Hjemmekino i nytt hus!

Sandsmark

Medlem
7 Mar 2012
463
7
18
Hei.

Da var det endelig min tur å få bygge hjemmekino i eget rom. Huset hjemmekinoen skal bygges i er under oppføring og er planlagt ferdig til jul. Om hjemmekinoen er ferdig til da vil jo tiden vise! Dette er første bygget jeg skal sette opp selv, så tips og triks underveis mottas med glede!

Avsatt størrelse for hjemmekino er ca 5,0m x 7,75m og takhøyden er 2,4m. Kjellergulv og yttervegger er betong, etasjeskiller består av tre. Det er per nå satt opp bærevegg på kortsiden ved trapp av tømrer. Dette fordi trapperom blir gjort ferdig i forbindelse med ferdigstillelse av huset. Resten av kjeller er grovkjeller. i hele kjeller er det vannbåren varme.

Utgraving startet i April og så langt er huset tett, da er det mulig for meg å starte prosessen :)
Skjermbilde.PNG
116555605_769188197164117_6869422757341373405_n.jpg
20200427_213741.jpg
20200505_202454.jpg
20200515_185322.jpg
20200515_185251.jpg
20200728_191429.jpg
20200728_191316.jpg
20200728_191239.jpg
20200728_191219.jpg

Sandsmark

Medlem
7 Mar 2012
463
7
18
Måten rommet skal bygges har jeg ikke klart å avklare med meg selv enda. Ønsket mitt er at rommet skal kunne brukes fullt ut, uten at det vil merkes i resten av huset. I etasjen over er det ikke soverom, men gang, bad og vaskerom.

Spørsmålet er egentlig om det holder å bygge opp vegger, isolere og legge to lag med gips. Eller om jeg må bygge opp rommet, og så bygge et nytt rom isolert fra dette med lyd-bøyler, såkalt rom-i-rom prinsipp.

Kom gjerne med tips!;)

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.354
189
63
42
www.avforum.no
Grattis med det som ser ut som et flott kinorom (og hus)!

Skal du kunne dra på litt i kinoen uten å plage folk i huset for øvrig kommer du nok ikke utenom rom-i-rom, lyddør og eventuelt også separat ventilasjon om det ikke lar seg gjøre å lydisolere eksisterende greit med feller etc.

Sent from my iPhone using Tapatalk

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
69
19
8
Rom i rom i dette tilfellet er å bygge opp vegger - som ikke har "akkustisk kontakt" med betongen - samt himling uten "akkustisk kontakt" med takbjelkene. Så det er ikke allverdens ekstrajobb. Med akustisk kontakt menes fysiske kontaktpunkter som overfører lyd - enten 100% frikoplet (ingen kontakt) eller med kontaktpunkter som er lyddempet/overfører minimal lyd. Slike lyddempede kontaktpunkter er enten lydbøyler, Procilence bøyler etc.

I tillegg til dette så trengs det (garantert" akustiske tiltak inne i kinoen - f.eks. sett av plass til tykkere demping (bass) i front (bak lerret/i høytalervegg) og bakvegg...
Legg inn en UMik kalibreringsmic i budsjettet med en gang, samt tid til å finne ut av REW (måle/analyseverktøy, gratis) slik at du kan gjøre målinger og få respons/analyse fra opptil mange dyktige på dette forumet. :)

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.178
83
48
du kan fint benytte samme ventilasjon som resten av huset, har dette i kinoen og det går ingen støy/lyd gjennom her som er merkbar såfall.
Det ble meldt til prosjekterende i startfasen og ble valgt løsninger for å dempe lyden her. jeg benyttet prosilence systemet til avshop på både tak og vegger med enkelt lag fibergips, samt flytendes gulv på u båter og dobbel lyd dører. Dette fungerer utmerket, men det er viktig med minst mulig hulltaking samt være nøye på de plassene som en må ta hull. lyden finner vei i de minste hellidager her

• Like
Reactions: Toroluf

Sandsmark

Medlem
7 Mar 2012
463
7
18
Rom i rom i dette tilfellet er å bygge opp vegger - som ikke har "akkustisk kontakt" med betongen - samt himling uten "akkustisk kontakt" med takbjelkene. Så det er ikke allverdens ekstrajobb. Med akustisk kontakt menes fysiske kontaktpunkter som overfører lyd - enten 100% frikoplet (ingen kontakt) eller med kontaktpunkter som er lyddempet/overfører minimal lyd. Slike lyddempede kontaktpunkter er enten lydbøyler, Procilence bøyler etc.

I tillegg til dette så trengs det (garantert" akustiske tiltak inne i kinoen - f.eks. sett av plass til tykkere demping (bass) i front (bak lerret/i høytalervegg) og bakvegg...
Legg inn en UMik kalibreringsmic i budsjettet med en gang, samt tid til å finne ut av REW (måle/analyseverktøy, gratis) slik at du kan gjøre målinger og få respons/analyse fra opptil mange dyktige på dette forumet. :)

Da høres det ut som jeg er på god veg! Veggene i kinoen blir bygget opp med Glava svillunderlag mot betonggulvet og med en avstand på ca 1,5cm fra betongveggene. De er da festet i det eksisterende taket, som er planlagt isolert med 2x15cm glava samt lektes ned med enten dobbelt lag med gips, evt. et lag med gips og et lag med fibergips.

