker gratis, kun for å kunne se dette byggverket på nært hold.

Så igjen. Takk for en flott tråd.

Mvh
Alex
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.725
106
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Hei Alex!

Jeg har fått noen få tilbakemeldinger liknende din nå etterhvert. Altså på at folk leser tråden omtrent i ett uten opphold. Det er imponerende i seg selv, og veldig fint for meg å få høre at tråden fenger såpass. Mye av arbeidet, ja omtrent halvparten, med å bygge kinoen (som tok over fire år), var å ta bilder og lage tråden/byggebloggen du nå har lest. Derfor er det veldig greit å få høre at det har vært verdt alt arbeidet! :)

Du er selvfølgelig velkommen på besøk om du ferdes på disse kanter, det er bare å sende meg en PM så ordner vi det!

Med vennlig hilsen,
Arve
 

Hoistad88

Medlem
13 Jun 2010
159
0
0
Oppland
Hyggelig svar Arve.

Man blir helt oppslukt av tråden så det å lese hele i et strekk er bare en mikroskopisk brøkdel av prestasjonen din. Og syns arbeidet med huset og diverse fenget like mye.

Ja har lest tilbakemeldingene som har kommet og enig med de som sliter med å finne passende ord. Alle tilbakemeldingene er vel fortjent.

Takker for innbydelsen. Du skal ikke se bort ifra at jeg brått nå fikk en god grunn til å besøke no familie langs kysten av telemark på vei over til deg. MAn er ikke vanskelig å be når man kanskje har en annelse av hva som venter.

Jeg tar kontakt med deg på PM å hører om et passende tidspunkt.

Alex.
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.725
106
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Status hos Hunsbedt

Som de fleste av dere vet så er nå byggingen av nye fronter ferdig. Jeg venter på ny forsterker (DCi8/600N) for å kunne kjøre med DSP på alle kanaler, og vil ikke "kaste ut" Alconsene før alt er på plass.

IMG_8307.jpg


Ny prosessor?


Vi har lurt litt videre på om det er mulighet for å kjøre digitalt signal helt ut til forsterkerne. Det går ikke i dag med min Marantz AV 8801 prosessor. Vi har sett litt på kinoprosessorer, men de fleste støtter ikke BD-formater. Vi har alikevel funnet et par som er egnet, fra Datasat og Trinnov. De nyeste modellene ligger i prisklassen uoppnåelig, men vi har sett litt på en modell som har 3-4 år på baken, Datasat AP20. Denne har HDMI-innganger, og kan kjøre ut signalet både digitalt og analogt via to DB25 kontakter, se spec her: AP20 | Datasat Digital Entertainment
Med en slik sak er det ikke nødvendig med DSP i forsterkerne (slik jeg har forstått det), da den har 16 kanals innebygd DSP (Dirac Live® Room Optimization)
Innspill på dette hadde vært interessant!

Mest sannsynlig vil vi alikevel foreløpig gå for Marantzprosessoren jeg har nå. Det skjer så mye for tiden mtp lydkanaler og prosessorutvikling at det kan bli helt feil å velge en prosessor som er bare få år gammel...
 

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.864
23
38
Du har ikke vurdert en pc basert løsning med et lynx aes 16 kort og jriverslik som jeg bruker? Da får du matet signal digitalt helt frem til effektrinn. I tillegg har jriver et vanvittig fleksibelt kanalruting system samt muligheter for romkorreksjon og dsp. Det finnes også mulighet for styring via tablet o.l.

Da kan du droppe hele prosessor greia.
 

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.130
20
38
Stavangerområdet
Jeg syns det å kjøre digitalt hele veien er en god idé. Hvorfor digital audio out ikke støttes i receivere/prepro er i grunn litt underlig, men jeg frykter det har noe med rettigheter og frykt for perfekt digital kopiering. Det er eksempelvis ikke lov å ha høykvalitets lyd eller bilde ut av utstyr uten kryptering, som krever at man må bruke HDCP. De digitale formatene som SPDIF/toslink/AES-EBU (som alle er samme greie), støtter p.t. ikke HDCP og dermed kan man ikke ha sånne funksjoner, dessverre. Hvordan man da kan ha ukryptert AES/EBU i profesjonelle løsninger er meg ukjent og virker merkelig.

