Hjemmekino i tilbygg: 8 stk Beyma 21" i porta kasser på plass!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.725
106
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
@quiltmaster:

Håper jeg kan fortsette å gi deg trivelige leseopplevelser på tross av at kinoen er nesten ferdig. Det står fortsatt noen delprosjekter og venter. Så morgenkaffen og lektyre er forhåpentligvis ikke helt ødelagt ennå...
Så må det presiseres at det også er andre, virkelig spennende prosjekter, på gang her på AV-rom...
I tillegg er du mer enn velkommen til å sjekke ut kinoen min enten om du skal forbi Kvinesdal, eller om du vil ta turen! :smile:

quiltmaster

Medlem
25 Feb 2009
539
0
16
Hunsbedt skrev:
@quiltmaster:

Håper jeg kan fortsette å gi deg trivelige leseopplevelser på tross av at kinoen er nesten ferdig. Det står fortsatt noen delprosjekter og venter. Så morgenkaffen og lektyre er forhåpentligvis ikke helt ødelagt ennå...
Så må det presiseres at det også er andre, virkelig spennende prosjekter, på gang her på AV-rom...
I tillegg er du mer enn velkommen til å sjekke ut kinoen min enten om du skal forbi Kvinesdal, eller om du vil ta turen! :smile:
Jeg regnet vel med at siste ord ikke var skrevet ja, og det er jo bra!

Joda, man har jo endel faste tråder som går gjennom med argusøyne, men noen skiller seg jo ut ;-)

Du skal ikke se bort fra at det står en forblåst trønder utenfor døra en dag(dog ikke helt uten forvarsel)!

20 Jan 2005
15.700
0
0
Hunsbedt skrev:
Her må du gjerne "namedroppe" disse! Jeg plukket opp din tråd via Akto sin tråd, det er fort gjort å misse spennende prosjekter på grunn av volumet på forumet :)

Personlig synes jeg Kenti, MisterMR og TRALLTRALL er spennede prosjekter :)

Cato84

Medlem
19 Nov 2008
75
0
0
quiltmaster skrev:
Du skal ikke se bort fra at det står en forblåst trønder utenfor døra en dag(dog ikke helt uten forvarsel)!
Eller 2.
vurderte å plage deg for to helger siden da jeg var i Sandnes, men ble litt langt med taxi! :p

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.725
106
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Counterpointer skrev:
Her må du gjerne "namedroppe" disse! Jeg plukket opp din tråd via Akto sin tråd, det er fort gjort å misse spennende prosjekter på grunn av volumet på forumet :)

Personlig synes jeg Kenti, MisterMR og TRALLTRALL er spennede prosjekter :)
Enig, disse er jeg ofte innom. I tillegg synes jeg FrodeT, sozo1976 og Kvindølen sine prosjekter kan bli spennende. Synes i grunnen at det er mye bra posjekter på gang nå! :)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.725
106
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Nå har jeg flikket på småting og detaljer i en uke, så nå er det på tide med en oppdatering igjen. Skyvedøra er ferdig, alle beslag på plass, alle pakninger påsatt og alt av lister, sviller, håndtak og annet krimskrams er på plass. Bilder kommer etterhvert.

Jeg begynte i dag på opphenget til surroundhøyttalerne. Har grublet på hvordan dette skulle løses i flere uker. Løsningen ble enkel, uttenkt etter KISS-metoden. Å feste høyttalerne i gipsveggene var ikke et alternativ. Gips er ikke lett å få sterkt nok når høyttalerne veier innpå 20kg stykket. Dessuten er de nå mekanisk frakoplet veggene.
Som sagt, løsningen ble enkel; jeg lagde en enkel hyllerigg hengt ned fra et sekstoms bord som går rundt hele kinoen, og som er beregnet på oppheng av trekkerør. Selve hylla er kappet til av de utsagde kryssfinerplatene fra søylene. Her er prinsippet vist:

En stk ferdig prototypehylle hengt opp. Jeg kuttet også til en 50mm akustikkplate til å ha bak høyttaleren. Desverre ble dette for trangt. Skal senere legge inn litt vanlig 50mm isolering rundt høyttaleren:

Hylleplaten ble forsenket i begge hyllevangene. Det ble en sterk og stødig løsning:

Innfesting på kabelbord:

Seks stk surroundhøyttalere venter på søyleplass: :)

Frontene på surr. høyttalerne er vinklet på kassen. Dette fordi de ble hengt horisontalt i min gamle kino. Nå må det stå på høykant. Det er ikke noe problem å vinkle de senere, kan snu de temmelig mye før de tar borti søylene:

Jeg monterte høyttalerne i to nivåer. De som er bygget inn i søylene som står på bakre platting er satt ca 30 cm høyere opp enn de som står på betonggulvet. De er plassert slik for å ha lik høyde fra gulv. Da blir det også lik høyde på alle opp fra de to stolrekkene.

Jeg klippet til biter av noe isolasjon/dempemateriale jeg hadde liggende. Det er mykt, med dobbeltsidig teip, og passer fint å ha under høyttalerne.

I morgen skal resten henges opp...:)

Vedlegg

tols1

Medlem
2 Jan 2006
16.665
1
0
*henter kaffe*

Flott fremgang :) Nå begynner det virkelig å flaske seg her. Hvordan har du tenkt å koble opp de 6 høyttalerne? Får du mulighet til noen form for nivåjustering individuelt?

20 Jan 2005
15.700
0
0
Hunsbedt skrev:
Som sagt, løsningen ble enkel; jeg lagde en enkel hyllerigg hengt ned fra et sekstoms bord som går rundt hele kinoen, og som er beregnet på oppheng av trekkerør.
Hvordan festet du hylla sekstoms bordet? Ser ganske trangt ut.

