Hjemmekino i tilbygg: 8 stk Beyma 21" i porta kasser på plass!


harman/kardon

Medlem
25 Apr 2005
43.993
0
0
39
Nord-Trøndelag
Da har du ikke lest de siste par sidene...:rolleyes:
Det er to subber til oppunder taket på hver side. Men vi har alikevel ikke like mange 18" som BEF. Vil alikevel tro at det holder i massevis. Det er 30 stk STORE surroundhøyttalere spredt rundt i vegger og tak.
Bildebeviser ? :p

Edit : sett nå.

Pussi plassering av dunk dunker
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Pussi plassering av dunk dunker
Det er en grunn til det, du må gjerne lese i linken til Midas, men her er avsnittet i sin helhet:

(5.4 Surround Subwoofer Placement)
The following guidelines pertain to the placement of surround subwoofers in auditoriums:
• If a single left/right pair of surround subwoofers are used, locate the subwoofers in the back half of the auditorium
along the side walls, rear wall, or ceiling.
• If multiple pairs of surround subwoofers are used, place one pair on or near the rear wall, and distribute remaining
pairs forward across the listening area. For example, if two pairs are used, place the first pair near the back of the
room, and place the second pair half way between the first pair and the front of the listening area.
• For rear wall or ceiling placement, the surround subwoofers should be placed wider than the top surround arrays.
• Avoid placing subwoofers in the rear corner of the auditorium. The distance from a surround subwoofer to the rear
corner should be ≥1 meter.
• Avoid placing the subwoofers near any listening position. Placement high on the side walls or on the ceiling is best. The
distance from each surround subwoofer to the nearest listening position should be greater than one-quarter the distance
from the subwoofer to the reference listening position. For a steeply inclined theatre (with rear seats near the
ceiling), we recommend placing the subwoofers farther from the rear wall.
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Utradisjonell plassering av suber å ha de i taket bak, men dette er kanskje noe som har komt ifbm Atmos, eller er det kinosalen utforming som er spesiell?

Er det 5 seperate kanaler i front eller er to av høyttalerne koblet ilag?
Ang. subplassering, se forrige innlegg. :)

Vedrørende frontkanaler, så er det etter min mening separate kanaler på alle, mikset i prosessor. Det er muligheter for opp til 128 diskrete kanaler i systemet, og opp til 64 individuelle høyttalere. Klippet fra Dolby's manual:

(2.1 Number of Screen Loudspeakers)
A minimum of three screen loudspeakers is required. For a screen wider than 12 meters (approximately 40 feet), we recommend
the addition of left center and right center loudspeakers.
 

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.145
38
48
Stavangerområdet
Hvis jeg ikke husker Dolby lydstrømspec'en feil (og nå tar jeg det fra hukommelsen), så er LC og RC egne dedikerte uavhengige lydspor, ja!

Jeg syns Atmos-specen er god fordi den også gir gode råd i hvor høyttalerene skal plasseres i forhold til bilde. Det er nyttig input når man skal plassere ut høyttalere i egen hjemmekino når man bruker lydtransparent lerret.
 

harman/kardon

Medlem
25 Apr 2005
43.993
0
0
39
Nord-Trøndelag
What?? Her må du forklare hva du lurer på. Eller så leser du PDF-vedlegget vi har klippet fra, i post 3002...

Mente huske det var en lav og en høy linje på atmos for front og center.

Prøver komme på om det var noe med opptak/produksjon av lyden som funket slik.



Kan være i forbindelse med noe musikk opptak i storstilt skala jeg så på samme tid som atmos videoene :eek:
 
Sist redigert:

Fornjot

Medlem
14 Aug 2012
55
0
6
Hokai, først må jeg stemme i som alle andre at dette kommer til å bli en prima kino!
Så over til det jeg ikke skjønner :D

Har studert bildene du så vennlig har delt med oss, og trekker frem dette da det er det mest deskriptive (og sentrale) i spørsmålene mine:



Har klart å myse meg frem til følgende utstyr i rackskapene:
Venstre skap:
Dolby DAC3201
QSC DCA1644 (8x)
QSC DCA3422

Høyre skap:
2U med noe rart noe ... :)
Dolby CP850
QSC DCP300
Kramer VP-690
QSC DCA1644 (5x)
QSC DCA3422

