Hjelp til Lens shift

Sven_M

Medlem
7 Sep 2009
15
0
1
Hei. Trenger litt hjelp med lens shift, og hva som trengs for at en prosjektor skal passe hos meg.

Jeg har skrått tak, og pga av det henger dagens prosjektor i taket, men bare 1.6 med fra gulvet. Avstand fra prosjektor til lerret (106") er 3.5 meter. Det er ikke et alternativ å ha prosjektoren lengre fra lerret, men nærmere er mulig. Ved å flytte den nærmere lerrete, vil den da også stå høyere vertikalt på lerrete.

Slik lerrete henger idag, så peker prosjektor midt på lerrete, både vertikalt og horisontalt. Og da forstår jeg at jeg trenger lens shift. Men hvor mye, og hvilke prosjektorer passer da?
Ser at f.eks Benq w2700 har en lens shift på "-30/+30" (https://www.komplett.no/product/1129312/tv-lyd-bilde/projektorer/projektorer/benq-4k-dlp-projektor-w2700#technical-details )

Er dette nok? Hva betyr -30/+30?

Håper på noen gode råd. I dag henger den en epson EH-TW3500.

Lyse vegger/tak med god kontroll på lysinnslipp.

mvh
Sven

Sist redigert:

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.043
62
48
51
Jessheim
Du kan ikke bruke denne BenQ projektoren. Dette pga at offset i projektoren tilsier at projektoren må plasseres under lerretet ved bordplassering (over lerretet ved takmontering). Derfra kan du flytte bildet 30% (av bildehøyden) opp eller ned. Det vil si at du kan flytte projektoren maksimalt 30% inn mot senter av lerret. Det holder vel ikke for deg?
Epson projektoren du bruker i dag har offset der den med sentrert linse plasseres midt i lerretet. Derfra du flytte bildet 96% (av bildehøyden) opp eller ned.

De rimeligste projektorene med så fleksibel optikk er Epson TW7400/9400. Fra BenQ er det vel bare W5700 som klarer plasseringen og kastelengden

Sven_M

Medlem
7 Sep 2009
15
0
1
Takk for hjelp, nå er jeg litt klokere. Har målt litt, og mulig det akkurat går ved å flytte prosjektoren nærmerer, og da høyere. I følge manualen er 2,6m nærmeste som går ved 106". Da er jeg nesten loddrett på toppen av lerrete. Ser andre steder at lens shift er 10%, og ikke -30/+30 som komplett nevner. Vist det da betyr at jeg kan ha prosjektoren 10" (stemmer det?) ned på lerrete fra toppen bør dette gå bra. Iallfall nok til at jeg tar sjansen og prøver.

Fra komplett:
Vertikal lens shift-30 / +30
LinseskiftretningVertikal
Loddrett linseskift100% / 110%

17.000 kr. fra komplett. Noen andre prosjektorer jeg burde sjekke ut i samme prisklasse?

Sven

Sven_M

Medlem
7 Sep 2009
15
0
1
Er det da begge veier? Så vist senter av linsen er litt under toppen av lerret går det fint?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.043
62
48
51
Jessheim
Skal gå greit å flytte den ned med ca 10% av bildehøyden, om du henger projektoren oppned i takfeste.