Hjemmekino i tilbygg: 8 stk Beyma 21" i porta kasser på plass!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Counterpointer skrev:
Denne linken fikk meg videre til en morsom kino og ikke minst en garasje som får de fleste til å blekne.........

Edit; bortsett fra denne :cool:
Hehe, bare amerikanere som kan gjøre noe sånt. Utrolig svær garasje, med innebygget 200 kvadrat "liten leilighet", og diger kino på ca 7 x 8m...:shock:
Har brukt et par timer på jobben for å tråkle meg gjennom kinobyggebloggen hans. Huset ble ganske fint, men jeg vet ikke om jeg likte kinoen så voldsomt. Føles litt "tom" ut, med blanding av alle slags stilarter. Men veldig proft gjort!

Den betongbunkeren i Sveits har vel blitt vist i Andre Werdenskrieg's tråd "Pene Lytterom..." tidligere. Litt for minimalistisk for meg, men liker garasjen der også! :mrgreen:

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
sirant skrev:
Ja, det hadde jo vært kult! Mangler bare å kunne ørlite grann om programmering, automatisering og nettverksstyring...:(

Kinoen til Cinemar er fantastisk på alle måter (etter min smak). Han har bygd en kino som er tro kopi av tegningene, rendreringene kan legges direkte oppå bildene fra ferdig kino...

Og så har han gjort omtrent alt selv! det er imponerende! :grin:

20 Jan 2005
15.700
0
0
OleM skrev:
Hehe.. Det er da absolutt ingen grunn til å beklage. Takk for fine linker uansett! :)
Vel, det var slett link'ing av meg 8) liker selv å følge linker og som Hunsbeth observant så, er det Sveitsiske huset fra en annen tråd, sykt flott hus jeg kunne flyttet rett inn uten å bytte en ting.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
I dag har jeg hatt helt fri, og fikk gjort to stoe jobber. Lerretet er på plass, mangler bare å få festet lerretsrammen til frontrammen den står inni. Dette skal ikke gjøres før alt er flyttet på plass og alle signalkabler er trukket.

Den andre tingen jeg fikk tid til i dag er et foreløpig DIY-Meccano-aktig projektoroppheng. Det ble også ferdig, og ligger i verkstedet klar for lakkering. Jeg skal etterhvert få hjelp av samme kar som hjalp meg med dørlåsen til å lage en ultra lav låse/opphengsmekanisme til projektoren, som enkelt lar deg justere tilt og roll nøyaktig. men han er i nordsjøen, og mitt DIY-oppheng får gjøre jobben til han får tid til å hjelpe meg med noe bedre.

Først litt bilder av festeløsningen jeg har valgt for lerretet. I steden for stenger i poser rundt lerretskanten ble det altså valgt en løsning med maljer. Det har funket greit for mange, og er en enkel måte å gjøre det på som DIY.
Jeg fikk hjelp av Kjelli her på forumet til å skaffe meg nødvendig utstyr (tusen takk for hjelpen, Kjelli!!).

Her litt av det Kjelli fikk tak i til meg:

Så langt, alt greit. Når jeg skulle bruke maljene viste det seg at verktøyet som skulle brukes ikke passet til de blanke maljene. De har samme diameter innvendig, men blir alikevel større enn de messingfargede. derfor passet ikke den hvite plastdingsen som skulle brukes. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at det gikk med to timer i verkstedet for å finne noe som kunne brukes som underlag for de blanke maljene når de skulle slåes sammen. Til slutt kom jeg over en liten stålskive med en kant innerst. Den passet perfekt. Måtte bare avrunde den litt med sandpapir slik at den lettere skulle slippe maljene når de var slått sammen.

Her ser dere stålskiva til venstre, ferdig moddet for å passe som slagskive:

Og her med "påmontert" malje, begge typene:

Her med slagverktøyet:

Og her ferdig slått sammen. Jeg brukte en firkant armert teip også mellom maljene. Er ikke sikker på om det ble sterkere, men litt tykkere og seigere...

I gang. Brukte 20cm mellom hver på langsidene og 19 cm på kortsidene:

Gjelder å jobbe systematisk; først måle opp, så lime teipbiter på, stanse ut hullene, legge på maljer, og slå fast.

Done. Klar til opphenging. Fortsettelse følger i morgen...:)

Vedlegg

joakimpatos

Medlem
24 Nov 2011
5.945
0
0
Hunsbedt skrev:
Må nok bli etter at Watt har vært her, dvs ikke førstkommende helg men muligens neste. Send meg en PM mot slutten av neste uke, så avtaler vi en dag det passer! :wink:
Sounds veryvery god :)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Her er fortsettelsen på lerretsbyggingen fra i går. Rakk ikke å bli ferdig med å legge ut alt i går, Ole Lukkøye kom og tvang meg i seng...

Her ligger lerretet, ferdig med alle maljene isatt. Det ligger oppned, slik at jeg...

...kan legg rammen oppå:

Og her er O-ringene jeg bestilte fra statene. Jeg kjøpte to forskjellige typer. Den største har en innvendig diameter på 70mm. De minste O-ringene var fine å ha til hjørnene:

Tredde de inn fra baksiden av lerretet...

...og lagte en løkke med å tre de inn i andre enden:

Slik skal de sitte:

Her er hjørneløsningen. Man må klippe bort en firkant slik at kantene kan brettes inn greit:

Skruene var en halv cm for lange, men det spiller egentlig ingen rolle. Fikk ikke tak i kortere da det var laangt etter butikkenes stengetid. Kregskruene passet fint alikevel.

Og slik ble det sett fra baksiden av rammen:

Ei lita linselus klarte å lure seg med på bildet:

Et par småskrukker ble det jo. Skal bare justere litt på O-ringene, så forsvinner det...

Må si at jeg ble overrasket over hvor stort lerretet er! 129" diagonalt er ikke all verden, men i 16/9 blir bildet stort. Nå skal det også maskeres, men jeg vil prøve med så stort som mulig først...

Vedlegg

Nabon

Medlem
22 Mar 2009
1.123
0
0
Godt mulig jeg løser lerretsfestingen min på akkurat samme måte. Håper det er ok at jeg kopierer. Hvis ikke så bor jeg jo langt nok unna deg til at det er verdt å ta sjansen :)
Ligger duken dobbel der du slår inn maljene eller er det ikke brettet? Hvordan er selve duken å klippe i? Er duken så kompakt at den ikke rakner? Har ingen hands on erfaring med lerret så det er litt interessant og lese og lære :)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Siden jeg har bildene klare kan jeg like godt fortsette med projektoropphenget. Det ble også ferdig i går. Har vel nevnt det tidligere i tråden, men jeg har altså laget til et litt spesielt opplegg for opphenget. Jeg har vært i noen kinoer etterhvert nå, og irritert meg over at projektoren i flere tilfeller regelrett har hengt og dinglet med vibrasjoner når folk drar på med subbene sine. Dette er nesten uungåelig hvis projektor er festet i taket, eller i oppheng som så er festet i tak. Spesielt hvis det er flytende tak opphengt i lydbøyler, kan det riste ille. Da vibrerer hele taket med når lavfrekvensene rumler...

For å unngå dette er projektoren hos meg hengt opp etter hanebjelken (Går vannrett som tverrstreken i en A oppunder bjelkene). Denne er for å avstive takets konstruksjon, og er hos meg spikret og skrudd i 2"x8" bjelkene, som danner taket. For å få til dette enkelt brukte jeg to stk gjengejern, med to stk skjøter. I hullet gjennom taket ned til kinoen har jeg satt inn et 30mm vannrør. Gjengejernet går gjennom dette røret, og kommer ut rett over projektoren.
Her er bilder:

Projektorens feste kommer ned gjennom taket og munner ut i fremkant av taket i projektorbåsen:

Her er delene jeg kjøpte for å lage opphenget. Stengene er 10mm, jeg vil gå ut i fra at dette vil holde...

Stoppskiva på røret, med mutter over, holder projektoren oppe når den skal henges fast:

Her er "projektorfestet" montert på hanebjelken:

Slik ser opphenget ut, etter kutting, filing og saging. Platene er 2mm tykke. Det er justerbart opp og ned, og sideveis også selvfølgelig:

Nærbilde av opphenget. Bolten som festet kan vippes på, er åtte mm. Takoppheng 10mm, dette kan svinges rundt festet for bolten.

Sprøytet sort i kveld, og klar for montering:

Vedlegg

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Nabon skrev:
Godt mulig jeg løser lerretsfestingen min på akkurat samme måte. Håper det er ok at jeg kopierer. Hvis ikke så bor jeg jo langt nok unna deg til at det er verdt å ta sjansen :)
Ligger duken dobbel der du slår inn maljene eller er det ikke brettet? Hvordan er selve duken å klippe i? Er duken så kompakt at den ikke rakner? Har ingen hands on erfaring med lerret så det er litt interessant og lese og lære :)
Duken ligger ikke dobbel. Den er kuttet til rett størrelse av produsenten, Seymour. Jeg fant det passende med en kant på ca 8cm, som går rundt på baksiden av lerretet. Jeg brukte bare firkantede biter av fiberforsterket teip der maljene sitter. Disse ble limt på baksiden av duken slik at de ikke er synlige. Duken er relativt tykk og seig, tror den tåler temmelig mye!:)