Hjemmekino i et lite rom

Oleh1990

Medlem
9 Okt 2020
2
0
1
Hei. Vi har kjøpt oss hus, og planlegger da å bygge et hjemmekinorom/gamingrom (skikkelig mancave med andre ord).
Men dette rommet er ikke vanvittig stort, så jeg tenkte å høre litt om det sitter noen der med noen gode tips.
Målene er 4,10x2,65. Så 10,8m2. Dette er et kjellerrom, så vinduene er små og helt i toppen av rommet. Betong/grunnmur på veggene der det er vinduer, mens resten er bærevegger med panel på.

mancave.jpg

Dette er som sagt et gamingrom også, så må være plass til en PC/skrivebord. Det må også være mulighet for å ha filmer i et eller flere skap. Før drømte jeg om å bygge et rent hjemmekinorom, men redd det ikke er mulig her. Så må bli noe hybridvariant hvis det ikke er noen smartinger der ute som har noen gode tips :)

Har tenkt litt på å sette skrivebordet helt øverst i rommet (ved vinduet øverst), og ha et lerret som kan tas ned foran skrivebordet. Da skjuler jeg skrivebordet mens jeg ser på film.
Eller har dere noen gode forslag :)? Alt tas imot med stor takk.

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
70
19
8
Sitteavstand til et 110-120" lerret er ca 3m - dette vil sette litt føringer.
Short throw eller "normal" projector likeså - men jeg antar det blir en PJ ca bak ved døra et sted (med mindre du kan ta hull i veggen og sette den i rommet bak da.....

Din ide med å skjule gaming bordet kan fungere greit, men da må Center settes på bordplata, og L+R kanaler blir låst av skrivebordet (så lenge de er gulvstående).
Fordelen med dette er at du kan ha en sofa i rommet, og skap på bakveggen ved døra.
Tab Extention lerret - akustisk transparent.

En annen løsning
Blend av vindu mot kortvegg - og sett ett fast akkustisk transparent rammelerret her - høytalere står bak lerret. Maks bredde og gjerne i multiformat (16:9 (TV) og 2,4:1 (Kino)) (med eller uten maskering)
Gaming bord setter på motsatt kortvegg - ved siden av dør.
"Stressless" stoler til å sitte i (flyttbare).., da en sofa fort blir stående meget nært gaming bordet.
Skap for filmer kan settes på gangen ;)

• Like
Reactions: Oleh1990

Oleh1990

Medlem
9 Okt 2020
2
0
1
Jeg kan eventuelt kjøre skrivebordet ned til enden av rommet (ved døra). Sette en sofa/stoler ovenfor skrivebordet og et lerret/TV helt øverst i rommet.
En eventuell PJ må stå i rommet, men kan stå over skrivebordet. Da blir hele veggen på toppen ledig. Da kan jeg enten sette opp et akustisk lerret med høyttalere bak.

Jeg er ganske ny på dette her, men vil det lønne seg å isolere rommet? Isåfall hele rommet, eller bare halve delen rundt selve kinoen? Jeg har ikke mye å gå på, og veit ikke om det hadde fungert å bare kjørt moltonduk langs veggene og evt tak. Eller om man må bygge på og isolere.

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
70
19
8
Velger du TV så kan sofa settes nærmere, og da har du god plass til bordet bak.
Velger du PJ, så må du prøve deg frem om du får plass

Når det gjelder rommet så er det to temaer
A. Hvordan en lydlekkasjer UT av rommet - dvs er det så lydt/spilles så høyt at resten av huset blir forstyrret?
B. Akkustiske tiltak INNE i rommet for å forbedre LYD.

For A så er det smak og behag - er alle i huset nede i KINO så er lyssmitte ut av rommet ikke et problem. Dersom rommet rett over/ved siden av er soverom til en liten krabat - da har du en utfordring - men den kan løses ved å spille lavt og dempe bass. Personlig har jeg ikkje gjort ekstra tiltak (utover en tett dør) i min kjellerstue/kino - litt lydsmitte er det, men forstyrrer ingen sovende (langt til soverommene) og om noen ser på TV i stua over så overdøver den TV'n lyden fra kjelleren (med mitt lydnivå). Prøv med å sette et musikkanlegg m SUB ned i rommet og fyr løs noe med mye bass - da finn du fort ut av sakene...
Det å gjøre noe med A vil kreve en god del arbeide og tar fort 10cm av alle vegger/tak.

For B så gjelder det å plassere SUB på rett sted og dempe noen refleksjoner. Skal en gjøre noe med BASS (<50Hz) så krever det for mye plass - mens demping av 1.refleksjoner (søk det opp på nett for forklaring) gjøres med ganske enkle tiltak. Personlig har jeg flyttet mye rundt på SUB og funnet en plassering som gir en god opplevelse av bassen, men jeg vet det er noe grums rundt 40Hz ("rumling") - det blir det sannsynligvis IKKE gjort noe med da jeg sjeldent spiller så høyt at grumset plager - og jeg er ikke på jakt etter det perfekte, men en samlet god opplevelse. (Samt pr nå ikke prioriterer å bygge om da rommet har flere "oppgaver")