Så over til det gøye(for meg, vet ikke om du kommer til å gå deg vill i antall spørsmål :)):
Antar jeg rett at kun frontrekka med frontbass går via DCP300, og at resten av rommet tas unna med DAC3201 som distribuerer direkte til DCA1644 og 3422? Jeg har klart å telle meg til 30.2 kanaler i resten av rommet, noe som akkurat går med én DAC3201, så antar at dette antallet stemmer (skrik ut hvis det er feil). Overføres disse via Cat6 fra CP850? Er alle disse diskrete kanaler? Ettersom de kjøres via åtte DCA1644 (som er en firekanals forsterker), i tillegg til at merkelappene viser til 6x4+2x3-kanalsoppsett, er det da også rimelig å anta at hver høyttaler får hvert sitt «forsterkerledd», og derfor ikke er bi-ampet? Ettersom DAC3201 har DB25-utganger for analoge kanaler, kjøres det noe proprietert for å få det over til trepins-inngangene til 1644 og 3422 (som forsåvidt har XLR, men ...), eller finnes det standardiserte kabler til dette formålet?

Frontrekka stemmer selvfølgelig med det du allerede har skrevet, hver 1644 driver hver sin kanal, og hvert element har sitt eget forsterkerledd. Det jeg lurer på her er om DCP300 får signalet som AES via 2xDB25, eller om dette også går via Cat6. I tillegg har jeg kun sett én basskasse foran, og lurer på om det skulle være én til en plass, eller om hvert element regnes som «hver sin bass» (slik jeg så hullet var ikke dette i senter, men heller ikke så langt unna ... så fikk ikke det helt til å stemme ...)

Lurte litt på hva dere kommer til å bruke VP-690-en til, du har jo nevnt at dere har en Oppo stående, men slik jeg har forstått det er det vel ikke videre bruk for Kramer'n med mindre dere i tillegg har noe gammeldags noe med kompositt-/komponentsignal? Har dere noen gøye planer for nostalgispilling? :eek:

De eneste spørsmålene som da er igjen er hva enhetene øverst i rackskapet med prosessorene er for noe/til? Om flere ting kjøres via eternett, er kanskje den ene en Gb-switch, men har ikke klart å se noen tegn til åtte utganger – hverken analoge eller digitale – som er tilgjengelige (med mindre DCP300 får signalet via Cat6 da selvfølgelig). Siste spørsmål blir da følgelig hva man skal med åtte utganger? To RJ45 skal man jo ikke fornekte seg, men igjen ... utganger? Jeg er svakt forvirret ... :confused:

Mange spørsmål, lite struktur; men håper du ikke går/gikk deg vill :)
Igjen; supert at du legger ut, men uten full rapport blir jeg bare mer nysgjerrig :D

God natt alle sammen.
 
Sist redigert:

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Interessante spørsmål, Fornjot! Jeg skal opprette en egen tråd om vår Atmos-kino, og skal svare deg der. Håper å få tid til dette snart, det er svært hektisk nå i innspurten så jeg har ikke allverdens med tid. Jeg tror jeg kan svare på alt du spør om, men noe skal jeg ta opp med Ole Henrik fra Videvox på mandag siden jeg er usikker.

Jeg har tatt mye nye bilder som snart er klare også, og har fått testet litt film fra OPPO-spilleren. Kinoen funker helt prima også som hjemmekino, det kan jeg love! Alt er oppe nå (både lyd og bilde), og styringen fra pad (Creston) i salen funker meget bra.
 

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.145
38
48
Stavangerområdet
Jeg ble litt nysgjerrig på om de bruker noen av de digitale formatene som benyttes i pro audio: Dante over Cat5 eller AES50 over Cat5/fiber.... Nope Dolby har laget sin egen audio-over-ethernet, Dolby Atmos Connect tydeligvis.

At DAC3201 bruker DB25 (samme plugg som ble brukt på printere før USB kom) er bare av praktiske årsaker med plass vil jeg tro. Jeg har vært borti denne kabelen i forbindelse med noe studiogreier, men det er lenge siden. Aldri sett det brukt i live PA (og jeg sier det slik fordi PA og kino har mange fellesnevnere). Det å ha en customlagd break-out-kabel ned til QSC-ampene er en smal sak å fikse i en slik installasjon. Og Dolby har nok slike kabler i sortementet sitt også!

Jeg er nysgjerrig på DCP300s rolle blir. Jeg gjetter først og fremst management for alle ampene. Muligens den skal også være prosessor hvor den f.eks. kjører delefilter for frontene. Dersom det skal bi- eller tri-ampes i frontrekka, må det nødvendigvis inn et delefilter et sted. Klarer ikke å se at det er DSP i hver QSC ampene.

Kommer Atmos systemet alltid til å bli brukt, også på standard 8-kanals "7.1"? Eller blir det koblet en egen lydkjede utenom for å kunne drive "gammel" lyd?

Blir spennende dette her!
 

Fornjot

Medlem
14 Aug 2012
55
0
6
Interessante spørsmål, Fornjot! Jeg skal opprette en egen tråd om vår Atmos-kino, og skal svare deg der. Håper å få tid til dette snart, det er svært hektisk nå i innspurten så jeg har ikke allverdens med tid. Jeg tror jeg kan svare på alt du spør om, men noe skal jeg ta opp med Ole Henrik fra Videvox på mandag siden jeg er usikker.

Jeg har tatt mye nye bilder som snart er klare også, og har fått testet litt film fra OPPO-spilleren. Kinoen funker helt prima også som hjemmekino, det kan jeg love! Alt er oppe nå (både lyd og bilde), og styringen fra pad (Creston) i salen funker meget bra.
Jeg kjenner at jeg gleder meg allerede! :eek:
At alt er oppe og går må jo være helt supert; men må bare spørre: Siden den også funker som hjemmekino – har du (eller noen andre) flyttet inn? ;)

Jeg ble litt nysgjerrig på om de bruker noen av de digitale formatene som benyttes i pro audio: Dante over Cat5 eller AES50 over Cat5/fiber.... Nope Dolby har laget sin egen audio-over-ethernet, Dolby Atmos Connect tydeligvis.

At DAC3201 bruker DB25 (samme plugg som ble brukt på printere før USB kom) er bare av praktiske årsaker med plass vil jeg tro. Jeg har vært borti denne kabelen i forbindelse med noe studiogreier, men det er lenge siden. Aldri sett det brukt i live PA (og jeg sier det slik fordi PA og kino har mange fellesnevnere). Det å ha en customlagd break-out-kabel ned til QSC-ampene er en smal sak å fikse i en slik installasjon. Og Dolby har nok slike kabler i sortementet sitt også!
DB25 har jeg sett flere ganger i PA, blir ofte brukt når XLR er uhensiktsmessig, som når man deler for eksempel 32/64/what-have-you AES/EBU-kanaler mellom lydbord, da er heller fire/åtte/?? DB25 bedre :) AES pleier så vidt jeg vet sjeldent overføres rent over Cat6, noe som gjør det litt risikabelt å bruke i mitt hode ... men men ... må vel også innrømme at siden AES over TOSLINK også er en ting, er det vel bare å innrømme at standarder er å blir det mange av :rolleyes:

Jeg er nysgjerrig på DCP300s rolle blir. Jeg gjetter først og fremst management for alle ampene. Muligens den skal også være prosessor hvor den f.eks. kjører delefilter for frontene. Dersom det skal bi- eller tri-ampes i frontrekka, må det nødvendigvis inn et delefilter et sted. Klarer ikke å se at det er DSP i hver QSC ampene.

Kommer Atmos systemet alltid til å bli brukt, også på standard 8-kanals "7.1"? Eller blir det koblet en egen lydkjede utenom for å kunne drive "gammel" lyd?
Om må titter på dette innlegget (som jeg for øvrig hentet bildet fra i min forrige post) sees det at DCP300 kjøres – som du antar – som delefilter for frontene som quad-ampes med hver sin forsterker, i tillegg kjører den også frontbass. Dette tar 22 av 28 kanaler, så den har litt ledig plass igjen. Om flere kanaler styres via Cobranet vet jeg ikke, men da trengs det ekstra prosessering da 1644 kun støtter DE15 eller trepins-pluggen ...

Atmos er selv inkludert i den nye serien fra Onkyo til hjemmekino, så antar at den kjører alt ... men dette er jo bare spekulasjoner fra min side; kanskje jeg burde tie stille til Hunsbedt får tid til å lage tråden som forklarer det meste (og forhåpentligvis alt) :D
 
Sist redigert:

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.145
38
48
Stavangerområdet
Jeg kjenner at jeg gleder meg allerede! :eek:
DB25 har jeg sett flere ganger i PA, blir ofte brukt når XLR er uhensiktsmessig, som når man deler for eksempel 32/64/what-have-you AES/EBU-kanaler mellom lydbord, da er heller fire/åtte/?? DB25 bedre :) AES pleier så vidt jeg vet sjeldent overføres rent over Cat6, noe som gjør det litt risikabelt å bruke i mitt hode ... men men ... må vel også innrømme at siden AES over TOSLINK også er en ting, er det vel bare å innrømme at standarder er å blir det mange av :rolleyes:

Atmos er selv inkludert i den nye serien fra Onkyo til hjemmekino, så antar at den kjører alt ... men dette er jo bare spekulasjoner fra min side; kanskje jeg burde tie stille til Hunsbedt får tid til å lage tråden som forklarer det meste (og forhåpentligvis alt) :D
Når det gjelder Cat5 eller 6, så brukes dette nesten utelukkende for øverføring av alle kanalene mellom scene og miksepult til erstatning for det tykke og dyre multikablene. Og overfører gjerne oppimot 60-70 lydkanaler over en vanlig Cat5 kabel i større produksjoner. Derfor lurte jeg på om noe slikt ble brukt for Atmos også.