En slik prosessorløsning som du vurderer har sine fordeler, men det gir også noen begrensninger som man bør ha tenkt i gjennom før man går inn i en slik løsning:

- Prosesseringsmessig virker AP20 meget bra. Det vil jo være en one-stop-shop for all digital prosessering i kinoen din. Og en meget profesjonell løsning også. Hvorfor man da skal investere i itech er en meget godt spørsmål, fordi det finnes langt bedre og billigere forsterkere uten DSP.

Men den låser deg på noen områder:

- Den har kun HDMI 1.3. Usikker om det gir problemer mot HDMI 1.4 og/eller 2.0. Hvordan er bildeflyten til prosjektor tenkt koblet?

- Du er prisgitt formatene AP20 støtter. Støtter f.eks. ikke Dolby True HD som finnes på bluray

- Hvilke (utvidelses)planer har man i forhold til de nye formatene og oppsettene, f.eks. Atmos og DTS:X.

Det er virkelig synd at receivere ikke støtter et digital format ut slik at man kunne ha kjørt en heldigital løsning.

Jeg tror, at skal man holde seg oppdatert og fremtidsrettet med nyere lydformater og typer, så er man bedre tjent med å holde seg i consumer/prosumer-segmentet. Dvs. kjøre på receivere/prepro slik du gjør med Marantzen i dag. Jeg tror kvalitetsmessig blir det en like bra løsning hvis du holder deg til balanserte (der du kan) og korte ledninger (<1.5m) i racket ditt. Det gir et ryddigere og tydeligere skille mellom dekoder og romkorrigering i receiver/prepro og delefilter og huskurve-prosessering i itec. Det gir det en større fremtidig fleksibilitet.

Dessuten er det også et element av risko her vel? Vi vet hvordan oppsettet skal være med itec-løsningen. Mens AP20 løsningen vil kanskje være mer upløyet terreng. Er man villig til å teste sånt ut?
 

TEK

Medlem
12 Jul 2004
1.284
2
38
Ville ikke gått for Pro enheten.
i en hjemmekino vol jeg tro 4k ligger langt framme i pannebrasken, od da gå for en dyr enhet nå som ikke støtter det virker for meg litt bakvendt. Det samme gjelder støtte for nye HD-formater på lydsiden...
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.725
106
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Du har ikke vurdert en pc basert løsning med et lynx aes 16 kort og jriverslik som jeg bruker? Da får du matet signal digitalt helt frem til effektrinn. I tillegg har jriver et vanvittig fleksibelt kanalruting system samt muligheter for romkorreksjon og dsp. Det finnes også mulighet for styring via tablet o.l.

Da kan du droppe hele prosessor greia.
Takker veldig for et interessant og bra innspill! Egentlig bruker jeg allerede pc til mye av det jeg gjør i kinoen min. All musikk kjøres for eks gjennom pc. Og da direkte via HDMI som Flac. DAC-biten tar Marantz-prosessoren seg av, uten noen form for ekstern DA-konvertering.

Film og konserter kjøres også tidvis via PC, da delvis med XBMC og Netflix. NRK-nettTV blir også en del brukt. Det aller meste av film blir kjørt fra BD via OPPOen.

Jeg har tenkt å bygge en ny PC med SSD til kinoen i år, og samtidig oppgradere til et bedre og sikrere system til å lagre film og musikk med rackmontert NAS. Et slikt scenario som du presenterer, med Lynx AES16 og JRiver har jeg ikke særlig kunnskap om. Men det lille jeg har lest ser veldig spennende ut:

"The AES16 offers unprecedented AES/EBU channel capacity and routing flexibility in a single PCI card format. With support for up to 16 channels of input and output at sample rates up to 192 kHz, the AES16 turns your computer into a powerful digital router or patchbay with extensive flexibility with minimal cabling. Most importantly, the AES16 supports the emerging single-wire 192 kHz standard and is compatible with existing dual-wire AES/EBU devices. Up to four AES16’s can be installed in a single computer."