Swiffer

Medlem
3 Feb 2011
259
0
16
Gjorde du noen tanker rundt rammene og om de påvirker lyden? Spesielt siden du har flere vertikale spiler og trukket med decomolton. Det ble veldig pent med heldekkende rammer/søyler.

mrcradock

Medlem
21 Okt 2004
702
0
0
39
www.spillarkivet.no
Hunsbedt skrev:
Å feste høyttalerne i gipsveggene var ikke et alternativ. Gips er ikke lett å få sterkt nok når høyttalerne veier innpå 20kg stykket.
20 kg er ingenting. Gips klarer langt mer enn det. Jeg har festet nærmere 100 kg i gips uten problemer. Så lenge du bruker kraftige nok skruer er det ikke noe problem :D Det at gips ikke er sterkt nok er en myte...

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.725
106
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
tols1 skrev:
*henter kaffe*

Flott fremgang :) Nå begynner det virkelig å flaske seg her. Hvordan har du tenkt å koble opp de 6 høyttalerne? Får du mulighet til noen form for nivåjustering individuelt?
Kobler de muligens først med tre på hver side, får se hva jeg gjør med forsterkerne. Ellers blir det to på hver side, med hver sin forsterker, og to bak med egen forsterker. Har foreløpig ikke utstyr til nivåkorrigering på hver enkelt høyttaler desverre.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.725
106
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Counterpointer skrev:
Hvordan festet du hylla sekstoms bordet? Ser ganske trangt ut.
Borret opp to hull til hver av hyllebordene gjennom sekstomsbordet, og skrudde dem bare på plass. Det var enkelt å skyve trekkerørene litt til side for dette, og god plass til å skru i søyleåpningen.:)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.725
106
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Swiffer skrev:
Gjorde du noen tanker rundt rammene og om de påvirker lyden? Spesielt siden du har flere vertikale spiler og trukket med decomolton. Det ble veldig pent med heldekkende rammer/søyler.
Nei, gjordeegentlig ikke det. Søylene er trukket med høyttalerstoff. Dette skulle ikke hindre lyden vesentlig. Og spilene er tynne så tror det går greit. Enig med deg, søylene ble pene, og jeg er glad for at jeg gikk for denne løsningen. Det er faktisk plass til 15" rørsubber under surroundhøyttalerne...8)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.725
106
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
mrcradock skrev:
20 kg er ingenting. Gips klarer langt mer enn det. Jeg har festet nærmere 100 kg i gips uten problemer. Så lenge du bruker kraftige nok skruer er det ikke noe problem :D Det at gips ikke er sterkt nok er en myte...
Jada, det hadde gått greit. Men det hadde blitt mer komplisert og muligens mer plasskrevende. Jeg kunne ha skrudd og limt hylla rett på gipsveggen, men målet med å henge dem i taket var også for å unngå vibrasjoner fra hylla og høyttaleren rett i vegg. Slik de henger nå berører de ikke veggen. Det ble veldig enkelt å henge hylla slik jeg gjorde det, det var jo også en fordel.:)

kenti

Medlem
13 Feb 2004
14.447
0
36
avforum.no
Disse hyllene ble veldig bra, og jeg ser at du fortsatt ikke tar noen snarveier :)
Det er nok ikke alle som hadde tatt seg bryet med å forsenke hylleplaten slik du har gjort her, men det vil jo holde mye bedre.

Kommer du til å male stativene sorte? Jeg tenker da med tanke på om det evt vil synes gjennom høyttalerstoffet på søylene?

Også et litt annet spørsmål: hvilken tokomponent sparkel er det du har brukt hos deg? Jeg har kikket litt, og det finnes jo en del forskjellig, blant annet fra det maritime markedet (glassfiberbasert).

joakimpatos

Medlem
24 Nov 2011
5.945
0
0
digger hver gang det er nye bilder her ja! ;-)

hva slags høyttalere er dette?

Blir det "åpning" i helga eller må jeg vente enda lengre.. :-D ?

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.725
106
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
kenti skrev:
Disse hyllene ble veldig bra, og jeg ser at du fortsatt ikke tar noen snarveier :)
Det er nok ikke alle som hadde tatt seg bryet med å forsenke hylleplaten slik du har gjort her, men det vil jo holde mye bedre.

Kommer du til å male stativene sorte? Jeg tenker da med tanke på om det evt vil synes gjennom høyttalerstoffet på søylene?
Ja, jeg tror jeg skal ha et strøk maling på hyllene, bare for syns skyld. Det går ikke an å se hyllene gjennom høyttalerstoffet, men det er noe med at hvis de blir malt så vet man at det vil se bedre ut når søylene løftes bort. Jeg er sikker på at Finnerud & co (Og Mr Torp, må ikke glemmes...) forlanger en titt bak rammene, så da trenger jeg ikke være redd for at det kommer kommentarer på manglende maling...:mrgreen:

kenti skrev:
Også et litt annet spørsmål: hvilken tokomponent sparkel er det du har brukt hos deg? Jeg har kikket litt, og det finnes jo en del forskjellig, blant annet fra det maritime markedet (glassfiberbasert).
Her er et bilde av sparkeltypene jeg har brukt på MDF, fra tidligere i tråden:
(Plastic Padding som er fiberarmert, trengte vel ikke å nevne det...)

Sparklingen med tokomponent er bare nødvendig hvis MDFen skal males (og vil sees). Skal du trekke med scenemolton eller høyttalerstoff er det ikke nødvendig med slik sparkel siden hullene uansett ikke blir synlige gjennom stoffet. Trappenesene hos meg er fremdeles pene, så nå håper jeg at de er stabile. Men, man vet jo aldri, for eks alt av problemer Ak har hatt hos seg...:???: