Hjelp til valg av surroundprosessor

stoffi

Medlem
29 Jan 2012
67
0
6
Hei.
Jeg har i dag et 2.1 system med datamaskin som hovedkilde, og et grunnleggende stereo for/effekt-forsterkeroppsett.
Signalet fra forforsterkeren splittes, og går til sub/effektforsterker. -Slik er det i dag.

Nå har jeg blitt obs på at jeg går glipp av LFE-signalet når jeg ser på film.
Etter det jeg kan finne ut så trenger jeg en surroundprosessor for å få ut LFE-signalet til subben. Skulle jeg velge å mikse LFE-signalet inn på stereosporet vil jeg ende opp med en voldsom komprimering av stereosignalet ettersom LFE-sporet skal være +10dB.

I tillegg til film så hører jeg på musikk og ønsker å bruke subben her også. Vil en prosessor gjøre om et 2.0 signal til 2.1?

Jeg har sett litt på IOTA AVX1, Hva er det jeg taper med denne kontra en over dobbelt så dyr Yamaha/(ex. CX-A5200, eller AV7705)?
Dette sett i forhold til at jeg har et 2.1 system, og ikke ser for meg å utvide mer en maks til 3.1/3.2

Og hvordan bør man koble et slikt system? PC --> prosessor --> TV, eller PC --> TV --> prosessor? Både 4k og HDR er finesser jeg ønsker å benytte meg av.
Vil en (eldre) Denon DN-700AVP fungere, eller vil det gi problemer i forhold til 4k og HDR?