Godt tips medkalibreringsmic! Jeg regner også med at det må til en del akustiske tiltak i kino, men har ikke fått satt meg helt inn i det enda. Da kan det jo hjelpe på med noen målinger av rommet når det er "ferdig" satt opp ;)

du kan fint benytte samme ventilasjon som resten av huset, har dette i kinoen og det går ingen støy/lyd gjennom her som er merkbar såfall.
Det ble meldt til prosjekterende i startfasen og ble valgt løsninger for å dempe lyden her. jeg benyttet prosilence systemet til avshop på både tak og vegger med enkelt lag fibergips, samt flytendes gulv på u båter og dobbel lyd dører. Dette fungerer utmerket, men det er viktig med minst mulig hulltaking samt være nøye på de plassene som en må ta hull. lyden finner vei i de minste hellidager her

Så bra! Jeg meldte også i fra til de som leverer ventilasjon til huset at dette skulle være kino-rom og de har satt på det som ser ut som en enkel lyd-felle på både til-luft og avtrekk. Dette mente de skulle være nok.
Jeg skal passe hulltakingen! Tanken var å få satt teknisk utstyr i naborommet, da er det jo uunngåelig med en gjennomføring fra rommet. Finnes det en grei løsning å gjøre dette på?

Grattis med det som ser ut som et flott kinorom (og hus)!

Skal du kunne dra på litt i kinoen uten å plage folk i huset for øvrig kommer du nok ikke utenom rom-i-rom, lyddør og eventuelt også separat ventilasjon om det ikke lar seg gjøre å lydisolere eksisterende greit med feller etc.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk skal du ha!
Vil du si at lyddøren ofte er det svakeste punktet i slike rom? Mener jeg stadig vekk leser at folk setter inn dobbel lyddør i sine rom. Da virker det som at en ikke er nok🤷‍♂️

Dagens oppdatering:
Jeg har fått jobbet litt i kjelleren den siste tiden og fått ferdig stenderverk på alle vegger i kinorommet (obs! bildene ble tatt før jeg var ferdig med siste kortvegg). Jeg var også nødt til å sette opp noen andre vegger i kjelleren da rørlegger måtte ha noe å føre avløpet opp på, og sette skap for vannboren varme i👍
20200831_173031.jpg

20200831_173036.jpg

20200831_173047.jpg

• Like
Reactions: Toroluf

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
69
19
8
Apropos ventilasjon og lydfeller - dette skal/bør det være på ALLE avsug og innblåsninger i HELE huset - ikke spesifikt pga kino lyden men at en ikke skal sitte på dass og høre på samtalen i kjøkkenet (som er på andre siden av huset).
Ser at det er både til og fra luft i rommet, og det er bra - har vore borti de som kun husket på det ene - og da blir det interresant når en setter på en "lufttett"/lydtett dør.
Ang dør - hva som er nok demping kommer an på f.eks hvor høyt en spiller og hvor lite lydsmitte som aksepteres. Sjølv har eg en normal dør (men uten luftspalte) og det går lyd til resten av huset men ikke mere enn hva som kommer fra tenåringsrommet - altså helt OK her i familien (men vi spiller ikke 110DB heller da). Sett inn 1x lyddør, men tenk at du kanskje må inn med nr 2. PS - og tett nøkkelhullet, utrolig hvor mye lyd som kommer gjennom et lite hull....

• Like
Reactions: lygren

Sandsmark

Medlem
7 Mar 2012
463
7
18
Apropos ventilasjon og lydfeller - dette skal/bør det være på ALLE avsug og innblåsninger i HELE huset - ikke spesifikt pga kino lyden men at en ikke skal sitte på dass og høre på samtalen i kjøkkenet (som er på andre siden av huset).
Ser at det er både til og fra luft i rommet, og det er bra - har vore borti de som kun husket på det ene - og da blir det interresant når en setter på en "lufttett"/lydtett dør.
Ang dør - hva som er nok demping kommer an på f.eks hvor høyt en spiller og hvor lite lydsmitte som aksepteres. Sjølv har eg en normal dør (men uten luftspalte) og det går lyd til resten av huset men ikke mere enn hva som kommer fra tenåringsrommet - altså helt OK her i familien (men vi spiller ikke 110DB heller da). Sett inn 1x lyddør, men tenk at du kanskje må inn med nr 2. PS - og tett nøkkelhullet, utrolig hvor mye lyd som kommer gjennom et lite hull....

Ser at det er montert lydfelle på alle avsug og tilluft i hele huset! så det er jo bra(y)

Litt utenom kinoen:
Har ikke fått gjort noe mer i kjeller de siste dagene da andre ting i huset har blitt prioritert. Tømrerne, som for tiden er på et annet prosjekt mens rørlegger, elektriker og ventilasjon gjør seg ferdig her, hadde plutselig en dag ledig til å gipse tak i 2. etg og elektrikerteamet måtte kjøre på for å få ferdig alt! Da jeg kom opp til huset var det 6 biler fra elektrikerfirma som holdt på for å få alt ferdig til tømrer:eek: Da måtte jeg hive meg rundt for å få opp rør for høyttaler i tak i TV-stue, kjøkken, bad og soverom.

Som bildene under viser går alle rørene inn på en bod som har vegg mot tv-stue. Legg merke til sentralstøvsugerrøret som er satt opp. Dette er planlagt brukt for vegg-hengt TV slik at jeg kan få alle kabler inn på bod, og slipper å ha de hengene synlig på vegg.

118784069_633623670917254_5435622748601503094_n.jpg

118820826_354583119032055_852157134802742126_n.jpg

118847497_2826052320957121_2194077432858459702_n.jpg