Kommer til å sjekke dette ut grundig. Foreløpig vil jeg alikevel gå for Crown-forsterkere med DSP slik jeg har planlagt. Det er ikke noe problem å bytte disse ut ved en senere anledning hvis det er andre og bedre alternativer. Setter veldig pris på forlaget ditt alikevel, og ser at PC-baserte løsninger stadig blir bedre!
 

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.130
20
38
Stavangerområdet
Du har ikke vurdert en pc basert løsning med et lynx aes 16 kort og jriverslik som jeg bruker? Da får du matet signal digitalt helt frem til effektrinn. I tillegg har jriver et vanvittig fleksibelt kanalruting system samt muligheter for romkorreksjon og dsp. Det finnes også mulighet for styring via tablet o.l.

Da kan du droppe hele prosessor greia.
Får du tilgang til alle dekoderløsningene med jriver? Jeg har hatt veldig blandet erfaring (mest mot negativt) med PC-baserte dekodere og avspillere. Det første er at media og Windows er et styr. Jeg har en HTPC, men jeg styrer så fælt med den (oppdateringer, video som lagger, lyd som detter ut) at jeg ikke kan stole på den når jeg skal ha visning.

Mye av teknologien brukt i medieavspilling er properitært og lisensiert og man beskytter med kryptering for å beskytte materialet. PC-baserte løsninger er ofte preget av å være basert på 3je-parts løsning f.eks. open source, hvor man bruker codecer og dekodere som ikke er godkjente implementasjoner. F.eks. så ser jeg at du må ha AnyDVD HD (som er et "hack" for å dekryptere BD) for å kunne spille BD, noe som klart indikerer at det ikke er et lisensiert BD produkt.

Jeg sier ikke at en slik løsning ikke virker, men det er her heller ikke sikkert at man får utnyttet det fulle potensiale i kilden din. F.eks. har en slik løsning tilgang på nyere formater, som Atmos. Og når får den DTS:X osv?


Digital lydoverføring ut av PC er forsåvidt ikke noe nytt i pro audio. Når jeg er ute på lydjobb bruker jeg mye Yamaha CL5 pro miksere, og Yamaha bruker et system som heter Dante. Det er en heldigital løsning som kjører absolutt alle lydkanaler til og fra mikepult over én enkelt Cat5e kabel! Tror den støtter opptil 1024 kanaler eller noe slikt.

Dante har et virtuelt lydkort som kan kjøpes for en billig penge ($30 USD): https://www.audinate.com/products/software/dante-virtual-soundcard. Dette systemet gir deg adgang til 64 kanaler inn og ut samtidig av en PC eller Mac. Jeg bruker dette til å ta opp rålyden fra samtlige instrument inn på et lydprogram på PC. Og så kan jeg spille det ut og dermed holde virtuell lydsjekk og stille inn lydbildet -- uten at artisten er på scenen!

Hovedutfordringen med Dante i en hjemmekinoløsning vil være å konvertere Dante til AES/EBU som kan brukes i forsterkerene. Yamaha har dette i sine RIO-bokser, men de koster skjorta. Sånn sett vil kanskje en AES16 være en billigere løsning.

Nei uff, nå høres jeg sur og grinete ut :(. Alt er med respekt å melde!

*edit*
Fant en 16-kanals Dante til AES/EBU: RedNet D16 AES | Focusrite . Listepris $1900 USD :(
 
Sist redigert:

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.864
23
38
Får du tilgang til alle dekoderløsningene med jriver? Jeg har hatt veldig blandet erfaring (mest mot negativt) med PC-baserte dekodere og avspillere. Det første er at media og Windows er et styr. Jeg har en HTPC, men jeg styrer så fælt med den (oppdateringer, video som lagger, lyd som detter ut) at jeg ikke kan stole på den når jeg skal ha visning.

Mye av teknologien brukt i medieavspilling er properitært og lisensiert og man beskytter med kryptering for å beskytte materialet. PC-baserte løsninger er ofte preget av å være basert på 3je-parts løsning f.eks. open source, hvor man bruker codecer og dekodere som ikke er godkjente implementasjoner. F.eks. så ser jeg at du må ha AnyDVD HD (som er et "hack" for å dekryptere BD) for å kunne spille BD, noe som klart indikerer at det ikke er et lisensiert BD produkt.

