Hjelp til høytalerkjøp

LED

Medlem
1 Jan 2013
39
0
0
Hei,sitter og lurer på og kjøpe noen mere "stuevennlige" høytalere en mine gamle DC12 høytalere.
Har kikket litt på dali.
Vil ha noen som spiller fint samt som det og burde vere litt futt ivertfall :)
Har en NAD T744 forsterker men vet ikke omdet er nom futt i den da..
Vil gjerne ha tips i 4-7000 klassen :)

LED

Medlem
1 Jan 2013
39
0
0
Dem så jo veldig ok ut :) er det dem MK2 tru? Er disse og få kjøpt i drammen eller porsgrunn tru? Har en NAD C272 jeg kan bruke og da om t744 er for liten? Hvorfor passer ikke nad trur du?

joakimpatos

Medlem
24 Nov 2011
6.283
0
0
det er nok bare mk1, men venter du til i morgen får du de billigere enn de er nå! :)
har ikke opplevd nad som en god kombinasjon med dem nei, har hørt andre og som har sagt det :neutral:

Janajoh

Medlem
16 Mar 2009
225
0
0
De reklamerer på Soundgarden med RF82mk1 med nypris på 9990 og de selger på tilbud til 5900? koster ikke mk2 9990?

LED

Medlem
1 Jan 2013
39
0
0
Ok.da funker det sikkert med MK1 for meg :) Men nad T744 som forforsterker og c272 som effekt vil ikke funke bra på dem?

LED

Medlem
1 Jan 2013
39
0
0
Da blei det siste paret den hadde i min omkrets av klipsch`n :)
Kobla dem på NAD T744 og NAD C272 så får vi se hvordan det funker etter noe innspilling :)

LED

Medlem
1 Jan 2013
39
0
0
En ting jeg lurer på..
Jeg spiller mye fra PC..På mine gamle Cerwin vega hørte jeg ikke masse knitring som nå..Er det sånn at sånn blir borte med en DAC? Noen forslag til en eventuet som ikke er altfor dyr?
Ellers spiller dette over all forventning :)

S-A

Medlem
27 Apr 2005
296
0
0
LED skrev:
En ting jeg lurer på..
Jeg spiller mye fra PC..På mine gamle Cerwin vega hørte jeg ikke masse knitring som nå..Er det sånn at sånn blir borte med en DAC? Noen forslag til en eventuet som ikke er altfor dyr?
Ellers spiller dette over all forventning :)
Hvis knitringen skyldes støy fra pc'en vil det forsvinne med en dac. Dersom du har en laptop vil du kunne oppleve at denne støyen forsvinner ved batteridrift. Du kan jo teste det.

Billigste dac som løser problemet ditt er Abrahamsen dac 1 til 5-600,- på brukten. Opp et nivå så får du hegel hd2 for 12-1300,- på brukten.

LED

Medlem
1 Jan 2013
39
0
0
Kjører fra en laptop ja..Knitrer forde om jeg tar ut strøm.
Spørs om jeg må få testa en sånn DAC da :) Blir vel penere lyd og? :)

Protet

Medlem
25 Okt 2007
2.834
0
0
Nei, en DAC (til) vil ikke hjelpe på støy, såfremt det da ikke er noe galt med DAC'en(lydkortet) i PC'en, eller driverne (til lydkortet).

Hvordan har du koblet PC til anlegget? Har du prøvd andre kilder enn PC, f eks en DVD- eller CD-spiller?

LED

Medlem
1 Jan 2013
39
0
0
Nei,har ikke testet andre kilder enda.Denne laptopen er nok ikke tipp topp uansett :)
Men DAC er vel uansett til hjelp på klarhet osv?

Protet

Medlem
25 Okt 2007
2.834
0
0
Tja, siden det å lage en transparent DAC ikke koster noe videre, så er nok den i PC'en din mer enn god nok. "DAC-hypen" er litt som med lydkabler; mye voodoo, overtro og snakeoil.

EDIT: den forsterkeren din har jo digital inn, både koaksialt og optisk. Benytter du det mellom PC og forsterker eller phono/RCA/rød-hvit? Da bruker du jo DAC'en i forsterkeren din (også), og ikke bare den i PC'en.

LED

Medlem
1 Jan 2013
39
0
0
Bruker sånn minijack til phono/RCA/rød-hvit.
Det er sånne digitale bak på T744 ja to av dem..Bruker det fra dekoder og til forsterker..sånn optisk

Protet

Medlem
25 Okt 2007
2.834
0
0
Har du en sånn utgang på PC'en kanskje?

EDIT: dette vil da luke ut analog lydtransport fra PC til forsterker, som er en potensiell støykilde; både fra vaklevorne plugger, inn- og utganger samt jordstøy.

Halvor

Medlem
7 Jun 2005
2.077
0
0
Protet skrev:
Tja, siden det å lage en transparent DAC ikke koster noe videre, så er nok den i PC'en din mer enn god nok. "DAC-hypen" er litt som med lydkabler; mye voodoo, overtro og snakeoil.

EDIT: den forsterkeren din har jo digital inn, både koaksialt og optisk. Benytter du det mellom PC og forsterker eller phono/RCA/rød-hvit? Da bruker du jo DAC'en i forsterkeren din (også), og ikke bare den i PC'en.
Du mener ikke seriøst at den analoge lydutgangen (som regel en 3,5mm stereo jack) på en bærbar PC er fullgod
lydkilde til ett stereoanlegg?

ivara

Medlem
3 Jan 2007
1.182
0
0
Protet skrev:
den innebygde DAC'en i pcen kan kanskje være grei, men de analoge kretsene trenger ikke være det...