Men ja, la oss stoppe spekuleringen og la Hunsbedt få litt ro :D
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Testing av Alcons CR1 LCR AV / Screeninghøyttaler (single amp)

I går fikk jeg gleden av å kunne prøve et nytt sett med fronthøyttalere i kinoen. Karen som eier disse holder på med å ferdigstille hus og kino, og gav meg mulighet til å prøve disse inntil hans egen kino er klar.

Dette var en utrolig fin måte å få testet ut et høyttaleroppsett som kan minne litt om Miles, som jeg jo skal bygge, selv om de sikkert på de fleste områder vil bli forbigått av Miles med sin langt større kapasitet.

Etter at Alconsene var satt på plass tok jeg en helt enkel og rask 3-punks Audyssey-kalibrering. Det var veldig nødvendig siden det er såpass stor forskjell på høyttalernes følsomhet. Jeg endte opp med frontene satt ned med 8-12dB i forhold til surroundkanalene. En ting jeg stusset over er at Alconsene bare blir levert med diskanten satt på høyre side. Uten at jeg skal si det sikkert, så det ikke ut til at det var mulig å flytte diskanten over til motsatt side på venstre høyttaler.

Ellers er disse satt opp slik at man kjører med passivt delefilter og en forsterker pr høyttaler. Det går sikkert greit å bygge de om/bestille de så de kan kjøre aktivt også, med en forsterkerutgang m/dsp til hvert element.

Det er brukt skikkelige Speakon-kontakter i sidene på høyttaleren, og i tillegg til inngangen er det satt inn en ekstra utgangskontakt for viderekopling til en høyttaler til.

Link til specs på AVShop: http://www.avshop.no/CR1-LCR-AV-Screeninghoyttaler-(single-amp)-Alcons/cat-p/c/p10511712



Diskanten var en heftig og svært tung/solid sak. Den monteres med en 15mm fastnøkkel og kan vinkles inn mot sweetspot:




Så var det lyden da. Og ja, dette var en forfriskende opplevelse. Og herre mann for et trykk de kan prestere! Skulle ikke tro at en såpass "liten" høyttaler klarer opp i mot 125dB...
Jeg turte ikke dra på mer enn ca 115dB selv, da trøkka det jammen godt. Og nå får jeg jo testet litt mer av hva subbene kan også, da jeg ikke har fått mulighet til det med Daliene i systemet.

Fordelene i en kino som er godt dempet er helt åpenbare. Lyden fra mellomtone og diskant er litt åpnere og slipper lettere vokal til, slik at taletydeligheten blir større. Diskanten er muligens litt overtydelig, men jeg tror muligens det kan reduseres ved neste kalibrering med Audyssey MultEQ Pro. Da kan jeg prøve litt testing med "BBC-dippen".
Jeg kommer tilbake med målinger i REW etterhvert, foreløpig blir det bare spilling og testing i helga! :mrgreen:
 

Vedlegg

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.547
448
83
47
Asker
Spennende test du har fått gjort her!! Når det kommer til utformingen av høyttaleren er denne beregnet på screening/ekte kino installasjoner. Det viktigste med den type installasjoner er at diskant/mellomtone er like langt unna i avstand fra senter på begge sider. I en hjemmekino vil det se litt snodig ut da vi alltid er opptatt av symmetri på alle måter.

Har selv hørt den modellen ved flere anledninger å det er virkelig en ulv i fåreklær! Den spiller utrolig oppløst og detaljert med et enormt engasjement. Tror veldig mange blir skeptisk til den da den har et datablad der det ser ut som den ikke levere bass. Som du skriver så gjør den det, men den som alle andre hjemmekino systemer krever at det er en god sub til.
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Fint å høre at du har et positivt intrykk av denne Alcons-modellen, BEF! Det er viktig for eieren at han har investert i en god høyttaler, og jeg tror han likte det han hørte i går. Veldig morsom og engasjerende lyd, det inntrykket fikk vi også. Hadde også med meg en annen kar på lyttingen i går. Han har hørt det meste av høyttalere, spesielt en del i høyere prisklasser. Han var også mektig imponert. Kommer til å bli kjempegøy å teste disse ut på litt mer forskjellige ting i morgen.

Jeg er også imponert over hvor bra jeg fikk integrert subbene, det låt utrolig fett! Og nå kan jeg virkelig spille høyt nok til at kinoen rister...:D