Jeg sier ikke at en slik løsning ikke virker, men det er her heller ikke sikkert at man får utnyttet det fulle potensiale i kilden din. F.eks. har en slik løsning tilgang på nyere formater, som Atmos. Og når får den DTS:X osv?


Digital lydoverføring ut av PC er forsåvidt ikke noe nytt i pro audio. Når jeg er ute på lydjobb bruker jeg mye Yamaha CL5 pro miksere, og Yamaha bruker et system som heter Dante. Det er en heldigital løsning som kjører absolutt alle lydkanaler til og fra mikepult over én enkelt Cat5e kabel! Tror den støtter opptil 1024 kanaler eller noe slikt.

Dante har et virtuelt lydkort som kan kjøpes for en billig penge ($30 USD): https://www.audinate.com/products/software/dante-virtual-soundcard. Dette systemet gir deg adgang til 64 kanaler inn og ut samtidig av en PC eller Mac. Jeg bruker dette til å ta opp rålyden fra samtlige instrument inn på et lydprogram på PC. Og så kan jeg spille det ut og dermed holde virtuell lydsjekk og stille inn lydbildet -- uten at artisten er på scenen!

Hovedutfordringen med Dante i en hjemmekinoløsning vil være å konvertere Dante til AES/EBU som kan brukes i forsterkerene. Yamaha har dette i sine RIO-bokser, men de koster skjorta. Sånn sett vil kanskje en AES16 være en billigere løsning.

Nei uff, nå høres jeg nesten sur og grinete ut :(

*edit*
Fant en 16-kanals Dante til AES/EBU: RedNet D16 AES | Focusrite . Listepris $1900 USD :(
Man må gjøre et lite triks for å få dts hd. Truehd støttes også. Atmos og nyere dts tak lyd får man ikke desverre. Jeg mener dog fordelene veier opp for ulempene. Har aldri hatt noe spesielle problemer med at det hakker og lignende. Fleksibiliteten i et slikt system er vanvittig mye bedre enn hva som helst annet jeg har prøvd. Mulighet for full dsp og romkorreksjon med muligheter for aktiv deling. Det er også støtte for en 64 bit digital volumkontroll.

Jriver støtter opptil 64 kanaler ut digitalt og har en egen wdm driver som gjør at du kan route all Windows lyd gjennom jriver for full prosessering til f.eks Spotify o.l. Det finnes også muligheter for egne filtre og utganger i forhold til hvilke type fil du spiller av, slik at man kan kjøre f.eks musikk direkte digitalt utenom prosessor og bruke prosessor kun på film. Man kan også ha forskjellige delefrekvenser på sub på film og musikk og programmet vil bytte automatisk når filtypen endrer seg. Slik fleksibilitet har jeg ikke vært borti noe annet sted og det totalt knuste min sherbourn pt7030 prosessor ihvertfall.

Men det er selvsagt ikke for alle, men man slipper unna med færre bokser og om man kjører prosessor vil det bli 2 stk da konverteringer istedetfor kun 1med digitalt rett i effekt. Dacen som sitter i itech serien er meget habil og jeg mener det er hørbar forskjell til det bedre der også. Det er også en mye billigere løsning da det er mulig å skaffe et slikt lynx kort for under 2k på finn.

Det blir som i all annen audio, et valg av kompromisser.
 
Sist redigert:

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.130
20
38
Stavangerområdet
Men det er selvsagt ikke for alle, men man slipper unna med færre bokser og om man kjører prosessor vil det bli 2 stk da konverteringer istedetfor kun 1med digitalt rett i effekt. Dacen som sitter i itech serien er meget habil og jeg mener det er hørbar forskjell til det bedre der også. Det er også en mye billigere løsning da det er mulig å skaffe et slikt lynx kort for under 2k på finn.

Det blir som i all annen audio, et valg av kompromisser.
Jepp. Det er allikevel undelig at det ikke tilbys digital ut av receivere/prepro.

Å konverere til analog i receiver, og så til digitalt i itech og så til analog igjen, er jo ineffektivt! Men jeg tror nok det er tilstrekkelig signal/støyforhold til at det allikevel vil funke bra.
 

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.864
23
38
Ja signal støyforhold er bra nok, men jeg synes det blir et lite slør over lyden når det blir gjort 2 konverteringer istedenfor kun en.
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.725
106
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Jeg syns det å kjøre digitalt hele veien er en god idé. Hvorfor digital audio out ikke støttes i receivere/prepro er i grunn litt underlig, men jeg frykter det har noe med rettigheter og frykt for perfekt digital kopiering. Det er eksempelvis ikke lov å ha høykvalitets lyd eller bilde ut av utstyr uten kryptering, som krever at man må bruke HDCP. De digitale formatene som SPDIF/toslink/AES-EBU (som alle er samme greie), støtter p.t. ikke HDCP og dermed kan man ikke ha sånne funksjoner, dessverre. Hvordan man da kan ha ukryptert AES/EBU i profesjonelle løsninger er meg ukjent og virker merkelig.
Men HDMI går da mellom BDspilleren og Datasat kryptert med HDCP, skulle jeg tro? Og signalet blir avkodet i prosessoren for så å gå videre til forsterkere, via AES-EBU, som et ukryptert signal? Eller har jeg misforstått noe?

En slik prosessorløsning som du vurderer har sine fordeler, men det gir også noen begrensninger som man bør ha tenkt i gjennom før man går inn i en slik løsning:

- Prosesseringsmessig virker AP20 meget bra. Det vil jo være en one-stop-shop for all digital prosessering i kinoen din. Og en meget profesjonell løsning også. Hvorfor man da skal investere i itech er en meget godt spørsmål, fordi det finnes langt bedre og billigere forsterkere uten DSP.
Nettopp, det er nok mange fordeler med å behandle signalet fra kildene i en og samme prosessor. Hvilke forsterkere er bedre enn Crown til formålet vårt, hvis vi ser bort fra DSP? Specen på Itech for eks er jo meget bra, og DCIene kan fåes uten DSP til en langt lavere pris...


Men den låser deg på noen områder:

- Den har kun HDMI 1.3. Usikker om det gir problemer mot HDMI 1.4 og/eller 2.0. Hvordan er bildeflyten til prosjektor tenkt koblet?

- Du er prisgitt formatene AP20 støtter. Støtter f.eks. ikke Dolby True HD som finnes på bluray

- Hvilke (utvidelses)planer har man i forhold til de nye formatene og oppsettene, f.eks. Atmos og DTS:X.

Det er virkelig synd at receivere ikke støtter et digital format ut slik at man kunne ha kjørt en heldigital løsning.
Ulempene med Datasat AP20 beskriver du helt klart ovenfor. Hvis man ikke bryr seg om å kople via prosessoren, og går direkte med bilde til projektor, er man alikevel godt sikret mtp bilde (3D, utvidet fargerom og 4K) Returnkanalen og ethernet via HDMI 1.4 trenger man vel egentlig ikke til denne prosessoren. Ethernet går via egne uttak. Det er egentlig lydbiten av signalet som må være bra nok med 1.3...(tar sikkert feil her...)

Jeg tror, at skal man holde seg oppdatert og fremtidsrettet med nyere lydformater og typer, så er man bedre tjent med å holde seg i consumer/prosumer-segmentet. Dvs. kjøre på receivere/prepro slik du gjør med Marantzen i dag. Jeg tror kvalitetsmessig blir det en like bra løsning hvis du holder deg til balanserte (der du kan) og korte ledninger (<1.5m) i racket ditt. Det gir et ryddigere og tydeligere skille mellom dekoder og romkorrigering i receiver/prepro og delefilter og huskurve-prosessering i itec. Det gir det en større fremtidig fleksibilitet.
Ja, egentlig veldig enig med deg her. Fleksibiliteten er viktig, og det er antakelig lett å få solgt forsterkerne fra Crown. Kvaliteten på det Marantzen gjør er meget bra. Den har i tillegg balanserte utganger. Prosessering i Crownforsterkerne er også meget bra, blant det beste man kan få uansett pris...

Dessuten er det også et element av risko her vel? Vi vet hvordan oppsettet skal være med itec-løsningen. Mens AP20 løsningen vil kanskje være mer upløyet terreng. Er man villig til å teste sånt ut?
Det er en del usikkerhet rundt Datasat-prosessoren. Det virker som problematikken rundt HDCP går igjen, en del diskusjon om dette på AVS. I tillegg kommer gjerne problemer med helproffe løsninger, der støtte for BD's lydformater mangler, eller er dårlig. HD-lyd blir omgjort til tokanalslyd, for så igjen bli prosessert til 5.1 eller flere kanaler. Ofte kommer dette signalet ut i høyttalerne helt uten synk med bildet. Dette problemet sliter vi med i vår nye kino, slik du kanskje husker når vi kjørte materialet Andreas hadde med seg. Dette er muligens ryddet opp i nyere modeller, for eks RS20i, men så koster den også nærmere 200.000,- Slikt har jeg ikke råd til å teste ut...:rolleyes:
 

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.130
20
38
Stavangerområdet
Men HDMI går da mellom BDspilleren og Datasat kryptert med HDCP, skulle jeg tro? Og signalet blir avkodet i prosessoren for så å gå videre til forsterkere, via AES-EBU, som et ukryptert signal? Eller har jeg misforstått noe?
Korrekt. Og min undring er at en eller annen grunn tilbyr ikke utstyr i consumer/entusiast markedet digital lyd ut. Rettighetsspørsmål? At digitale innganger på forsterkere er (fortsatt) eksotisk?

Nettopp, det er nok mange fordeler med å behandle signalet fra kildene i en og samme prosessor. Hvilke forsterkere er bedre enn Crown til formålet vårt, hvis vi ser bort fra DSP? Specen på Itech for eks er jo meget bra, og DCIene kan fåes uten DSP til en langt lavere pris...
Nå kjenner jeg ikke Crown og DCIene, så jeg vet ikke fullstendig hvilken vurdering og råd som lå bak valget av disse. Så la meg ikke så tvil om det valget du har tatt.

Poenget mitt var at kutter man ut DSPen, så går kostnaden ganske mye ned. Markedet er nok mer prispresset på rene forsterkerløsninger uten DSP. Forsåvidt, så finner man langt mer utvalg (og konkurranse) i 2-kanals markedet fordi det er dette som brukes i touring. Derfor har jeg et inntrykk av at 2stk 2-kanals amper kan være billigere enn 1 stk 4 kanals.

Når det er sagt, så er jeg usikker om forsterkere pleier å ha AES/EBU-inngang hvis de ikke har DSP. I så fall, må du inn med et AES/EBU-DAC kort som vil være et steg tilbake prismessig.

Ulempene med Datasat AP20 beskriver du helt klart ovenfor. Hvis man ikke bryr seg om å kople via prosessoren, og går direkte med bilde til projektor, er man alikevel godt sikret mtp bilde (3D, utvidet fargerom og 4K) Returnkanalen og ethernet via HDMI 1.4 trenger man vel egentlig ikke til denne prosessoren. Ethernet går via egne uttak. Det er egentlig lydbiten av signalet som må være bra nok med 1.3...(tar sikkert feil her...)
Jeg vil tro at man må nok ende opp med en løsning hvor lyd- og bildekjeden kobles uavhengig; en HDMI-kabel rett i prosjektor og en egen i prosessor. En av de virkelig store fordelene med receiver hvor bilde og lyd prosesseres sammen er at den kan sikre synkronisering mellom bilde og lyd. Ta et vanskelig eksempel: Dersom audio ligger etter video, hva gjør man da? Den eneste løsningen på dette er å forsinke video, men det er det lite utstyr som kan.

Litt usikker på det med HDMI 1.3 og lyd. Var det ikke noe om at Atmos krever HDMI 2.0? Var det fordi den ikke støttet lydformatet, eller var det andre årsaker inn mot bilde (4K eller lignende)?

Det er en del usikkerhet rundt Datasat-prosessoren. Det virker som problematikken rundt HDCP går igjen, en del diskusjon om dette på AVS. I tillegg kommer gjerne problemer med helproffe løsninger, der støtte for BD's lydformater mangler, eller er dårlig. HD-lyd blir omgjort til tokanalslyd, for så igjen bli prosessert til 5.1 eller flere kanaler. Ofte kommer dette signalet ut i høyttalerne helt uten synk med bildet. Dette problemet sliter vi med i vår nye kino, slik du kanskje husker når vi kjørte materialet Andreas hadde med seg. Dette er muligens ryddet opp i nyere modeller, for eks RS20i, men så koster den også nærmere 200.000,- Slikt har jeg ikke råd til å teste ut...:rolleyes:
Hvis det er slik at prosessoren nedmikser HD-lyt til 2.0 lyd, så må du bare skygge unna! Man mister betydelige mengder informasjon i lydbildet og det er fysisk umulig å gjenskape et identisk 5.1 lydspor fra en 5.1 kilde som har være nedmikset til 2.0.

På samme måte er det viktig at den dekoder HD lyden og ikke bare dekoder den kompatible strømmen som ligger sammen med HD strømmen. DTS Master HD og Dolby TrueHD er lossless, dvs. at ingen informasjon er tapt i kodingen. (På samme måte som FLAC er i forhold til MP3). Begge HD strømmene inneholder en sub-strøm med standard DTS eller DolbyDigital lyd. Enkelte simple dekodere bruker denne lyden i stedet for HD-lyden, og da mister man MYE dynamikk og takhøyde i film.
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.725
106
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Jeg tok en tur opp til Trestokken AS i går og fikk frest ut plater til det nye rackskapet som jeg skal ha på teknisk rom. Med det samme fikk jeg også frest ut plater til fot til BigMiles, samt noen harddiskholdere som skal brukes frem til jeg får rackmontert NAS senere i år. Brukte 19mm til alt. Helt genialt med et slikt verksted i bygda. Brukte en drøy time til programmering og fresing, så var det bare å kjøre hjem med ferdige plater. Helt topp!

Her er noen bilder fra monteringen i dag:

IMG_8308.jpg

IMG_8309.jpg

IMG_8310.jpg

Rackskinnene har jeg tatt fra et gammelt halvskap som egentlig er ubrukelig og bare har stått som skrot de siste årene (skulle egentlig brukes opp i kinoen, men jeg fant ut at det ble for lite da kinoen ble bygd, heldigvis...). Har kjøpt inn hjul også. Da blir det enkelt å dra det frem for omkopling og ved forandringer på baksiden av komponentene:

IMG_8311.jpg

Har ikke skrudd skinnene fast enda, skapet skal males i morgen:

IMG_8312.jpg
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.725
106
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Da var rackskapet ferdig. Det fine med Lady Pure Colour Ultramatt 01 er at det med den ikke er kjedelig å se maling tørke. Det rekker man nemlig ikke. Rakk etter grov og finpussing å male to strøk på en time. Så var det bare å skru på hjula og sette inn rackskinner. Ferdig.

I morgen kveld begynner jeg på føtter til BigMiles, og kanskje utriggerne hvis det blir tid. :)

IMG_8314.jpg

IMG_8315.jpg

IMG_8316.jpg

Beklager dårlige bilder. Linsa er litt dinglete etter noen års heftig bruk, og fotografen er heller ikke særlig god...
 

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.130
20
38
Stavangerområdet
Det er så pent at! Lurer på om jeg må ringe deg neste gang jeg trenger et rack og en flight case :D

Du setter ikke skinne i bakkant også? Vet at enkelte amper liker best å ha støtte i bakkant på grunn av vekt og moment. Og du har vel helt sikkert en plan for hvordan power og signalføringen skal bli bak der?
 

Johnnygrandis

Medlem
29 Feb 2008
1.898
3
38
Ser meget bra ut!

Jeg ser vi har samme prosessor, altså Marantz 8801. Jeg gikk fra en receiver med Audyssey XT til XT32 og må si meg imponert over denne utgaven og hva den klarer å gjøre selv i mitt godt akustikk behandlete rom. Den er såpass god at selv i stereo kjører jeg med denne i bruk noe jeg aldri hadde trodd på forhånd, men mye vil ha mer så derfor lurer jeg på om du fikk testet ut Audyssey pro kitet og hvordan du opplevde det, jeg ser det for gode tilbakemeldinger bort på AVS..