Hjemmekino i tilbygg: 8 stk Beyma 21" i porta kasser på plass!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
OT: Ny kinosal på gang

Blir ikke så mye aktivitet her nå på sommeren. Da er det indretjeneste, maling og andre mer huslige prosjekter som skal gjøres. Men jeg tenkte å vise dere litt flere bilder av byggingen av vår nye kinosal i Kvinesdal, den første dedikerte Dolby-Atmos kinoen i verden, laget for akkurat dette lydsystemet. Det er ikke mer enn tre-fire uker igjen nå til premieren, og nå er det hektisk innspurt både i maskinrom og i kinoen.

Alle Meta-Kassetter er montert, alle LED-spotter på plass, og nå monteres amfiet bak i salen. Her er litt bilder:

Legg merke til de perforerte veggplatene. Bak disse er det 50mm akustikkplater. Baffelveggen består av 4 lag gipsplater med sorte 50mm akustikkplater over. Den innerste frontveggen (som blir bak frontene) består av (ytterst til innerst) 25cm betong, mellomrom, 8" reisverk som er isolert med Glava proff 35, tre lag gips, 8" reisverk fylt med Glava Proff 35, dekket med akustisk duk...(!!!) Rimelig solid, altså :mrgreen:

Amfi under bygging. Solide saker i 4"x 4". Skal dekkes med 3 lag 20mm gulvspon. Dette gulvet skal tåle brann i 30 minutter uten å rase sammen. Innlufta kommer inn under gulvet og blir fordelt gjennom ventiler bak stolradene.

Her ser man høyttalerriggen i taket. De store kassene pakket i plast på sideveggen er en dobbel 18" sub. Det blir to slike også under frontrekka. Det er ca 60 RGB-LED spotter i taket. Alt styres enkelt fra fjernkontroll eller skap i kino eller på maskinrom. Det er over 5000 farger å velge mellom, hvis jeg husker rett. Beklager dårlige bilder.

Gleder meg til dette er oppe og går! Og ja, vi kan kjøre Bluray også. Samme OPPO-spiller som jeg har hjemme...:mrgreen:

Vedlegg

Sist redigert:

joakimpatos

Medlem
24 Nov 2011
5.945
0
0
Atmos er helt skremmende rått!
Men dobbel 18" i taket i siden? hvordan vil den bassen utbrede seg i rommet?:p

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.145
38
48
Stavangerområdet
Utrolig kult med bilder Hunsbedt. Ikke ofte man får slikt innblikk når snadder bygges.

Når det gjelder sub i tak, så er det mange PA-systemer som flyr subbene opp under taket i stedet for å ha de store boksene på eller ved scenegulvet. Funker som fjell det.

Blir også spennende å høre erfaringene med QSC. Bruker QSC HT en hel del på mindre oppsett (klubber, møter, etc.), og ikke minst QSC ampene er jo supre.

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
Super oppdatering! Ikke noe småtteri den frontveggen, nei. Hva er en Z-kassett?

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Takker for kommentarer, morsomt at dere følger med på byggingen! Skal ta noen flere bilder på fredag, bygging og montering går raskt nå.
Foreløpig dato for åpning for publikum, med første åpne filmvisning, blir fredag 4/7. Vi kommer til å ha testkjøringer uke 26 og 27 hvis alt er oppe og går.

Ellers kan jeg helt sikkert ordne med omvisning og (gratis)forestilling for AVForumere hvis vi kan samle en liten gjeng. Kan nok ikke bli før i august vil jeg tro, for eks en lørdag ettermiddag. Hadde jo vært gøy å få til noe slikt...:)

Her er et bilde av prosessoren, tatt av kinosjefen:

Vedlegg

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Her er fra teknisk/projektorrom:

Fint ordna kabling til høyttalerne:

Bakside av prosessor:

CP-850, bakside:

Sikringsskap:

Ventilasjon:

Vedlegg

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Sitter her å sikler etter de bildene der :) Veldig gøy å se :)
Ja, må jo si at det klør litt i fingrene. Snekkerne som satte opp amfiet gjorde en veldig fin jobb. Mye planlegging på dette. Husk at det er tredobbelt med 20mm plater på alle gulvflater. Det er dønn solid å gå på.

Tror jeg må ta fri når gutta kommer og kobler opp forsterkerne og skal kjøre dette inn. Blir spennende! :)

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.548
451
83
47
Asker
Er nesten så man har lyst å ta ut ferie for å ta turen ned for å få sett på den kinoen, ser utrolig bra ut og jeg synes det er gøy at den ikke er alt for stor.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Sitter her å sikler etter de bildene der :) Veldig gøy å se :)
Helt enig, dette er en av få komersielle kinoer jeg virkelig kan tenke meg å sitte mange timer i bilen for å se. Du får si fra hvis det blir en privat AVForum visning for den er jeg virkelig klar for å bli med på.:D

Hvilken projektor skal dere bruke i denne salen?