Hjelp til valg av subwoofer (budsjett: max 5 000kr)

tct93

Medlem
19 Sep 2012
27
0
0
Hei, jeg har Jamo S606 HCS3 koblet til en Onkyo TX-NR616B, og tenker det er på tide å gå til innkjøp av en sub.

Jeg har sett på XTZ 99 w10.16 og XTZ 99 w12.16. Siden reciveren min har to sub-kanaler, har jeg også vurdert 2x XTZ 99 w8.16.

Hvilken av de vil dere anbefale, eller er det noen helt andre dere heller mener jeg burde kjøpt? (max 5 000 kr).

Anlegget brukes mest til film.

tct93

Medlem
19 Sep 2012
27
0
0
Vil den gi en bedre filmopplevelse enn to billigere subs, til samme prisen?

tct93

Medlem
19 Sep 2012
27
0
0
Da tror jeg at jeg velger å stole på dere, og gå for SVS PB-1000.

Jeg har hørt at mange har anbefalt XTZ 99 w12.16, tidligere. Har det da vært for mer musikk bruk, osv? Hva er det som eventuelt gjør at den er bedre til musikk, og ikke så god til film?

Hvis jeg skal kjøpe en til sub senere, burde jeg da gå for enda en SVS PB-1000, eller er det ikke noe poeng i å ha 2 subs?

skorob

Medlem
7 Sep 2003
23.567
0
0
Mirage skrev:
Enklere å integrere 2 subber i et rom, enn èn enkel sub.
man får en beder respons til slutt kanskje. Men syns det er værre å få to subbere til åspille sammen kontra 1....

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.988
17
38
Mirage skrev:
Enklere å integrere 2 subber i et rom, enn èn enkel sub.
For det første,så er det ikke alltid like enkelt med to stk - det kommer an på både rommet (plasseringsmuligheter) ,og den som kalibrerer.

Og når trådstarter har et max budsjett på 5 k ,så blir det ikke rare subene han får skal han ha to stk (nye) ,så da er det bedre å kjøpe EN skikkelig sub !

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
454
0
0
37
avforum.no
Om du går for pb 1000 for 3999 kan du kanskje i tillegg finne en brukt dsp anti mode 8033 til rundt 1000kr. Kjøpte selv en slik fra finn i dag og er spent på å prøve den. Leser veldig mye godt om den.

Mirage

Medlem
20 Nov 2003
6.148
0
0
36
Torolan skrev:
For det første,så er det ikke alltid like enkelt med to stk - det kommer an på både rommet (plasseringsmuligheter) ,og den som kalibrerer.

Og når trådstarter har et max budsjett på 5 k ,så blir det ikke rare subene han får skal han ha to stk (nye) ,så da er det bedre å kjøpe EN skikkelig sub !
Jeg tar bare utgangspunkt i hva trådstarter selv har satt opp som alternativer, bl.a. 2 stk mindre subber, og da går jeg ut ifra at han har plass å sette de og.

Ja, det krever litt mer kalibrering, men det innebærer også å sette seg inn i denne prosessen, og faktisk få det til å spille sømløst, kontra å bare slippe en svær boks en plass og skryte av at postkassa til naboen rister.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.988
17
38
Mirage skrev:
Jeg tar bare utgangspunkt i hva trådstarter selv har satt opp som alternativer, bl.a. 2 stk mindre subber, og da går jeg ut ifra at han har plass å sette de og.

Ja, det krever litt mer kalibrering, men det innebærer også å sette seg inn i denne prosessen, og faktisk få det til å spille sømløst, kontra å bare slippe en svær boks en plass og skryte av at postkassa til naboen rister.
Enig med du , men når trådstarter vurderte to stk XTZ 8.16 som et alternativ,så mener jeg at en SVS PB1000 er et bedre alternativ !

Men hvis man høyner budsjettet litt så er selvsagt f.eks to stk PB1000 et enda bedre valg:)

tct93

Medlem
19 Sep 2012
27
0
0
Først, takk for alle svar! :)

TorTorden skrev:
Om du kan tillate og ta porto over budsjettet kan kanskje denne SVS SB12-NSD Black Charcoal - Høyttalere være aktuel.

Nå må jeg innrømme jeg ikke kjenner til den selv men ser mange her på avforum har de, og snakker varmt om dem.
Hvordan vil denne være i forhold til PB-1000? Vil jeg få mye mer for de ekstra 1000 kronene, eller er det minimal forskjell?

KristianW skrev:
Om du går for pb 1000 for 3999 kan du kanskje i tillegg finne en brukt dsp anti mode 8033 til rundt 1000kr. Kjøpte selv en slik fra finn i dag og er spent på å prøve den. Leser veldig mye godt om den.
Er dette noe jeg burde kjøpe uansett, når jeg kjøper sub, eller kan jeg klare meg uten en?

MR.Chill skrev:
harman/kardon skrev:
SVS PB-1000 ( Siden du nevner film )

Alternativt 2* xtz w12.16
+1
Er 2* xtz w12.16 bedre enn 2* SVS PB-1000? Det blir ca. samme pris.

Torolan skrev:
Enig med du , men når trådstarter vurderte to stk XTZ 8.16 som et alternativ,så mener jeg at en SVS PB1000 er et bedre alternativ !

Men hvis man høyner budsjettet litt så er selvsagt f.eks to stk PB1000 et enda bedre valg
2* SVS PB-1000 blir for dyrt, akkurat nå. Det kan hende jeg køper en til SVS PB-1000 senere, hvis dere anbefaler det?

MR.Chill

Medlem
25 Nov 2010
9.903
0
0
tct93 skrev:
Først, takk for alle svar! :)

Hvordan vil denne være i forhold til PB-1000? Vil jeg få mye mer for de ekstra 1000 kronene, eller er det minimal forskjell?
Tror nok det er bedre gå for PB1000 i dette tilfellet :D Er nok bedre alt for film.

Er dette noe jeg burde kjøpe uansett, når jeg kjøper sub, eller kan jeg klare meg uten en?
Ja om du ikke er god på kalibrering av subber og du føler at du ikke får den bassen du vil ha kan det være lurt investere i en slik ja...Ville dog ventet til etter at du får testet subben hjemme og om du eventuelt er fornøyd eller ikke.

Er 2* xtz w12.16 bedre enn 2* SVS PB-1000? Det blir ca. samme pris.
De er nok ikke det til film nei :D Ville heller hatt 2 svs kontra 2 xtz om bruken var mest film :D

tct93

Medlem
19 Sep 2012
27
0
0
Takk for hjelpen! Da kjøper jeg en SVS PB-1000, og oppgraderer senere med en til. :D
edit: Blir det kanskje litt overkill i forhold til resten av høyttalerene?

Her er en oversikt over rommet jeg bruker:
Mål: ca. 7,2*4m
Vill det være en grei plassering av sub-en, og etterhvert sub-ene?

rocko

Medlem
1 Jun 2012
279
0
0
Ikke for å drive med flisespikkeri,men tror harman/kardon mener 90 grader mot venstre.

tct93

Medlem
19 Sep 2012
27
0
0
Det hadde jeg også lyst til, men så var det en som ikke var så happy for å ha en sofa stående midt i rommet, og en TV stående midt foran vinduet på kortveggen. (Som jeg gleme å legge til på tegningen)

MR.Chill

Medlem
25 Nov 2010
9.903
0
0
Ikke tenk på det, ha sofaen som du har det, for alt vi vet kan det hende det blir konge lyd sånn som du har det :D

Når du får sub nr.2 ville jeg nok prøvd litt forskjellige plasseringer, blant annet nederst i bakre ventre hjørne og øverst i venstre hjørnet også...Men det peneste er jo om du har den sammen med alt annet i fronten, symmetri ;)

TorTorden

Medlem
21 Jan 2012
12.245
0
36
Tror dette kan bli meget bra jeg. Og et rom med sofaen på siden slik vil jeg og tro er langt mer innbydende enn og gå inn i et rom hvor alle sitter med ryggen til deg :)

Er slik jeg har stua nå, og har lurt litt på og snu meg hovedsaklig pga innbydende utseende, det som stopper meg dog er at jeg da må parkere projektoren og kun ha tven :\ ville kunne fått plass til en mye større sofa.

Jeg ville også vurdert og ha sub 2 oppe i fronten på venstre side.

Syns og uansett at en 10m sub kabel hører hjemme i et 'utstyrs kit' det er kjipt og ikke kunne prøve plasseringer du tror funker bedre fordi man ikke har nok kabel :wink: trenger ikke være spess god kvalitet heller for bare testing.

Med mindre kabler er lagt opp i veggen så er det jo ikke noe krise og eksperimentere litt på plasseringer, men skal jeg tippe så blir det nok langt mer innteresant og se på film de 10-12 timene det ville tatt og snu oppsettet :p

tct93

Medlem
19 Sep 2012
27
0
0
Jeg får prøve litt forrskjellige plasseringer, den gang i framtiden hvor jeg får sub nr. 2. :)

Jeg trodde forresten at det ikke er så lurt å plassere subwoofere i et hjørne, fordi lydbølgene blir forvrengte?