Hjelp til valg av ny 1'' diskant til jamo s606

lyDgutten

Medlem
9 Feb 2011
213
0
0
Har klart og kjøre diskanten i høyttalerne mine til H*******, er egentlig ikke noen stor fan av diskant generelt, ihvertfall ikke de jeg har hørt. Da dem bokstavelig talt skjærer i ørene og gir meg frysninger oppetter ryggen. Men, spesielt i film syns jeg det til tider kan være greit når jeg har rette instillinger på forsterkeren.

Ihvertfall, noen som har tips til en grei 1'' diskant til jamo s606? Ikke noe ''overkill'', men noe greit.

Her er hva jeg har sett på:
Diskant - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

Diskanter - dynaBel AS

Noen som vet hvordan proson liberia vs jamo s606 er?
Proson - Proson Libra 1004

PunkBuster

Medlem
7 Jan 2011
204
0
0
Hvilken forsterker bruker du? Jeg har Jamo S606 sammen med Onkyo og diskanten låter verken forjævlig eller veldig kvass.

Tro meg, det låter helt forjævlig UTEN diskantene..

Uansett, SEAS diskanter har fått mye skryt her på forumet.

lyDgutten

Medlem
9 Feb 2011
213
0
0
PunkBuster skrev:
Hvilken forsterker bruker du? Jeg har Jamo S606 sammen med Onkyo og diskanten låter verken forjævlig eller veldig kvass.

Tro meg, det låter helt forjævlig UTEN diskantene..

Uansett, SEAS diskanter har fått mye skryt her på forumet.
Har Onkyo TX-SR608 :p

Den låter nok ikke ille, er bare det at jeg rett og slett ikke tåler diskant? Ikke vet jeg, relativt lite erfaring innenfor HIFI. Vurderte dog ett B&W oppsett, men da må nok forsterkeren og byttes ut, desverre. og det tillater ikke lommeboka :p

Men som sakt, diskantene er sprengt og jeg trenger nye, helst fortest mulig :p

Hansy

Medlem
4 Jan 2007
801
0
0
lyDgutten skrev:
Har Onkyo TX-SR608 :p

Den låter nok ikke ille, er bare det at jeg rett og slett ikke tåler diskant? Ikke vet jeg, relativt lite erfaring innenfor HIFI. Vurderte dog ett B&W oppsett, men da må nok forsterkeren og byttes ut, desverre. og det tillater ikke lommeboka :p

Men som sakt, diskantene er sprengt og jeg trenger nye, helst fortest mulig :p
Hvis du ikke liker diskant, så kan du jo alltids skru ut begge diskantene på dine 606, så sparer du en tusenlapp på nye diskanter også som du kan bruke på andre ting:mrgreen:

lyDgutten

Medlem
9 Feb 2011
213
0
0
Hansy skrev:
Hvis du ikke liker diskant, så kan du jo alltids skru ut begge diskantene på dine 606, så sparer du en tusenlapp på nye diskanter også som du kan bruke på andre ting:mrgreen:
Neihofh, den er alltids grei og ha :D

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
Få de samme diskanter der satt i høyttalerne, du er ute å kjøre om du ikke holder deg til originale deler. For det første vil høyttalerne miste verdien og for det andre kan du aldrig være sikker på de nye diskanter passer det delefilter der er i høyttalerne nå.
Enheter til høyttalere skifter man ikke på samme måte som man skifter sokker.
Hvorfor demper du ikke diskanten på din receiver??

lyDgutten

Medlem
9 Feb 2011
213
0
0
Niels Nielsen skrev:
Få de samme diskanter der satt i høyttalerne, du er ute å kjøre om du ikke holder deg til originale deler. For det første vil høyttalerne miste verdien og for det andre kan du aldrig være sikker på de nye diskanter passer det delefilter der er i høyttalerne nå.
Enheter til høyttalere skifter man ikke på samme måte som man skifter sokker.
Hvorfor demper du ikke diskanten på din receiver??
Diskanten står på -4, og likevell spiller de såppas høyt at de sprengtes. Hvor får jeg liksom tak i orginale elementer?

Har byttet elementer på en del høyttalere før, til uorginale elementer og det har aldri vært noe problem

PunkBuster

Medlem
7 Jan 2011
204
0
0
Grunnen til at diskantene sprengte er nok at du spilte så høyt at Onkyoen begynte å klippe og gi ut likespenning, og spolen i diskantene smeltet. Jamoene er ganske tungdrevne, så om du måker på øredøvende volum, må det til en del effekt. De er oppgitt til å tåle 130W kontinuerlig, noe Onkyoen IKKE klarer.

lyDgutten

Medlem
9 Feb 2011
213
0
0
Om den klarer 130W, det skal jeg ikke si for sikkert. Men de er bi-ampet, og jeg har kun fronthøyttalerne, så tror ikke det skal være noe ekstremt stort problem.

Jeg er ikke ute etter grunnen til at dem sprenge, men hvilken diskant jeg skal gå for

AV-Fallet

Medlem
19 Aug 2010
6.827
0
0
1. Skru ut de sprengte diskantene, les av impedans (står ofte skrevet på) og ta mål av monteringshull og andre nødvendige mål.

2. Trål igjennom Dynabel's liste over diskantelementer, prøv å finn en som passer i monteringshullet og som har nogenlunde lik impedans. Siden du har diskantallergi kan du se etter et med lavest mulig følsomhet/sensitivity.

3. Når du har plukket ut en eller flere kandidater, så kan du godt høre med oss her igjen, så får du nok nye innspill.

Det er enkelt å skifte. ledningene er festet med kabelso som er bare å nappe av og sette i det nye. Det er god kjangs for at du må ta nye skruehull, men det fikser du.